oproep aan BNK bestuur/organisatie

Discussie in 'Electro offroad' gestart door murky123, 3 sep 2010.

  1. dirk702

    dirk702

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Deurne
    Ik heb echt geen probleem met andere klassen van RC off-road voertuigen,maar voor de fun zou u eens een dagje moeten komen kijken op zo een BNK gebeuren.
    Dan zou je zien dat elke minuut telt voor de organisatie om de dag rond te krijgen op een normaal tijdstip. Als je er een extra reeks zou bijdoen wordt dit helemaal chaos en is de dag te kort voor een normaal verloop..
    Als je weet dat er op een normaal BNK een 75 tal deelnemers zijn ...:sniper:
     
  2. Carno

    Carno

    Lid geworden:
    10 aug 2009
    Berichten:
    492
    Ga d'r bij huilen anders gast.
    Als mensen zelf de moeite nemen om een evenement te organiseren voor hetgeen dat ze leuk vinden om te doen moeten ze zich druk gaan maken om de "hobby"?
    Doe ff normaal.

    Als je mensen enthousiast wilt krijgen om een klasse naast de buggy's op te pakken moet je vooral zo gaan reageren.
     
  3. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    Zucht... weer zo'n leukerd met een selectief leesvermogen. Zoals Dirk al aangeeft is het op een BNK nu al erg druk, wil jij dan naar een systeem waar je niet van start mag gaan als je 10 seconden te laat klaar bent met het voorbereiden van je auto? Want dat is een logisch gevolg van een extra klasse: minder tijd tussen de heats en strakker schema dat meer vraagt van de organisatie (die nu al het meeste respect verdient!) => doet het vlotte en rustige karakter van het BNK teniet.

    Arjan (RC10Racer) heeft hier erg opbouwend gereageerd, waarom probeer je niet ff wat hij heeft voorgesteld? De laatste keer dat Nederlanders iets wilden forceren door wat geweldplegingen, verloren ze de WK-finale ;)
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2010
  4. elvo

    elvo

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    495
    Misschien even verduidelijken: "het BNK bestuur" bestaat niet uit mensen die op hun ivoren toren zitten en beslissen wat wel en niet kan. De federaties (FBA en NOMAC) zijn niet meer dan verenigingen van clubs. Afgevaardigden zijn de mensen van clubbestuur, meestal dezelfde mensen die BNK's organiseren. Sommigen daarvan hebben in deze thread al gepost. Anderen lezen mee.
    Punt is: nieuwe klasses - en eigenlijk alle wijzigingen aan het BNK formaat - komen 'from the ground up', die komen uit voorstellen van de clubs. Een nieuwe klasse ontstaat niet omdat EFRA of FBA of NOMAC of welke organisatie dan ook ze bij mekaar verzint. Een klasse ontstaat doordat mensen op een bepaalde manier rijden in clubs, tussen clubs onderling, al er al een soort onofficiële competitie is. Regels worden meestal niet bij mekaar verzonnen op de ivoren toren, maar overgenomen van de competitie die er al is. Maar goed ook, want andersom werkt het niet.

    Dus, als je de SC competitie naar een hoger niveau wil tillen, moet je dat vooral ZELF doen. Net zoals RC10Racer zegt: spreek je clubbestuur aan, ga eens op verplaatsing spelen bij andere clubs, vind een wedstrijdformaat en reglement dat werkbaar is,... Als het succesvol is, zal er ongetwijfeld een BNK van komen. En of dat dan samen moet vallen met het bestaande 2WD/4WD BNK, zal dan wel beslist worden. Maar dan kàn het beslist worden, want dan is er geweten over hoeveel volk het gaat, of het hetzelfde volk is als de bestaande BNK rijders, of de races compatibel zijn voor de organisatie,... etc. Nu is dat alles pure speculatie.
     
  5. dirk702

    dirk702

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Deurne
     
  6. nusti

    nusti

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Tilburg
    Helemaal duidelijk. Ik ging er van uit dat BNK ook een aparte organisatie is met de nodige know-how. De sc-klasse sluit ook redelijk aan bij de klassen die al bij het bnk rijden en dan kun je het wiel weer opnieuw uitvinden, maar als er simpelweg een aansluiting te vinden is, is dat natuurlijk veel makkelijker.
    Het blijkt nu dat het dus moeilijker is dan ik (en misschien meerdere mensen) realiseer, vooral door tijdsgebrek. Dat is jammer, maar begrijpelijk.

    Ik hoop dat het mogelijk is om een sc klasse te vormen binnen wat voor organisatie of vereniging dan ook. Dus Eelco, een keer koppen bij elkaar steken.....
    En mensen van het BNK, als we het lief vragen mogen we dan misschien een beetje van jullie kennis/contacten gebruik maken?

