Hallo wie kan mij helpen aan de Rall nummer kleuren van de nederlandse douane boten Groetjes Harm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nou hier kan ik dus niets mee.ik vroeg om de Ral kleuren nummers van de nederlandse douane en niet van het legerIk hoop in ieder geval dat de topicstarter hier iets mee kan.
Dank voor het "spitten"!
Harm.
Stap in de auto, rij naar Delfzijl daar ligt de klpd - p44.
Neem een Ral waaier mee en je weet meteen de kleuren.
Eerst even bellen als hij er ligt.
Zo heb ik het ook altijd gedaan, en ze helpen je echt wel, met even een babbel en foto van je model.
Succes, groet Paul.
Wikipedia zei:RAL is een coderingssysteem om kleuren van verf en andere coatings te definiëren. Het systeem is in 1927 in Duitsland ontwikkeld, RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen. De standaard wordt beheerd door het Deutsches Institut für Gütesicherung und Kennzeichnung e.V. ..
....
Deze lijst had oorspronkelijk in 1927 40 kleuren. Thans zijn er 210 kleuren gedefinieerd. In beginsel zijn het verfkleuren. De kleuren werden fysiek vastgelegd en met laboratorium-zorgvuldigheid gereproduceerd. ...
Ook de kleuren binnen KLPD verschillen. Zo kan ik mij een paar kleine bootjes van ze herinneren die een klein kleurverschil hadden. Met een kleurenpalet werd de kleur bepaald, toen de boot na het overspuiten in zonlicht kwam bleek de kleur net iets paarser dan die van de andere boot. Niet dat het iemand anders opviel, maargoed. Ik kan me helaas de kleurcode niet meer herinneren(ik had het goedje gemengd...)het kan aan mij liggen, maar de douane heeft toch andere kleuren dan de KLPD
Ook de kleuren binnen KLPD verschillen. Zo kan ik mij een paar kleine bootjes van ze herinneren die een klein kleurverschil hadden. Met een kleurenpalet werd de kleur bepaald, toen de boot na het overspuiten in zonlicht kwam bleek de kleur net iets paarser dan die van de andere boot. Niet dat het iemand anders opviel, maargoed. Ik kan me helaas de kleurcode niet meer herinneren(ik had het goedje gemengd...)
Bedankt hier kom ik tenminste verder mee Groetjes HarmHallo Harm,
Ik heb me tijdje terug ook eens verdiept in de kleuren grijs voor Rijksschepen.
Ook voor 1940 hadden ze een soort kleurencodering. Die werd gereproduceerd zodat ze landsbreed dezelfde kleur verf konden voorschrijven en inkopen.
Gaandeweg heeft Ral (Duits/Europa) en NCS (USA ) het een en ander vergemakkelijkt.
Ik heb een buurman die een kleurenwaaier van Defensie heeft uit 1993.
Die heb ik naast mijn Ral-kleurenwaaier gelegd. Het resultaat daarvan vind je hier :Defensie kleurenwaaier 1993. (De foto's erbij heb ik ook nog trouwens. )
De meeste kleuren, waaronder enkele Navo kleuren, bleken 1 op 1 te matchen met Ral-kleuren. Enkele kleuren bleken iets afwijkend, dat zijn denk ik oudere kleuren die uit overlevering in de defensie-range zijn gebleven. En inderdaad glansgraad en structuur van de ondergrond speelt ook mee in hoe de tint overkomt, maar dat is 'gemier'.
Exacte kleuren voor 1950 is volgens mij alleen terug te vinden door vergelijk met stalen uit het museum. Ook kreeg ik de tip dat marine musea (Delft, Den-Helder) misschien kunnen helpen. Of je haalt kleurenwaaier bij de bouwmarkt en loopt daarmee langs een boot in Den Helder. Zo heb ik uiteindelijk gekozen.
Ik heb een mail van een politie-schottelboot uit Scheveningen, die heeft me verteld welke Ral-kleur zij gebruiken bij schilderbeurten. Ik heb het teruggevonden, samen met wat andere aantekeningen:
Antwoord politieboot Schottel uit Scheveningen: Ik heb wat navraag gedaan en ik heb van twee kanten gehoord dat de kleur RAL 7035 het dichtst in de buurt komt of hetzelfde is als de kleur van de oude politie en douaneboten, het is tevens de kleur van de marineschepen uit die periode. (1960- 1970) Vriendelijke groet, Koos
Wat ik verder nog had staan aan aantekeningen:
http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php?f=132&t=10017
De kleuren waarmee de schepen van de werf te vlissingen kwamen waren
Romp en brug wit
Schoorstenen en luchtkokers/mastjes davids ed geel
Potdeksel dek zwart
Om de schoorsteen zonder hoed op het geel een zwartrandje
De AMS60 m.s. Bernisse willen we komend jaar verven in de oorspronkelijke grijze kleur.
Wie kan ons helpen aan het kleur (RAL) nummer zoals in de jaren 50/60 gebruikelijk op een AMS.
groeten, stoker
Vraag het eens bij de verffabrikant. Een aantal jaren gekeden was dit nog Moleyn,even Googelen en je weet wat. Marine lichtgrijs en donkergrijs.
