Slechte ogen en contrasterende kleuren

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door archivaris, 29 jun 2011.

  1. archivaris

    archivaris

    Lid geworden:
    10 jul 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Aarde
    Soms zit het mee en soms tegen. De genen van mijn ouders hebben me aan een hoofdvorm geholpen die de oogbol dermate vervormt dat de glazen in mijn bril op -13 uitkomen. Ver zien (en ook lezen van kleine letters) was nooit een probleem, maar nu ik wat ouder wordt veranderd dat.

    Ik kan dus m'n EG op afstand bijna niet meer zien. Als kleuren schema gebruik ik nu een uitwaaierend patroon van rood-wit-blauw. Met aan boven- en onderzijde van de vleugel en stabilo verschillende patronen.

    Welke kleuren geven een versterkte signaal functie bij gebruik op zwevers? En welke vormen kan men daarbij het beste hanteren?
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2011
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Ik gebruik vaak rood aan de onderkant, omdat die kleur qua ligging in het spectrum het verst van blauw af ligt. Of dat ook resulteert in beter contrast? Tov. een bleuwe lucht vind ik van wel. Tov. wolken ....?

    Wat ik wel weet is dat een geblokte onderkant erg goed zichtbaar is. Blokken die ongeveer 1 à 2 vleugelkoordes breed zijn. Donkerblauw of rood afgewisseld met wit.

    PS.
    -13! Dan heb je bijna een kruiwagen nodig om die bril te verplaatsen. Of valt dat wel mee?

    Succes ermee,
    Dirk.
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Groen word als erg gevoelig ontvangen op de ogen...
    Wellicht tijd voor van die super felle ledstrips ??? Heb je ook in groen, rood en wit, en blauw.
     
  4. archivaris

    archivaris

    Lid geworden:
    10 jul 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Aarde
    Kunststof glazen met een brekingsindex van 1.72 en een titanium draad montuur om het gewicht zo laag mogelijk te maken en daarmee het draagcomfort te verbeteren.

    Voor kleuren en vormen maak ik nu gebruik van de theorie van Dr. Robert Sudding Color Theory for Model Airplanes en http://www.jcrc.com/News/Articles/ColorSchemeSuggestion.jpg
    Maar voor mij werkt dit niet, vooral niet als de zwever én profiel wordt gezien. Gelukkig zijn er clubleden met betere ogen die soms als blinde geleide hond functioneren (bedankt Nico).
     
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik heb een Chipmunk in fluoriserend oranje zeg maar "Day glow" kleur"zoals op de Harvards en S11's

    werkt perfect, kist blijft ultiem zichtbaar, ook met heiig weer.
    heet dus niet voor niets "day glow"!

    De onderkant van de romp en de roeren zijn fluoriserend groen, werkt ook prima.

    succes

    Femmo
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2011
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Vlgs mijn info, ooit eens opgeduikeld op een forum is donkerblauw tot zwart ( op de onderzijde van je toestel) de kleur die onder nagenoeg alle omstandigheden het beste zichtbaar is..............
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2011
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.220
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik sluit me aan bij Dirk: een rode onderkant geeft m.i. De beste zichtbaarheid.
    Max
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
    of een vliegbril aan laten meten , stap eens langs bij een opticien en leg je verhaal voor , durf te wedden dat er een wereld voor je open gaat .
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    welke-zonnebril
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
    kleuren verhelpen het probleem ,maar je pakt nog steeds niks bij de bron aan . een goede bril en dus geen zonnebril , is dan een must . hierop zou je dan een overzetbril kunnen doen met de juiste kleuren .
    is wel de duurdere weg ,maar op den duur is dit de beste en op de lange duur het goedkoopste

    is net zoiets als ik drink koffie en telkens doet mijn linker oog zeer . je kunt dan een plaatje voor je linker oog doen ,maar simpeler en beter is het om het lepeltje uit de mok te halen .
     
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ik begin jouw postings steeds meer te waarderen.... (altijd met een vleugje humor)

    @archivaris

    Mijn ervaring met de alka 13, rode onderkant vleugels. De bovenkant van de vleugels zijn wit, met de ailerons blauw. Tijdens het vliegen is het mij opgevallen dat het ik erg goed kan zien waar ik naar toe vlieg.

    Afgelopen zondag de hele middag vliegen, en 1 keer een gevalletje gehad van ''waar vliegt ie eigenlijk naar toe''... Door deze kleurstelling pik je het er zo tussen uit... Een bril met de goede sterkte is een noodzaak, daar ik zelf brildragend ben.
     
  12. archivaris

    archivaris

    Lid geworden:
    10 jul 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Aarde
    Wat bedoelt u met een vliegbril? Zoiets als dit: Webshop Paragliding Holland & Belgie en daar dan vervolgens een bijpassend overzet montuur met verwisselbare glazen bij kiezen voor de verschillende weersomstandigheden.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Iets waar mensen vaak geen rekening mee houden: verschilende kleuren breken anders (als in "lichtbrekingsindex" of "kleuren van de regenboog") waardoor kleur uit gaat maken in je waarnemingsscherpte, als je een bril hebt.
    Voor zover ik weet ga je bij negatieve brilsterkte Blauw iets beter zien

    Dat is op zich wel grappig als je bedenkt dat sommige kunstschilders heel geleidelijk van een rode naar een blauwe hoofdkleur overschakelden. Dat had te maken met de veroudering van de ogen.

