Veel vluchten gemaakt met de GB en eerlijk gezegd staan de mooiste landingen niet op video. Doordat de camera mee beweegt lijkt de landingssnelheid al wat groter maar ik heb een heel aantal landingen gemaakt waarbij ik een stuk langzamer binnenkwam en echt naast de pilotenbox kon landen, echt geweldig. Groeten, Johan
Baby Dag Baby fanaten, Ik heb jullie verhalen /discussies met belangstelling gevolgd en waarom? Ik heb in de eind '50-er jaren op de vliegbasis Soesterberg bij de ACVZ op de PH-213 Grunau Baby 2B gevlogen. Als model (schaal) bouwer lag het voor de hand dat ik hem ( haar) als model zou bouwen.10 jaar geleden heb ik met de FMT tekening en de hulp van Ben Schenk van de Vereniging Historische Zweefvliegtuigen de Baby gebouwd, maar het vliegen kwam er niet van. Een paar jaar geleden de stoute schoenen aan getrokken en ingevlogen. Eerst aan de rubber lijn, daarna de lier en tenslotte de sleep! Ik heb destijds 2 starthaken aan beide zijden van de schaats onder de vleugel gemonteerd ( afschroefbaar) en een KDH sleepkoppeling in de neus. Met rubber kwam je inderdaad niet hoog, maar met de lier ging het prima. Het slepen is natuurlijk het mooiste en dat hebben we ook een paar keer gedaan. M'n gezondheid en m'n leeftijd maken het niet meer mogelijk om te vliegen, dus blijft het bij kijken en afstoffen! Hierbij wat gegevens en een paar fototjes. Van 1956 tot 1958 heb ik op de baby gevlogen op de Vliegbasis Soesterberg. Op 25-3-'56 maakte ik mijn eerste solo vlucht. Ik heb helaas geen foto's van de -213 uit die tijd. De -213 was er een uit een serie van tien stuks (-212 t/m -221) die door de K.N.V.v.L. in 1955 werden gekocht bij Schleicher ( Duitsland ) Het model is schaal 1: 4,5 van een F.M.T. tekening. Spanwijdte 300 cm Lengte 137 cm Vleugeloppervlak 70 dm2 Gewicht 3000 gram Belasting 42,8 gr?dm2 Besturing Ailerons,remkleppen,hoogte,richting,sleepkoppeling. Ontvanger Futaba R-118F Kanaal 67 Servo’s Robbe/Futaba Accu Sanyo 1800 SCR Sleepkoppeling KDH De kleur en andere details heb ik uit informatie van leden van de Vereniging Historische Zweefvliegtuigen De -212 is door de heer Visser en de -214 door de heer Schenk gerestaureerd. De -213 is ook gerestaureerd door Nico Hoencamp en vliegt nog steeds op Axel (Zeeuws Vlaanderen) bij de E.Z.A.C., helaas niet in de authentieke uitvoering
Leuk om te zien Brik! Dan heb je van dezelfde tekening gebouwd als ik. Hier vliegt mijn FMT Grunau Baby: XYm2WmjVnkk[/media] - Grunau Baby Langevelderslag Jammer dat je niet meer kunt vliegen vanwege gezondheidsredenen. Dat realiserend maakt dat ik (wij) dankbaar met elk vlieguurtje moeten zijn die we maken kunnen. De grunau baby heeft zo zijn charmes. Als ik het filmpje weer zie, en de babys van anderen, krijg ik gelijk zin een 5mtr houtversie te gaan maken......
Mooie kist en leuk te horen dat u ook met de echte heeft gevlogen. Ik kom steeds meer mensen tegen die, zoals u, vroeger met de echte Grunau Baby hebben gevlogen. Jammer dat ik die ervaring niet heb....... ik hoop in de toekomst nog wel mijn GPL te gaan halen, misschien dat ik dan op termijn nog eens de mogelijkheid krijg om de kist in het echt te vliegen..... wellicht blijft het dromen, we zullen zien. Vooralsnog geniet ik echt heel erg van het vliegen met de Baby. Zo'n mooi pilootje moet er bij mij ook nog eens in komen. Wat uw gezondheid betreft, is het ook niet mogelijk om te vliegen met dubbele besturing, zodat iemand kan ingrijpen als het even niet goed gaat? Wellicht is er iets te regelen. Waarschijnlijk gaat mijn Baby morgen voor het eerst op de helling vliegen, op Langevelderslag, opnames of foto's verschijnen wel weer hier op het forum. @Berrie: Zo'n 5 meter versie lijkt mij ook erg gaaf. Schneider heeft een CNC-kit van 4,5m...... maar jij wilt waarschijnlijk van scratch bouwen? Groeten, Johan
Mooi Johan! De vleugelstructuur tegen het licht geeft een extra mooi vliegbeeld. Lekker dat je de kist hebt kunnen uitlaten vandaag. Het was inderdaad een superdag.
Toen! Dag Baby-ers. Wat een fraaie film MadDuc.Complimenten hoor. Bedankt voor de suggestie dubbele besturing.Ik kom wel eens een keer kijken als jullie bezig zijn. De vraag is dan : waar vliegen jullie en wanneer. Ik zie ook mededelingen over vintage meetings en het bestaan van een VGG die in Juni j.l. een meeting hebben gehad. Hierbij nog een paar fototjes die ik in m'n archief vond. Deze happening was voor mij de aanleiding tot.... In SCALE Dec. 1992 stond de documentatie van deze D-5457 en daarna in de FMT de tekening.
