LIPO voordelen van dure merken

Discussie in 'Electronica' gestart door wrobijns, 24 sep 2010.

  1. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Vandaag mogen er weer 5 vluchten per lipo bij :p totaal 20 vluchten.

    Ik ben er erg zuinig op. Ik store gelijk op het veld na de vliegdag, of dat is het eerste wat ik doe als ik thuis kom. Vol een paar dagen laten liggen laat ik echt uit mijn hoofd. Max 3 uur, anders store.

    Wees er voorzichtig en zuinig op, kijk naar het ongeluk van curtis youngblood, dan realiseer je je weer hoe gevaarlijk lipos zijn als je er niet goed mee om gaat.

    http://www.helifreak.com/showthread.php?t=301380

    Thuis liggen ze in een lipobag en dan in een brandvertragende honeywell koffer. Als je ze vol weg legt of niet netjes stored op 60% kan je idd na 50 tot 70 vluchten wel problemen verwachten ja...
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.432
    Locatie:
    Rotterdam
    Au..
    Gelukkig staat er aan het eind dat hij weer geheel genezen is..

    Maar in zijn eigen verklaring geeft hij al aan dat het erg oude pakketten waren, die hij eigenlijk met pensioen had verklaard
    Hij had ze even een dag meegenomen, en ze net als de nieuwe pakketten op hun donder gegeven
    En het is een feit dat de chemie in zo'n pakket even op gang moet komen als ze een tijd stil gelegen hebben
    Door weer te laden kun je dat waarschijnlijk voor elkaar krijgen

    Begrijp me niet verkeerd, je moet echt voorzichtig zijn met lipo's, en je moet gewoon in de buurt zijn als ze laden
    Bij Mishandelen in de vorm van diepontladen of overladen zijn ontploffingen zeker niet uitgesloten

    Maar ik zie gewoon het gevaar niet van geladen lipo's wegleggen
    Het kan bij mij best eens een tijdje duren voor ze weer gebruikt worden, en het zal best dat er wat levensduur vergooid wordt, maar ik heb er verder nooit iets negatiefs over gehoord
    Alleen dat sinds de storage functie op laders is verschenen dat een hoop mensen er opeens bij zweren
    Het nut van balancen snap ik, ook al hadden mijn eerste lipo's niet eens balance kabels
    Alleen dat van de storage snap ik gewoon niet

    Als je nu vooraf weet dat je2 maanden niet vliegt, kan ik het me nog voorstellen
    Alleen ik weet dus nooit van tevoren wanneer en hoeveel ik vlieg...
    Dat gaat bij mij meestal op wanneer het me uitkomt, dus weet ik dat soms pas als ik thuiskom van mn werk
    En dan heb ik dus net een uur tot ik weer vertrek naar het veld
    Dus zowieso niet voldoende tijd om eerst alles op mn gemakkie te gaan laden

    Dus, wie heeft een goede verklaring voor het blijkbaar gigantische gevaar van volgeladen opbergen van lipo's?
     
  3. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Zie het als een ballon opgeblazen weg leggen. Hoe ziet die eruit na een week? Vervang de lucht die erin zit door een vuurbal en je weet waarom ik het niet doe. Ik beslis ook tijdens het eten of ik ga vliegen. In 1 uur laad ik makkelijk 4 a 5 lipos. Das genoeg voor door de weeks anders ff agregraatje mee.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.432
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik begrijp het gevaar van lipo, alleen niet waarom hij in ruste opeens raar zou moeten gaan doen

    Volgens jouw vergelijking zou iedereen met een bom in zijn broekzak lopen (telefoon is vaak ook lipo), boren met een bom (nieuwe accu's horen ook incde familie). Daarnaast zijn auto accus ook batterijen die ook gewoon vol weggezet kunnen worden zonder ontploffingsgevaar (andere techniek, maar ook hier klopt het ballon verhaal niet)

    Vandaar mn vraag, waarom moet een hobby accu zoals de onze altijd ontladen weggelegd worden, terwijl bij alle andere toepassingen van dit type accu dit niet schijnt te hoeven

    En daarnaast, ik heb geen aggregaat op voorraad, en wil mn auto niet misbruiken voor laden op het veld
    Ik ben dus echt aan mn stopcontact thuis gebonden...
     
  5. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Hij gaat niet ineens raar doen, alleen klapt een ballon op spanning net iets eerder dan een niet opgebladen ballon.

    Ik zal een eindeloze discussie maar even verkorten met een tip. Gewoon lekker vol geladen wegleggen, niks aan de hand. Kan totaal geen kwaad voor je lipo, je koopt er alleen een hele hoop meer in je leven.

