Ik ben aan een nieuwe besturing toe. Ik heb nu een Graupner mx-12 op 40 MHz. Ben in de toekomst zinnens met dual ontvanger te werken, 2 of 2 in 1 en moet me daarvoor PCM ontvangers aanschaffen op 40Mhz, heb dan 2 lange antennes buiten hangen, ontvangers werken nog op max 6V en heb een hekel aan allerlei dozen en regelaars, veel poespas en bedrading. Dus weg met die handel, wil moderne apparatuur die 5cellen NMH aan kunnen zonder regelaars, mn servo's zijn Hitec en hebben bijgevolg geen last van de max 6.5 V . Meten is weten dus ik heb ook nood aan telemetrie voor wat betreft cilindertemp van mn motoren. Daarbovenop 8 kanalen, 1 gas 2 rolroeren,2hoogteroer,1 richtingsroer, 1 flappen en 1 landingsgestel, voor wat mij betreft het maximum wat ik ooit zal gebruiken. Levensbelangrijke roeren als rol en hoogte heb ik graag op aparte uitgangen. Een moeter is 8 kanalen, telemetrie, een vluchttimer(staat onbegrijpelijkerwijze niet op een mx-12) Voor zover ik weet heeft Futaba nog geen telemetrie, en is daarenboven nogal duur, dus die even opzij. Multiplex heeft de laatste tijd heel wat innovatie verricht met zn cockpit en evo pro of zoiets maar de cockpit is 7 kanalen en de evopro zit met zn trims ergens ten velde, voor mij een degelijk minpunt, tevens ook duur, 120E per ontvanger . Hitec met zn aurora9 blijft voorlopig in de wedstrijd alleen is dat merk me onbekend en heeft het een draadje aan de achterkant van de zender en ik zie niet graag opbouwbedrading, is ook kwetsbaar. anderzijds heeft Hitec wel langere ontvangerantennes en kunnen deze ivm coldspots (radiolommer)verder uit mekaar geplaatst worden. Graupner mx-16 HOTT is erg hot, dus erg nieuw en heb wat vrees voor onvoldoende uitgetest te zijn. Ik heb geen foto van achterkant dus bedrading is een vraagteken. Telemetrie met aparte smartbox had ik liever op grote display gezien maar kom, daar doe ik niet moeilijk over. Het totaal is goed van prijs. Nog een vreesje is de coldspots, 2 antennetjes aan een dual ontvanger, maar de prijs van een ontvanger is redelijk dus kan me er 2 kopen in't zelfde model. Afgezien van dit alles heb ik nog een vrees en dat is als ik kanalen mix(bv voor 2 hoogteroeren) dat ze niet synchroon lopen, heb dit gezien bij een spectrummodule in een Graupner. Weet alleen dat dit bij mijn mx-12je niet het geval is en ik zie dat de mx-16 hott servo's kan groeperen. Dit is een pluspunt voor Graupner alhoewel ik niet weet hoe deze zaken zitten bij de andere merken. Nog een pluspunt voor Graupner is de service waar ik een heel goeie ervaring mee heb en weerom niks daarvan weet van de overige merken. Wat mij kompleet niks uit maakt is lipo's in de zender, meer kanalen dan 8, meer modelgeheugens dan 5 en allerlei PC-toestanden behalve dan, en dat is belangrijk voor computerzenders, een upgrade mogelijkheid. Kunnen jullie specialisten dit even aanvullen of terecht wijzen? Wat is er met coldspots? hebben jullie daar last van of is het maar een hersenspinsel?
Er wordt wel heel wat teruggeroepen heb ik gezien, je zou er bijna schrik van krijgen. Misschien nog maar een tijdje met mn 12'je blijven voortboteren. Heb eigenogig een dure crash van een jet zien gebeuren, denk met een spectrum module maar ik weet natuurlijk niet wat de precise oorzaak was. Tenandere Spectrum DX8 of zoiets komt ook in het frame, ontvangers met satellieten om de zogenaamde blind/ cold-spots op te vangen voor wat het waard is natuurlijk, de software moet er ook weg mee kunnen en als er iets karakteristieks is aan software, er is altijd wel iets waar het geen weg mee kan, bangelijk hé en dan baat er emcotec nog powerbox, dubbele batterijen en multi-satellietenontvangers, de complete handel gaat ten gronde om nadien weer voorbeeldig te werken als't nog heel is tenminste en nobody knows. Misschien is een multiontvangersysteem met gedeelde besturing nog niet zo'n slecht idee.
