Setting pitch curve en throttle curve KDS 450C

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door multisession, 26 nov 2010.

  1. multisession

    multisession

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Beetgumermolen
    Hallo medevliegers,

    Ik vlieg al een tijdje met de KDS 450C met de staandaard bijgeleverde zender van KDS de K-7X zender.

    Het probleem is dat de KDS zo nu en dan wat gaat hunten maar dan op en neer (dus geen gyro afwijking) wat er in mijn ogen op doet lijken dat mijn throttle curve wat omhoog moet om iets meer toeren te hebben. Maar dan moeten ook de waarden van de pitch curve aangepast worden.

    Ik ben daar al een tijde wat mee aan het kl*ten, maar kom niet echt tot een lekkere instelling. Is er iemand met een KDS 450C die zijn zender instellingen (de pitch en de throttle waarden) eens aan mij kan geven zodat ik eens kan kijken of dat beter gaat?

    Tips en trucs zijn overigens ook welkom!!!
     
  2. kenobi

    kenobi

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    521
    Locatie:
    zuid holland
    die heli heb ik zelf ook gehad, dit heeft me erg geholpen.

    KDS450_zender

    succes er me;)
     
  3. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    probeer het volgende eens;

    throttle normal 0-50-80-80-80
    Mooie vlakke gas curve na midstick vliegt de heli wat rustiger mee, uiteraard ook afhankelijk van je maximale ingestelde pitch)

    pitch normal 40-45-50-75-100 er van uitgaand dat een waarde van 40 op low stick ong -2 graden pitch geeft

    throttle idle 100-95-90-95-100 maar kun je ook vlak instellen op bijv 80 90 of 100

    pitch idle 0-25-50-75-100

    Als je jezelf aanleert te vliegen met lineare curves in idle heb je daar later als je aan wat 3D werk toekomt erg veel profijt van.

    Er worden wel eens curves geadviseerd aan beginners zodat je op midstick hoovert maar zoals ik eerder aangaf ga je met 3D stuff beginnen en met lineare curves vliegen moet je hier weer eerst helemaal opnieuw aanwennen ( kan zelfs tot ongewenst grond contact leiden , dont ask how I know ;))
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2010
  4. multisession

    multisession

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Beetgumermolen
    Top!!!

    Bedankt voor de reacties!
    Ik zal eens kijken of de heli zo beter gaat.

    Ik heb net nog even een vluchtje gemaakt met wat andere instellingen en dat ging best goed. Maar na ongeveer 6 a 7 min vliegen dan begint hij echt erg op en neer te schudden. Kan het ook met de LIPO te maken hebben? Dat deze toch te wenig levert. Het is een 2200mah 20C LIPO. Valt me ook op dat bij het op en neer gaan (hunten) de tail moeilijk te draaien is.
     
  5. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Misschien ben ik ouderwets, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Op 50% gas moet je gewoon rond je hover gas en pitch zitten. Elke andere instelling is onwenselijk, ook bij extreem 3D.

    Je moet ook een heli vliegen binnen wat die heli aan kan en in veel gevallen zul je bijvoorbeeld een tic toc wat meer op z'n rug moeten leggen bij een heli met minder motor vermogen en een lager pitch bereik.

    Een snellere tic toc kun je dan ook met bepaalde heli's min of meer vergeten, ongeacht je instellingen.

    Volgens mij moet je een heli verder ook niet tammer maken dan ze horen te zijn, want vroeg of laat kom je toch op een punt dat je van het volledige vermogen gebruik wilt gaan maken. Het enige wat je als beginner zou moeten aanpassen, als je dat nodig acht, is je gevoeligheid op je sticks (swash mix, expo / d/r etc.). In veel gevallen ook niet echt noodzaak.

