Bouwverslag De 7 Provincien 1910

@ John MGD
He hoe is het?
Ja dat Imageshack is af en toe vervelend,maar als ik hier deze site oproep zijn alle fotos daar waar ze heen horen.
Neemt niet weg dat ik dit verschijnsel ook ken,had ik ook af en toe,dat de fotos voor de helft geladen waren,dan heb ik de site gesloten,en opnieuw opgeroepen en daar waren ze plotseling allemaal.

bedankt voor je positive reaktie,ik vind het wel geinig het ene deel in het Nederlands,en dan het andere deel in het Duits.
Maar goed dat in Duitsland een 1 gelijk staat met een 10 ,anders zou het er wel slecht uitzien.
En al een beetje opgeschoten met je projekt?
Heb de laatste tijd niet zo vaak gekeken,sorrrrrrry!

Groet,John
 
Hallo John.

Heb er niets meer aan gedaan, ben nog steeds aan het wachten op de tekeningen van de "De Ruyter" klasse pantserdek schepen. Heb ook een grote fout gemaakt in de romp, de bovenste rij patrijspoorten heb ik te laag geplaatst in de romp en weet even niet hoe ik dit moet oplossen, anders dan de romp bekleding helemaal opnieuw te maken !!!

Je 7 Provincien is een juweel, is dit trouwens je eerste schip ?
En over die duitse uitdrukking, ik weet dat in Duitsland het beoordelings systeem juist andersom is. Heb veel met Duitslands te doen, familie enz. en woon ook maar een paar km van de Duitse grens bij Aken.

Dat Duitse forum waar je het over hebt, kun je me daar de website link van geven ??

groeten

John.
 
@John MGD,

Hi,ja dat is jammer dat je nog niet verder kan,oke als de tekeningen er nog niet zijn dan word het natuurlijk lastig iets te beginnen.
Ik denk dat met je patrijspoorten dat lukt wel weer,komt tijd komt raad,gewoon ff uitzitten en nadenken,een oplossing die voor jou het beste en eenvoudigste is komt meestal(bijna)vanzelf.(hier spreek ik uit eigene ervaring ;-))

Ja aber selbstverständlich kan je de link hebben,moment:

Panzerschiff "De 7 Provincien 1909" - SchiffsModell.net
dit is de site waar ik mijn bouwupdates plaats en waar iedereen het kan zien,en de volgende link is voor iedereen die zijn kommentaar wil afgeven,anders als hier is het daar gescheiden:

Kommentare zum Baubericht Panzerschiff "De 7 Provincien 1909" - SchiffsModell.net

Zo,nu wou je ff snuffelen?

Vlakbij Aken zeg je,ja dan hoef je niet zover naar de grens ;-)

Grtz,John
 
Hi John,

Na een paar nachtjes erover geslapen te hebben, heb ik het toch maar gewaagd. De "oude" bovenste rompbekleding er vanaf gesloopt en de "nieuwe", met de patrijspoorten op de goede plaats, er weer op geplaatst. Ben er nu heel tevreden mee.
Trouwens nog bedankt voor je geruststellende woorden !!:D

John.

PS: Oh ja nog bedankt voor de link die je stuurde van de Duitse modelbouw site, staat al in favorieten.
 
:cool: hoi jhon ik ben vrij nieuw op het forum mijn naam is erwin en ben aan de spanten begonnen van jawel! de 7 provincien 1910 alleen een andere schaal 1:50 en ik heb je werk bekeken dat ziet er puik uit ik ben door paul aangestoken na een bezoek bij hem thuis we wonen niet zover uit elkaar .
ik ben ondertussen aan mijn 4e schip bezig en mijn laatste gebouwde schip was de s-204 schnellboote 1:25.
ik wou aan je vragen of je soms een duidelijke tekening hebt van het lofwerk van de 7 provincien en zoniet is er ergens iets van te vinden ik heb wat boeken aangeschaft maar alleen wat onduidelijke foto,s (hadden ze toen maar digitale camera,s gehad dan had ik er wat van kunnen maken)
bij voorbaat dank erwin
 
