Paascrash

Vandaag was een prachtige dag om te gaan vliegen, veel zon weinig wind. Maar helaas de laatste vlucht van de dag is voor mij geëindigd met een "total loss" 6HV.

Gedurende de ganse dag deed mij 6HV reeds raar, bij sommige maneuvers zat er een vreselijk wobbel op de kop. Ik dacht direct dat het iets te maken had met de instellingen in de BeastX. Samen met een collega piloot alles gecheckt en pot 1 en pot 2 van de Beast wat veranderd met weinig tot niks verandering. Heb de 6HV toen aan de grond gezet, met het idee om als laatste vlucht nog eens te zien wat mijn favo heli in zijn mars had.

Net begonnen met de laatste vlucht en terug hetzelfde probleem. Dacht toen bij mezelf om direct te landen, dus net aan het binnenkomen toen plots in volle hoover de heli gewoon uit mekaar spatte, damn man

Toen alle stukken bij mekaar geraapt en nog eens gecheckt, wat bleek, één van de balls was uit de swash gekomen, ze waren er nochtans met loctite opgezet, maar helaas.

Schade : blades, frame gekraakt, alle assen krom, landing gear naar de haaien, tailboom in 3 stukken, tailcase uitgescheurd. :bawl

Gelukkig is alle electronic ok.

Moraal van het verhaal : zeker bij de FBL set-up geregeld de balls op de swash checken of die nog goed vast zitten.

Ondertussen heb ik een nieuwe kit besteld, nu maar hopen dat ik die vlug binnenheb en vlug terug kan bouwen.

Hier enkele after crashpics

2011-04-24131730.jpg


2011-04-24131724.jpg


2011-04-24131718.jpg


Grtz,
Dirk
 
Aij gecondoleerd! Is de helikopter nog te redden? (met veel nieuwe onderdelen waarvan ( voorzover ik nu kan zien) nieuwe bladen en staartbuis)
 
Mijn helis zijn ook dood nu met lekker weer,
Dat is balen, ik ben niet de enigste dat scheelt weer.

Die balletjes verdienen ziezo rode loctite!, ( schroefjes onderdompelen )
zodat ze never nooit meer van de swashplate loskomen,
tenminste zo doe ik dat...

Oja, om het nog even te noemen,
als er bij een KDS het middelste balletje losgaat tijdens opstijgen,
oei oei oei, zeer onveilig.
Het middelste balletje zit voor op de (plastic-niet te lijmen) swashplate... heel gevaarlijk aangezien je meestal niet nose in opstijgt.
 
ai balen man!! Toch veel plezier met het opbouwen van uw nieuwe kit.

Gisteren heb ik ook zoiets meegemaakt... maar met iets minder schade (gelukkig)

De bal van de tailrotor control arm was losgekomen bij het opstijgen(was nogthans met locktide vast gezet).

Heli begon te spinnen en heb hem dan nogal hard terug neergezet (beginnersfout zeker)

Nieuwe tail drive gear nodig (tandjes zijn ervoor de helft uit)
Nieuwe autorotation tail drive gear (1 tandje d'er uit)

Groeten,
Erik
 
Suc6 met opbouwen.
Is indd mooi balen (zachtjes uitgedrukt) als dat met zulk mooi weer gebeurt.
Mijn zender stopte er zaterdag ook al mee, en kon geen nieuwe krijgen.

Maar weer een troost dat we nooit alleen zijn :P
 
Suc6 met opbouwen.
Is indd mooi balen (zachtjes uitgedrukt) als dat met zulk mooi weer gebeurt.
Mijn zender stopte er zaterdag ook al mee, en kon geen nieuwe krijgen.

Maar weer een troost dat we nooit alleen zijn :P

Mijn heli zit ook in de lappenmand, geen crash gehad, maar flinke onderhouds beurt was nodig!
Hele weekend niet kunnen vliegen....
 
Dirk, i.p.v. regelmatig checken lijkt het me geruststellender om de balls met een (semi)permanent borgmiddel vast te zetten. Dat is i.i.g. mijn moraal van dit verhaal.
 
Met checken kun je het borgmiddel weer los maken, ook al is dat je bedoeling niet..
Dus of je doet het in 1 keer goed, of doe het niet ;-)

Ik voel met je mee, mijn 450 stopte er gisteren om nog niet verklaarbare reden mee...
op 10 meter hoog rolls aan het oefenen, opeens 0 controle en een kleine ontploffing van onderdelen...
Terwijl op de grond alles weer werkte
Stuurstangen gewoon verbogen, maar de servo's etc nog heel

Nu doet mijn crash wel iets minder zeer dan de van jou..
Wat een wokkel...
 
damn, erg jammer....

volgens mij hadden de paasklokken er iets mee te maken:)

op de foto lijkt het nog wel goed mee te vallen, zijn de frames niet gescheurd?
 
Getver... echt balen Dirk!
sja..checken doe ik ook alleen met mijn ogen en vingers.
Locktite is erg gevoelig voor extra spanning, en eigenlijk een waardeloos borgmiddel wanneer eenmaal bewogen.
 
The beast is back !!

Gisterenmiddag stond er een vriendelijk meneer van GLS voor de deur met mijn nagelnieuwe 6HV. Waarvoor een dikke "merci" aan MTTEC de Duitse Compass distributeur. Die heeft ervoor gezorgd dat de kit zo vlug voor mijn deur lag :notworthy

Dus gisterenmiddag vanaf 15h30 beginnen bouwen tot 20h en vanmorgen de heli verder afgesteld en effe vlug gemaidened in de tuin. I'm a happy man :Banana

Hier enkele pics van mijn nieuwe beast gelukkig had ik nog eenzelfde canopy liggen als de vorige. Morgen wordt ie echt aan de tand gevoeld :up:

2011-04-30142343.jpg


2011-04-30142332.jpg


2011-04-30142311.jpg


2011-04-30142324.jpg


Grtz,
Dirk
 
Hier niet Stef, hier geven ze windkracht 4 uit, moet zeker te doen zijn. Sowieso moet ze de lucht in ;)

Grtz,
Dirk
 
Back
Top