    Over wat fijner vliegt qua pitch en gas curves bestaan er zo veel mensen zo veel meningen, maar beginners moet je gewoon adviseren de standaard curves te vliegen. Als je vervolgens gevorderde vlieger bent geworden, dan begrijp je vanzelf hoe je vervolgens je heli naar eigen smaak kunt instellen. En geloof mij, veel 3d piloten vliegen niet met lineaire curves, maar hebben alles naar eigen smaak aangepast. :p

    Wel vliegen de meer extreme piloten natuurlijk met heli's met meer dan voldoende vermogen voor het betere 3d werk. Dat is iets wat je niet moet onderschatten, want niet elke curve werkt ook goed op elke heli. Zeker niet op de heli's waar beginners mee zouden moeten beginnen te vliegen.
     
  6. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Heb je gecontroleerd wat je swash plate doet door de motor even los te koppelen en te kijken hoe je swash beweegt? Misschien is er iets mechanisch ook niet helemaal in orde. Er zijn nog andere mogelijke oorzaken te bedenken voor dit gedrag dan een verkeerde gas- of pitchcurve.
     
  7. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    als je lineaire pitch-curves gebruikt voor idle 1 en 2 kun je bij midstick niet hoveren. Dan is de pitch nul.
    Voor normal en scale vlieg ik zelf bij voorkeur ook ergens net boven midstick in hover.
    Ik probeer er wel op te letten dat bij omschakelen van flightmode de verschillen niet te groot zijn. Anders springt de heli ineens omhoog of zo.
     
  8. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Je moet rond het hoveren de pitch gelijk hebben met de pitch van normal mode. Dat is meestal het moment waarop je ook kunt hoveren, maar lang niet altijd. Sommigen geven iets gas voordat ze omschakelen of nemen gas terug als ze idle-up weer uit zetten, wanneer ze met verschillende curves vliegen.

    Voor de meeste heli's geldt toch echt dat je met min of meer volgas (80 á 90% gas) en nul graden pitch zult kunnen hoveren in idle-up. Dat verspringen heb je omdat je op het gaspunt waarop je van vliegmodus omschakelt verschillende waardes heeft voor je pitch curve. Natuurlijk geeft een positieve pitch bij 50% gas in idle-up een enorme stijging als je net overschakeld naar veel meer gas.

    Bij heli's luisteren die verschillen vrij nauw en alles hangt samen met hoe je heli mechanisch afgesteld staat. Staat bijvoorbeeld je heli wel echt op nul graden pitch bij 50% gas en 50% geprogrammeerde pitch?
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2010
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik heb ongeveer een kleine 30 minuten lopen lachen totdat ik weer wat kon typen..

    de meeste, Zoniet alle 3d piloten vliegen met 0 graden midstick, kan ook niet anders, want anders kan je inverted en upright NOOIT even netjes doen door het pitchverschil boven en onderin. enige reden om niet lineair te vliegen is als bladen bv heel erg poppy zijn rond midstick, dan kan je de curve iets verleggen om het doseerbaarder te maken.


    + alle(huidige) heli's worden ervoor ontworpen om 0 pitch te hebben @midstick, wil je dit anders, moet je het elektronisch gaan doen ipv met de links, Anders draai je ze veel te ver uit, weinig vlees, en kans op strippen van de link.

    Dus nee, ik geloof je niet.

    Zoals Gevaho de curves aangeeft, zoiets zal je moeten gaan gebruiken. eventueel nog een iets lagere idleup zodat het wat rustiger gaat. Wel even de kop opnieuw afstellen zodat je die 0 graden @midstick hebt.

    @gevaho, 450 weggedaan?
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2010
  10. multisession

    multisession

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Beetgumermolen
    De idle Up wat lager zeg je ....

    Dus geen 100 90 80 90 100 maar bijvoorbeeld 90 80 70 80 90???
    Of denk ik in de verkeerde richting???
     
  11. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Bijvoorbeeld, je denkt in de goede richting. Zou iig de idl up niet lager als 80 maken. Liever iets hoger. Wordt ie alleen maar stabieler van tijdens t vliegen.
     
  12. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    die quasti....:D
     
  13. djamgils

    djamgils

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Breda
    als je headspeed omlaag gaat tegen de tijd dat je lipo leeg is dan begint de KDS meestal te schudden. Dus ik vermoed dat je eigenlijk je lipo te ver leeg vliegt dan. Hoeveel mah laad je meestal bij?
     
