aanmelden: electro-sleepmeeting MVC Columbia Boxmeer zaterdag 25 september

Maarten, ik daag je uit het op een kalme dag en een vrij veld nog eens te proberen. Ik denk dat je verrast zult zijn. :-) Mijn Taxi heeft ongeveer 1kW aan boord, dat zou voor de combinatie op 155 W/kg uit komen. Dat moet echt wel kunnen hoor.

Ha dat gaan we doen: I'll be your Huckleberry:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Ik had nog een likje verf over de reparatie gedaan en zal morgen een foto posten zodat het resultaat gezien kan worden.

@Firefox: het is geen Jamara Habicht, een Habicht hoort van hout te zijn!!! Deze is wel 2,6 meter span en weegt 3,6 kg.

Groeten, Maarten
 
Ha dat gaan we doen: I'll be your Huckleberry:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Ik had nog een likje verf over de reparatie gedaan en zal morgen een foto posten zodat het resultaat gezien kan worden.

@Firefox: het is geen Jamara Habicht, een Habicht hoort van hout te zijn!!! Deze is wel 2,6 meter span en weegt 3,6 kg.

Groeten, Maarten


ik een jamara habicht dan een schuimkern met volle beplanking?
ik vind ook dat een schaalkist uit hout moet zijn ;) zeker de oldtimers.
 
Bij grotere sleeptreffens wordt meestal behoorlijk stijl gesleept. 400+ meter met één 90 graden bocht, of gewoon geen bocht is echt geen uitzondering.
Schiet wel lekker op als er een rij van 10 of meer zwevers ligt te wachten.
Als het slepen voor jouw zwever te snel of te langzaam gaat, dan moet je dat zeggen, dan kan de sleepvlieger dat aanpassen. Het gaat er dan niet zo over wat goed en wat beter, maar dat je efficient samenwerkt, wie er ook voor of achter je vliegt. Dat is ook een van de dingen die het zo leuk maakt.

De Taxi en de Habicht vond ik echt te weinig vermogen. Genoeg vermogen is voor mij niet dat je er in ideale omstandigheden mee omhoog kunt, maar dat je er veilig mee kunt slepen, ook als het even niet volgens de boeken gaat.

Je kunt niet alleen uitgaan van de Watts per kg. Een oldtimer heeft meestal veel meer luchtweerstand dan een moderne kist, en een grote kist heeft relatief minder vermogen nodig dan een kleine. Als ik het gewicht van Ruuds Trainer op 4 kg schat, had de combi met mijn ASW15 zo'n 150W/kg, wat duidelijk vermogen genoeg was.

Een pluim voor Ruud, die, vond ik, per sleep een betere sleepvlieger werd (een hele goede piloot was hij al), wat niet gemakkelijk is als je van alles door elkaar moet slepen.

Overigens kwam ik er thuis achter dat ik waarschijnlijk nog een persoonlijk record heb gevlogen. Volgens de datalogger (met GPS) in mijn asw15 was ik bij mijn enige echte thermiekbel van die dag, hoog en ver. Met Pythagoras een afstand van 1180 meter tussen model en piloot berekend. Ik denk niet dat ik dat ooit eerder heb gehaald.

Wat mij betreft een topdag dus.
 
Laatst bewerkt:
ik heb niets gezegd.... ;);)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@firefox309 Je hebt helemaal gelijk. Ik heb m'n tekst meteen aangepast. Blijft nog wel die quote in jouw bijdrage :-)

In nederland weet ik het niet precies, maar in Duitsland zijn wel stukken waar je best wel hoog mag.
 
Leuk de reacties te lezen, we hebben met elkaar nog wat te leren.