     
  7. murky123

    murky123

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    2.874
    Locatie:
    alphen aan den rijn , zuidholland
    voorals nog ging ik er ook vanuit dat het BNK een " eigen " organisatie was. vandaag in bergschenhoek wat uitleg gekregen en dat is precies wat evlo schrijft.

    ook zie ik in dat het eigenlijk geen optie is om op 1 BNK dag er een klasse bij de doen. dat is niet haalbaar. er zijn te veel 2wd en 4wd rijders bij elkaar.
    edit: ( hoe haalbaar is het om het BNK naar 2 dagen te brengen?, iets wat arjen ook opperde )

    er moet goed gekeken worden of er genoeg shortcourse rijders zijn die het er voor over hebben om 5 a 6 keer een flink eind te rijden naar een piste voor een wedstrijd. dus mensen die echt voor een kampionschap gaan en niet incidenteel een wedstrijdje pakken.

    Graag wil ik wel eens met wat mensen uit het BNK om te tafel zitten om eens te kijken wat de opties zijn. m.a.w. de kennis en ervaring van de organisatoren van het BNK gebruiken om tot een volwaardig iets te komen.

    ook wil ik mijn excuus aanbieden voor als ik iets te gepeperd uit de hoek bent gekomen. ik moet nog ff leren dat er op een forum soms dingen anders overkomen dat dat ik bedoel.

    dus laten we voor dat we een post doen in dit topic, nog eerst ff het bericht doorlezen voor het hier zo neer te zetten.
    het zou erg jammer zijn als de mensen met ervaring en die je dus nodig zou kunnen hebben al hun buik er van vol hebben nog voor er iets ontstaat.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2010
  8. slashbasher

    slashbasher

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    987
    Locatie:
    brabant,omgeving oss
    ik snap het.
     
  9. elvo

    elvo

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    495

    Right. Laten we kijken wie er hardcore genoeg is om de eerste Slash/SC winterkampioen te worden:

    "Indoorwedstrijden MAC Vlijmen in de Jacori Manège in Rosmalen voor 2wd, 4wd, truck/slash:

    - 28 november 2010
    - 9 januari 2011
    - 20 maart 2011
    Vorig jaar is gebleken dat de Losi Steppin en de JC Goose-Bumps goede banden zijn voor deze ondergrond.
    Je kan voorinschrijven op: inschrijving.macvlijmen@gmail.com: vermeld naam, klasse, frequenties, transpondernummer en ook de datums voor het geval je niet op alle datums kan komen.

    Op 20 februari zal er een andere race zijn die wordt georganiseerd door M-auto, maar de informatie aangaande inschrijvingen, beschikbare klasses e.d. zal later volgen op
    M-auto Magazine - Welkom
    "
     
  10. murky123

    murky123

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    2.874
    Locatie:
    alphen aan den rijn , zuidholland
    deze 3 datums staan in mijn agenda, thanks :thumbsup:
     
  11. b4

    b4

    Lid geworden:
    6 jan 2005
    Berichten:
    103
    Locatie:
    nieuwkuijk
    voor meer info over het winterkampioenschap (foto,s,,wedstrijdverslagen en filmpje) kijk op de site van MAC vlijmen.


    link vlijmen

    mvg tom
     
  12. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Dito!, wat is/wordt het reglement. En wordt er een nieuw topic gestart, of volgt nader info t.z.t. in dit topic.
     
  13. flipside

    flipside

    Lid geworden:
    27 mrt 2007
    Berichten:
    755
    Ik wil ook reageren :)

    SC is zeker populair, en kan perfect uitgroeien tot een grote groep en echte competitie. Kijk naar andere landen, overal duiken ze in vrij grote aantallen op. Op youtube wat filmpjes gezien waar die dingen even hard gaan als buggies, en waar ze niet heen en weer wiegen bij de minste stuurbeweging. Op mbv gaan ze ook allemaal hard en wordt er close geraced.

    De vraag om die klasse toe te voegen is dus zeker terecht, alleen is er een groot tijdsprobleem zoals de meeste bnk piloten al aangegeven hebben. Je gaat er nu ook vanuit dat er zo 1 of 2 heats bijkomen. Maar met als doel de klasse tot een hoger niveau te krijgen, wil je dus eigenlijk zeggen dat er op termijn net veel meer deelnemers zouden moeten komen, net zoveel of meer als in 2WD en 4WD. Dan is het dus totaal onmogelijk om alles op 1 dag te doen.

