RDS

Ik ben van plan om mijn nieuwe WK kisten met RDS aansturing op de flaperons te gaan uitrusten. Hebben jullie ervaring met RDS en wat zijn de meest gebruikte hoeken in de aansturing. Ik heb uitslagen van plus/min 15 graden nodig dus een uitslag reductie van 2:1 is nodig en ga waarschijnlijk de JR DS 378 (HV) gebruiken. Ivm de hoge snelheid 95 m/s en de vrij grote flaps twijfel ik of een servo sterk genoeg is. Het roer moment komt op 110 Ncm. en dan komen ook nog de buigkracht van de flex hinge en hoe groot zijn de wrijvings verliezen in de RDS construktie. Ik neig heel sterk naar 2 servo's per vleugel helft.

Any comments ??

Robbert
 
Thx die linkjes had ik ook al gevonden. Jullie hebben nog geen ervaring met RDS.

Even of topic maar hoe gaat het met webcam base judging ??? Hebben jullie een systeem goed werkend ??
 
Robbert,

Ik denk dat je beter deze vraag in het HLG/DLG groep kan stellen daar zitten mensen met deze ervaring.

Gr Mark
 
Robbert, er is iemand hier in de UK die het +6 jaar geleden heeft gedaan. Zijn naam was Dave Dixon. Helaas is de man moeilijk / niet te berijken.

Nogmaals, de F3B/F piloten in Duitsland zijn de mensen met ervaring en ook zij vliegen soms best snel.
 
Ik heb RDS in mijn Turn Left vleugel/Bathleth romp combinatie. Ik vlieg natuurlijk niet snel (107 seconden of zo is mijn snelste tijd), maar ik kan er niks negatiefs bij vinden, gaat zeker zo goed of beter dan de vleugel met gewone servo aandrijving. Heb ik tweedehands van een duitser, joerg heuser. rechtse aileron heeft een tikkeltje speling, kan ook servo zijn, geen last van bij vliegen...De Surprise (11?) van Dave Dixon met RDS heb ik ook in actie gezien, die was best snel en ook probleemloos. Als ik kon vloog ik enkel nog RDS..
 
Thx voor de reacties allemaal. Ik heb wat formules in een excel sheet gezet en wat grafiekjes gemaakt. Het lijkt er op dat de Graupner servo op dit moment de sterkste op de markt is en we dit maar gaan proberen.

Is er ergens in het forum plek om excel sheets te plaatsen ??

Thx Robbert
 
Ik heb vorige jaar nog bij conrad van Kavan deze besteld

deze werken perfect gebruik ze zelfs in mijn dlg's
 
Waarom zou je een zo sterk mogelijke servo nodig hebben? Als je de aansturing direct op de uitgaande as van je servo monteert hou je toch alleen maar meer kracht over?
 
Laurens 110 Ncm plus de buigkracht van de scharnier lijn is best veel. Ik kijk nu naar een overbrengverhouding van 1:2 a 1 :2.5 heb ik nog steeds 60 Ncm nodig ;-)

Thx Nexxt maar ik kan deze niet terug vinden bij Kavan en Conrad op de site. Heb je een link ??
 
Robbert,

Waar komen die extreme roermomenten vandaan?
Wat voor servo's gebruik je nu op ailerons en flaps?
Als ik kijk dat een 30 a 40 Ncm servo op een F5B model ruim voldoende is, op flaps die minus 5 en plus 70 a 80 graden uitslaan, lijkt 110Ncm me vrij extreem. Op ailerons voldoen zelfs 20Ncm servo's. Goed de snelheid is iets hoger, het modelgewicht zal iets hoger zijn, maar toch.

Groet,
Gerben
 
Persoonlijk denk ik niet dat je voor RDS perse een sterkere servo nodig hebt dan een normale aansturing.

Wel eentje met zeer weinig speling!
 
Back
Top