Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

  1. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Heren bedankt.
    Nou ben ik nog aan het twijfelen!!
    Ik heb al diverse youtubejes gezien van varende Italeri PT's die gaan als de brandweer,
    Ook foto' etc van de gemotoriseerde versie ( 3 motoren) Het zou dus wel passen maar ja, die diepgang he en dus het gewicht?? Dat afdichten ook, daar gaat waarschijnlijk veel tijd inzitten. Dan is er ook nog het prijsverschil van ong. 60 euro.
    Ik kijk nog even rond in deze winkel, dank u.
    Even kijken bij de asjes en de (brushless) motoren.
    Bedankt
    Arie
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zat weer eens te speuren naar nette propjes voor de S-Boot...
    Want de Raboesh zijn wel mooi... maarrrr....
    Kwam deze tegen.... het zijn afgietsels van de kunststoffen die bij de kit zitten.
    Die in de kit hebben de juiste schaalspoed... voor zover ik heb kunnen schatten via meten (bijna 2x de diameter...)

    1:35 G-Factor S- Boat Propellers (ITA kit) #13502 -- Sprue Brothers Models LLC Online Store

    Met een beetje polijsten en zorgvuldig slijpen... kan je tot een prachtig aandrijf conceptje komen me dunkt... en hoeven de propjes minder toeren te maken om om het bootje vooruit te stuwen ;)

    Overigens zaten onder de S-Boote later vast ijzeren exemplaren... brons was te schaars naar het einde toe. Wat een luxe. De prijs staat ook vast in schaalverhouding... anno 1940?

    @ Balrog... these props should ornate your magnificent S-Boot.
    (Not quite the flag on a mud barge!) :D (euhuhhhh ...Double Dutch translation?)

    Nog iets... er staan weer was S-Boot filmpjes op YuoTube. (wellicht al gelinkt, oud nieuws?) Was een film-shot voorlangs de Kalotte. Middelste kleppie stond open... en daar zat een ventilatieschacht achter... althans daar leek het op. Op 1:38 minuten. Het lijkt me gerestaureerd en opgehoogd materiaal. Kleur aangebracht met behulp van Adobe Premiere. Toch interessant.

    [media=youtube]qW2WAXor_2A[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Feigntdead

    Feigntdead

    Lid geworden:
    10 dec 2010
    Berichten:
    2
    Ik zal mij allereerst even voorstellen. Mijn naam is Pieter en woon in het zuiden des lands. Met veel interesse heb ik de bouw van forumleden m.b.t. de S100 gevolgd. Wat heet ik heb alle berichten wel 3 x gelezen. Lijkt me prachtig om dit zelf ook eens te gaan doen. Heb een Pb gestuurd naar een van de forumleden die een bouwtekening van de S100 aanbood in PDF formaat helaas is dit lid voor het laatst in Oktober op het forum actief geweest. Mischien is er iemand anders die mij kan vertellen waar ik gedetaileerde bouwtekeningen kan kopen.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2010
  4. Lodewijk

    Lodewijk

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Haarlem
    Britse MTB

    Hallo Arie,

    Enige tijd geleden kreeg ik van iemand uit Duitsland een tip over bouwtekeningen die te bestellen waren bij uitgeverij Harhaus.
    Het ging over een bouwtekening van een oud type Schnellboot en een Britse MTB. Deze MTB is ook in licentie in Nederland gebouwd.
    Hier de link: http://www.harhaus.de/hmhh12421.PDF

    Het geen bouwdoos, maar misschien kun je er wat mee.

    Groeten, Lodewijk
     
  5. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Pieter

    Ik heb ooit eens zelf een mooie tekening gekocht bij VTH-Bauplanmodelle
    Dit is de Schnellboot S 142 op zich een hele mooie tekening schaal 1:50 met spantenplan schaal 1:25
    Deze bestaat uit 2 delen met bestel-nr SMT 4970
    Misschien kun je hier iets mee
    mvg Fred
     
  6. Feigntdead

    Feigntdead

    Lid geworden:
    10 dec 2010
    Berichten:
    2
    Ok bedankt voor de snelle reactie. Zal hier zeker naar kijken.:p
     
  7. balrog250

    balrog250

    Lid geworden:
    14 jun 2009
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Poland
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.735
    Locatie:
    Lelystad
    Pictures say more then a thousand words !! Fantastic work :thumbsup:
     
  9. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.812
    Locatie:
    Eck en Wiel
    ughhh........terrible good! much more boat then the one with the kalotte!
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.924
    Locatie:
    Salland
    Na een heleboel elektronisch gefrunnik wilde ik vanochtend eens een proefvaart maken.
    Kijk ik naar buiten: Alles wit, koud en bevroren...
    Nou ja, dan maar een proefvaart in de sneeuw. Die lag hoog genoeg dus...

