Meten interne weerstand lipo

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door silva916, 16 jun 2011.

  1. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Hoi,

    Iemand weet vast wel hoe je de interne weerstand van een lipo kan meten.
    Hoor t graag

    Gr Frank
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Vliegen met 300A en de spanning in de Unilog uitlezen.

    Groet,
    Gerben
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    zondag even aan mijn lader hangen, die heeft deze optie ingebouwd.
     
  4. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Bij mijn lader Graupner 16 ultramat geeft altijd ohm aan.

    Gerben, ik heb mijn handen nog vol met 80Amp.

    Gr Frank
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.119
    De inwendige weerstand van een Li-Po is niet te meten. Sommige laders kunnen de inwendige weerstand aan de hand van meetresultaten bij benadering berekenen. Hou er rekening mee dat de inwendige weerstand geen vaste waarde is. Deze kan aan de hand van de ladingstoestand, celtemperatuur en dergelijke varieren.
     
  6. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    Hallo,
    Ik heb een RI-Meter van Robbe bestelnr:8422.
    Daar meet ik de inwendige weerstand mee.
    Vroeger (Ni-mH) gebruikte ik daar de turbo matcher voor.
    Ik heb Wolf het zelfde toestel al zien gebruiken op de wedstrijd in Duitsland.
    grtz,
    Luc
     
  7. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Dank je Luc !
    Ga er een bestellen.

    Gr Frank
     
  8. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Heb je een link naar dit apparaat?

    Kan me zou voorstellen dat als je de weestand weet, je een beter oog op de looptijd kan houden?
     
  9. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Frank, ik had je al een tijdje aan de telefoon.
    Zoals ik al zei ligt het aan wat factoren waarbij de temperatuur de belangrijkste is.
    Ik heb mijn nieuwe pakketten op kamertemperatuur geladen en de interne weerstand genoteerd.
    Mijn Schulze lader leest dat uit.
    Als de accu warmer wordt dan wordt de weerstand lager, wat logisch is.
    Met een multimeter is het niet te meten, je zit in het milli ohm gebied.
    Als je een vettig contactje hebt dan zit je er al naast plus dat je een geeikte meter zou moeten hebben.
    Mijn Fluke meter is geƫikt, die klopt redelijk met de Schulze maar als ik mijn vingers er op houdt dan beinvloed de weerstand van mijn lichaam de meting.

    Eerlijk gezegd weet ik niet waarom je de weerstand wilt weten.
    Ik doe het omdat ik wel eens wil weten wat er met een pakket gebeurd na een tijdje.
    Maar onder normale omstandigheden hoef je helemaal niet te meten.
    Als je je loggings gewoon uitleest dan zie je veel meer.
    Ik zie aan de loggings dat mijn pakket perfect is, elke keer dezelfde stromen, spanningen dus hetzelfde vermogen en de bijbehorende toerentallen en temperaturen.

    Ik zal de komende wedstrijd wel eens wat loggings publiceren, dan kan je het zien.
    Ik heb in de start een kort piekje van 4900 watt en zakt dan fors.

    De hoge piek ligt waarschijnlijk aan de motor, het is een 5:1 vertraging ipv 7:1, zelfs met ramping is de eerste piek hoog.
    In de stijgvluchten blijft de spanning vrijwel gelijk tot aan de laatste stijgvlucht.

    Gemiddeld zit ik rond 3500 watt, ik heb 30-31 seconden motorloop

    Dit soort gegevens zijn veel belangrijker dan de interne weerstand, als die te hoog wordt zal je zien dat je spanning in gaat zakken en ook je vermogen en toerental afneemt.

    GJ
     
  11. brand_vlieg

    brand_vlieg verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Barneveld
  12. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    euh, niet echt, de Robbe meet impedantie (AC) @1000Hz. Een echte Ir meter (made in Britain) vind je hier:ESR / IR Meter fo Lipos - RC Groups. DC weerstand is interessanter voor ons.
     
  13. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    RC Groups - View Single Post - ESR / IR Meter fo Lipos

    Wim, bedankt voor de link. De bovenstaande post is echt om te lachen. Robbe weet niet wat ze doen. Hahaha :)

    Nu vraag ik mij alleen af, als je 200A of dergelijke stromen door een Lipo jaagt veranderd the weerstand. Het is volgens mij niet alleen een functie van de temperatuur van de cell. Zou grappig zijn als we deze meeting in de vlucht met 16hz of wat minder konden doen en met de Unilog mee laten loggen als een sensor input.

    Jos
     

Deel Deze Pagina