Zoals ik het zie is de snelheid tijdens het slepen het belangrijkste. Ik denk dat dit net boven de kruissnelheid van de zwever moet zijn. Als we hier onder kwamen zag je dat direct terug aan de zwever die niet meer stabiel vloog. dit zag je ook heel mooi met het slepen van de 5M asw. Toen we daar te langzaam mee gingen ging het meteen mis en had ik niet genoeg vermogen om hier uit te komen en konden we alleen nog afkoppelen.
Dit zie je ook terug in de filmpjes van Arjan en Raymond. Hier komt de motorkist eerder los dan de zwever en werd de zwever van de grond getrokken, hierdoor kwam de zwever niet op snelheid en trok de combinatie onderuit.
Ook te snel is niet goed dit zag je weer met het slepen van de SG38. De eerste sleep had Arjan vol down en ging nog te hoog achter mijn sleper. De 2e sleep had ik de snelheid verlaagd en zag het geheel er beter uit.

De snelheid op twee manieren te regelen:
- stijgsnelheid
- vermogen

door de stijgsnelheid te verhogen neemt de snelheid af(bij het zelfde vermogen).
En door het vermogen te regelen is de snelheid ook te regelen.
Ik denk dat het een combinatie van beide is. De ideale snelheid is ervaring en moet ook aangegeven worden door de zweefvlieger.


Dan nog het verschil tussen 'mooi slepen' en 'takelen'
Volgens mij zolang de snelheid goed is is het veilig en dat is het belangrijkste.
Of het omhoog scheuren mooi is is een 2e.
Bij een schaal zwever is rustig schaal omhoog het mooiste maar kost ook weer veel tijd.
bij een F3B/J kist vind ik zo hard mogelijk omhoog weer leuk dit past ook beter bij de prestatie gedachte van het vliegtuig.

Al met al nog genoeg te leren.
Volgende keer weer verder. Ik ben wel voor een winter (het liefst met sneeuw) meeting.
Groeten,
Ruud.

P.S. me sleper is schoon gemaakt. De regelaar voor garantie opgestuurd. De gaatjes in de romp moeten nog even gemaakt worden maar voor de volgende keer staat ie er weer klaar.
 
Laatst bewerkt:
@firefox309 Je hebt helemaal gelijk. Ik heb m'n tekst meteen aangepast. Blijft nog wel die quote in jouw bijdrage :-)

In nederland weet ik het niet precies, maar in Duitsland zijn wel stukken waar je best wel hoog mag.

nederland was 250m dacht ik?
belgie 120m (op treffens 200m)
 
Ruud, mijn compliment!

Jij hebt goed opgelet tijdens het slepen en gekeken wanneer en waar zich problemen voordeden.
Ook beschrijf jij objectief wat precies de problemen waren. Deze dag met extreme turbulentie vergde het uiterste van de piloten. En inderdaad we zijn nog lang niet uitgeleerd. :)

Johannes
 
De Habicht was al snel gerepareerd en ziet er nu zo uit:
full


Nog één laagje hoogglans erover en je ziet er niets meer van. :):)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gemaakt Maarten!
En nu nog veel plezier met vliegen. :D
Neem de tijd voor, niet overhaasten. ;)

Johannes
 
wordt aan gewerkt........WIP (Work In Progres) stelletje puss....

Status...in behandeling bij VIMEO
 
Laatst bewerkt:
Willem bedankt, duurt even maar dan heb je ook wat :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Als je die Habicht eraf ziet gaan dan denk je :schrik:

Gelukkig is het goed afgelopen.

De taxi lijkt bij deze sleep idd te weinig power te hebben.

Mooie beelden en bedankt, groeten, Maarten
 
Mooie beelden Willem!:thumbsup::thumbsup:

Schrok je zo van de crash van de habicht dat je de camera liet vallen?;)

Inderdaad ja, ook bij het opstijgen ging het niet goed omdat je niet verwachte dat de Habicht zo lang aan het gras bleef plakken.
Ik wilde jullie deze beelden niet onthouden :D:D

Ik kijk alweer uit naar een volgend evenement waar ik dan ook hopelijk meer kan vliegen.
 
Back
Top