    Ik ben waarschijnlijk een beetje overdreven dat ik ze altijd netjes store. Kost me nog geen 20 minuten.

    [media=youtube]JmwbzlMYYxo[/media]

    Ja, die behandel ik gewoon liever goed.

    Suc6 :)

    [URL=" - ‪Lipo storage‬‏[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.432
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb iets teveel van die filmjes gezien, en heb ook regelmatig begrepen dat ze de batterijen wel eens wat overladen hadden voor ze zo uit elkaar klappen met vuur etc

    Het gaat mij niet om de discussie, ik vraag me gewoon af waarom het storage voltage in het leven is geroepen

    Ik doe op mijn manier toch redelijk lang met de lipo's, zo extreem fout zal ik het dan niet doen denk ik
    Ik wil mn omgang met lipo's best aanpassen,maarxwil gewoon weten waarom ik het doe
    Alleen maar doen omdat men het zegt en er een paar filmpjes op internet staan ( die je trouwens van best veel onderwerpen kunt vinden) vind ik gewoon niet handig
    En hoe snel laadt jij?
    Als ik alles voor het vliegen ff wil laden vanaf 60%, ben ik toch minimaal 30 tot 40 minuten bezig, en ik laadt met 2 laders ( dus 2 accus tegelijk)
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2011
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Vlieg al een jaar lang op t zelfde setje nu.. denk onderhand tussen de 150 en 200 vluchten per pack(varierend van pack tot pack...).. nog geen problemen....
     
  8. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Op dit moment 3c, duurt vanaf storage ongeveer 11 minuten per lipo (en leeg wat bij mij 32% is ongeveer duurt het 20 minuutjes). 6s laat ik 1 tegelijk, maar zodra ik de 1 ga vliegen gaat de andere al op de lader en zo vlieg ik de hele dag en avond met 2 packs. 3s laat ik op de duo eerste keer per 2, daarna hou ik het al niet meer bij met vliegen dus gebruik ik de duo functie alleen nog maar om te storen na afloop.

    @Anko, ik begin te geloven dat als je lipos regelmatig gebruikt en zelfs ook behoorlijk belast ze gewoon langer mee gaan. Vreemd maar waar. Sammy heeft volgens mij op zijn 6s lipos 500+ vluchten en doet niet aan de 20% regel en afkoelen. Still going strong.

    Eigenlijk zie ik de meeste problemen bij mensen die ze zeg maar leeg hoveren. Bij de pitchpumpers, gooi en smijtvliegers eigenlijk niet. Zou het door de mischien betere electronica komen?
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2011
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.152
    Normale consumenten electronica is bijna foolproof, wij modelbouwers echter zijn eigenwijs en hebben alle veiligheden weggelaten.De enigste regels waar we ons aan houden is laden met 1C en bij ontladen niet hoger dan 80% van de opgegeven C waarde en niet verder leegtrekken dan ongeveer 80%.

    ALs jullie de MBA hadden gelezen dan hadden jullie ook gelezen hoeveel moeite men daar heeft moeten doen om reeds mishandelde en afgekeurde lipo's te laten vlam vatten.
    Zoals:
    Een 3s 1500 mAh pakket laden op 5 Ampere nicad, na 10 minuten gaf de lader aan dat de accu vol was en stiopte het laadproces, dit ging zo 1,5 uur door voordat de lipo ontplofte en er vuur te voorschijn kwam. En zo waren er meer testen die ze gedaan hebben.

    Natuurlijk is dat geen garantie dat dit altijd gebeurd, maar in de praktijk blijkt dat we soms veel te bang zijn voor het onbekende.

    Toen we vele jaren geleden begonnen met electrovliegen gebeurde hetzelfde met de toenmalige nicad's. Alleen doordat we toen niet de beschikking hadden over een internet hoorde je daar bijna niets van.

    Met mijn electro auto's resulteerde bijna elke keer rijden ergens op een parkeerplaats dat ofwel de nicad kapot was, de weerstandskabel voor het laden verbrand was of de loodaccu van mijn auto de geest had gegeven.
     