    BNK's over verschillende dagen dan. Vroeger is dat een jaar zo geweest, dat er 8 weekends waren, waarvan 4 2wd en 4 4wd gereden werd. De klasse die dat weekend geen bnk had kon dan ook rijden, maar dan puur als losse race. Toen was er eigenlijk al weinig volk in beide klasses, maar enkelen (een stuk of 5 gesponsorde piloten) wilden per se beide klasses kunnen rijden. Resultaat was dat er nadien helemaal geen kat meer offroad reed. De hobby was toen al verziekt oa doordat er niks van bandenregel was, en die splitsing heeft het dan helemaal verprutst.

    In engeland hebben zo ook 6 nationals per jaar, en rijden ze 2wd op zaterdag, 4wd op zondag. Werkt daar perfect, en 95% van de deelnemers heeft daar ook beide wagens. Wel even bij vertellen dat ze per dag 120(?) inschrijvingen hebben, en er voor elke race nog eens een wachtlijst aangemaakt wordt. Ze rijden daar ook in heel engeland regionals die min of meer bepalen wie er mee kan doen aan de echte nationals. Maw ze hebben net iets meer luxe dan hier door het extreem hoge aantal mensen die de hobby beoefenen. Die races hebben wel een totaal ander karakter dan onze bnk's, nieuwelingen komen daar pas meedoen nadat ze eerst op regionaal niveau al wat meer geoefend zijn.
    De SC rijders in engeland hebben dus nog een groter probleem dan jullie want daar is het sowieso uitgesloten dat die klasse er nog bij kan genomen worden.

    Echt alles splitsen, dus bvb 6 zondagen voor 2wd en 6 zondagen 4wd lijkt me absoluut geen goed idee, zal ook moeilijk in te plannen zijn als je rekent dat alle clubs ook nog wat clubraces willen organiseren. Er valt nu al super veel samen omdat er niet genoeg weekends zijn. Zou het ook jammer vinden dat piloten die slechts 1 van de 2 rijden elkaar niet meer gaan tegenkomen op bnk's. Plus dat dat wsl nog meer organisatie (tijd) van de clubs vergt dan zaterdag+zondag racen.

    De discussie gaat nu over SC toevoegen ineens bij het bnk. Terwijl er slechts 1 of 2 clubs zijn waar ze met een degelijk aantal zijn. Ik sluit me volledig aan bij arjan, dat het echt best is om eerst met zoveel mogelijk sc rijders zelf hier en daar wat clubs aan te spreken. Nog belangrijker is om eens buiten je eigen club te stappen en andere circuits op te zoeken tijdens hun clubraces om je gezicht (en je SC) te laten zien. Daar is meestal wel tijd om een extra reeks of meer zelfs in te plannen. Als er ineens 10 SC's opdagen 's morgens is er geen club die jullie terug naar huis zal sturen hoor. Maw bewijs dat jullie bereid zijn om met meer dan 3 man verschillende weekends verplaatsingen te doen! Enkele maanden geleden gingen alle SC rijders van bergschenhoek richting kampenhout afzakken voor een clubrace. Denk dat er uiteindelijk 3 opgedaagd zijn... Lijkt me toch de eerste stap eigenlijk vooraleer uit het niets een bnk te willen oprichten :)

    Terwijl ik dit schreef is m'n mening over splitsing op za en zo eigenlijk al wat veranderd (los van SC). Ik dacht eerst aan mensen die za moeten werken, mensen die elkaar niet meer gaan zien omdat ze maar 1 klasse rijden enz... Maar in engeland is dat totaal geen probleem (ok hobby is daar uiteraard nog groter). Misschien toch niet zo slecht om eens te bekijken hoeveel deelnemers er momenteel max op 1 dag kunnen meedoen om het nog leuk te houden, want als er volgend jaar nog meer volk opdaagt dan nu, kan het hier en daar toch echt wel een probleem worden. Je kan dan gaan limiteren, maar dat stopt dan alleen maar de groei van de hobby (en het niveau) imo. De engelsen vullen niet voor niets elke keer 60-70% van de A finale op een ek...

    Minder deelnemers over de 2 dagen (bvb 40-50 2wd, en 30-40 4wd) kan wel zorgen voor 2 kortere dagen dan nu 1 soms wel heel lange dag (we zijn bvb dit jaar telkens al een half uur vroeger gestart), waar je dan ook nog eens lang moet wachten tussen 2 keer rijden. En dat stimuleert dan de groei van beide klasses, en zo ook het niveau normaalgezien. Als we naar de buurlanden kijken mogen we hier al echt niet klagen over onze competitie, sommige duitsers en fransen rijden al eens graag een bnk mee omdat er meer volk is dan op hun eigen wedstrijden :)