Hartelijk dank voor de complimenten, en met dank aan Arjan die het filmwerk heeft verricht, ik heb slechts gevlogen en de film gemonteerd. Wij vliegen op veel verschillende plekken in het land. Het Vintage Gilder treffen is al op verschillende plekken geweest, verder zijn we op Electrosleeptreffens en soms op BIGGS evenementen te vinden. Verder vliegt Arjan in Deventer en ik op de Ginkelse Heide bij Ede. Eerstvolgende VGG is op 5 september, maar daar zal niet gesleept worden. Ik ga daar niet naar toe, maar Arjan volgens mij wel. 11 en 12 September is er een BIGGS evenement in Nijverdal waar ik naar toe ga, maar door de drukte daar zal het niet geschikt zijn om met dubbele besturing te vliegen. 25 september is er een electrosleeptreffen in Boxmeer. Waar woont u en op welke zendermodus vliegt u? (gas links of rechts)? Arjan (PH_AJH) vliegt op Mode 1 (gas rechts) en ik op Mode 2 (gas links) wij hebben allebei een extra zender met een trainerkabel, verder zullen er nog wel meer mensen zijn die zouden kunnen helpen. Wat een prachtige kist zeg die D-5457! Groeten, Johan
Hi Johan, Schitterend filmpje. De GB vliegt als aan een draadje. Complimenten. Ik moet ook maar eens die kant op.............. Gr Harry
Toen Dag Baby-vrienden Ik heb helaas niet meer van die mooie ( vlieg )beelden over de Baby, maar nog wel een paar plaatjes Deze bijv. van het “barograafkastje”Waarom? Nou, toen ik in 1958 een mooie thermiek vlucht maakte van meer dan een half uur !! dacht ik dat ik m'n C-brevet had gevlogen. Daarvoor moest je minimaal 10 min. boven je ontkoppelhoogte hebben gevlogen. Jammer dan .Ik had de barograaf wel in het kastje geinstalleerd, maar na de landing bleek dat ik vergeten had hem aan te zetten! Vandaar het schaal kastje ! En dit plaatje van de “sleepstaf “achter in de romp herinnert me weer aan de vele keren dat we die kist moest terug zeulen naar de start plek. Een man aan de vleugeltip en twee man aan de sleepstaf.Vandaar deze copie ( bij het vliegen gaat ie d'r'uit hoor). Tot slot nog een plaatje van de cockpit van mijn (B)(b)aby. Ben op Terlet een keer niet op de L-strip geland, maar in de hei omdat ik te laat was met m'n remklephandle. Dus ook maar een modelhandle gemaakt! MadDuc: Wat het vliegen betreft op de Ginkelse hei, bij de Deventer Luchtvaart Club en bij toekomstige happenings, daar voor stuur ik je nog wel een PB-tje. Groet
Mooie schaaldetails, leuk!! Mooie vliegbeelden gaan we binnenkort van uw kist maken. Straks even contact via Pb. Die sleepstaf zit er bij ook in maar kan niet verwijderd worden bij het vliegen. Groeten, Johan
grunau baby te koop Nog nieuw in doos zie mijn advertentie op marktplaats Link naar advertentie: http://hobby.marktplaats.nl/modelbouw/368574061-grunau-baby-11b-zwever.html?return=eJwFwdsJgDAMAMBdOkCrIH6kiLMEDDb0YWiiUMTdvUOY4WWYosK6gKsjJjOBEB7q%2BRJqvmLPJgXR1LcSbqWOR%2BUW6vCSZLchtBVW43aqi98Pmwgdxw%3D%3D&df=1 Met een vliegende groet, Harm
Ik ben maar eens begonnen met het papier van der vleugels te verwijderen. Na iedere vlucht is er eigenlijk wel een reparatie aan het papier te doen, zeker bij het hellingvliegen. Er komt nu Oratex op.
Ik moet dat eigenlijk ook met mijn kleine Baby gaan doen. Is het papier een beetje goed van de beplankte delen te krijgen? Mijn romp is ook geheel bekleed met papier (of zijde??), ik ben een beetje bang dat ik dat er niet fatsoenlijk vanaf krijg.
Geen idee, ik ga het niet van de beplankte delen afhalen. Het gaat mij om de open delen die iedere keer door grassprieten en takjes doorgeprikt/gescheurd worden. De beplankte delen laat ik zo, ga het alleen overspuiten. Volgens mij kan dat papier gewoon blijven zitten. En op de open delen komt dan Oratex. Groeten, Johan
Hoi Raymond, Ik heb het bij mijn SG-38 ook laten zitten. Er vanaf halen gaat in ieder geval niet zonder slag of stoot. Met thinner zou kunnen heb ik gehoord maar daar had ik weinig trek ik. Het is na wat schuren prima te lakken/beitsen/spuiten volgens mij, dus dan kun je het misschien net zo goed laten zitten?
Oke, dan laat ik het zitten. Het leek me voor het gewicht beter het weg te halen, maar ik zie wel hoe zwaar hij wordt. Zoals hij nu is vliegt hij toch ook niet goed.
Een oude truc uit de vrije vlucht wereld (waar een heleboel bespanpapier gebruikt werd/word) . Ervan uitgaande dat de bespanning, in dit geval papier, met een cellulose lak is vastgezet (spanlak ?) is thinner hèt middel om het papier los te maken en te verwijderen. Gaat eigenlijk simpel en relatief clean ! Strijk een laagje thinner over het vlak wat je schoon wilt krijgen en stop dan het hele deel in een plastic zak .... Een kwartiertje wachten (of wat langer of korter/ ff proberen) en het papier valt er bijna vanaf. Zo heb ik al heel wat vleugeltjes en stabs schoongemaakt ... heb je niet zo'n grote plastic zak is het ook een optie om het met thinner ingestreken vlak simpelweg af te dekken met huishoudfolie, ff ziten laten en voila .