Gaui 200 EX V2

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door 666yeti666, 19 okt 2010.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, gisteren de Gaui 200 EX V2 besteld voor het indoorseizoen.
    Zat nog te kijken naar de Gaui 255, maar die is dan net weer een slagje te groot en te heftig voor MIJ. Is wel heel erg mooi.
    Zat nog te denken aan flybarless versie maar dat wordt een beetje te gek (lees : duur ...)

    set-up
    swash : 3x maxwell mx-306BB (=BMS-306BB)
    staart : GY401 + S3153
    motor : Gaui 5600kv
    regelaar : Gaui 18A
    lipo : Turnigy 2S 800mAh

    De regelaar is wat overkill, maar deze zit helaas al bij de kit. Wellicht wissel ik die uit voor een kleinere.
    De motor kan voorin of achterin het frame wordee gemonteerd, wel handig om het zwaartepunt optimaal te krijgen.
    De riem kan nog vervangen worden door een torque tube maar mischien helemaal niet nodig.

    Nu maar hopen dat het pakketje er niet te lang over doet …

    Bas


    Hier nog wat foto's van de Gaui site :
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.432
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk ding!

    En voor als je hem eenmaal hebt, zou je misschien de diameter van de staartbuis eens willen geven?

    Als de gaui geen problemen heeft met zijn staart, ben ik eigenlijk wel benieuwd of dit puur en alleen in hun staartassembly zit
    Dan is het wel fijn om vooraf te weten of deze maten ongeveer overeenkomen :rolleyes:
     
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    ja, ik ben ook heel benieuwd hoe de staart het doet, bij kleine heli's is dat altijd kritisch, hopelijk gaat het goed ...

    Bas
     
  4. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ben ook benieuwd, wat ik ook lees over dit soort kleine sprinkhanen is dat de tail een uitdaging is om die een beetje rustig te krijgen. Maar ook verschillende setups geven verschillende ervaringen.

    We wachten rustig af....
     
  5. Riconl

    Riconl

    Lid geworden:
    23 jul 2007
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Zuidhorn
    Ik wacht nog op mijn 401 gyro en dan ga ik mijn GAUI 200SE V2 vliegend maken.
    Kunnen we elkaar mooi op de hoogte houden.
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    ja inderdaad.
    Welke servo ga je op de GY401 gebruiken ?
    Ik een futaba S3153. Ik hoop dat de Gy401 in de DS stand kan staan zonder dat de servomotor daarbij doorbrand, het is immers maar een klein servootje ...

    Hier is de manual te vinden: http://www.gaui.com.tw/pdf/EP200V2_Manual_(English).pdf
    Stroomverbruik voor de 4800kv motor staat vermeld, wel netjes van ze. Helaas de waardes van de nieuwe 5600kv motor nog niet. Ik verwacht dat deze motor wat overkill is, dus wellicht een kleiner pinion monteren of de regelaar flink dichtknijpen ... mmmm ...
    Verder is de nieuwe 18A regelaar ook wat aan de ruime kant, had liever de oudere, kleinere en dus lichtere 12A gehad

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2010
  7. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Laatst bewerkt: 20 okt 2010
  8. Riconl

    Riconl

    Lid geworden:
    23 jul 2007
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Zuidhorn
    Ik heb de tuning motor erop van 5150kv en dat is al een monster.

    Komt bij bij een 25A regelaar op. Heb er ook een van 10A maar die BEC is maar 1A

    Servo op de tail is een analoge futaba dacht de 3107 niks bijzonders dus.
     
  9. Riconl

    Riconl

    Lid geworden:
    23 jul 2007
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Zuidhorn
    Nou een vorige eigenaar van mijn Gaui heeft dus secondenlijm gebruikt om schroeven te borgen...breekt er in de head een schroef af....kan ik een halve head bestellen.

    Had net de 401 binnen en de servos afgesteld....kwam ik erachter dat de bladeholders wel erg zwaar gingen...dus schroef eruit draaien...1 kant prima toen zag ik al de secondenlijm maar heb ik weg kunnen krijgen....toen de andere holder....ja schroef breekt af....
    Nog even en ik heb zoveel uitgegeven dat ik net zo goed een nieuwe had kunnen kopen.
     
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    zo, kwam vanmiddag thuis en bleek de Gaui net afgegeven te zijn !
    De doos opengereten en daar zat een heel klein rood doosje in met de heli. Oeps wat is dat klein, een 450 is er groot bij !
    Hieronder wat foto's, eerste indrukken : klein, klein, klein en oh ja, klein ! het ziet er fragiel uit maar voelt stijf aan, het frame is netjes afgewerkt en ik zie geen bramen of scherpe delen. Er zijn 3 bearings om de main-as te ondersteunen. Motortje is heel ooi afgewerkt en draait soepel.
    Ben inmiddels begonnen met bouwen. De gemonteerde delen bevatten allemaal locktite, netjes hoor (dus niet van die olie-achtige delen zoals ik wel eens heb gezien bij clone helitjes).
    Ik kom wel een stroeflopend tuimelschijfje tegen, oeps ... na wat dunne olie (scorpion) er tussen te hebben gedaan loopt hij gelukkig als een zonnetje, ik dacht even dat de lagers te hard waren aangedrukt .. pffff ....
    Ben nu bezig om de delen van het kopje in elkaar aan het zetten, goh wat is dat klein. Ik ben net blij als ik een crash heb denk ik.... hier zou het heel handig zijn als je flybarless gaat .
    Staarthuisje zit ook helemaal in elkaar, en loopt heel erg soepel zonder speling, netjes hoor. Straks nog even controleren op locktite.
    Er zitten 2 verschillende lengtes flybar bij en ook 2 verschillende gewichtjes, om de 'agility' in te stellen. Ik heb de lange flybar en de kleinste gewichtjes gemonteerd.
    De bijgeleverde blaadjes zijn zeer flexibel (slap). Had ik al gelezen en daarom een een setje GFK mee laten komen, deze zijn veel stijver.
    Er zitten 2 schroevendraaiers bij, een kruiskop en een zeskant, verder blauwe locktite, een bladhouder en klittenband voor de accu , netjes hoor.