  14. multisession

    multisession

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Beetgumermolen
    Hoe bedoel je bijladen???

    Ik laad de lipo altijd op 2200 mah. Het is tenslotte een 2200 mah lipo. Ik heb er verder niet oveel verstand van (laden) maar dat is toch goed???
     
  15. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  16. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch

    Yep, heb de 450 ingeruild op een Trex 500 die hier op het forum al een hele tijd te koop stond, heb de heli nu helemaal nagekeken en is klaar voor de re-maiden.
     
  17. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Blijf jij maar fijn lachen, maar ik vlieg ondertussen al 3D. Jij vast nog niet gezien je hier geschreven berichtje. :p

    Ik heb het nooit over mechanische afstelling gehad, maar over pitch en throttle curves die je programmeert. Dat zijn twee verschillende zaken! Mechanisch staat op 50% gas je pitch op nul graden, altijd. Afgesteld met een standaard lineaire pitch curve van -100 naar 0 naar +100.

    Lineaire pitch curves die je programmeert zijn echt niet de enige idle-up curves waarmee je inverted kunt vliegen. Ik vlieg zelf wel met gespiegelde curves en heb dus geen last van verschillen in vlieggedrag upright of inverted.

    Maar ik ken ik zat mensen die dat juist wel doen, omdat ze bijvoorbeeld in idle-up 1 een sport flight instelling hebben die relaxed is voor rolls, loops enzo, maar wat minder zinvol is voor hardcore inverted 3D. Daar hebben ze dan een idle-up 2 instelling voor, maar zelfs die hoeft niet lineair te zijn.

    Daarnaast zijn mijn heli's meestal afgesteld op 0 graden op 50% voor de stunt idle-up en geldt voor mijn andere curves dat ze rond 50% vaak met hun pitchinstelling dicht in de buurt liggen om hopping te voorkomen bij het switchen naar de andere idle-up modes of normal mode, maar veel mensen hebben op 50% gas een andere pitch instelling en vliegen daar ook gewoon 3D mee. Het is een kwestie van gas geven tijdens het switchen of vice versa en je heli blijft gewoon op dezelfde plaats in de lucht hangen.

    Op eenzelfde manier stijgen beginners ook op met een wegdraaiende staart, terwijl een veel meer ervaren piloot de staart al tegenstuurt. :p

    Het is dus maar hoe je het bekijkt met die feestmuts van je. ;)

    Volgens mij heb je geen flauw benul waar je het over hebt. Poppy blades zijn bladen die wat meer flexibel zijn onder heftige stress maar wel stug genoeg blijven voor het betere hardcore 3D vliegen. Dat betekent in praktijk dat je extremer kunt vliegen met poppy blades op je collective, zoals bijvoorbeeld Radix 710 bladen.

    Het enige dat je als piloot moet kunnen is beter met je collective pitch uitslagen om gaan om hier heerlijk mee te kunnen vliegen. De pitch curves kun je gewoon naar eigen smaak instellen. Minpunt is vaak dat je wat snelheid inlevert op je cyclische reactie.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2010
  18. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Anko is een beginnend 3D piloot met best wat aanleg (vooral doorgaan en heel precies worden).
    Hij bedoeld het niet slecht, is wat te expressief af en toe ;), dus hou het onderling sportief a.u.b.

    Ik probeer ook wat 3D te vliegen en vlieg gewoon met lineaire curven op alle functies.
    Het bestaat niet dat zodra je langs het middelpunt van je curve stuurt dat je dan een andere waarde hebt staan dan 0.
    Niet als jij een gelijkwaardige / evenwichtige reactie verwacht van je 3D heli in zowel upright als inverted.
    Je zou kunnen kiezen voor een soort S-curve om het pitchgevoel te beinvloeden, maar je kruist altijd door 0.