Of de MX12 ombouwen naar 2,4GHz ;-) TJa, en als je zoekt vindt je van elk merk wel een crash, met of zonder dubbelle akku`s, powerboxen, Emcotecen of wat dan ook.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : FrSky DF 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Module & RX Heeft telemetrie, CE keur en kilometers bereik. Je kan allerlei sensoren maken, die aan de ontvanger hangen en op de grond live uitlezen met een laptop oid. Misschien is dat het overwegen waard.
Aparte modules om in te bouwen vallen weg omdat ik 8 kanalen wil. Een ander detail maar voor mij van cruciaal belang is de instelmogelijkheid van een programmeerbare failsave, Spectrum heeft dit al niet, zij gebruiken smartsafe maar dan is het enkel het gas dat geprogte waarde inneemt en de rest gaat in hold, dus Spectrum gaat eruit en dat vind ik spijtig want de set sprak me aan. Ik heb absoluut geen vertrouwen in software dus ik wil gebruik maken van 2 aparte ontvangers en daarvoor is het failsave programmeren van alle sturen cruciaal en daarbij moet er ook nog telemetrie kunnen en dat heb ik zoeven gevraagd aan Graupner, of dit wel kan, graupner heeft alleszins de zoalshetmoet failsave mogelijkheid.
Mocht je ombouwen naar Jeti dan heb je desnoods meer als 8 kanalen. Failsafe instellingen op al je uitgangen (instelbaar ijnnde ontvanger) Mogelijkheid tot kanalen mixen, dual rate, reverse in de ontvangeris dit probleem ook verholpen: "Afgezien van dit alles heb ik nog een vrees en dat is als ik kanalen mix(bv voor 2 hoogteroeren) dat ze niet synchroon lopen". En geloof ook de mogelijkheid oom 2 ontvangers direct aan te sturen maar waar je dat voor zou willen gebruiken :roll: En natuurlijk alle mogelijke telemetrie voorzieningen ;-)
spektrum Bij spektrum is het wel mogelijk om een failsafe in te stellen op alle kanalen, het is afhangkelijk van de mannier waarop je bindt. Je kan binden waarbij enkel de gas wordt dichtgezet of anderzijds kijkt hij naar de standen van de sticks ( en de andere kanalen ) op het moment van de binding en neemt dit als failsafe positie aan.
2 ontvangers tegelijk aansturen heeft paar voordelen maar das vooral in de truck modelbouw. of bedoelde je niet 2 tegelijk aansturen? want dat gaat met eigenlijk nageneog elke set
Het 2 ontvangersonderwerp is vooral voor blindspotsproblemen te verminderen, ik weet er zijn dual ontvangers maar die antennetjes zitten nagenoeg op dezelfde plaats. Spectrum heeft dit dan weer beter opgelost met zn satellieten, alleen weet ik niet of die satellieten hun eigen stukje software hebben of dat die allemaal in de basisontvanger zit want als die vast loopt ben ik er nog niks mee, daarom 2 ontvangers. Als er één hangt heb ik de andere nog en als de hanger niks meer naar de servo's stuurt zullen de daarop aangesloten servo's hun geprogrammeerde neutrale failsafepositie innemen en kan ik het model nog besturen met de andere ontvanger ....ALS de hanger niks meer stuurt natuurlijk. ALS de ontvanger niet hangt maar het ontvangstgedeelte is kapot moet de ontvanger in failsafe gaan en mij mn voorgeprogrammeerde failsafeneutrale positie naar de servo's sturen en NIET het laatste goede kommando. 't Is een beetje een kluwen hé maar het is het overwegen waard vind ik, er wordt al veel te veel aan hypothetische veiligheid uitgegeven. Ik zal in elk geval de "moduleoplossing" nog s natrekken, bv Jetie zoals er iemand voorstelde.
Ik gebruik sinds een jaar nu naar volle tevredenheid Jeti en deze heeft maar 1 ontvanger. Ik vlieg hiermee met m`n turbine jet en daar zit 1 R14 ontvanger in met 2 lange 40cm antennes. Heb met deze ontvanger nog nooit een blind spot meegemaakt, is ook iets wat je moet voorkomen met een jet. De R14 en R18 hebben de mogelijkheid om een extra satelliet aan te koppelen (1 wordt standaard meegeleverd met de R18) maar ik heb dat niet gedaan. En tot op heden nog storingsvrij. Voordeel van Jeti is dat het in elke zender is in te bouwen en je dus je eigen zender kan blijven gebruiken. Fail safe heb ik alleen maar ingesteld op motor uit momenteel.
Heeft er iemand een emailadres om met Multiplex in contact te komen? Ik had willen vragen of mn 2 aparte ontvangers kan bezigen in één model met telemetrie. Het 2 ontvanger schema van hen met de verbindingskabel biedt denk ik geen softwareonafhankelijkheid, in elk geval is het onduidelijk voorgesteld maar je kan toch zo moeilijk met ze in contact komen . In elk geval zit Jeti voorlopig in de top, hun dualontvangersysteem staat me helemaal aan en vind ik belangrijk. Enkel zal ik dan een okkasie MX16 moeten kopen om dit in te bouwen vermits ik ook een vluchttimer wil en die schandelijkerwijze niet in mn mx12 aanwezig is. Spijtig wel van de aparte doos die op mn zender moet maar er is gewoon niks anders dat een degelijke 2-ontvangerset-up met telemetrie supporteert tenzij spectrum met AR9000, maar spectrum "hopt" niet naar verluid , wel 130 e 't stuk die 9000 en daar dan nog die gekke satellieten bij.
Hier vind je de contact adressen MULTIPLEX Als je ticket support gebruikt heb je bijna altijd binnen een dag antwoord. Wat wil je bereiken met die dubbele ontvanger? Als je met 16 kanalen van MPX nog niet genoeg hebt dan weet ik echt niet meer wat voor een mega bak je aan het maken bent. Ik vlieg nu al enkele jaren met de cockpit SX in 35 Mhz uitvoering en heb nog niks gevonden dat ik niet kan programeren met deze zender. Nu vlieg ik de laatste maanden ook met de 2,4 uitvoering vandeze zender en ook hier nergens te klagen over deze zender. Alles werkt perfect end e telemetrie doet het ook goed. Het voordeel hiervan is dat men de telemetrie uitgang vrij gegeven heeft en je ook sensors van andere merken aan kan sluiten. Zo kun je alles van Unilog aansluiten en de data direct op je scherm oproepen. De merken waarvan je al de sensors kan gebruiken zijn Powerbox Systems (Baselog), SM modellbau (unilog) en Wstech (vario). Ook kun je zelf de sensors maken als je daar natuurlijk de kennis voor hebt. Niks ten nadele van Jeti en alle andere losse inbouw suystemen, maar al die systemen houden een klein risico in. Het zelf inbouwen is niet altijd voor iedereen weggelegd, zeer zeker als je in de zender moet gaan solderen. Houdt ook rekening met de garantie die kan vervallen als je zelf geknoeit hebt in je zender.
Ik heb je verhaal nog eens nagelezen, en als het mij niet bedriegd wil je dubbele veiligheid bereiken met die dubbele ontvanger. Laat je dan niet verleiden door de dubbele antenne van verschillende merken. Enkele merken hebben dual reciever, maar er zijn er ook enkele (de meerderheid) die alleen dual antenne hebben. Bij dual antenne is alleen het antenne systeem dubbel uitgevoerd waardoor er altijd een goed signaal aan komt bij de ontvanger. De merken die werken met dual reciever hebben vaak alleen de echte ontvanger dubbel uitgevoerd en het reken gedeelte wat de servo signalen moet omrekenen is dan toch enkel uitgevoerd. MPX heeft echte dubbele ontvangers (niet bij de light versies), ook het reken gedeelte is dubbel uitgevoerd. Dus als een ontvanger geen signaal krijgt gebruikt de andere ontvanger zijn eigen reken centrum om de servo's toch aan te sturen. Het systeem van Spektrum bijvoorbeeld is alleen maar dubbele antenne, en de sateliet ontvanger is ook maar zeer beperkt, ik weet het niet meer helemaal zeker, maar ik dacht dat hier ook alleen maar het antenne gedeelte dubbel inzit waardoor je dus via 4 antennes ontvangt. Als iemand hier meer duidelijkheid over heeft hoor ik dat graag. Dat wat jij wil is volgens mij mogelijk met de cockpit SX zender. Rolroeren servo kanaal 1 en 5, Hoogteroer servokanaal 2 en via de electronische Y-kabel koppelen naar kanaal 7, richtingsroer op servokanaal 3, Motor op servokanaal 4, flaps/spoiler op servokanaal 6, en als ik mij niet vergis heb je dan nog de schakelaar voor het landingsgestel over. Door het kiezen van vliegfases kun je alle functies gebruiken.
