Rall nummers van de douane boten

Dat is appels met kokosnoten vergelijken.

Rijkswaterstaat en de KLu gebruiken écht wel andere verfsoorten.
Je kan dat niet één op één overzetten.
RWS heeft te maken met bijv zeewaterbestendigheid, de KLu heeft te maken met bijv gewicht van de verf, luchtweerstand, camouflage (of juist niet; dayglow orange als voorbeeld)

Bovendien: (ik werk zelf bij Defensie)
als ik zie hoe onze broeders-in-het-blauw sommige kisten schilderen/spuiten dan schieten mij de tranen kruiselings door mijn gulp. Maar ja, als je met een Apache een paar maanden in Afghanistan vliegt... je moet wát.

Maar een béétje schipper doet het met de kwast beter.
 
verffffffffffffffff

ik ben even weze spitten in 1938 is defensie verf van dupont gaan gebruiken, in alle verslagen werd er terplekke gemengd om de beste camo tekrijgen en zij hebben de nummers op een rijtje:p
paint

hier staan de lakken en de combie's.

je moet een haas niet leren schilderen da's niet goed voor je rust:rolleyes:

ik denk dat je hier wel verder mee kunt.
 
ral kleuren.

Harm.

Stap in de auto, rij naar Delfzijl daar ligt de klpd - p44.
Neem een Ral waaier mee en je weet meteen de kleuren.
Eerst even bellen als hij er ligt.
Zo heb ik het ook altijd gedaan, en ze helpen je echt wel, met even een babbel en foto van je model.

Succes, groet Paul.
 
Harm.

Stap in de auto, rij naar Delfzijl daar ligt de klpd - p44.
Neem een Ral waaier mee en je weet meteen de kleuren.
Eerst even bellen als hij er ligt.
Zo heb ik het ook altijd gedaan, en ze helpen je echt wel, met even een babbel en foto van je model.

Succes, groet Paul.

het kan aan mij liggen, maar de douane heeft toch andere kleuren dan de KLPD, dan heeft hij meer kans in Rotterdam of Amsterdam,
Neemt niet weg, even bellen en je weet of bv de KOKMEEUW binnen is.
vragen staat vrij
 
voor en in de oorlog hadden ze geen weet van ral kleuren.
aleen de Dupont kleuren en wat de zaanse verfmengers er van maakten dus ook de leger onderdelen.;)
 
Oké, ik ga nú even ingrijpen.

[mod]De topicstarter vraagt om de ralkleuren van Nederlandse Douaneboten.
Naar ik aanneem recente Nederlandse Douaneboten.

Recent houdt in dit geval in: een behoorlijk aantal jaren na de oorlog.
Wat ze in de oorlog allemaal mengden weet ik niet, wat men op de Zaan doet weet ik ook niet allemaal, is in dit geval ook niet belangrijk.

De vraag blijft overeind:
Wat zijn de RALnummers van NL Douaneschepen?
De tip van Paul (First Timer) lijkt me in dit geval een redelijke kans op succes hebben. De Douane heeft vast ook wel een website met een mogelijkheid tot het stellen van vragen.
De schepen zijn afgebouwd bij DamenShipyards in Gorinchem, daar zou je ook kunnen vragen, maar de kans dat je daar een antwoord krijgt is vrij gering; Damen is niet zo scheutig met bedrijfsgegevens.

De kleuren van de KLPD, of "het leger" hebben hier weinig mee te maken.[/mod]

Even wakker blijven, heren... Zo help je niemand.
 
we benne wel wakker;) maar "ral kleuren"zijn er pas gekomen rond de jaren 50,de kleuren wapper waar mijn vader mee werkte(schilder,uitvoerder) was beperkt in kleur en die was /waren van de fabrikant die de verf leverde.
die ouwe had kleurpoeders,arabgom,lijnolie, kennis en geduld,zelf mengen,en dat is ook de reden dat je geen kleur "ral" kan vinden uit die tijd van voor of na de oorlog "men deed maar wat" .

je hebt maar 3 kleuren,yello,magenta,deep bleu.
2 pigmenten,wit en zwart en uit deze 5 maak je de regenboog :rolleyes:
 
Wikipedia zei:
RAL is een coderingssysteem om kleuren van verf en andere coatings te definiëren. Het systeem is in 1927 in Duitsland ontwikkeld, RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen. De standaard wordt beheerd door het Deutsches Institut für Gütesicherung und Kennzeichnung e.V. ..
....
Deze lijst had oorspronkelijk in 1927 40 kleuren. Thans zijn er 210 kleuren gedefinieerd. In beginsel zijn het verfkleuren. De kleuren werden fysiek vastgelegd en met laboratorium-zorgvuldigheid gereproduceerd. ...

