Welke type Lipo & Waar tekoop voor mijn Trex-600.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Cor T-Rex, 5 aug 2010.

  1. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De Hyperion EOS 0720i bijvoorbeeld. Op een 24V voeding kun je je 6S accu's met bijna 10A laden. Dus als de accu's het aankunnen met 2x de capaciteit laden. In zo'n 30 minuten zit je accu dan weer vol. 8)
     
  2. Cor T-Rex

    Cor T-Rex

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Voorschoten
  3. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ook voor de Duo 50 gelden beperkingen qua laadvermogen. Op de interne voeding maximaal 150W per lader (zitter er twee in één behuizing). Met externe voeding is het laadvermogen 180W per laadkant. De Duo 50 is een heel veelzijdige lader. Ik heb hem destijds gekocht omdat ik zowel indoor auto reed als buiten vloog. Voor vliegen heb je weinig aan programma's om borstelmotoren in te lopen of banden te warmen. ;) Desondanks wel een mooie veelzijdige maar vrij prijzige lader. Ben er wel heel content mee.

    In Chine kost een 24V / 20A voeding slecht $55. Verzending is gratis. Op eBay worden ze te kust en te keur aangeboden. Helemaal nieuw, direct uit het land van productie. 8)
     
  4. Cor T-Rex

    Cor T-Rex

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Voorschoten
    Oke weer bedankt voor de tip! Ga daar eens neuzen;)

    Gr Cor
    Wordt vervolgd:D
     
  5. Xplorer

    Xplorer

    Lid geworden:
    18 dec 2009
    Berichten:
    256
    Sorry maar 2 x 4700 is toch echt 9400 en geen 8400..... ;)

     
  6. Cor T-Rex

    Cor T-Rex

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Voorschoten
    Nou kan met deze Swallo T2M lader die ik heb niet stevig ontladen. Maar is het goed om eens in de zoveel tijd deze procedure uitevoeren met mijn eigen lader voor de balanceerprocedur. Zorgt dit er voor de cellen weer gelijkmatig komen netter in balans zo gezegd :rolleyes:

    En dat stevig ontladen kan alleen met een zwaardere Lader met meer vermogen. Of zijn er andere mogeliijk heden:confused:

    En het voordeel van (stevig) ontladen en weer opladen is dat je meer vermogen in de Lipo houd en de levens duur kan rekken:confused:


    Gr Cor
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2010
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Als je de accu's altijd laadt met de balanceerconnector aangesloten, dan worden de cellen altijd gebalanceerd. Gelijk geladen cellen zorgen ervoor dat het accupakket langer mee gaat. Als je bij het opladen merkt dat één specifieke cel altijd meer ontladen is dan de andere cellen (te zien bij het starten van het laden aan de spanning per cel) dan is dat wel een punt van aandacht. De vliegduur zal bepaald worden door deze minder presterende cel (defect is dan nog steeds een groot woord!).

    Ontladen kun je dus gewoon al vliegend doen. Vlieg maar 1 minuut en de piek is van de accu's af. Er zijn wel speciale ontladers, ook voor LiPo's maar die zijn even duur als een knappe lader. Bij het ontladen wordt veel warmte gegenereerd en daar zit vaak het probleem. In een klein kastje kun je niet een enorm koelblok met ventilator kwijt. Financieel oogpunt van de fabrikant dus, grotere kast is meer verpakking en duurder transport. :(

    Het geheugeneffect dat de oude NiCd-accu's hadden, is al lang niet meer van toepassing. Kwalitatief goede accu's kun je rustig langere tijd wegleggen zonder dat ze stuk gaan of zichzelf ontladen. Zie het als een emmer water die je weg zet. Als je deksel niet goed afsluit, verdampt het water toch. Een dure emmer sluit hermetisch af en het water zal (nagenoeg) niet verdampen.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Je heli is de beste ontlader, als ik de accu`s langere tijd niet ga gebruiken, hoover ik 2 minuutjes per pakket en klaar is kees.

    Mijn lader heeft ook een storage functie maar dat duurt erg lang en de lader wordt loeiheet, niet echt handig dus.
     
  9. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ik heb afgelopen week 3 Turnigy lipo`s 6S 5000 mAh 40 C besteld bij Hobbyking voor mijn Trex 600 ESP.

    Ben benieuwd hoe deze pakketten het gaan doen.

    Ik hover altijd 8 tot 10 minuten (te lang lees ik hier) maar vlieg met een laag headspeed.

    Dus maximaal 6 minuten hoveren aanhouden.

    Ik laad mijn lipo`s met een Graupner Ultramat 16 en stel hem op 8 Ampere (maximaal) in en voer de mAh in en druk dan op Enter.
    De lader loopt dan het pakket door en stelt zelf de aantal amperes in en begint te laden.
    Ik vlieg nu met een Flightpower 6S 5350 mAh 28C lipo en moet zeggen dat als ik de lipo aan de lader hang dat hij behoorlijk lang moet laden......