Persoonlijk vindt ik uberhaupt het toepassen van 2 ontvangers een beetje onzin. its je een kist bouwt waar je u tegen zegt maar geloof niet dat dat het geval is, vooral niet met een MX12. En blindspots met 2 antennes vlak bij elkaar kan ik me iets bij voorstellen, mooie van Jeti is dat ze daarvoor diverse ontvangers met variabele antenne lengtes heeft. Een R8 kan je bijvoorbeeld krijgen met korte en lange (40cm) antennes, dan leg je er 1naar voren en 1 naar achteren en klaar. Geloof dat ook Jeti eventueel met Unilog kan communiceren, maar dat heb ik alleen maar gehoord. Maar in wat voor een model wil je nu precies het gaan inbouwen?
Bedankt voor de antwoorden beste collega's. Sorry ik heb me wat onvolledig uitgedrukt wanneer ik zei dat de 2 ontvangers enkel dienen voor blindspots op te vangen, de ontvanger redundantie is zeker zo belangrijk. Ik wil inderdaad zowel hardware als software onafhankelijkheid en waarvoor. 1 ontvanger, 1 stuk=dood, 2 ontvangers 1 stuk is nog 1 over en kist gered. (stuk= of hardware probleem of software probleem) Vlieg momenteel met 2 ppm ontvangers en een emcotec RRS(Receiver Redundantie Switch). Dat betekent zoveel bedrading dat ik er mottig van word en tevens een verhoogd risiko en daarom wil ik iets modern met veel minder bedrading en vooral telemetrie voor een aantal redenen. De mogelijkheid van mn nieuwe installatie om met 2 ontvangers te werken EN daarbij ook nog telemetrie te hebben is cruciaal. TCO1 heeft de situatie beet, inderdaad Multiplex, en vooral cockpit (heb niet graag de trims in een hoekje staan zoals bij de evo) biedt die mogelijkheid mijns inziens met een RX-7 Mlink en een RX-6 Mlink, de een een telemetrieontvanger en de ander niet. Weliswaar maar 7 kanalen maar hoogstwaarschijnlijk meer dan ik ooit zal gebruiken bij nader inzien, dus ik zie af van de 8 kanalen eis. Ziehier de konfiguratie: gas kan a ontvanger 1 richting kan b ontvanger 2 linkerrol kan c ontvanger 1 rechterrol kan c ontvanger 2 rechter hoogteroerflap kan d ontvanger 1 linker hoogteroerflap kan d ontvanger 2 eventueel landingstel kan e ontvanger 1 of 2 eventueel flaps kan f ontvanger 2 of 1 dit betekent 6 kanalen gebruikt. ontvangers :failsafe programmatiemogelijkheid en ééntje telemetrie servo's :coreless / failsafe programmatiemogelijkheid en geloof het of niet, de enige installaties die dit kunnen bij mijn weten is Multiplex en Jeti en...Spectrum met hun AR9000 maar deze kost wel 130E, een veelkanalenontvanger ,wat me een onefficiente oplossing lijkt. Hitec vereist de mogelijkheid de ene ontvanger eerder aan te schakelen dan de andere wat omslachtig is. Van Graupner Hott nog geen antwoord op mijn vragen, deze ook een apart kastje op de zender en daar ben ik niet zot van. Ga ook wat onderzoek doen naar het koppelen van 2 kanalen zoals gas (kanalen a van beide ontvangers)en richting(kanalen b van beide ontvangers) en dit integreren in een akkuweiche maar dat wordt een ander verhaal.