Kortom, er is niet voor elke kleur een RAL nummer ... in de ontwerpers/drukkerswereld ken je dan nog het PMS kleursysteem van Pantone met momenteel 1114 gedefinieerde kleuren ... maar ook daar is nog lang niet voor elke kleur een vaste definitie ...
 
O.A. de Polite, Brandweer en Ambulancediensten gebruiken voor hun striping de "bekende" ScotchLite 580 E(reflecterend) en ScotchCal 7725 (niet treflecterende) folie van 3M ... omdat de Douane in de zelfde manier van styling zit zou het me niets verbazen als zij de zelfde striping gebruiken ... dus bij 3M te raden gaan, 3M (=Minnesota Mining and Manufacturing Company) is Amerikaans en die hebben uiteraard nog nooooit van RAL kleuren gehoort (zo eigenwijs zijn ze wel ;-)) ....
 
Laatst bewerkt:
het kan aan mij liggen, maar de douane heeft toch andere kleuren dan de KLPD
Ook de kleuren binnen KLPD verschillen. Zo kan ik mij een paar kleine bootjes van ze herinneren die een klein kleurverschil hadden. Met een kleurenpalet werd de kleur bepaald, toen de boot na het overspuiten in zonlicht kwam bleek de kleur net iets paarser dan die van de andere boot. Niet dat het iemand anders opviel, maargoed. Ik kan me helaas de kleurcode niet meer herinneren(ik had het goedje gemengd...)
 
Ralkleur

Ook de kleuren binnen KLPD verschillen. Zo kan ik mij een paar kleine bootjes van ze herinneren die een klein kleurverschil hadden. Met een kleurenpalet werd de kleur bepaald, toen de boot na het overspuiten in zonlicht kwam bleek de kleur net iets paarser dan die van de andere boot. Niet dat het iemand anders opviel, maargoed. Ik kan me helaas de kleurcode niet meer herinneren(ik had het goedje gemengd...)



De Ralkleur van de douaneboot is 6004 buiten met witte opbouw en lichtgrijs dek onder de waterlijn rood Gr.Harm
 
Hallo Harm,

Ik heb me tijdje terug ook eens verdiept in de kleuren grijs voor Rijksschepen.

Ook voor 1940 hadden ze een soort kleurencodering. Die werd gereproduceerd zodat ze landsbreed dezelfde kleur verf konden voorschrijven en inkopen.
Gaandeweg heeft Ral (Duits/Europa) en NCS (USA ) het een en ander vergemakkelijkt.

Ik heb een buurman die een kleurenwaaier van Defensie heeft uit 1993.
Die heb ik naast mijn Ral-kleurenwaaier gelegd. Het resultaat daarvan vind je hier :Defensie kleurenwaaier 1993. (De foto's erbij heb ik ook nog trouwens. )

De meeste kleuren, waaronder enkele Navo kleuren, bleken 1 op 1 te matchen met Ral-kleuren. Enkele kleuren bleken iets afwijkend, dat zijn denk ik oudere kleuren die uit overlevering in de defensie-range zijn gebleven. En inderdaad glansgraad en structuur van de ondergrond speelt ook mee in hoe de tint overkomt, maar dat is 'gemier'.

Exacte kleuren voor 1950 is volgens mij alleen terug te vinden door vergelijk met stalen uit het museum. Ook kreeg ik de tip dat marine musea (Delft, Den-Helder) misschien kunnen helpen. Of je haalt kleurenwaaier bij de bouwmarkt en loopt daarmee langs een boot in Den Helder. Zo heb ik uiteindelijk gekozen.

Ik heb een mail van een politie-schottelboot uit Scheveningen, die heeft me verteld welke Ral-kleur zij gebruiken bij schilderbeurten. Ik heb het teruggevonden, samen met wat andere aantekeningen:

Antwoord politieboot Schottel uit Scheveningen: Ik heb wat navraag gedaan en ik heb van twee kanten gehoord dat de kleur RAL 7035 het dichtst in de buurt komt of hetzelfde is als de kleur van de oude politie en douaneboten, het is tevens de kleur van de marineschepen uit die periode. (1960- 1970) Vriendelijke groet, Koos

Wat ik verder nog had staan aan aantekeningen:


http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php?f=132&t=10017
De kleuren waarmee de schepen van de werf te vlissingen kwamen waren
Romp en brug wit
Schoorstenen en luchtkokers/mastjes davids ed geel
Potdeksel dek zwart
Om de schoorsteen zonder hoed op het geel een zwartrandje