Groeten, Jan
Het grote probleem met de verfkleuren van de marine is, dat er geen overeenkomende RAL-kleuren zijn.
Pas eind jaren tachtig zijn bij de modernisatie van de krijgsmachtkleuren de RAL- en FS-nummers in gebruik genomen.
Uitzondering was natuurlijk weer de marine, alleen de dekkleur kreeg een RAL-nummer (7024), maar dat nummer
verving 3 oude KN-nummers, en lijkt dus ook niet op de oorspronkelijke dekkleur. Zwart kreeg natuurlijk ook een RAL no.
De kleuren van de schepen in de jaren '50 en '60 zijn:
Lichtgrijs, oude code M2, sinds 1964 nummer 103 (bovenwaterhuid, opbouw, etc.)
Grijs, oude code M3, sinds 1964 nummer 104 (bolders, machines aan dek, plint, waterkering)
Donkergrijs, oude code M5, sinds 1964 nummer 108 (metalen dekken)
Zwart, oude code M16, sinds 1964 109 (boottopping)
Momenteel zijn de nummers 103, 104 en 110 (onderzeeboten) nog in gebruik, maar zeker de 103 is lichter dan de oude
kleur.
Het Marinemuseum heeft originele emaille kleurstalen van de toendertijd gebruikte kleuren. Misschien is hiermee bij
een verfleverancier een goede menging te laten maken. Ik heb eventueel de trichromatische coördinaten.
Volgens mij hoort Molyn tegenwoordig tot het Akzo-concern (Sikkens). Vestigingsplaats was Rotterdam.
Groeten, Rob
Uit het verfprotocol van een mijnenveger 1957 het volgende.
Ik kan me herinneren dat we wel eens vaker een discussie over RAL kleuren hebben gehad.
Ik kom ook niet verder dan M2, maar misschien heb je iets aan de rest.
Trouwens de binnenzijde van de boordlichten moet thans zwart zijn.
Protocol:
Buitenwerk:
a. Beneden de waterlijn:
Als de naden en houtgaten zijn afgestapt, wordt het hout 2 x geschilderd met magna huidlak zwart H.
Bij gereedmaken voor het te water laten van het schip wordt nog een laag magna huidverf No. 1 aangebracht terwijl wordt aangeraden de kielgang met magna huidverf No. III te behandelen.
Bij het gereedmaken voor de proefvaart wordt de huid, tijdens opname in het dok, geschilderd met manna huidverf IIII. De boottop (breedte wordt aangegeven door toezicht) 3 lagen magna huidlak zwart H. Schroefassen op aanwijzing. Tijdens dokking, voor het indienst stellen,wordt de verf gecontroleerd er zonodig bijgewerkt met huidlak, huidverf I en huidverf III. Zorgdragen dat het schip,"verblokt" komt te staan. Boottop bijwerken, zonodig geheel schilderen met huidlak zwart. Tubelures inwendig met apexion No. 3. Diepgangsmerken plaatsen volgens aanwijzing.
Indien de assen, asdragers en asdoorvoeringen alle van brons zijn, worden ze alleen met aangroeiwerende verf beschilderd, zonodig op een hechtlaag. Zijn de assen van brons, de asuithouders en -doorvoeringen en de roeren van staal, dan moet
alle staal in huidlak gezet worden, dat verder de normale huidbehandeling ondergaat.
b. Op dek en buitenboord.
Het hout wordt eerst geconserveerd met S.V.loodijzermenie 50/50, - nadat zorgvuldig alle overtollige stopsel van gaten en naden is verwijderd.
Waar nodig worden warren en putten met S.V. plamuur gevlakt. Daarna wordt in de verf geschuurd met confixol schuurverf grijs M2 voor buiten.
Het a-magnetisch staal wordt 2 x geconserveerd met S.V. lood-ijzermenie.
Aluminium gedeelten warden na de anfolex lagen direct behandeld met moliparnol aflak grijs M2.
Na de proefvaart wordt overgegrond en afgeschilderd met moliparnol aflak grijs M2.
Afgeschilderd in donkere kleur, moliparnol grijs M3, worden:
Anker, kluisrand, ankerlier, bolders, verhaalklampen (wrijfvlak bolders en verhaalkoppen, blank houden en in olie zetten),mijnenlier, kabelrol, plinten en horizontale gedeelten. De behandeling van liertrommels zal nader worden bepaald, afhankelijk van het materiaal.
Op de schoorsteen wordt een rand van nader aan te geven breedte geschilderd met S.V. aflak zwart.
Kloten van vlagge-, mast- en geusstok worden verguld met bladgoud.
Deuren aan binnenzijde grijs M2, eveneens luiken en kleppen. Mijnen tuig op aanwijzing marine.
Teakhouten potdeksel blank houden en vernissen.
Ger.mun.kisten inw.: 2 x grijs M2 schilderen.
Lantaarnbakken in kleur groen III en rood M12 schilderen.
tegenwoordig is het volgens mij KN 103 en 104
Lichtgrijs is RAL 7038
Donkergrijs is RAL 7024 (zoals boven al wordt vermeld)