@ Erwin/Frost

Hoi Erwin,ja dat is toch leuk dat er nog iemand is die De 7 Provincien 1909 bouwd.
Je bouwd haar in schaal 1:50?Dus dan lig je ook zo om de 2 meter lengte?
Ja ik ken dat gevoel,toen je de schepen bij Paul zag,ik was wel niet bij Paul thuis maar de fotos van de Holland op dit forum waren overtuigend genoeg,om ook to`n typ schip te bouwen.
Je hebt geluk dat je niet ver bij paul vandaan woont,ik denk dat mocht je problemen hebben bij het bouwen,dat Paul een zeer ervaren Modelbouwer en vakman is die je echt kan helpen.
Ik dank je voor het kompliment,wat mijn schip betreft,wat het lofwerk aangaat tast ik net zo in het donker als een ieder ander die fotos zoekt,of gezocht heeft.
Ik heb bij :Dutchfleet.net toen een draadje gestart en enige fotos gekregen die mij een beetje opweg hebben geholpen,maar duidelijk is er eigenlijk niets.
Dus het blijft een beetje gokken.
Geef je email even door dan zoek ik de fotos op en stuur ze je,oke?

Ik moet een deze dagen weer een update doen,ben ook weer een stukje verder,maar door mijn werk kom ik de laatste tijd nergens toe.

Groet,John
 
Hallo aan iedereen,

Zo het is nu wel heeeeeeeeel lang geleden dat ik wat heb laten horen van me,maar nu is het dan weer zover.
Wie kent het niet he,geen tijd,veel andere dingen te doen,geen zin enz.
Een beetje ben ik ook weer opgeschoten met de bouw van mijn schip.

Als eerstes ben ik begonnen aan de 2 grote masten op de 7 P.
Deze zijn gemaakt uit messingbuizen die in elkaar zijn gestoken en gesoldeerd.
de "Kraaiennesten"uit 4 mm triplex ,voorzien van 2 boorgaten voor de masten daar deze delen niet in 1 lijn lopen,en met 2 Komponentenlijm dan vastgelijmd zijn.
De reling op het kraaiennest zijn weer uit messingspijkers en messingdraad gesoldeerd.



Uploaded with ImageShack.us

Hier de achtermast



Uploaded with ImageShack.us

De voormast

Hier fotos van alletwee




Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Hier bij de achtermast zien we een toenmalig Semafoorseinsysteem,waarmee men over grote afstanden berichten kon doen.
Ik heb bewust hiervoor gekozen,daar het nog aanwezig was op het schip en ik mij hiermee heb vastgelegd voor een bepaald tijdstip in het bestaan van het schip.
 
Nu deze 2 delen voor het eerste klaar waren wilde ik beginnen met de bouw van de sloepen.
Eerst was het even nadenken over het hoe en wat voor de bouw,en heb besloten deze precies zo te bouwen als de romp van de 7 P.
Eerst een skelet te bouwen en deze dan in dit geval met Fineer te beplaten,te plamuren en te schuren.



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Om het geheel een beetje stabiler te maken heb ik van de Teakhouten latjes die nog over waren van de deksbeplanking,aan iedere kant er eentje aan gelijmd zodat de hele boel bij het beplaten niet schuin trekt.

Voor de beplating heb ik Noteboom fineer genomen omdat we dat nog op de zaak hadden liggen en dit toch een beetje steviger is en buigzamer als andere fineersoorten.



Uploaded with ImageShack.us

Meten,aanpassen,uitknippen,en erop lijmen,



Uploaded with ImageShack.us

En verder gaat het,met plamuren en schuren,en schuren en plamuren,



Uploaded with ImageShack.us

Dit was er eerst een,er volgen nog 7 van deze zeer grote sloepen,de maten liggen tussen 10 cm en 14,5 cm dus echt veel priegelwerk.



Uploaded with ImageShack.us

De grote werksloep links,de reddingsboot in het midden en dan de stoomsloep rechts



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us


hier de drie in andere volgorde,



Uploaded with ImageShack.us

Veel priegelwerk,maar het loont zich(het was af entoe echt vloeken en tieren zeg ik).
 