Ik begrijp je wel maar snap je niet. Waarom zou je 2 ontvangers gaan gebruiken als al jaren bewezen wordt dat 1 ontvanger net zo veilig is?!?!? Ik bedoel ik al m`n kisten met maar 1 ontvanger en dan hebben we het over ragbakken tot 4 motorig 12 kg kisten en een jet van 14 kg. Zou ik echt niet doen als 1 ontvanger niet te vertrouwen is. Okee tuurlijk die kan er ooit eens mee stoppen. Maar dat kunnen servo`s ook en als jij pech hebt dat 1 van de aileron servo`s vol de hoe in gaat dan heb ji jook niets aan 2 ontvangers want je kist gaat dan nog steeds hard naar beneden. Ik begrijp daarom jouw gedachten gang niet helemaal. De vaak gehoorde uitspraak is KIS(S) Keep It Simpel (Stupid), hoe meer je gaat inbouwen hoe grotyer de kans wordt dat er een keer iets stuk gaat (da`s bewezen). Met een simpelere systeem ben je statistisch gezien dus veiliger bezig met minder kans op storing.
Alles wat je hier opnoemt is alleen maar een voorbode van ellende. Hoe meer je van dat soort spul en bedrading in je model propt hoe meer kans op een probleem je krijgt. Daarnaast is er nog een nadeel, en dat is het extra gewicht. Ik vlieg al ruim 30 jaar rc en heb nog nooit ergens een dubbel systeem in gebruikt, ook niet in mijn quarter-scale modellen. Van die 8 kanalen hoef je niet af te zien, dat van die trims bij de evo of de royal pro is een kwestie van wennen. Ik heb al regelmatig een evo zender gebruikt van een clublid en het trimmen was geen probleem. Het grote voordeel van die zender is dat je de kruisknuppels kan draaien en ze zo ergonomisch in de goede houding kan zetten. Mocht je toch bij de Cockpit SX blijven dan kun je ook de 9 kanaals Pro ontvanger nemen, die kun je via de pc of de Multimate dusdanig programeren dat je al jou functies kan gebruiken. Komende zomer begin ik met de bouw van een Fokker dr-1 van Balsa USA en je raad het wel al, daar komt maar 1 ontvanger in en dat is een MPX MLink ontvanger en voor de rest alleen maar de hoogst noodzakelijke electrionische spullen zoals servo's en accu's. Alleen over de aandrijving ben ik nog niet uit. De plek waar ik werkte aan de 5 cilinder stermotoren is helaas weggevallen, daar moet ik een andere oplossing voor vinden.
Ja is zo, hoe meer je mee naar boven neemt hoe meer de kans er iets fout gaat, maar als er iets fout gaat heb je een betere kans om dat te overleven. Alles een kwestie van statistiek en het zou niet de eerste statisticus zijn die in een vijver met een gemiddelde diepte van 50 cm verzopen is. Het feit dat je al afzienbare tijd geen problemen hebt gehad met het een of het ander heeft statistisch gezien geen waarde, ik bv heb in de 35 jaar dat ik aan modelvliegen doe niet hetminste probleem gehad met iets krakkemikkig als een doodgewone oerbanale schakelaar waarvoor iedereen naar dure hightechmiddelen grijpt waarvan men eigenlijk ook niet precies weet of alle beweringen kloppen. Ik ben ook voor simpele middelen daarom dat ik die RSS affaire geseponeerd heb, het voelde gewoon niet goed aan. Altijd één ontvanger gebruikt maar het simpelste type nl PPM. 2.4 is een uitgesproken software aangelegenheid dus extra risico, dus zelfs één ontvanger is dan al niet simpel meer en bij gebrek aan uitgebreide testgegevens is het in zekere mate een kwestie van persoonlijke meningen. Ziezo in elk geval, de zaak is van de baan, ik heb een Royal Pro 9 kanaal gekocht om volgende redenen. Behalve Jeti had ik de sterke indruk dat geen enkel merk de 2 ontvangerset-up zoals ik die ging gebruiken echt goed uitgetest heeft, ingeval het niet goed zou werken heb ik dus wel die extra kanalen nodig daarom 9. Geen Jeti omdat ik dan moet gaan brikoleren in de zender en wat dan van het keuringsattest? en ik heb een hekel aan externe dozen. Multiplex omdat ik denk dat deze de meeste kans bieden om de 2 ontvangerset-up goed te laten werken... en omdat het een "hopping" systeem is....voor wat het waard is. Ik heb de installatie gekocht en binnen het uur was ik al blij dat ik dat gedaan heb, erg makkelijk en overzichtelijk te programmeren. Ik zal de installatie gedurende de wintermaanden "roderen" in een 1m50 cap232 electro om vroegtijdige defecten te wijten aan eventuele produktiefouten niet al te grote schade te laten aanrichten. Ik hoop dat ik na afloop nog altijd tevreden ben.