FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door steffe, 29 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    241
    Locatie:
    belgie bonheiden
    ok helemaal juist
     
  2. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Dan ga ik morgen zoeken naar een nieuwe opgave....
     
  3. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Zo, speciaal voor Johannes (Ariel) weer een motorloze....

    [​IMG]
     
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Yes, een zwever! :D
    Nu heb ik helaas geen tijd om te zoeken maar zodra ik tijd vrij kan maken ga ik aan de slag, als deze kist nog niet is geraden. ;)

    Johannes
     
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    volgende opgave

    De ontwerper van dit toestel heeft geprobeerd alles zo klein mogelijk te houden maar niet ten koste van maximaal vliegplezier.

    [​IMG]

    (Max mis ik al een tijdje op deze forumdraad) ?

    Johannes
     
  7. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Hè Johannes, geef de anderen ook eens een kans joh! :cool: En wegens de goede traditie vind ik wel dat je wat meer over die Franklin PS2 (want die is het inderdaad) moet vertellen.......
     
  8. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH

    Zoals je gezien hebt was ik laatste tijd al wat terughoudend.
    Het verhaal erbij komt wat later.
    Ik moet ook nog af en toe werken voor mijn brood. ;)

    Johannes
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.486
    Locatie:
    Boskoop
    Laatst bewerkt: 25 okt 2010
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.486
    Locatie:
    Boskoop
    Aaaaaaaagh... nou moet ik er weer een verzinnen! :mad: Het was ook wel een inkopper Johannes!

    Max.
     
  11. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Deze kwam ik toevallig tegen en dacht, dit is een opgave voor Max. :)

    Johannes
     
  12. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
  14. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    zeker weten !!!!
    lekker chill rond tuffen !! :D
    et leuke is dat hij flapperons heeft, dus lekker traag binne kome :)
    en eig dat je het int algemeen ziet, zet het wreed simpel in elkaar ;)
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.486
    Locatie:
    Boskoop
    Deze dan maar als nieuwe opgave:
    [​IMG]

    Een zeer slechte foto (wat gezien het tijdstip minder verwonderlijk is), met als voordeel dat je niets hoeft te bewerken om het te verbergen ;). Maar de kenmerken die te zien zijn zijn redelijk uniek.

    De bijnaam verwijst naar een onderdeel van een stuk huishoudelijk gereedschap.

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2010
  16. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Deze sla ik over.
    Ik heb een mooi boek en daar staat dit toestel in.
    Op het eerste gezicht zou je niet zeggen dat het een bijzonder toestel met een interessant verhaal is.

    Johannes
     
  17. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ik kende hem niet maar nu wel; het is de FS3 Bezemsteel (Besenstiel) van Ferdinand Schulz (geb. 1892 te Waldensee, gest. 1927 te Stuhm).​

    In 1923 werd in Rossitten de hoofdprijs van de kust-zweeflvliegwedstrijd gwonnen. Op 11 mei 1924 won het niet alleen opnieuw de eerste prijs van deze wedstrijd maar vestigde tevens een wereldduurrecord van 8 uur en 42 minuten vluchttijd. Door de eenvoud van dit toestel werd het in 1923 bij de Röhnwettbewerb niet toegelaten (zijn voorganger de FS2 overigens ook niet).
    In oktober 1925 nam het deel aan de derde Russische zweefvliegwedstrijd en vestigde daar twee nieuwe records; het duurrecord (12:06 uur) en het hoogterecord (435 m).
    In mei 1927 werden nog twee records in Rossitten gevestigd, het afstandsrecord (455,8 km in 14:07 uur) en het snelheidsrecord (54,54 kmh gemiddeld over 10 km). Tot slot werd een nieuw hoogterecord van 652 m behaald in 1928 in Grunau (Sleeswijk).
    Een replica van dit toestel is in het museum op de Wasserkuppe te vinden (Klaus Heyn baute 1975 die hier gezeigte F.S.3 in Originalbauweise nach, unterstützt von Erich Kristan, 1924 technischer Helfer bei F. Schulz).​

    [​IMG] <TABLE id=modelltyp cellSpacing=0 cellPadding=0><TBODY><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Spannweite</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>12,5 m</TD></TR><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Flügelfläche
    (mit Ruderflächen) ​
    </TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>18,4 m<SUP>2</SUP></TD></TR><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Flügelstreckung</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>9,8 (8,5) </TD></TR><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Rumpflänge</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>4,8 m </TD></TR><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Leermasse</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>47,3 kg</TD></TR><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Flugmasse</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>123 kg</TD></TR><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Flächenbelastung</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>7,2 kg/m<SUP>2</SUP></TD></TR></TBODY></TABLE>[​IMG] (tijdens het eerste duurrecord)​
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2010
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.486
    Locatie:
    Boskoop
    Helemaal goed. Wat mij opvalt is de totale afwezigheid van een staartvlak. Zou het dan toch niet nodig zijn om goed te kunnen vliegen? maar laat ik mij (terwijl Ariel over m'n schouder meekijkt) niet wagen aan aerodynamische overwegingen......:rolleyes:;)
     
  19. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Deze "Besenstiel" is een ongelooflijk uitgekiend toestel. Als je het goed bestudeerd zie je pas dat de hele constructie niet goedkoper en eenvoudiger kan.
    Toch was de gehele constructie sterk genoeg.
    Het toestel beschikte over een normaal hoogteroer en aan beide vleugeltips, onafhankelijk te bedienen kleppen en geen richtingsroer. Deze kist reageerde in elke ligging prima op de stuurcommando's. Ondanks de afwezigheid van het staartvlak vloog het stabiel. Ik weet het niet zeker maar volgens mij werkt de "Gitterträger" ook als een windhaan.

    In het begin werd dit toestel van Ferdinand Schulz niet serieus genomen.
    Boze tongen beweerden zelf dat het van moeders bezem en bedlakens is ontstaan. Vandaar de spotnaam "Besenstiel".
    [​IMG]
    Op deze foto kan je goed de twee stuurstokken zien.



    :offtopic:
    Max, laat je niet door mij weerhouden om aërodynamische overwegingen op het forum te plaatsen. Het zijn allemaal momentopnames de berichten op het forum. Ik heb grote bewondering voor jou kennis over vliegtuigen, je weet heeeel veel.

    Jij kunt natuurlijk niet weten hoeveel ik tot nu toe van jouw berichten op dit forum heb geleerd. Ik zie het zo, gister wisten we veel, vandaag veel bijgeleerd en morgen weten we nog veel meer.

    Johannes
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.333
    Locatie:
    Den Haag
    Dat zijn flinke records voor zo'n eenvoudig vliegtuigje!!! :worship:
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina