Lipo brand!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door GDV-Maxx, 1 sep 2010.

  1. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
    Toen ik daarnet mijn nieuwe (tweedehandse) xray xb8 probeerde begon één van de twee lipo's te branden :S
    De oorzaak is een raadsel... De auto, motor en ontvanger zijn in orde (op wat roet en een vreselijke geur na), maar de regelaar betrouw ik niet echt meer... Ik hoorde wel nog de fan draaien tot de kabel van de batterij smolt.

    Wat zouden mogelijke redenen kunnen zijn behalve kortsluiting?

    Foto's volgen straks.

    EDIT: het gaat hier over een Turnigy 5000mah 20c lipo. De motor is een 2200kv 36-60 9L.
    De regelaar is een HK150A en alle elektronica is van mij (niet tweedehands).
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2010
  2. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.536
    Locatie:
    Nieuwegein
    uhmmm... dat is denk ik toch wel de hoofdreden. de oorzaak is een ander verhaal.

    + / - omgedraaid toevallig?

    dit gebeurt alleen bij onwijse kortsluiting. en zelfs dan is het zeldzaam
     
  4. ansmann-racing

    ansmann-racing

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Uden
    korstluiting, overbelasting of een aan de binnen kant open getrilt. Ja, lipo is toch meer risico lopen dan met life of nimh accu's. Hoop dat je auto nog kan herstellen.
     
  5. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
    Lipo's juist aangelsoten. Anders had hij niet eerst verschillende minuten mooi gereden... Overbelasting lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien deze setup 86A piek trekt.

    De auto zelf is in orde, maar hoe krijg ik die vreselijke geur weg?

    Ik was wel een paar keer zacht overkop gegaan net voor het gebeurde...
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2010
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hoe heb jij die 86A piek gemeten :?:

    Of is dat een cijfertje wat ergens genoemd wordt :?:

    5000 20C is gewoon aan de krappe kant voor een 1/8 , als de accu dan niet helemaal fit meer is kun je weleens tegen problemen aanlopen zoals nu.
     
  7. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
    Wordt door iemand anders genoemd. Volgens de specs trekt de motor normaal zelfs maar 55A... De lipo was hoogstens 15 ladingen oud en had nog volledige capaciteit. Ik denk dat ik misschien de reden ken. Het was een combinatie van een 20c en 25c... Dit heeft goed gewerkt in mijn boot, maar misschien heeft de 25c lipo te hoge stromen gestuurd door de 20c (ookal is het zogezegd maar 55A)
     
  8. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Tja verschillende oorzaken mogelijk :)

    kortsluiting is volgens jou niet mogelijk?

    dan denk ik aan een probleem met de regelaar of gewoon met de batterij zelf :)

    Indien je de lipo tweedehands hebt gekocht kan er vanalles mee gebeurd zijn. Misschien heeft de vorige eigenaar de lipo wat mishandeld waardoor hij zijn volledige specificaties niet meer haalt en dan heb je hem misschien gewoon overbelast. Een andere reden kan ook zijn dat je aan het rijden was en de interne contacten losgekomen zijn en die kortsluiting gemaakt hebben?

    Of misschien een nog logischere oorzaak: de lipo gewoon veel te hard leeggetrokken? Had je een lipo cut off of iets van melder voor de spanning van de lipo te weten?

    Om de brandgeur weg te krijgen gewoon een paar dagen buiten laten liggen. Of desnoods een geurtje over spuiten ;) misschien dat wassen in heet water ook wel helpt.
     
  9. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Een andere mogelijkheid is dat de aansluitdraad intern is losgeraakt en een sluiting heeft veroorzaakt. Ik heb dit al een keer gehad, begon ineens heel erg te smeulen toen ik hem in mijn hand had...
     