De AMS60 m.s. Bernisse willen we komend jaar verven in de oorspronkelijke grijze kleur.
Wie kan ons helpen aan het kleur (RAL) nummer zoals in de jaren 50/60 gebruikelijk op een AMS.
groeten, stoker

Vraag het eens bij de verffabrikant. Een aantal jaren gekeden was dit nog Moleyn,even Googelen en je weet wat. Marine lichtgrijs en donkergrijs.
Groeten, Jan

Het grote probleem met de verfkleuren van de marine is, dat er geen overeenkomende RAL-kleuren zijn.
Pas eind jaren tachtig zijn bij de modernisatie van de krijgsmachtkleuren de RAL- en FS-nummers in gebruik genomen.
Uitzondering was natuurlijk weer de marine, alleen de dekkleur kreeg een RAL-nummer (7024), maar dat nummer
verving 3 oude KN-nummers, en lijkt dus ook niet op de oorspronkelijke dekkleur. Zwart kreeg natuurlijk ook een RAL no.

De kleuren van de schepen in de jaren '50 en '60 zijn:
Lichtgrijs, oude code M2, sinds 1964 nummer 103 (bovenwaterhuid, opbouw, etc.)
Grijs, oude code M3, sinds 1964 nummer 104 (bolders, machines aan dek, plint, waterkering)
Donkergrijs, oude code M5, sinds 1964 nummer 108 (metalen dekken)
Zwart, oude code M16, sinds 1964 109 (boottopping)

Momenteel zijn de nummers 103, 104 en 110 (onderzeeboten) nog in gebruik, maar zeker de 103 is lichter dan de oude
kleur.
Het Marinemuseum heeft originele emaille kleurstalen van de toendertijd gebruikte kleuren. Misschien is hiermee bij
een verfleverancier een goede menging te laten maken. Ik heb eventueel de trichromatische coördinaten.
Volgens mij hoort Molyn tegenwoordig tot het Akzo-concern (Sikkens). Vestigingsplaats was Rotterdam.
Groeten, Rob

Uit het verfprotocol van een mijnenveger 1957 het volgende.
Ik kan me herinneren dat we wel eens vaker een discussie over RAL kleuren hebben gehad.
Ik kom ook niet verder dan M2, maar misschien heb je iets aan de rest.
Trouwens de binnenzijde van de boordlichten moet thans zwart zijn.
Protocol:
Buitenwerk:
a. Beneden de waterlijn:
Als de naden en houtgaten zijn afgestapt, wordt het hout 2 x geschilderd met magna huidlak zwart H.
Bij gereedmaken voor het te water laten van het schip wordt nog een laag magna huidverf No. 1 aangebracht terwijl wordt aangeraden de kielgang met magna huidverf No. III te behandelen.
Bij het gereedmaken voor de proefvaart wordt de huid, tijdens opname in het dok, geschilderd met manna huidverf IIII. De boottop (breedte wordt aangegeven door toezicht) 3 lagen magna huidlak zwart H. Schroefassen op aanwijzing. Tijdens dokking, voor het indienst stellen,wordt de verf gecontroleerd er zonodig bijgewerkt met huidlak, huidverf I en huidverf III. Zorgdragen dat het schip,"verblokt" komt te staan. Boottop bijwerken, zonodig geheel schilderen met huidlak zwart. Tubelures inwendig met apexion No. 3. Diepgangsmerken plaatsen volgens aanwijzing.
Indien de assen, asdragers en asdoorvoeringen alle van brons zijn, worden ze alleen met aangroeiwerende verf beschilderd, zonodig op een hechtlaag. Zijn de assen van brons, de asuithouders en -doorvoeringen en de roeren van staal, dan moet
alle staal in huidlak gezet worden, dat verder de normale huidbehandeling ondergaat.