  10. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.432
    Locatie:
    Rotterdam
    @tc01: daarom vertrouw ik al die spookfilmpjes op youtube ook niet zo

    En iedere accu is gevaarlijk als je er echt verkeerd mee om gaat...
    Ik heb wel eens een loodaccu zien ontploffen omdat men was vergeten de dopjes open te draaien...
    Ik heb de stukken 20 meter verder gevonden

    En inderdaad, een lipo wil het liefste veel gebruikt worden
    Ik merk ook echt verschil als lang niet gevlogen heb..
    Na twee keer ontladen (in de heli, dat dan wel) en laden zijn ze dan weer op oude sterkte

    Ik heb ook nog een setje lipo's liggen waar ik mee begonnen ben
    Die gebruik ik alleennog voor testen van electronica, nooit voor vliegen
    Die accu's zouden een vlucht en opvolgende laadbeurt best eens niet kunnen overleven
     
  12. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    IK was daar ook al achter inderdaad.
    weinig lipo's (2 tot 3 flightpacks) en veel laden, heb je ook altijd de nieuwste/laatste lipo chemie op je heli hangen.
    De prijzen zakken continu, en ze doen het beter.
     
  13. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Jij gebruikt toch de nano-techs?
    Hoe snel laad je ze? Leg je ze vol weg? Hoe ver ontlaad je ze?

    De "normale" turnigys 30C houden het bij mij tot dusver niet lang uit.
    Volgens experimenten zou de capaciteit na een jaar vol geladen te zijn 20% afnemen. Wellicht meer voor de turnigys.
    Maar mijn 4 pakketten zijn 2 maanden geleden gekocht en hebben in 6 weken 32(set 1) en 40 vluchten(set 2) gehad. En nu onderhand al afgeschreven.

    Wie van jullie houd zich trouwens aan een bepaald break-in proces?
    Dus eerste 5 ladingen maar op max 5C ontladen en 50% van de capaciteit gebruiken. Dit heb ik bij de Turnigys niet gedaan dus wellicht is dit het grootste deel van mijn probleem.

    Misschien eens een setje nanotechs bestellen...
     
  14. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Dat is inderdaad wel heel snel DannyvG :( Hyperion waarmee ik vlieg schrijft die periode niet voor. Toch laat ik de eerste 3 keer 1c, daarna een stuk of 10 a 20 keer 2c. Daarna gewoon 3c. Ik heb me laten vertellen dat er vanaf de fabriek een laagje in de lipo zit wat tijdens de breakin periode langzaam oplost. Vandaar dat je maximale capaciteit pas wat later komt.

    Zijn er hier mensen met turnigys of andere goedkopere lipos die er ook maar 2 hebben en die dus regelmatig laden? Om te bevestigen dat dit wel eens heel bevoordelijk voor je lipos zou kunnen zijn.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.432
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat ik weet, is dat een nieuwe lipo "in" moet lopen

    Ik heb 6 240 mah 1cel hyperions voor mn mcpx
    Die gingen pas na de derde keer laden echt leven vertonen
    Mn andere accu's was het trouwens precies hetzelfde

    Zelf probeer ik de eerste 5 ladingen een beetje rustig met de lipo's te doen
    Dus geen volgas climbouts etc, gewoon relaxed rondtuffen
    Laden met 1c
    Daarna laad ik met 2c ( gaat mij hard zat) en ontladen doe ik alleen in de heli
    (het is geen nicd of nimh)
     
  16. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    Die nano-tech's van turnigy, kun je die ook in DE warehouse bestellen??

    Kan daar namelijk niets van vinden dat ze in duitsland te verkrijgen zijn??
     
  17. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    momenteel nog steeds niet.. geen idee waarom...

     
  18. murky123

    murky123

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    2.874
    Locatie:
    alphen aan den rijn , zuidholland
    ik heb zelf wat testen gedaan met diverse merken de afgelopen jaren, van goedkoop tot heel duur.
    mijn conclusie is dat een lipo een jaar lang goed te doen is zonder dat je de punch of capaciteit merkbaar verliest.
    en het maakt niet uit of je een goedkoop merk of een duur merk hebt.
    ik heb goedkope lipos die gelijk prefect werken, ik heb hele dure lipos die na 3 keer laden een mege verschil had in de cellen en die ik dus eerst diverse keren geballanceerd moest ontladen en laden voor het weer een beetje goed zat.

    als je gewoon een stelregel neemt voor je zelf dat een lipo 1 jaar mee gaat, kun je makkelijk goedkope lipos gebruiken.

    ik deel de mening van sommigen dat er maar een paar fabrieken zijn die lipos maken en dat het op interne weerstand geselecteerd word. en wil een bepaald merk goedkoop inkopen bij de fabriek krijgt hij lipos met een wat hogere interne weerstand. Heeft een merk wat meer centjes over krijgt hij lipos met een lagere interne weerstand.
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Nanotechs gebruiik ik om de bbq mee aan te steken. rommel. na 50 vluchten power compleet weg (had de 35c versies).

    Normale 30c ging er ook snel uit.. heb nu 40c pakketten en die blijven gewoon goed... ook doe ik idd de eerste 10 vluchten rustig aan.
     

Deel Deze Pagina