kleine airboat (3-pointer)

Waarom denk je dat een normale boot de punt (versmalling) aan de voorkant heeft en niet aan de achterkant ?
Als je de versmalling naar achter doorvoerd zal de boot gaan zoeken omdat je vacuum aan de zijkanten van de tube creeert.
Aangezien de boot niet geheel symetrisch zal varen op het water vliegt dat ding van links naar recht, afhankelijk waar het meeste vacuum op dat moment is.
Ik zou zeggen, bouw eerst eens zelf zo'n boot voordat je iemand anders advies geeft.

@Sparkie
De bouwer van die boten is ook de forumbeheerder en vaart wedstrijden met dit boten.(tevens te koop via zijn webwinkel)
Ik denk dat iemand dan wel weet hoe je zo'n boot moet bouwen.
Laat je niet gek maken met allerlei adviezen zonder dat de aangever deze kan onderbouwen met foto's van zijn eigen boot waar het advies is toegepast.
Jij bent straks iets aan het bouwen wat niet vaart en de adviseurs zijn dan in geen velden of wegen meer te bekennen.
 
aangezien het drijfvermogen zo belangrijk is, maar een smalle tub en sponsons voor de snelheid, kan ik dan niet een soort combinatie maken.

gewoon een 6cm brede tub en dan nog daarop (of onder hoe je het bekijkt) een 2cm breed strookje van een paar mm dik?

Jacar
 
@sparkie
Zoek eens op mijn website onder de bouwtekeningen naar rigger.
Je hebt dan ook goede voorbeelden zonder allelei kolder adviezen.
Je zal dan ook zien dat jouw bootje voor 99% gelijk is aan een rigger.
Bij geen enkele rigger is is de tube taps of heeft andere rare afwijkingen, het zijn gewoon rechte doosjes van voor naar achteren.
Je moet wel rekening houden dat bij jou het gewicht geheel achterin ligt in tegen stelling bij riggers.
Het is dan ook vandaar dat bij jou de tube achter groter moet zijn om meer volume te creeren.
Met groter bedoel ik in hoogte en niet in de breedte, die is van voor naar achter even breed.

Index of /boottekeningen
 
ja deze airboat is in feite natuurlijk een rigger waarbij de booms zijn vervangen door een topplate.

Ik vraag me af waar een airboat (en met name dan zo een als ik wil maken) meer aan heeft, een flinke prop of een prop met een flinke pitch, ik kwam namelijk ook nog 2 kleine buitenlopertjes tegen, eentje die geschikt is voor 6 a 7" op 2s lipo of 4" op 3s (19gr en iets van 1600kV) en eentje die op het randje zit met een 4" prop op 2s (iets van 39gr en 3000kV)

die 2de zou wel te vergelijken zijn met die cox vermoed ik en die 1ste zou een iet wat kleiner bootje vragen.

mss is het slim om eerst een elektrische versie te maken aangezien het daarbij minder kritisch is hoe hij wordt behandeld (depron zelf stoot water zo goed als af maar smelt weg door nitro brandstof...)

Jacar
 
@BigBoat:
'Bij geen enkele rigger is is de tube taps of heeft andere rare afwijkingen, het zijn gewoon rechte doosjes van voor naar achteren.'

De lichtere riggers hebben in de regel een ridepad, ook wel Wellenkast genoemd en de zwaardere zelfs sponsonettes, dus aan beide zijden van de 'tub'. Er zijn natuurlijk ook riggers zonder, maar die moeten het dan hebben van hun 'lifting prop' en dat kost natuurlijk ook amperes.

In het geval van deze kleine airboat is er geen lifting-prop dus is het handig het 'wetted-surface' toch enigszins te beperken waar dat kan.
 
Een plaatje zegt vaak meer als duizend woorden:

full


Is dit wat u bedoelt, Eric?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
voorzover ik eric begrijp doelt hij meer hierop:
riggerbacks.jpg

links de sponsonettes (of hoe je dat ook schrijft) en rechts de wellenkast.

beide mogelijk en ook nog later toe te voegen.