    Wat denk je? Niet vooruit te branden!

    [​IMG]
    (Ja, het boegdek ligt nog los)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heb ik weer...
    Enfin, wat is er tot nu toe gebeurd:
    Ik had de Soundswitch van Graupner gekocht. Een prachtig ding om heel veel geluiden te produceren. Echter één bezwaar: Het ding werkt dus slecht samen met mijn borstelloze motoren. Waarom? Die kunnen alleen vooruit. Mijn "achteruit" zit alleen op de middenmotor. Als ik mijn borstelloze motoren dus stil heb, staat de geluidsgenerator te brullen op "volle kracht achteruit".
    En om 'm alleen op de middenmotor te zetten vond ik te mager.
    Dus de soundswitch gaat in de "Pliesieboot" RV162. In de Schnellboot heb ik het ondertussen bekende Conradprintje gemonteerd. En Paul: Dankzij jouw speakertje komt er best een bak herrie uit!
    Op de kalotte staat nu ook verlichting, en het boegkanon draait via een kleine regelaar nu beide kanten op. Electrisch gezien ben ik vrijwel klaar.

    Nu de afwerking nog. Ik heb een fout gemaakt door de romp voor het spuiten niet schoon te maken en te primen. Toen ik na het schilderen van de waterlijn het tape er af haalde, kwam er een behoorlijk deel grijze verf van de romp mee. :2gunfire: Dat moeten we dus restaureren met de kwast. Eventueel wat verdoezelen met weathering van uitlaatgas en oliesmeer, dat gaat wel lukken.
    Wél ben ik steeds blijer met de magneetsluiting van het dek en de opbouw met de luchtinlaten. Wat is dát makkelijk, zeg!
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.735
    Locatie:
    Lelystad
    Tja Roel, soms zit het mee, en soms zit het tegen ...

    Maar op sneeuw kun je gewoon 'varen' hoor, zetje geven en volgas!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.924
    Locatie:
    Salland
    Tja, wa za'k zegg'n? Mijn tuin is best groot, maar d'r zijn altijd mensen die het groter hebben.

    Ik had zijn schroeven wel eens willen zien!
     
  13. kootstranovski

    kootstranovski

    Lid geworden:
    4 sep 2009
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo alle bouwers op dit fijne forum.
    Zoals al geschreven gaat het de laatste tijd niet zo goed met de ouwe Majoor en ik weet inmiddels de betekenis van het woord depressie.Nooit gedacht dat mij dat zou overkomen.Maar de laatste manden waren echt een hel en er was ook geen enkele verbetering met maar weer spuiten in de rug.Ik zakte steeds verder weg en wou op het laatst niet eens meer de deur uit,laat staan wat bouwen.Niet leuk allemaal.Een paar goede gesprekken met onze doctor,tesamen met m,n vrouw en dochter hebben me toch weer enigzins op de rails gekregen en het langzaam aan beter.Ik was erg verbitterd over het feit dat ik simpele dingen niet eens meer kon doen en alles steeds verder weggleed.Ik wou zelfs de deur niet meer uit en lag alleen maar op de bank te zwelgen in zelfmedelijden.Nog steeds 24-7 pijn en dat vergroot de feestvreugde ook niet bepaald.
    MAAR zoals gezegd het gaat al wat beter en in dit soort situaties kom je er echt achter wie je echte vrienden zijn.Veel praten en steun gehad van hen.
    Ik wil jullie dan ook fijne kerstdagen toewensen en een bouwvol en vooral gezond Nieuw Jaar. We komen er wel weer boven op en zoals Roel al schreef,er zijn belangrijker dingen in het leven dan een bootje bouwe. Groetjes,Harry.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.924
    Locatie:
    Salland
    Hoi Harry.