    Als ik 8 minuten gehoverd heb geeft de lipo 3.4V per cel aan,hang hem dan aan de lader en hij moet er 86 minuten over doen om hem vol te krijgen (25.2V).

    Kan dat laden sneller?
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2010
  10. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Nee, laden kan niet sneller. Of ja, eigenlijk wel. ;) :?

    De lader heeft een maximaal laadvermogen van 50W op de interne 220V voeding en 80W als je een externe 12V voeding gebruikt. Je accu's zijn 6S dus maximaal 6x4,2V=25,2V. Je laadstroom op de 220V voeding is dus circa 50W/25,2V=1,98A en bij een externe voeding 80W/25,2V=3,17A. Als je accu's wat leger zijn dan zal in het begin de laadstroom wat hoger zijn (bijv. 3,9V per cel zal resulteren in resp. 2,14A en 3,4A). De laadtijd zal dan ongeveer 100 tot 115 minuten zijn. :yes:

    Conclusie: Je kunt dus iets sneller laden door een externe voeding te gebruiken. Maar de capaciteit van je lader is niet toereikend voor dergelijke dikke accu's.


    Nogmaals, mensen (en de winkeliers vaak ook!) staren zich blind op de maximale laadstroom. Dat is niet juist. Kijk naar het maximale laadvermogen in Watt en deel dat door de accuspanning. Dat is je maximale laadstroom. :teacher:
     
  11. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Dus een andere lader kopen?

    Welke is uitstekend voor die dikke pakketten?

    Wil wel graag 220V kunnen laden en 12V,dit omdat er bij ons op de vliegclub 12V aansluiting is en ik thuis makkelijk met 220V kan laden.
     
  12. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Een lader die minimaal 25,2V * 5A = 125W kan doen. Dus dat is meestal zo'n 150W. Of meer om sneller dan met 1x de capaciteit te laden (mits de accu dat aankan, de Turnigy maximaal 2C dus 250W!). En dan krijg je ineens ook te maken dat een lader beter presteert als je ingangsspanning hoger is. De Hyperion laders kunnen tot 28V ingangsspanning zodat de 12V niet eerst verhoogd moet worden naar de gewenste 25,2V. Dus de lader is dan efficienter.

    Dit is een goede lader. Wel prijzig maar alle waar naar zijn geld. :yes:
     
  13. Cor T-Rex

    Cor T-Rex

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Voorschoten
    Kijk dat werkt de balanceerprocedur en al mijn 6 cellen staan nu 4.20;) Duurde wel even 7uur8O toen heb ik hem maar stop gezet want weet niet of die autm afslaat bij de juiste waarde!?

    Ik heb de mogelijkheden om te kiezen van discharge. Is dit voor de snelheid van het ontladen. Hoe hoger het getal hoe sneller de ontlading?

    Desired discharge current from 0.10A to 1.00A (0.01A per step.

    Wat is de beste waarde om in te vullen?

    En even dat ik het goed begrijp en niet de fout in ga! Je mag je Lipo max tot 75% leeg trekken dus een Lipo van 5000mAh mag leeg getrokken worden tot max 1250mAh zodat je er 3750mAh in terug kan stoppen!

    Dit wil ik wel erg graag goed weten aub!

    Gr Cor
     
  14. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Een LiPo cel mag je absoluut niet lager ontladen dan 2,7V per cel. Daarom loop je het risico op permanente schade. Afhankelijk van de kwaliteit van de cel zal er weinig zichtbaars gebeuren (degeneratie van de gel met lithium) tot heftige chemischs reacties waarbij veel warmte ontstaat (die de gel aan de kook brengt, luchtbellen tot gevolg hebbende en lithium en zuurstof geven een heftige reactie in de vorm van zelfontbranding). Hou dus als veilige ondergrens 3,0V per cel aan bij belasting van minimaal 3C. Bij mindere belasting 3,3V of 3,6V per cel aanhouden. Als je dat doet, kun je bijna 90% leegvliegen zonder risico's.

    Na intensief gebruik de accu even 10 minuten tot rust laten komen. De onbelaste celspanning is dan meestal weer 3,6V à 3,7V. En dan weer gewoon laden.

    Ontladen van een 5000mAh accu met een ontlaadstroom van 1A zet geen zoden aan de dijk. Sterker nog, je zult maar met 200mA ontladen. Immers 5W op 25,2V is amper 200mA.
     
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Balanceren gebeurd met een lage stroom en daarom duurt dat lang vooral als de verschillen groot zijn.
    Als je lader de celspanning niet per cel kan laten zien dan zou ik dat ook eens met een multiemeter handmatig controleren.
    Als hij bijna bij de maximale spanning is gaat de laadstroom naar beneden waardoor dat lang kan duren vooral bij oude slechtere lipos.
    Of hij automatisch afslaat moet je wel eens controleren maar als je die spanning berijkt hebt kan je hem afschakelen omdat hij dan toch al voor meer dan 95% vol zit.