b. Op dek en buitenboord.
Het hout wordt eerst geconserveerd met S.V.loodijzermenie 50/50, - nadat zorgvuldig alle overtollige stopsel van gaten en naden is verwijderd.
Waar nodig worden warren en putten met S.V. plamuur gevlakt. Daarna wordt in de verf geschuurd met confixol schuurverf grijs M2 voor buiten.
Het a-magnetisch staal wordt 2 x geconserveerd met S.V. lood-ijzermenie.
Aluminium gedeelten warden na de anfolex lagen direct behandeld met moliparnol aflak grijs M2.
Na de proefvaart wordt overgegrond en afgeschilderd met moliparnol aflak grijs M2.
Afgeschilderd in donkere kleur, moliparnol grijs M3, worden:
Anker, kluisrand, ankerlier, bolders, verhaalklampen (wrijfvlak bolders en verhaalkoppen, blank houden en in olie zetten),mijnenlier, kabelrol, plinten en horizontale gedeelten. De behandeling van liertrommels zal nader worden bepaald, afhankelijk van het materiaal.
Op de schoorsteen wordt een rand van nader aan te geven breedte geschilderd met S.V. aflak zwart.
Kloten van vlagge-, mast- en geusstok worden verguld met bladgoud.
Deuren aan binnenzijde grijs M2, eveneens luiken en kleppen. Mijnen tuig op aanwijzing marine.
Teakhouten potdeksel blank houden en vernissen.
Ger.mun.kisten inw.: 2 x grijs M2 schilderen.
Lantaarnbakken in kleur groen III en rood M12 schilderen.



tegenwoordig is het volgens mij KN 103 en 104

Lichtgrijs is RAL 7038
Donkergrijs is RAL 7024 (zoals boven al wordt vermeld)


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ral kleuren

Hallo Harm,

Ik heb me tijdje terug ook eens verdiept in de kleuren grijs voor Rijksschepen.

Ook voor 1940 hadden ze een soort kleurencodering. Die werd gereproduceerd zodat ze landsbreed dezelfde kleur verf konden voorschrijven en inkopen.
Gaandeweg heeft Ral (Duits/Europa) en NCS (USA ) het een en ander vergemakkelijkt.

Ik heb een buurman die een kleurenwaaier van Defensie heeft uit 1993.
Die heb ik naast mijn Ral-kleurenwaaier gelegd. Het resultaat daarvan vind je hier :Defensie kleurenwaaier 1993. (De foto's erbij heb ik ook nog trouwens. )

De meeste kleuren, waaronder enkele Navo kleuren, bleken 1 op 1 te matchen met Ral-kleuren. Enkele kleuren bleken iets afwijkend, dat zijn denk ik oudere kleuren die uit overlevering in de defensie-range zijn gebleven. En inderdaad glansgraad en structuur van de ondergrond speelt ook mee in hoe de tint overkomt, maar dat is 'gemier'.

Exacte kleuren voor 1950 is volgens mij alleen terug te vinden door vergelijk met stalen uit het museum. Ook kreeg ik de tip dat marine musea (Delft, Den-Helder) misschien kunnen helpen. Of je haalt kleurenwaaier bij de bouwmarkt en loopt daarmee langs een boot in Den Helder. Zo heb ik uiteindelijk gekozen.

Ik heb een mail van een politie-schottelboot uit Scheveningen, die heeft me verteld welke Ral-kleur zij gebruiken bij schilderbeurten. Ik heb het teruggevonden, samen met wat andere aantekeningen:

Antwoord politieboot Schottel uit Scheveningen: Ik heb wat navraag gedaan en ik heb van twee kanten gehoord dat de kleur RAL 7035 het dichtst in de buurt komt of hetzelfde is als de kleur van de oude politie en douaneboten, het is tevens de kleur van de marineschepen uit die periode. (1960- 1970) Vriendelijke groet, Koos

Wat ik verder nog had staan aan aantekeningen:


http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php?f=132&t=10017
De kleuren waarmee de schepen van de werf te vlissingen kwamen waren
Romp en brug wit
Schoorstenen en luchtkokers/mastjes davids ed geel
Potdeksel dek zwart
Om de schoorsteen zonder hoed op het geel een zwartrandje



De AMS60 m.s. Bernisse willen we komend jaar verven in de oorspronkelijke grijze kleur.
Wie kan ons helpen aan het kleur (RAL) nummer zoals in de jaren 50/60 gebruikelijk op een AMS.
groeten, stoker

Vraag het eens bij de verffabrikant. Een aantal jaren gekeden was dit nog Moleyn,even Googelen en je weet wat. Marine lichtgrijs en donkergrijs.
Groeten, Jan

Het grote probleem met de verfkleuren van de marine is, dat er geen overeenkomende RAL-kleuren zijn.
Pas eind jaren tachtig zijn bij de modernisatie van de krijgsmachtkleuren de RAL- en FS-nummers in gebruik genomen.
Uitzondering was natuurlijk weer de marine, alleen de dekkleur kreeg een RAL-nummer (7024), maar dat nummer
verving 3 oude KN-nummers, en lijkt dus ook niet op de oorspronkelijke dekkleur. Zwart kreeg natuurlijk ook een RAL no.