    Tja, als je alleen maar op de bank ligt "te zwelgen in zelfmedelijden" zoals je het zelf zegt, is het wat moeilijk om je een trap onder je k*nt te geven teneinde je weer bij de pinken te krijgen...
    Kan die dokter ook niks aan doen!
    Maar: ik begrijp dat het met horten en stoten weer langzaam vooruit gaat, en da's goed nieuws. Houwen zo!

    Dank voor je goede wensen; ik hoop dat de feestdagen bij jou ook "feest"-dagen mogen zijn.

    (Hoewel dat in Friesland natuurlijk altijd twijfelachtig is... zo lang geleden is het niet dat de Friezen Bonifatius bij Dokkum hebben vermoord, dus het is maar de vraag of ze daar het kerstfeest kennen...;))
     
  15. FirstTimer

    FirstTimer

    Lid geworden:
    13 sep 2008
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Salland
    Inderdaad Roel je hebt een grote tuin, als je bij het lager gelegen deel een damwand bouwt, en het geheel vult met water , heb je in de zomer een mooie testbak, en zwembad, zal je hond ook leuk vinden ;)
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.924
    Locatie:
    Salland
    Haha... onze hond is in staat om 5 km om te lopen als hij het woord "zwembad" alleen maar hoort. En dat noemt zich een Labrador Retriever... Volgens mij is het een Chowchow in een verkeerd lichaam. Die beesten hebben ook zo'n bloedhekel aan water.

    Maar goed: Ondertussen ben ik langzaam maar zeker (nadruk op langzaam) bezig om de laatste handen aan de volgende S100 te leggen. Voordek is nu dicht, de Kalotte zit vast en het achterdek begint steeds voller te worden.
    Nu nog vloeibaar water, dan kunnen we tenminste een proefvaart maken...
    Iemand met een ijsbreker toevallig in de buurt van Deventer?
     
  17. FirstTimer

    FirstTimer

    Lid geworden:
    13 sep 2008
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Salland
    ahum, de IJssel is nog steeds ijsvrij Roel,
    maar 1 nadeel, je moet een tweede persoon opscharrelen, die jou wil ophalen in Olst, als je je boot weer aan de kant haalt.

    Ook is de Jachthaven van Deventer nog redelijk open
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.924
    Locatie:
    Salland
    Tussen de bedrijven door zat ik eens in wat ouwe tijdschriften te lezen en plotseling vile mijn oog op een artikel in de "Schiffsmodell 3-2008" met als titel "Schnellbootweiss". Auteur is Chris Köning. Ik heb een korte vertaling gemaakt van het verhaal:

    Naast haar sterke bewapening is het succes van de Schnellboote ook te danken aan de innovatie die de Lürssenwerf aan deze schepen meegaf. Indirect hoort ook de kleur "Schnellbootweiss" daartoe. Deze kleur was het resultaat van een lange reeks proefnemingen en kan in feite als "Stealth-paint" betiteld worden.
    Al naar gelang de lichtval liet de verf zich zien als melkachtig wit, licht- tot middelgrijs tot een lichte groenwaas. De kleur van het water en de hemel werden op een zodanige manier gereflecteerd dat de kontouren van het schip volledig tegen de achtergrond verdwenen. Mede hierdoor én het lage silhouet van de boten waren ze uiterst moeilijk waar te nemen.
    Hoewel er ondertussen een hele reeks S-Boote als model is verschenen (Vanaf de 1:72 S-11 van Airfix, via de Revell 1:72 S100, de Robbe 1:40 S-100 tot en met de Italeri S-100 in 1:35) is de kleur "Schnellbootweiss" geen kleur die je in de handel ziet. Ik heb jarenlang geëxperimenteerd om deze kleur te imiteren, met wisselend resultaat. Het resultaat uit deze experimenten en diverse discussies met mede S-Boot-bouwers bestaat uit twee oplossingen.
    de ene is gebaseerd op Testors-kleuren de ander op zelf maken op grond van RAL-kleuren.

    De eerste oplossing is vrij simpel:
    De kleur FS 27875 komt behoorlijk in de buurt van de gewenste kleur. De amerikaans FS [Federal Standard] kleuren kan men, net als RAL-kleuren in de winkel kopen, cq. laten mengen. Daar is een bezoekje aan de bouwmarkt goed voor. Ze zullen daar ook conversie-tabellen hebben die FS-kleuren naar RAL-kleuren kunnen "vertalen".