    Het getal dat je in stelt voor ontladen is de ontaadstroom in ampere neem ik aan.
    Hoe hoger hoe eerder leeg dus net als een lekke emmer hoe groter het lek hoe eerder hij leeg is.
    De waarde is niet zo belangrijk maar wel afhankelijk van de maximum stroom waar mee je de lipo mag belasten.

    Tot 75% leegtrekken is veilig maar hoe wil je dat bepalen.
    Bedoel je tijdens vliegen of tijdens ontladen met de lader.
    Vliegen lijkt mij veel leuker.;)
    Door de accu spanning te meten weet je het veel sneller.;)
     
  16. Cor T-Rex

    Cor T-Rex

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Voorschoten
    Dat klopt en is ook leuker om met vliegen de Lipo te ontalden:D


    Dit heb ik ook gezien is misschien niet zo slecht aangezien ik op mijn Futaba T6EX geen timer heb.
    Als extra zekerheid naast de kookwekker. Misschien iemand ervaring met deze BMI.

    [​IMG]
    klik hier om te vergroten [​IMG]

    BMI Lipo Alarm (19816)

    LiPo alarm

    Eigenschappen
    • Toepassing : 2S-6S LiPo, LiFe en Li-Ion batterijen.
    • Nauwkeurigheid: 0,001V
    • Detectienauwkeurigheid: 0,005V
    • Meetbereik per cel: 1.5V-4,99V
    • Totaal meetbereik : 3,00-29,94V
    • Instelbare Alarm spanning : 3,0-4,0V
    • Beveiligd tegen verkeerde aansluiting
    • Verbruik: 8mA
    • Afmetingen: 80mm x 25mm x 12mm
    • Gewicht: 12g

    De LiPo-Alarm is een microprocessor gestuurde spanningsdetector waarmee de toestand van LiPo, LiFe en LiIO batterijen zeer nauwkeurig en handig opgevolgd en gecontroleerd kan worden. Zowel de totale spanning (T) van het batterijpakket, de individuele spanning per cel (1S~6S) en het onderlinge spanningsverschil (D) tussen de verschillende cellen kan eenvoudig worden afgelezen.

    De LiPo-Alarm wordt in het modelvliegtuig of -helikopter geïnstalleerd om tijdens de vlucht de spanning te bewaken. Vanaf het ogenblik dat één der cellen van de batterij een vooraf ingestelde spanning bereikt, zal de extra grote LED oplichten en zal een geluidssignaal te horen zijn. Deze twee signalen waarschuwen dat het tijd is om het model te landen. De LiPo-Alarm kan gebruikt zowel worden bij laden en ontladen of als hulp op het vliegveld.

    Het LiPo Alarm zal afgaan bij een overschrijding van 4.22 V per cel tijdens het laden of indien de spanning onder de vooraf ingestelde waarde 3.0V-4.0V per cel, zakt tijdens het ontladen (vliegen).

    Gr Cor
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2010
  17. Cor T-Rex

    Cor T-Rex

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Voorschoten
    ik zoek me rot maar kan niks vinden in de voeding 24v 20Amp. Zou jij de link kunnen sturen van eBay waar ik deze kan vinden!

    Ik heb zelf wel een voeding Max15V en 30Amp is dit wat? En zou dit dus al beter zijn voor mijn Swallow lader als ik hem hier mee zou voeden inplaats van 220V?

    Gr Cor
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2010
  18. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Als PSU zoiets. ;) Trefwoorden: 24V, 480W en kijken bij de internationale verkopers. Vanuit China/Hongkong is vaak gratis verzending. 8)

    En als je de Swallow op een externe voeding zet, kun je iets sneller laden inderdaad. :yes: Voor de lader zelf maakt het niet veel uit. ;)
     
  19. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    heb effe moeten zoeken maar toch gevonden!

    480W 24V 20A Regulated Switching Power Supply For CCTV - eBay DC Power Supplies, Power Supplies, Test Equipment, Electrical Test Equipment, Business Industrial. (Eindtijd 25-jul-10 07:48:09 CEST) is trouwens niet geschikt vr jou lader (te hoge input!!!)

    deze hier 13.4Volt is volgens mij goed voor je ladertje, en de volgende laders ;-)
    ik heb ook dergelijke voeding, zitten 2 * 200watt laders op aangesloten, het is voorzien tot 3 laders...
    dit hier is een 15volt

    en hier vind je e overzichtje van wat ie heeft

    kijk eens tot hoeveel volt je lader aankan van input
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2010
  20. Cor T-Rex

    Cor T-Rex

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Voorschoten
    Thanks:thumbsup:
     

Deel Deze Pagina