    Bij een wat lomper model kan je wel eens meemaken dat je door het afwijkende/vreemde dynamische zwaartepunt misschien wat met je pitchcurve zou willen spelen.
    Wat meer negatief als positief bijv, en een beetje een slinger erin.
    Maar bij een goed ontwikkelde 3D heli, en een stabiel toerental, zal je daar weinig tot geen last van hebben.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2010
  19. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Tja dan moet hij z'n posts misschien maar anders formuleren, bijvoorbeeld met wat meer voorbehoud gezien zijn ervaring ofzo. Mijn posts waren goedbedoeld, maar als er dan met hoongelach op gereageerd wordt uit pure onwetendheid dan is dat ironie van het meest vermakelijke soort natuurlijk. :rolleyes:

    Nee, dat is niet wat ik bedoelde. Je kunt best 0 graden pitch op een andere plek in je curve hebben staan dan exact op 50% gas hoor. Waarom zou dat niet kunnen? Betekent slechts dat je moment van hoveren mogelijk ergens anders ligt ten opzichte van je gas. (Let wel, je gascurve bepaald ook nog voor een groot deel óf je hoveren kan op een bepaalde pitch natuurlijk, de mix van die twee curves is enorm belangrijk.)

    Normaalgesproken zou bij een lineaire curve je pitch de nulgraden doorkruisen op 50% gas, maar als je hoger begint, eindig je bijvoorbeeld ook eerder hoger en zul je nul graden echt niet op 50% gas hebben staan.

    Veelal wordt bij idle-up sport flying een curve gebruikt waarbij je meer positieve pitch hebt als negatieve pitch. De voorwaarde die je dus stelt in je reactie hoeft helemaal niet van toepassing te zijn. Meestal zie je in idle-up 2 wel weer curves met evenveel positief als negatief bereik, maar sommigen vliegen met bijzondere gascurves en hebben aan pakweg -8 / +8 pitch sowieso genoeg, maar vinden het fijn om bijv. meer negatieve pitch te hebben tijdens meer hardcore 3D.

    In principe kun je dergelijke afwijkende idle-up curves en met name die sport curves wel terug vinden op internet.

    Uiteindelijk is het echt een kwestie van voorkeur, afstelling en ervaring, maar er is echt meer mogelijk dan alleen een lineaire curve. Overigens is het niet alleen maar voorkeur wat meespeelt, want een lineaire curve zorgt bijna nooit voor een mooi constante RPM en dat is wat je nodig hebt.

    Die S-curves waar jij over spreekt zijn vooral bedacht om de RPM dan ook constant te houden.

    Dat is ook waarom veel mensen weliswaar beginnen met lineaire curves, maar uiteindelijk nog wat meer power halen uit hun heli met een aangepaste curve.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2010
  20. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Klopt.
    Je kan als doel hebben om de heli nog meer lineair te laten voelen.
    Maar ergens heb je een snijpunt van de curven als je hem 3D wil besturen.
    Ik vlieg nu FBL en met een prima governor, dan wordt het ook weer een iets ander verhaal.
    Je kan dan namelijk ook vaak van alles in je settings aanpassen.
    Maar je kan nog altijd met de pitchcurven spelen in verschillende modi mocht je dat willen.
    Echter ben je bijna alle mechanische mixers kwijt die evt. roet in het (lineaire pitchverloop) eten kunnen gooien.
    Je zoekt juist naar een constante, waar je een vast gevoel uit kan halen.
    De curve aanpassen is dan wel het laatste wat je moet/ zou kunnen doen.
    Ik vlieg persoonlijk gewoon met lineaire curven en pas mijn stuurwerk/timing aan aan mijn setup, om de heli te laten bewegen zoals ik wil.
    Gaat ongemerkt.
    Mijn heli heeft zat vermogen, roll, en pirorate.
    De gevoeligheid op de sticks met behoud van volledige stuuruitslagen kan je prima naar smaak instellen zonder aan de pitchcurve te zitten.
    De rest zit in mijn vingers.
    Dus als je niet met de pitchcurve speelt maakt je dat ook geen beginner, de meeste top 3D piloten vliegen gewoon met een vlakke curve en geven elke willekeurige 3D heli lekker op zijn donder, ongeacht hoe de pitchcurve is ge-finetuned ;).
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2010

Deel Deze Pagina