Bouwverslag zelfbouw Klassiek Scherp Jacht

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door eric_laermans, 30 jul 2006.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Nu ben ik alleen nog op zoek naar een geschikte draad om over de winch te laten lopen. Iemand suggesties? En hoe houd je de draad op spanning?
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Heb zojuist bijdrage van DJ gelezen die Dacron adviseert. Dus dit maar besteld... to be continued.
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je 1 katrolletje verend monteerd, blijft je draad vanzelf op spanning ;)
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.114
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    Er zijn verschillende manieren:
    - een veer opnemen in de draad, die nét niet tot aan de trommel komt, wat in jouw situatie dus effectief op een halvering van de beschikbare lengte neerkomt (als de winch vlak bij een omlooprol had gezeten heb je dat probleem niet.
    - één omlooprol verend opstellen d.m.v. een drukveer in het profiel, dat het laatste deel met de omlooprol naar buiten drukt en zo de lijn spant.
    Of zoals hier in/verstelbaar:
    http://www.jt-yachtmodelle.de/swan53_bilder/technik06.jpg

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2010
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    @jan: Ik dacht altijd dat er een Chinese Wall tussen de speedboat liefhebbers en zeilliefhebbers bestond. Gelukkig bewijs jij het tegendeel! :)

    Heb in navolging van advies Rene en Jan het rolletje verend gemaakt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Foto twee... (het elastiek gaat vervangen worden door een degelijke RVS veer)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    De waterlijn heb ik definitief ingekleurd en de buitenkant heb ik nu verzegeld met bootlak. Glimmend als een glimworm... Nu nog een idee vormen over de verstaging. Heeft iemand een idee hoe dat te realiseren? Met name de bevestiging aan de romp vind ik een lastige, want je wilt niet iets dat de huid beschadigt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Messing strip met epoxy aan de binnenzijde van de huid lijmen in de zij ter hoogte van de mast, kun je doen voor dat je het dek plaatst, plaatje van 15 X 0.5 X 80 à 100 mm boven dek 2 of meer gaatjes naargelang het aantal wanten.
    Voorstag messing plaatje op eerste spant voorschip lijmen, achterstag aan binnenkant spiegel.
    Heb je al een mast en giek ? anders maak ik een tekening hoe ik deze in hout voor mijn draak heb gemaakt ;)
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    @René

    Bedankt voor tip. Ik begrijp alleen niet hoe de messing strip hecht aan de binnenzijde van de romp... Weliswaar komt er een glasmatje overheen, maar geeft dit voldoende houvast voor de tuigage?

    De mast en giek heb ik in elkaar gezet, maar... ben altijd in voor verbeteringen. Ik geloof dat ik op de romp na nu alles wel twee of drie keer gebouwd heb, voordat ik er tevreden over was. Bij deze een foto van de eerste bouwpoging mast en giek:

    [​IMG]

    De mast is opgebouwd uit vier tapstoelopende raminlatten, verbonden met secondenlijm. Giek idem, maar dan niet tapstoelopend.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Messing strip met epoxy op kaal hout lijmen door het oppervlak van 15 X 80 mm zit dat muurvast ook zonder matje. Epoxy heeft een trekkracht van 5 kg mm² hout +/- 1 kg mm² dus hout is de zwakste schakel.
    Mijn laatste schip ( 180 cm gewicht 14 kg ) inox strip van kleinere afmeting met epoxy op gelamineerde spant gelijmd .
    Lijm al 20 jaar alles met epoxy , seconden lijm is niet de goede oplossing .
    Heb je in je mast een groef voorzien om het voorlijk van je grootzeil in te schuiven ?
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    @René: 'k zal 'ns gaan experimenteren met epoxy en messing. De mast heeft geen groef. Ik zat zelf te denken aan een h-profieltje aan de achterzijde, of primitiever stalen ringetjes om de mast/ door het zeil.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2010
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Tekening hoe ik het mast profiel heb samengesteld .
    2 lijstlatten uit de bouw met zaagmachine groefjes in gefreesd, kun je ook me de dremmel werkt fijner .
    Strip fineer tussen gelijmd ( epoxy ) om een zeer zuivere zeilgroef te krijgen.
    Voorkant afgerond en achterzijde versmald.
    De maten op de tekening zijn voor een draak van 160 cm


    [​IMG]

    Zo maak ik van mijn dremmel een schaafbank

    [​IMG]

    Bevestiging wanten ter hoogte van de zalings

    [​IMG]

    Diamand verstaging

    [​IMG]

    Bevestiging aan dek strippen lopen door tegen een gelamineerde spant onder dek

    [​IMG]

    Lummel van de giek

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2010
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Intussen heb ik de tekening van het dek uitgewerkt en vergroot. Vraag is: wat wordt afneembaar en wat wordt vast. Met het oog op service aan de winch + inrichting + lopend want ben ik geneigd het volledige zitgedeelte + 'verdiepingen' + dekhuisje afneembaar te maken. Misschien iets te veel van het goede. Wie heeft een beter idee?

    [​IMG]

    PS hopelijk is het plaatje enigszins te volgen....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Voor het overzicht nog even een foto van bovenaf...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Om het water buiten te houden, zijkant van kajuit en kuip vast dak en kuip uitneembaar.
    Als je werkelijk waterdichte naden maakt kun je de methode van Jan op zijn Rainbow toepassen :)
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    @René

    Bouwverslag van Jan Kraak is waanzinnig goed! Ik zal 'ns proberen op gelijke wijze het dekhuisje en de kuip in elkaar te zetten. Dat biedt in ieder geval voldoende ruimte om later onderdeks nog onderhoud te kunnen plegen.
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    In een poging een naadloos sluitende dek+kuip-eenheid te krijgen heb ik allereerst de buiten contouren uit MDF-plaat gezaagd...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Vervolgens waren de binnen-contouren aan de beurt. Op deze foto is te zien dat de unit in z'n geheel uit het frame kan worden getild, maar wel naadloos aansluit. In de volgende stappen zal worden getracht het MDF waterdicht te krijgen en ook het nodige gewicht te besparen (middels uitsparingen).

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. stevie

    stevie

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    63
    Locatie:
    heelsum
    Ik weet niet of het gebruikelijk is om mdf te gebruiken maar een paar druppels water en het mdf is 2 keer zo dik! Kan je geen ander materiaal gebruiken? :)

    stefan
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mdf kun je natuurlijk nauwkeuriger bewerken dan hout, maar kan zeer slecht tegen vocht, een beetje vocht ( niet allen water maar ook damp )en je kajuit zit klem.
    Om een goed passende verbinding te maken kun je beter met fineer een kader lamineren in je dek met een opstaande rand en daar je kajuit en kuip als het deksel van een doos over passen je MDF zou je als mal kunnen gebruiken. Dat is wel meer werk maar met zo een prachtige romp loont dat de moeite ;)
     

Deel Deze Pagina