  10. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Twee verschillende soorten lipo mixen is vragen om problemen.
    Als je "saddlepack" lipos gebruikt, dan altijd samen kopen en samen gebruiken.
    Verschillende interne weerstanden betekend dat de ene pack de andere constant op zijn donder geeft.
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Wordt door iemand anders genoemd ..... Das een hele betrouwbare methode idd :nooo: Voor je dat soort dingen gaat roepen zou ik eerst eens zelf een datalogger aanschaffen zodat je weet waar je het over hebt en wat er daadwerkelijk in de auto gebeurd :!: ;)

    De piekstromen die je trekt liggen vaak een heeel stuk hoger als wat de fabrikant opgeeft als max.... Das namelijk het aantal A's wat de motor trekt onder ideale omstandigheden , bij optrekken moet de motor vanuit een blokkering gaan werken en trekt het ding dus veel hogere stromen als die aangegeven 55A.

    Verschillende lipo's mixen is ook nooit goed :!::!: Als je bv. 2x 2S wil gebruiken moet je zorgen dat het 2 exact dezelfde lipos zijn (liefst nieuw) , altijd hetzelfde setje samen gebruiken en ze samen laden en ontladen.

    Als je dat niet doet loop je het risico dat er teveel verschil in de prestaties is waardoor er dingen fout gaan ....
     
  12. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
    De gemakkelijkste manier om de auto schoon te maken (en waarschijnlijk ook enige) is met een hogedrukreiniger, maar wat kan ik doen met de regelaar en ontvanger?
    Die zijn beiden volledig zwart (regelaar ook vanbinnen), maar werken perfect...
    zou ik ze beschadigen als ik eraan kom met water? (zonder dat er stroom opstaat uiteraard...)
     
  13. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    Ekeren
    in de electronica afdeling is een sticky, electronica heeft zwemles gehad. Daar staan manieren genoeg om de boel proper te krijgen.

    TM
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hogedruk reiniger ?
    Zeg maar das tegen alles wat een gat heeft en waar iets in dat gat zit draait, of beweegt!

    Compressor op 2 to 4 bar op een afstandje wil nog wel in combi met een harde borstel,of tandenborstel, kwastjes,en putty, en aanverwanten....
     
  15. PIR3lly

    PIR3lly

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    nabij Schiphol
    Gewoon alles schoonmaken met een doekje en wd40. Ruikt ook gelijk een stuk beter ;)

    En een 20C met een 25C mengen is geen goed plan. Maar of een accu daarvan affikt???
     
  16. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
    Ik heb het eergisteren al gedaan op enkele minuten met een hete hogedrukreiniger. Alles is ok, en hij is zo goed als perfect proper.
    De regelaar en ontvanger heb ik zoals ze mij in de winkel hebben aangeraden met remreiniger schoongemaakt aangezien dat niet geleidend is en meteen verdampt.

    Als 20 en 25c samen gebruikt worden bij hoge belasting gaan de zwakkere cellen snel heet worden door de hogere stromen/voltage dat erdoor komt van de andere batterij. Zodra de folie dan vanbinnen smelt krijg je een kortsluiting en brand... Een andere reden kan ik niet vinden... Er is geen enkel spoor van kortsluiting door blote contacten enz...

    Als ik geweten had dat de motor zoveel meer zou trekken dan de specs zeiden had ik ze nooit gemengd...
     
  17. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    Of een deuk in de lipo ?
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Daar voor hebben ze de watt meter voor uitgevonden . :D

    alleen als je zelf bij je eigen spullen meet weet je de amperes die getrokken worden.
    Van horen/zeggen werkt niet ,iedere setup is anders.
    En fabrikanten geven nog al eens mooiere daten uit.

    En hat je na 2 min even gekeken hat je al kunnen merken dat er iets fout gaat.

    Mvg Johan
     
  19. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
    Lipo's hadden hard-case.
     
  20. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
    Ik heb er niet bij stilgestaan aangezien ik de twee zelfde lipo's de dag ervoor op straat had leeg gereden in deze auto en alle temp. waren goed...
     

Deel Deze Pagina