Grunau Baby

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door MadDuc, 5 mei 2009.

  1. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Veel vluchten gemaakt met de GB en eerlijk gezegd staan de mooiste landingen niet op video. Doordat de camera mee beweegt lijkt de landingssnelheid al wat groter maar ik heb een heel aantal landingen gemaakt waarbij ik een stuk langzamer binnenkwam en echt naast de pilotenbox kon landen, echt geweldig.

    Groeten,

    Johan
     
  2. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    Baby

    Dag Baby fanaten,
    Ik heb jullie verhalen /discussies met belangstelling gevolgd en waarom? Ik heb in de eind '50-er jaren op de vliegbasis Soesterberg bij de ACVZ op de PH-213 Grunau Baby 2B gevlogen.
    Als model (schaal) bouwer lag het voor de hand dat ik hem ( haar) als model zou bouwen.10 jaar geleden heb ik met de FMT tekening en de hulp van Ben Schenk van de Vereniging Historische Zweefvliegtuigen de Baby gebouwd, maar het vliegen kwam er niet van. Een paar jaar geleden de stoute schoenen aan getrokken en ingevlogen. Eerst aan de rubber lijn, daarna de lier en tenslotte de sleep!
    Ik heb destijds 2 starthaken aan beide zijden van de schaats onder de vleugel gemonteerd ( afschroefbaar) en een KDH sleepkoppeling in de neus. Met rubber kwam je inderdaad niet hoog, maar met de lier ging het prima. Het slepen is natuurlijk het mooiste en dat hebben we ook een paar keer gedaan. M'n gezondheid en m'n leeftijd maken het niet meer mogelijk om te vliegen, dus blijft het bij kijken en afstoffen! Hierbij wat gegevens en een paar fototjes.


    Van 1956 tot 1958 heb ik op de baby gevlogen op de Vliegbasis Soesterberg. Op 25-3-'56 maakte ik mijn eerste solo vlucht.
    Ik heb helaas geen foto's van de -213 uit die tijd. De -213 was er een uit een serie van tien stuks (-212 t/m -221) die door de K.N.V.v.L. in 1955 werden gekocht bij Schleicher ( Duitsland )
    Het model is schaal 1: 4,5 van een F.M.T. tekening.
    Spanwijdte 300 cm
    Lengte 137 cm
    Vleugeloppervlak 70 dm2
    Gewicht 3000 gram
    Belasting 42,8 gr?dm2
    Besturing Ailerons,remkleppen,hoogte,richting,sleepkoppeling. Ontvanger Futaba R-118F Kanaal 67 Servo’s Robbe/Futaba Accu Sanyo 1800 SCR Sleepkoppeling KDH
    De kleur en andere details heb ik uit informatie van leden van de Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
    De -212 is door de heer Visser en de -214 door de heer Schenk gerestaureerd. De -213 is ook gerestaureerd door Nico Hoencamp en vliegt nog steeds op Axel (Zeeuws Vlaanderen) bij de E.Z.A.C., helaas niet in de authentieke uitvoering
    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.552
    Locatie:
    Schoonhoven
    Leuk om te zien Brik! Dan heb je van dezelfde tekening gebouwd als ik.

    Hier vliegt mijn FMT Grunau Baby:

    XYm2WmjVnkk[/media] - Grunau Baby Langevelderslag

    Jammer dat je niet meer kunt vliegen vanwege gezondheidsredenen. Dat realiserend maakt dat ik (wij) dankbaar met elk vlieguurtje moeten zijn die we maken kunnen.

    De grunau baby heeft zo zijn charmes. Als ik het filmpje weer zie, en de babys van anderen, krijg ik gelijk zin een 5mtr houtversie te gaan maken......
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Mooie kist en leuk te horen dat u ook met de echte heeft gevlogen. Ik kom steeds meer mensen tegen die, zoals u, vroeger met de echte Grunau Baby hebben gevlogen. Jammer dat ik die ervaring niet heb....... ik hoop in de toekomst nog wel mijn GPL te gaan halen, misschien dat ik dan op termijn nog eens de mogelijkheid krijg om de kist in het echt te vliegen..... wellicht blijft het dromen, we zullen zien.