De bodembeplanking is ook van teakhout gemaakt,voor de kleurgeving heb ik gekozen voor het Tropenwit aan de binnenkant,het muisgrijs aan de buitenkant,zoals de deks.

Hier de rest van de acht sloepen,die al op hun plaats liggen,eerst nog de eerste drie reddingssloep,werksloep,en stoomsloep.



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us


Dit zijn niet aale sloepen,heb ik vergeten te fotograferen,dom,dom,dom,maar ze zijn klaar hoor ;-)


Als volgende moest ik de Klapdavids gaan maken deze zijn ook geheel uit messing gemaakt,hier aan stuurboordzijde de walvissloep.



Uploaded with ImageShack.us

en dan nog een paar fotos van de andere sloepen al hangend in de davids,



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us


Zo dit was het eerst maar weer voor deze week,ik moet aan de bakboordkant de sloepen nog ophangen,en beloof dan nog de andere fotos erin te zetten(klapdavids enz.)

Oke luitjes,ik hoop het bevald jullie en tot volgende week,

Groetjes,John
 
hoi john nou je hebt niet stilgezeten in die paar maanden,hij wordt wel mooi he!toch wel leuk dat je alles zelf maakt geeft wel meer voldoening als zon bouwdoos!!ik geloof dat jouw boot en de mijne in de zelfde tijd zijn gebouwd zo rond 1900 dat waren toch mooie schepen in die tijd!!ik ben blij dat je er weer bent en hoop weer veel verslagen van je te lezen.apeldoorn waar ik nu woon bevalt me prima en ik heb een mooi plekje om te bouwen, en een schuur en zolder waar al mijn hobbyspullen liggen.een vraagje wat heb jij voor je tropenzeil gebruikt want dat wil ik er ook opmaken!! groeten walter
 
Hallo John,

Nog even en je bent klaar! Je hebt me ingehaald... De volgende update van de HH zal waarschijnlijk eind van het jaar zijn omdat ik al maanden aan het verbouwen ben, zucht.

De sloepen zien er goed uit op eentje na...

snc00179r.jpg


Deze lijkt mij te gestroomlijnd met een te lang voorplechtje... Misschien dat je daar nog wat aan kan doen.

Ook heb ik nog een vraagje over de semafoor; zat deze echt op de achtermast? Meestal in de voormast omdat ze vanuit de brug commando's gaven voor het seinen. Het waren een soort flappen die ze in verschillende standen deden uitklappen, moeten die er nog op komen? Verder ziet het er goed uit.

groeten Paul
 
He Paul,

Lang niet meer gezien en gehoord op het forum,oke hetzij bij de tanks ;-)

Ja ik had al gezien dat het nu Halderbergen is geworden?
Verhuizingen en verbouwingen slopen echt je humeur,ik weet er alles van.
Toen ik 10 jaar geleden mijn huis hier in Duitsland kocht was het nog in de stand van 1969,en zo zag het er ook uit.
Daar moest ik ook alles,maar dan ook alles eruit gooien en breken,en nieuw maken en installeren.
Van stroom tot waterleiding,van nieuwe ramen,deuren tot nieuwe verwarming aan toe.
Dan kwam nog het isoleren van het gehele huis,de zolder uitbouwen enz.
Nu heb ik ook nog een stukje werk voor me,de winterserre.
Ze is vochtig,en daar moet ik 1 buitenmuur eruit halen en nieuw erin plaatsen zonder dat de hele boel instort,en dan moet de vloer eruit daar ze aan het zakken is,en weer een nieuwe vloer erin.
Dus je ziet:Leidensgenoten zijn er altijd,ben er ook een.

Maar even op je reaktie terug te komen,

De sloep,oke ziet er een beetje snel uit,klopt wel ja,maar zo staat ze op de tekening.
Dan komt nog erbij dat het de eerste Dieselsloep bij de marine was,dus ziet er wel eigenaardig uit ja,maar moet haar nog een beetje aanpassen,dus zal ze zo niet blijven.
Dankje voor het opmerken ;-)

Zo wat het Semafoorseinsysteem aangaat had ook ik eerst dezelfde gedachtes als jij,en ik was ook verbaasd dat in het boekje van de 7 Provincien,hetzelfde boekje als jij ook hebt,dit Systeem in de achtermast plaats nam.