Jacar
 
Allemaal vierkante langwerpige doosjes.
rigger hydro - Google zoeken=

Zelf bij het meest firturistische model is de bodem van voor naar achter recht toe recht aan.
http://213.239.214.134/lindenau/cms/cms/upload/boote/bathlett.jpg

Mocht de rigger toch nog onvoldoende drijfvermogen achterin hebben, dan plakt men er een paar extra sponsons tegenaan.
http://www.fastelectrics.net/images/manual/3/rigger4.jpg

Daarbij is een airboat geen rigger en een rigger gaan airboat.
A omdat het zwaartepunt van een rigger op een heel andere plaats ligt dan bij een airboat.
B omdat de aandrijving van een rigger geheel anders is dan van een airboat.

Deze driepunter maakt gebruik van het vleugeleffect van het dek.
Echter moet wel eerst de boot drijven en dat gebeurd niet als het gewicht teveel is om de achterkant boven water te houden.
Wanneer de achterkant te smal of te dun is, dan zal de achterkant zinken en dus zal de boot ook nooit gaan varen.
Het is dus belangrijker om genoeg drijfvermogen achterin de boot te hebben dan dat je cosmetische dingen gaat bouwen die je een boot voor op de schoorsteenmantel gaat opleveren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kleine update:

sponsons zijn af en het deck wacht op mijn figuurzaag :P
maar die is zo oud dat het echt heel moeilijk is om enigszins recht te zagen..., dus dat word denk ik ruim zagen en dan bij schuren/schaven.

morgen zal ik wel even wat foto's maken ;)

Jacar
 
de foto's hebben wat lang op zich laten wachten, maar hier dan toch nog even:
IMG_0172.jpg

hier met de canopy erop (los), maar weet nog niet wat nou verstandig is om hiermee te doen.

IMG_0174.jpg

onder de canopy is er meer dan genoeg ruimte voor de 1800mAh 2s lipo en de 30A esc.

IMG_0178.jpg

alle elektronica (ex ontvanger, want ik ben nog zoekende naar een goedkoop setje)

IMG_0175.jpg

en de onderkant.

voor de duidelijkheid dit is elektrische versie, met spul wat ik nog had liggen.
en voordat mensen gaan zeggen dat de sponsons er scheef op zitten, deze zitten met een plak bandje vast voor de foto;)

wat betreft die canopy, als ik hem er zo op lijm met een luikje aan de bovenkant dan kan het nog behoorlijk lastig worden om de accu straks aan de esc te hangen en lange kabels zijn nooit goed natuurlijk..., dus ik vroeg me af of iemand nog een andere suggestie hiervoor heeft?

mvg
Jacar
 
Dat ziet er veel belovend uit !!
De elektra kabels zou ik iets dikker houden dan dat er normaal gebruikt word.
Op die manier vang je de verliezen in dunne lange kabel op.
 
mhh dat van die dikkere kabels lijkt me inderdaad de beste optie, helaas betekent dat ook dat de kabels vanuit de accu dikker zouden moeten (een flinke dikte sprong is volgens mij niet gunstig voor de warmteontwikkeling...)

ik wacht nu tot de sponsons aan het dek vast zitten en ondertussen ben ik de motor steun aan het maken.

Jacar
 
Je praat over zulke korte stukjes dat het eigenlijk geen nut heeft om ze te verdikken.
De motor wordt ook niet zo zwaar belast, meestal is de belasting ook kortstondig.
 
Als je draden gaat verlengen moet je de draden tussen regelaar en motor langer maken, niet tussen accu en regelaar. Dat laatste kan de Elco's op je regelaar om zeep helpen, en kort daarna de regelaar zelf! Bovendien kun je dan alle elektronica onder je canopy houden. Ik heb zelf bij m'n airbootje de draden naar de motor met zo'n 25cm venlengt, geen probleem!
 
dat ik daar niet aan heb gedacht..., bedankt voor de tip!
ik denk dat ik de canopy toch ga vast lijmen, maar ik ga de vorm wel een beetje aanpassen zodat het luikje wat groter kan worden.

Jacar
 
ik heb niet heel veel kunnen doen in de afgelopen week maar hij staat er nu zo bij:
IMG_0185.jpg


motormount staat er nu dus op en als ik tevreden ben met de toegang tot de elektronica dan moet hij alleen nog behandeld worden tegen het water en ik moet een roer fabriceren.

Jacar
 
Back
Top