    De tweede oplossing werd aangedragen door mijn collega Gessner.
    Dat is een mix van:
    80% RAL 9010
    10% RAL 7001
    10% RAL 9001

    Per liter mengsel moet men nog bijmengen:
    een halve theelepel RAL 2002
    een halve theelepel RAL 2003
    (Theelepels zelf meebregen graag)

    Deze kleur komt zeer dicht in de buurt van Schnellbootweiss en heeft ook dezelfde eigenschappen: al naar gelang de lichtinval ziet hij er grijs, wit of schemergroen uit.
    Maar ja... een liter verf voor een 1:35 Schnellboot... Dan zou je er een flottille van moeten bouwen om al die verf op te krijgen!

    Chris Wauchop heeft een ander mengsel, wat er ook bij in de buurt komt:
    90% Light Grey van Gunze (H338)
    10% Light Grey van Tamiya (XF66)

    Bij beide mengsel moet wel de schaal in beschouwing meegenomen worden.
    Het is een bekend feit dat kleuren op een schaalmodel vaak wat te donker overkomen, zeker op modellen van kleinere schaal dan 1:30.
    Het "Genscher-mengsel" is prima voor medellen in schaal 1:20 tot 1:30.
    Bij kleinere schalen dient men het mengsel 5 tot 7% te verdunnen,
    (dus ook bij "onze" S-Boote!)

    Tussen de 1:50 en 1:100 moet men 15 tot 20% verdunnen.
    En om een gevecht tussen "Experts" te voorkomen: dat is mijn persoonlijke, subjectieve, waarneming.

    Er is een simpele test om de persoonlijk juiste kleur te vinden:
    Neem de contouren van een Schnellboot over in schaal 1:35 (voor ons dus)
    Spuit het contour het de kleur, resp 5%, 10%, 15% en 20% verdunning en kies de kleur die je goed lijkt.


    Tot zover het artikel. Op zich interessant, hoe men tot de "juiste" kleur kan komen.
    Er zit echter één "maar" aan: de schrijver baseert zich op boekjes als "Schnellboot in action" en andere bronnen.Prima, ik neem aan dat die ook wel research gedaan hebben, maar... wie zegt dat zij de juiste kleuren hebben afgedrukt?
    Bovendien: we spreken over de kleuren van schepen in oorlogstijd. Een tijd waarin verf een schaars artikel was. De verffabrieken in Duitsland waren dankbaar doelwit van Engelse ('s nachts) en Amerikaanse (overdag) bommenwerpers. De grondstof voor verf (olie) was ook, naarmate de oorlog vorderde, een schaars goed geworden: liever gebruikte men dat als brandstof dan als verf.
    En last but not least: de bemanningen hadden vaak geen tijd om hun schepen zo goed te onderhouden als ze wel zouden willen. 's Nachts voeren ze, overdag rusten. De tijd die ze aan onderhoud konden besteden, besteedden ze liever aan onderhoud van hun wapens en onderhoud in de machniekamer. Die lik verf kwam ooit nog wel eens...
    Kijk maar eens naar het (engelse) commentaar in het filmpje wat Paul hier een paar weken geleden postte.
    "Filthy ships" hoor je de commentator zeggen.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.924
    Locatie:
    Salland
    En wat denk je?? Na dit hele verf-epistel wilde ik gisteren m'n romp spuiten... Complete verfwerk verkl**t....
    Nu wil het toeval dat ik ook wel eens iets roep en lees op het TWENOT-forum en daar kwam de tip vandaan om, bij verkl**id verfwerk de hele handel in de ovenreiniger te spuiten en een paar uur te laten zitten.

    Dus ik vandaag naar de Blokker (Brrrr..... zo'n zaak waar ik niet graag kom) en spuitbus overeiniger gekocht en een proefstukje gespoten.
    Werk perfect! De verf gaat er makkelijk af, en de romp het Schnellbootje is weer bijna maagdelijk. Alleen de randen met klinknagels zijn nog van een beetje verf voorzien. Dat beschouwen we dan maar als "pre-shading"...

    Tenslotte "heeft elluk foordeil s'n nadeil", zoals een amateur-filosoof uit Watergraafsmeer ooit beweerde.
     
  20. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Beste Wensen

    Hoi SHnellboat Bouwers

    Wil Jullie alvast via deze weg een GOED en Gezond 2011 wensen

    Groet Fred
     

Deel Deze Pagina