    Als een eventuele kleurenblindheid geen roet in het eten gooit, kun je hier eens wat mee expirimenteren.

    Ik heb zelf niet een heel zware bril (plm -3) en in combinatie met lichte kleurafwijking in het rode gedeelte van het spectrum, moet ik rood in combinatie met blauw vermijden omdat ik rood op zich nog goed genoeg waarneem maar niet scherp, waardoor het contrast met blauw weer wegvalt en ik gewoon totaal niet zie hoe het toestel ligt. Meestal zie ik het wel erg goed als het een combinatie van signaalrood met helgeel is. Maar dat is denk ik voor iedereen weer anders. Dus afgezien van een bril, laat ook eens controleren of je geen lichte kleurafwijking hebt.
    Verder kunnen inderdaad sommige overzetbrillen de kleurenwaarneming (en dus het contrast) sterk verbeteren....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2011
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
    wat ik bedoel is dat je dus een bril op sterkte aan laat meten voor het vliegen (vliegbril), hierbij is dus van belang dat je objecten van ver goed moet kunnen zien , dat het dichtbij zeg een 50cm wat vager wordt, is dan bijzaak . je staat dan wel rillen te wisselen op het veld (ouderdom komt met gebreken voor iedereen),maar je staat een stuk meer ontspannen te vliegen ipv te turen .
     
  15. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.094
    Voor wat't waard is: Kleuren helpen jou niet vermoed ik.

    Op 150m afstand (een gebruikelijke vliegafstand) ziet het menselijk oog kleuren aanzienlijk minder goed. Het gezichtsvermogen op grote afstand wordt vooral bepaald door contrasten in grijstinten.

    Je zou dus kunnen zoeken naar een patroon wat een groot contrast in grijstinten oplevert. Het maximale contrast is zwart-wit.

    Blauw zou ik niet gebruiken. Blauw levert alleen met wit of geel een goed contrast op, en tegenover wit en geel is zwart dan beter dan blauw (in termen van contrastwerking).

    Geel en rood zijn goede kleuren omdat ons oog die relatief goed kan zien (beter dan blauw). Rood heeft als nadeel dat het een vrij donkere grijstint oplevert. Rood contrasteert slecht met zwart en redelijk goed met wit, maar niet zo goed als blauw of zwart.

    Dus zelf zou ik het zoeken in ofwel een geel-zwart ofwel een wit-zwart patroon, waarbij ik gevoelsmatig voor geel-zwart zou gaan. En dan wel fel geel natuurlijk, niet donkergeel.

    Dan is het nog belangrijk de contrastvlakken groot genoeg te maken. Een zwart wit gestreepte kist waarbij de strepen steeds 1 cm breed zijn ziet er op honderd meter afstand uit als egaal grijs. Daar heb je niks aan.

    Dus ik zou de EZ fel geel spuiten, en dan voorzien van grote zwarte vlakken, bij voorkeur cirkels.

    Maar vooral zou ik de vraag aan je oogarts voorleggen.

    Succes in ieder geval.
     
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Voor mij waren vel groene en rode ledstrips op een funjet HET middel om hem te kunnen
    blijven zien.
    Ik heb -5, maar had ooit -7, tevens een netvlies beschadiging opgelopen..

    Standaard was de funjet te klein en te snel... De felle ledstrips hielpen mij enorm...
     
  18. André_D

    André_D

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Sambeek
    Mijn met afstand best zichtbare vliegtuig: Zwart met grote signaalrode tips, neus en richtingroer.
    Spoilers ook signaalrood zodat boven en onderkant duidelijk verschillen.
    Het idee erachter is, dat je een donkere roofvogel ook tot grote hoogte goed ziet.
    Als zodanig test geslaagd, maar je kunt je denken hoe de oracover eruit ziet na een kwartiertje in de zon bij 25 graden.

    Groeten,
    André
     
  19. archivaris

    archivaris

    Lid geworden:
    10 jul 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Aarde
    Dat is voor mij geen probleem, daar ik voornamelijk met elapor en gfk modellen vlieg die ik afwerk via airbrushen.
     
  20. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    Als je voor de lichte kleur een fluorescent kleur kiest, dan geeft het nog meer zichtbare licht af (UV wordt geabsorbeerd en afgegeven als zichtbare licht).
    Ik heb voor mijn ene zwever een kleur combinatie van (transparant) paars en fluorescent geel gekozen. Het is niet mijn favoriete kleur combinatie, maar het blijft zeer goed zichtbaar op afstand. De onderkant is helemaal paars (=donker) behalve de tippen.
     

Deel Deze Pagina