De kleuren van de schepen in de jaren '50 en '60 zijn:
Lichtgrijs, oude code M2, sinds 1964 nummer 103 (bovenwaterhuid, opbouw, etc.)
Grijs, oude code M3, sinds 1964 nummer 104 (bolders, machines aan dek, plint, waterkering)
Donkergrijs, oude code M5, sinds 1964 nummer 108 (metalen dekken)
Zwart, oude code M16, sinds 1964 109 (boottopping)

Momenteel zijn de nummers 103, 104 en 110 (onderzeeboten) nog in gebruik, maar zeker de 103 is lichter dan de oude
kleur.
Het Marinemuseum heeft originele emaille kleurstalen van de toendertijd gebruikte kleuren. Misschien is hiermee bij
een verfleverancier een goede menging te laten maken. Ik heb eventueel de trichromatische coördinaten.
Volgens mij hoort Molyn tegenwoordig tot het Akzo-concern (Sikkens). Vestigingsplaats was Rotterdam.
Groeten, Rob

Uit het verfprotocol van een mijnenveger 1957 het volgende.
Ik kan me herinneren dat we wel eens vaker een discussie over RAL kleuren hebben gehad.
Ik kom ook niet verder dan M2, maar misschien heb je iets aan de rest.
Trouwens de binnenzijde van de boordlichten moet thans zwart zijn.
Protocol:
Buitenwerk:
a. Beneden de waterlijn:
Als de naden en houtgaten zijn afgestapt, wordt het hout 2 x geschilderd met magna huidlak zwart H.
Bij gereedmaken voor het te water laten van het schip wordt nog een laag magna huidverf No. 1 aangebracht terwijl wordt aangeraden de kielgang met magna huidverf No. III te behandelen.
Bij het gereedmaken voor de proefvaart wordt de huid, tijdens opname in het dok, geschilderd met manna huidverf IIII. De boottop (breedte wordt aangegeven door toezicht) 3 lagen magna huidlak zwart H. Schroefassen op aanwijzing. Tijdens dokking, voor het indienst stellen,wordt de verf gecontroleerd er zonodig bijgewerkt met huidlak, huidverf I en huidverf III. Zorgdragen dat het schip,"verblokt" komt te staan. Boottop bijwerken, zonodig geheel schilderen met huidlak zwart. Tubelures inwendig met apexion No. 3. Diepgangsmerken plaatsen volgens aanwijzing.
Indien de assen, asdragers en asdoorvoeringen alle van brons zijn, worden ze alleen met aangroeiwerende verf beschilderd, zonodig op een hechtlaag. Zijn de assen van brons, de asuithouders en -doorvoeringen en de roeren van staal, dan moet
alle staal in huidlak gezet worden, dat verder de normale huidbehandeling ondergaat.

b. Op dek en buitenboord.
Het hout wordt eerst geconserveerd met S.V.loodijzermenie 50/50, - nadat zorgvuldig alle overtollige stopsel van gaten en naden is verwijderd.
Waar nodig worden warren en putten met S.V. plamuur gevlakt. Daarna wordt in de verf geschuurd met confixol schuurverf grijs M2 voor buiten.
Het a-magnetisch staal wordt 2 x geconserveerd met S.V. lood-ijzermenie.
Aluminium gedeelten warden na de anfolex lagen direct behandeld met moliparnol aflak grijs M2.
Na de proefvaart wordt overgegrond en afgeschilderd met moliparnol aflak grijs M2.
Afgeschilderd in donkere kleur, moliparnol grijs M3, worden:
Anker, kluisrand, ankerlier, bolders, verhaalklampen (wrijfvlak bolders en verhaalkoppen, blank houden en in olie zetten),mijnenlier, kabelrol, plinten en horizontale gedeelten. De behandeling van liertrommels zal nader worden bepaald, afhankelijk van het materiaal.
Op de schoorsteen wordt een rand van nader aan te geven breedte geschilderd met S.V. aflak zwart.
Kloten van vlagge-, mast- en geusstok worden verguld met bladgoud.
Deuren aan binnenzijde grijs M2, eveneens luiken en kleppen. Mijnen tuig op aanwijzing marine.
Teakhouten potdeksel blank houden en vernissen.
Ger.mun.kisten inw.: 2 x grijs M2 schilderen.
Lantaarnbakken in kleur groen III en rood M12 schilderen.



tegenwoordig is het volgens mij KN 103 en 104

Lichtgrijs is RAL 7038
Donkergrijs is RAL 7024 (zoals boven al wordt vermeld)


Bedankt hier kom ik tenminste verder mee Groetjes Harm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top