    In het geval van 2 dagen per weekend, zie ik ook totaal geen probleem voor een SC klasse. De dingen zien er cool uit, rijden cool, het is 1/10e en het is écht offroad ook! Als er op termijn heel veel sc's komen, en ook heel veel mensen die 2wd en 4wd rijden, dan kan je discussie opnieuw openen want dan ga je weer niet genoeg tijd hebben om alles in 1 weekend te proppen (da's dan in een ideaal scenario waar de hobby uber populair zou zijn :) Dan zou je trouwens ook mensen hebben die zowel buggy als SC willen rijden, wat dan weer lastig is omdat die wel op 1 dag rijden :D

    Maar het komt uiteindelijk allemaal neer op de schouders van de organiserende clubs. 2 races in 1 weekend organiseren is echt wel veeeeeel meer werk dan slechts 1 dag.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2010
  14. flipside

    flipside

    Lid geworden:
    27 mrt 2007
    Berichten:
    755
    Hola da was veel tekst :shock:

    sorry :D
     
  15. murky123

    murky123

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    2.874
    Locatie:
    alphen aan den rijn , zuidholland
    ik ga niet die hele lap quoten , maar :thumbsup:
     
  16. Gies

    Gies

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    1.805
    Locatie:
    Zuid-Oost Brabant
    Maar wel heel erg interessant, ik wist niet dat RC in Engeland zo populair was, hier is het maar een klein wereldje.
     
  17. elvo

    elvo

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    495
    Zo veel dat uw eigen mening halverwege veranderd is :)

    Toch 5 punten voor een record voor lengte van aaneensluitende tekst gepost op MBF zonder schrijffout.
     
  18. murky123

    murky123

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    2.874
    Locatie:
    alphen aan den rijn , zuidholland

    vaak vallen eigen clubwedstrijden samen met de andere clubs. dit jaar waren de clubwedstrijden van vlijmen ook in de zelfde weekenden als bij MVB.

    zelf ben ik gelukkig wel op diverse banen geweest in NL en belgie. het zeker niet zo dat de hobby stopt buiten je eigen vereniging.

    ik denk dat het voor een club wel wennen zal zijn om eens tijdens een clubwedstrijd een aantal niet leden met hun shortcourse truck toe te laten en een extra klasse in te plannen.
    dan zal dan wel geschieden dmv optijd inschrijven e.d.


    een groot deel zal ook afhangen van rijders die niet bij een club zijn aangesloten. die zullen ook eens moeten rondneuzen en een club op bellen om eens een wedstrijdje mee te rijden
     
  19. flipside

    flipside

    Lid geworden:
    27 mrt 2007
    Berichten:
    755
    Ja ik noem het nu clubwedstrijden, maar over 't algemeen rijden er altijd wel niet leden mee ook. Het zou beter 'open' wedstrijden heten :) Clubleden hebben meestal gewoon voordeel ivm inschrijfgeld, en soms worden de niet leden gewoon uit de ranking van het clubkamioenschap geschrapt.

    Er vallen inderdaad sommige clubraces samen, zeker nog een reden dus om 2wd en 4wd niet in aparte weekends te organiseren :)
     
  20. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Wat heeft bv een BNK of een NK meer te bieden dan bv de No Nitro of een RcRallycup, behalve dan een meer in aanzien klinkende kampioenstitel? In beide gevallen staat de SC in de kinderschoenen, welke vanzelf doormiddel van evolutie tot een hoger niveau verheven gaat worden, hierdoor zullen weer veel deelnemers afhaken, dit is ook een vast gegeven? Waarom kunnen beide organisaties geen gastlocaties vinden om ze te hosten, of de grote hoeveelheden aan deelnemers die nodig zijn om het een NK of BNK titel geven? Een bp klasse professionaliseren heeft tot nadeel dat er strengere regelgeving komt met de bijbehorende explosief stijgende kosten, kansloosheid voor deelnemers veelal uit de huidige (fun) competities, je mag effe zelf invullen of jij hier ook toe behoort of niet, maar het zal zeker gelden voor het overgrote deel van de huidige SC rijders. Momenteel worden er juist veel nieuwe soorten rc klasse geïntroduceerd, om zich te ontrekken aan de explosief stijgende kosten en de kansloosheid, die de zwaar titelende competities met zich meedragen.

    Persoonlijk denk ik wanneer je de naam “No Nitro” kan Upgraden naar bv de “No BNK” :rolleyes: dat je meer kans van slagen heb, op een zwaardragende titel. Hierdoor zullen de kosten ook slechts evolueren, waardoor de toekomst iets langer zal duren dan 1 enkel jaartje met zwaar gedesillusieerde SC piloten die van zichzelf dachten dat men tot het hoogst landelijke niveau behoorde, en daarna om de oren werden gereden door de echte toppers uit bv de huidige NK of BNK klasse.

    Oftewel ik ben het eens met de woorden van elvo, kijk uit met wat je wenst, dromen kunnen nachtmerries worden.
     

Deel Deze Pagina