Ik heb een foto ingescand moment ff,



Uploaded with ImageShack.us

Hier is goed te zien dat het zo beschreven is,of het dan ook zo klopt wat daar staat,he geen flauw idee.
Maar je moet naar iets bouwen waar je afbeeldingen hebt,en infobronnen en dit boekje is het enigste wat er te krijgen is,dus heb ik erop vertrouwd en het ook zo gebouwd.

Misschien is het door de auteur zo aangegeven als semafoor,en is het geen Semafoor?
Nou ja,we zien het wel joh,hoofdzaak is dat het er goed uitziet he?

Ik hoop dat de 7 Pro.ook het eind van het jaar kompleet klaar is,en ik weer naar de Beurs/tentoonstelling kan,en ze eindelijk water ziet om in te varen.

En zo hoop ik natuurlijk ook,dat jij verder komt met de Hertog!

Oki,ga ervan tussen.
Groet John
 
Hallo John,

Tja het is zeker een tijdje geleden dat ik een update van de HH heb gegeven. Ik ben niet verhuisd alleen de gemeente valt onder een andere noemer.

Dat boekje heb ik ook en het verhaal en scheepsmodel is geschreven/gebouwd door Jantinus Mulder. Ook het grote boek van de pantserschepen is mede door hem geschrijven. Er staan ontjuistheden in wat ik heb vernomen door een medewerker van het marinemuseum maar ook door anderen. Een seinsysteem kan het zijn al heb ik mijn vraagtekens erbij omdat aan beidezijdes van de traliearmen een soort zwarte driehoeken hangen. Het kan zomaar zijn dat het hiergaat om vroege ankerbollen/driehoeken en dat ze op de rede lag. Ik kan vrijwel met zekerheid zeggen dat dit geen semafoorinstallatie is. Hooguit kan het een seinsysteem voor intern gebruik zijn om de communicatie snel over te brengen van het achterschip naar de brug. In die tijd hadden ze nog geen intercom...

Dat van die dieselsloep wist ik nog niet. Als ik het begrijp heb je dus 1 stoomsloep en 1 dieselsloep aanhangen, klinkt niet logisch. Ik denk dat de marine na een vernieuwende renovatie dan wel twee dieselsloepen zouden ophangen... Je moet alleen nog een motorbun in je sloep maken neem ik aan.

Zoals ik al zei; het wordt een mooi scheepsmodel, ga zo door!;)

groeten Paul
 
He Paul,

Ja dat zelfde dacht ik ook,maar alsnog zo gebouwd.
Ik moet echt gaan kijken waar ik het echte semafoorsysteem kan vinden,of een paar fotos vergroten om het misschien beter te herkennen.

De Dieselsloep was echt de eerste bij de Marine op dit schip,en wat ik zo gelezen heb werd ze ook niet vaak gebruikt daar ze echt een pokkelawaai maakte,toendertijd was de isolatie om de motor toch ff anders als vandaag de dag.
Of ze haar geruild hebben voor een 2 de stoomsloep weet ik niet,maar he je weet nooit.
Ik weet van mijn vader,was zelf jarenlang op zee bij de marine,en uit eigen ervaring als kind daar we zelf boten hadden dat die diesels toen ook niet echt geruisarm waren.
Om het jaar 1909 stond dat allemaal nog in de kinderschoenen.

John
 
Hallo iedereen,

Ja weer een tijdje geleden,maar beter laat dan nooit ;-)

We waren laatst gebleven bij de sloepen,waar ik nog meer fotos wilde plaatsen welnu,het is zover.
Ben ook weer een beetje verder opgeschoten met mijn boot.
Zoals jullie zometeen zien heb ik de sloepen voorzien van de masten,de paddels en zeildoek.
De masten waren nodig daar alle sloepen in staat werden geacht om zeilen te kunnen,en deze heb ik gemaakt uit Beukenhout.
De paddels zijn ook van Beukenhout,en alles heb ik gebeitst met een Notebeits,om vervolgens Acryllak als eindlak op te brengen.





Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us


De Notekleur geeft een goed kontrast,en ik wou een beetje weg van Teakhout om het niet alles te eentonig te laten worden.


Nu dit klaar was ben ik begonnen aan aan de zoekschijnwerpers.
De 7 provincien hat er 3,2 boven op de brug en een achter aan de achtermast op een bordes.

Daar in het gehele schip nog geen elektrischeleidingen lagen moest ik eerst een idee vinden om dit alles voor elkaar te krijgen zonder dat men kabels ziet.
Voor de 2 op de brug heb ik door de voormast een gaatje geboord waar het kabel naar beneden in de romp kan.
Vanaf het gaatje met messing 2 leidingen gelegd op de brug,waar de schijnwerpers met isolatie eronder opstaan.
Tussen deze leidingen een gaatje geboord waar de schijnwerper vast in staat,maar om haar uit te kunnen halen als het lampje doorgebrand is,zonder te knippen,snijden of wat dan ook.
Op deze leidingen stroom gelegd met het kabel in de voormast,en de kabels van de schijnwerpers,in deze leidingen gestoken.

De schijnwerpers zijn uit PVC pijp,messing,onderlegschijfjes gemaakt.
De reflektoren zijn PVC gemaakt,die ik met Chroomlak besoten heb.




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us

Hier op de achtermast:




Uploaded with ImageShack.us


Deze schijnwerpers zijn naderhand aangesloten op een 2 kanaal-memoryschakelaar,samen met de positielampen.


AAnvankelijk had het schip enkele draden als antenne tussen de beiden masten,maar daar de wind hier wel vrij spel had,is dit veranderd worden,en men had hier wie bij Paul zijn Hertog Hendrik,Hoepelantennes aangebracht,




Uploaded with ImageShack.us

Deze hoepels worden bij elkaar gehouden door gewoon zwart elastiek,wat men kopen kan bij iedere naaizaak.
De touwen op het gehele schip zijn gemaakt met dit zwarte elastiek.

Hier de achtermast zoals zij eruit zag,voor zover ik het kan zien aanhand oude fotos,




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us

Bovenstaand foto met de Nederlandse vlaggen die ik zelf heb gemaakt uit kussensloop en watervaste stiften.
Natuurlijk kan men die kopen,maar in Duitsland niet te krijgen,ik wacht al sinds september op 3 bestelde vlaggen,maar de Duitser krijgt het niet geregeld.


Intussen had ik natuurlijk de afstandmeters al klaar en geplaatst,zoals de peilkompassen op de brug,en op het middelste opbouw gedeelte in de "vogelkooi".

Nu het schip eigenlijk"bijna"klaar is,(natuurlijk moet nog het een an ander kleinspul erop)heb ik afgelopen zondag mijn boot naar buiten in de tuin gebracht bij -10 graden en sneeuw om een paar fotos te schieten in het daglicht.




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us

Bij deze boven is het tentdoek wat over het achterdek hangt goed te zien,dit doek hangt ook boven het voordek.




Uploaded with ImageShack.us


Hier nog 2 mooie plaatjes;




Uploaded with ImageShack.us

Bovenstaand met Admiraalsvlag in top.


Maar deze is de mooiste,het schip in al haar glorie.




Uploaded with ImageShack.us


Zo ik hoop jullie vinden het mooi,en ik ga dan ook weer verder met het kleinspul,en het aansluiten van de elktrische instalatie.
En dan in Januarie 2011 staat ze weer op de beurs/tentoonstelling hier en daar komt ze eindelijk in het water.

Oke peoples,we horen en ziens mekaar dit jaar nog.

Grtz,John
 
@ Baggeraar en Ronny de Zeeman,

Ja bedankt jongens,ik doe m`n best om het er mooi uit te laten zien.
Kunnen is relatief,durfen en proberen,daar leer je van.
Grtz,John
 
Hallo John,

Je kunt trots zijn op je scheepsmodel! Moet zeggen dat je het snel gebouwd heb met veel detailwerk erop. Ik ben nog niet zover en zal denk ik wel tot medio 2011 duren voor ik de Hertog geheel af heb...

groeten Paul
 
Back
Top