    Vooralsnog geniet ik echt heel erg van het vliegen met de Baby. Zo'n mooi pilootje moet er bij mij ook nog eens in komen.

    Wat uw gezondheid betreft, is het ook niet mogelijk om te vliegen met dubbele besturing, zodat iemand kan ingrijpen als het even niet goed gaat? Wellicht is er iets te regelen.

    Waarschijnlijk gaat mijn Baby morgen voor het eerst op de helling vliegen, op Langevelderslag, opnames of foto's verschijnen wel weer hier op het forum.

    @Berrie:
    Zo'n 5 meter versie lijkt mij ook erg gaaf. Schneider heeft een CNC-kit van 4,5m...... maar jij wilt waarschijnlijk van scratch bouwen?

    Groeten,



    Johan
     
  5. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Hier dus het filmpje van vandaag, heerlijk gevlogen met de Baby!



    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Mooi Johan! De vleugelstructuur tegen het licht geeft een extra mooi vliegbeeld. Lekker dat je de kist hebt kunnen uitlaten vandaag.
    Het was inderdaad een superdag.
     
  7. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    Toen!

    Dag Baby-ers.
    Wat een fraaie film MadDuc.Complimenten hoor. Bedankt voor de suggestie dubbele besturing.Ik kom wel eens een keer kijken als jullie bezig zijn. De vraag is dan : waar vliegen jullie en wanneer.
    Ik zie ook mededelingen over vintage meetings en het bestaan van een VGG die in Juni j.l. een meeting hebben gehad.
    Hierbij nog een paar fototjes die ik in m'n archief vond.
    [​IMG]


    Deze happening was voor mij de aanleiding tot....
    [​IMG]

    In SCALE Dec. 1992 stond de documentatie van deze D-5457 en daarna in de FMT de tekening.
     
  8. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Hartelijk dank voor de complimenten, en met dank aan Arjan die het filmwerk heeft verricht, ik heb slechts gevlogen en de film gemonteerd. Wij vliegen op veel verschillende plekken in het land. Het Vintage Gilder treffen is al op verschillende plekken geweest, verder zijn we op Electrosleeptreffens en soms op BIGGS evenementen te vinden. Verder vliegt Arjan in Deventer en ik op de Ginkelse Heide bij Ede.

    Eerstvolgende VGG is op 5 september, maar daar zal niet gesleept worden. Ik ga daar niet naar toe, maar Arjan volgens mij wel.

    11 en 12 September is er een BIGGS evenement in Nijverdal waar ik naar toe ga, maar door de drukte daar zal het niet geschikt zijn om met dubbele besturing te vliegen.

    25 september is er een electrosleeptreffen in Boxmeer.

    Waar woont u en op welke zendermodus vliegt u? (gas links of rechts)? Arjan (PH_AJH) vliegt op Mode 1 (gas rechts) en ik op Mode 2 (gas links) wij hebben allebei een extra zender met een trainerkabel, verder zullen er nog wel meer mensen zijn die
    zouden kunnen helpen.

    Wat een prachtige kist zeg die D-5457!

    Groeten,


    Johan
     
  9. return

    return

    Lid geworden:
    15 jun 2008
    Berichten:
    414
    Locatie:
    betuwe
    Hi Johan,

    Schitterend filmpje. De GB vliegt als aan een draadje.

    Complimenten.

    Ik moet ook maar eens die kant op..............