    wordt vervolgd !
    Bas

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    een uurtje verder en het schiet al aardig op :

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Nice :lol:
     
  15. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Mag ik vragen wat je er, incl alle electronica, ongeveer voor kwijt bent?
     
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    pb gestuurd
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2010
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Van het weekend weer even kort kunnen bouwen aan de Gaui.

    Een aantal dingen vielen me op :
    * de bijgeleverde plastic hoofdblades zijn ontzettend slap en buigzaam !
    * de extra Gaui CFK blades waren elk 0.5mm te dik en moesten dus dunner gemaakt worden om ze te laten passen in de bladhouders
    * in de manual staat niet duidelijk aangegeven hoe ver de hoofd-as in het frame moet zakken, dus dat moet je afschatten en combineren met de lengte van de linkjes naar de servo's en de min en max pitch waardes (-12/+12graden) zonder aanlopen van de tuimelschijf
    * bij de montage van de hoofd-as moet je een ringetje plaatsen die de as (samen met een andere ring van het hoofdtandwiel) verticaal gezien, op zijn plek houd. De meest logische keuze is aan de bovenkant
    * de hoofd-as is aan de onderkant een stukje dunner afgedraaid, wat het nut hiervan is staat niet in de manual (hierdoor kan de ring ook niet op deze plek worden gemonteerd …)
    * motordraden erg stug en lastig te buigen, ook wat aan de lange kant
    * de servo(-arm) van de bms306bb nickservo steekt te ver in het frame, waardoor de link tussen de tuimelschijf en de servoarm helemaal scheef staat. Ik heb het opgelost door stukjes tussen de servo en het frame te plaatsen (2laagjes van 1mm multiplex)
    * de connectoren tussen de regelaar en de motor zijn die uit een servostekker, vind ik aan de dunne kant dus heb ik vervangen door 2mm vergulde connectortjes en daarna ook gelijk de draden wat ingekort
    * de connector tussen regelaar en accu is zo'n rode "jst" en is niet geschikt om 8A continue doorheen te voeren (jst = max 3A DC : http://www.farnell.com/datasheets/524722.pdf ) dus zie zal ik ook vervangen door 2mm conn's (helaas zitten er ook jst's op de lipo's dus die moeten ook vervangen worden, snap zowiezo niet waarom ze die conn's gebruiken, zal wel weer kosten zijn …)

    Verder was het even een puzzel om te kijken waar de elektronika geplaatst moest worden, bij zo'n kleine heli komt het kritisch ivm zwaartepunt en mogelijke verstoringen van de motordraden naar de andere elektr.
    De GY401 kom achterin het frame, op de kop, zodat de potmeters nog bedient kunnen worden. De draden zijn veel te lang dus die heb ik inmiddels een stevig eind ingekort.
    De motor zit voor in het frame. De regelaar komt ook voorin te liggen, onder de accu, dan blijven de draden naar de motor kort en is kans op verstoring minimaal. Dan wordt hij ook gekoeld vanuit het gat onderin de canopy.
    De ontvanger komt aan de zijkant achterop het frame.
    Hiermee ligt het zwaartepunt netjes bij de hoofd-as (ook handig als hij een keer omgebouwd wordt naar v-stabi)

    Bas
     
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Tadaa !

    Hij zit in elkaar, moet alleen nog de regelaar en de failsafe van de ontvanger programmeren.

    Vlieggewicht zit op 320gram.

    Maar plaatjes zeggen meer dan woorden :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    hij heeft zojuist gevlogen ! nou ja , gehooverd dan. En ja, wat kan ik zeggen, jee wat is dit een kietelig ding !! Dit is absoluut ongeschikt voor beginners, maar dat is natuurlijk te verwachten.
    Ik heb even naast mijn huis gehooverd met verschillende rpm's . Als de regelaar voor 80% open staat dan is hij bijna ontembaar !
    Staat nu op 70%. Ik moest de gain van de GY401 terugschroeven naar 40% en nu is de staart aardig strak.
    Verder had ik 30% expo en heb ik nu opgevoerd naar 40%.

    Ik zal even proberen een video te uploaden en hier een linkje plaatsen

    Bas
     
  20. Riconl

    Riconl

    Lid geworden:
    23 jul 2007
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Zuidhorn
    Die van mij is ook klaar alleen wacht nog op een snelle digitale tailservo.
    Zal ook fotos van die van mij gaan plaatsen
     

Deel Deze Pagina