Servo vervormd vleugel oppervlak

Discussie in 'F3J' gestart door delta johan, 23 feb 2011.

  1. delta johan

    delta johan

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    213
    Ik heb servo's in de vleugel van mijn cappuccino gebouwd.
    Heb hiervoor kunststoframen gebruikt welke ik met uhu endfest heb ingelijmd.
    Hierna de servo's erin gezet en vast geschroefd.
    Helaas zie ik nu heel duidelijk waar de servo's zitten omdat het de huid van de vleugel vervormd.
    Hoe doen jullie dat om dit te voorkomen of is dit normaal?

    Gr. Johan
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.474
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoi Johan,
    Als je een dun profiel hebt moet je eigenlijk van die slimwing-servo's gebruiken. Misschien wordt het geheel wel net te dik door gebruik van die servo-ramen? Dan kan je de servo natuurlijk ook op de simpele manier vastmaken... kan net een paar mm schelen.
    Er zijn trouwens ook wel afdekkapjes te krijgen voor servo & servohevel. Maar ja als je je zorgen maakt over het aerodynamisch rendement van je profiel kan je het waarschijnlijk beter laten zoals het nu is...
     
  3. delta johan

    delta johan

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    213
    Hallo Bart,

    Was hier nog vergeten te melden dat het Hitec 125 mg servo's zijn.
    Origineel waren multiplexramen bijgeleverd maar heb nu kunstoframen gebruikt welke slechts 1 mm dikte hebben.
    De servo's passen er prima in zonder spanningen...
    Vraag me hoe anderen dit doen zonder dat de huid vervormd?

    Gr. Johan
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.474
    Locatie:
    Harderwijk
    Zo, dat zijn dus al dunne servo's... :(
    Moet wel een erg dun vleugeltje zijn dan...
     
  5. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Mijn collega vlieger heeft een Sharon van 4,2m (en trouwens ook de cappucino) en die heeft de servo's met houten servoramen vastgezet. Als je op een bepaalde manier schuin over het oppervlakte kijkt zie je ze daar ook zitten. Hij heeft ze gelijmd met 24 uurs epoxy. Misschien dat dit iets scheelt in de warmte-ontwikkeling bij het uitharden? De huid vervormt in ieder geval niet als zodanig.
     
  6. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    614
    Locatie:
    Hengelo
    servoraampjes

    Johan,

    Hierna de servo's erin gezet en vast geschroefd.

    Dat is de oorzaak hiervan, als de servoraampjes met de servo erin gemonteerd in de vleugel gelijmd waren, dan had je deze vervorming niet gehad. De servo van te voren voorzien van wat lossingwas en je kunt deze er ook weer eenvoudig uithalen voor onderhoud.

    Sommigen verstevigen de "bovenhuid" van de vleugel met een extra koolstof matje, vaak heeft de fabrikant dat ook al gedaan. Maar dat is om beweging van de servo tijdens het sturen (met name welfkleppen) te voorkomen.

    Gr. Karel
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb hetzelfde gehad door het gebruik van snelle epoxy. Ik heb een eigenbouw servoraam met verlijmd tegen een huid van 93grams carbon + 54grams glas. De lijm krimpt tijdens het uitharden, er is niets meer aan te doen.. :(
     
  8. delta johan

    delta johan

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    213
    Bedankt voor jullie antwoorden.

    Ik heb uhu end fest gebruikt wat beresterk is en langzaam droogt (24 uur).
    Heb tijdens het inlijmen van de servoramen de servo's in de raamwerkjes geplaatst maar niet vastgeschroefd maar onder druk van een gewicht..(?).
    Vindt het erg jammer dat het zo zichtbaar is geworden ondanks alles en vroeg me af hoe anderen dat doen.
    Overigens is het een vol carbon vleugeltje...
    Misschien moet ik de servo's in het vervolg dan toch vast schroeven in de raamwerkjes of nog een extra laag carbon weefsel inlamineren. Het probleem met de cappuccino vleugel is dat ie erg dun is en de servo's er precies inpassen.

    MVG

    Johan
     

Deel Deze Pagina