    Gr Harry
     
  10. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    Toen

    Dag Baby-vrienden


    Ik heb helaas niet meer van die mooie ( vlieg )beelden over de Baby, maar nog wel een paar plaatjes


    [​IMG]







    Deze bijv. van het “barograafkastje”Waarom? Nou, toen ik in 1958 een mooie thermiek vlucht maakte van meer dan een half uur !! dacht ik dat ik m'n C-brevet had gevlogen. Daarvoor moest je minimaal 10 min. boven je ontkoppelhoogte hebben gevlogen. Jammer dan .Ik had de barograaf wel in het kastje geinstalleerd, maar na de landing bleek dat ik vergeten had hem aan te zetten!
    Vandaar het schaal kastje !
    [​IMG]



    En dit plaatje van de “sleepstaf “achter in de romp herinnert me weer aan de vele keren dat we die kist moest terug zeulen naar de start plek. Een man aan de vleugeltip en twee man aan de sleepstaf.Vandaar deze copie ( bij het vliegen gaat ie d'r'uit hoor).
    [​IMG]



    Tot slot nog een plaatje van de cockpit van mijn (B)(b)aby. Ben op Terlet een keer niet op de L-strip geland, maar in de hei omdat ik te laat was met m'n remklephandle. Dus ook maar een modelhandle gemaakt!
    MadDuc: Wat het vliegen betreft op de Ginkelse hei, bij de Deventer Luchtvaart Club en bij toekomstige happenings, daar voor stuur ik je nog wel een PB-tje.
    Groet
     
  11. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Mooie schaaldetails, leuk!! Mooie vliegbeelden gaan we binnenkort van uw kist maken. Straks even contact via Pb. Die sleepstaf zit er bij ook in maar kan niet verwijderd worden bij het vliegen.

    Groeten,


    Johan
     
  12. papaharm

    papaharm

    Lid geworden:
    15 jan 2008
    Berichten:
    2
    Laatst bewerkt: 15 aug 2010
  13. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    [​IMG]

    Ik ben maar eens begonnen met het papier van der vleugels te verwijderen. Na iedere vlucht is er eigenlijk wel een reparatie aan het papier te doen, zeker bij het hellingvliegen. Er komt nu Oratex op.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dapper!
    Ben je er al uit welke het nu gaat worden?
     
  15. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Yep, dankzij jouw hulp.... ;-)

    Het wordt de HB-87:


    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Ik moet dat eigenlijk ook met mijn kleine Baby gaan doen. Is het papier een beetje goed van de beplankte delen te krijgen? Mijn romp is ook geheel bekleed met papier (of zijde??), ik ben een beetje bang dat ik dat er niet fatsoenlijk vanaf krijg.
     
  17. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Geen idee, ik ga het niet van de beplankte delen afhalen. Het gaat mij om de open delen die iedere keer door grassprieten en takjes doorgeprikt/gescheurd worden. De beplankte delen laat ik zo, ga het alleen overspuiten. Volgens mij kan dat papier gewoon blijven zitten. En op de open delen komt dan Oratex.

    Groeten,


    Johan
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Raymond,
    Ik heb het bij mijn SG-38 ook laten zitten. Er vanaf halen gaat in ieder geval niet zonder slag of stoot. Met thinner zou kunnen heb ik gehoord maar daar had ik weinig trek ik.
    Het is na wat schuren prima te lakken/beitsen/spuiten volgens mij, dus dan kun je het misschien net zo goed laten zitten?
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Oke, dan laat ik het zitten. Het leek me voor het gewicht beter het weg te halen, maar ik zie wel hoe zwaar hij wordt. Zoals hij nu is vliegt hij toch ook niet goed.
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Een oude truc uit de vrije vlucht wereld (waar een heleboel bespanpapier gebruikt werd/word) .

    Ervan uitgaande dat de bespanning, in dit geval papier, met een cellulose lak is vastgezet (spanlak ?) is thinner hèt middel om het papier los te maken en te verwijderen.
    Gaat eigenlijk simpel en relatief clean ! Strijk een laagje thinner over het vlak wat je schoon wilt krijgen en stop dan het hele deel in een plastic zak .... Een kwartiertje wachten (of wat langer of korter/ ff proberen) en het papier valt er bijna vanaf.
    Zo heb ik al heel wat vleugeltjes en stabs schoongemaakt ...

    heb je niet zo'n grote plastic zak is het ook een optie om het met thinner ingestreken vlak simpelweg af te dekken met huishoudfolie, ff ziten laten en voila .
     

Deel Deze Pagina