DG-600 bouwen volledig glas

Sodeknetters, dat ziet er gelikt uit zeg! Wou dat ik dat kon! Dit ga ik volgen! Heb je ook foto's van het proces hoe je tot dit romp resultaat gekomen bent? Erg interessant!
 
Sodeknetters, dat ziet er gelikt uit zeg! Wou dat ik dat kon! Dit ga ik volgen!

Leuke reactie :p Geeft ons echt het gevoel dat wij goed bezig zijn.;)
Doe het immers niet alleen. De romp staat op naam van mijn clubgenoot.

Heb je ook foto's van het proces hoe je tot dit romp resultaat gekomen bent? Erg interessant!

We zullen ongetwijfeld meer rompen gaan maken.;)
Zal vragen of er dan meer foto's gemaakt kunnen worden.

Groet, Gerhard
 
Leuke reactie :p Geeft ons echt het gevoel dat wij goed bezig zijn.;)

We zullen ongetwijfeld meer rompen gaan maken.;)
Zal vragen of er dan meer foto's gemaakt kunnen worden.

Groet, Gerhard
count me in...
Ik ga dit ook volgen... en ivm de rompen... eens je eruit bent hoe de vleugels gemaakt worden :cool: moet er maar eens een berichtje gestuurd worden over de kostprijs :-)
 
De volgende romp die we gaan maken zal de mal voorzien worden van witte acryl verf. Op deze wijze kunnen we mooi zien wat het voor een resultaat oplevert.

Gerhard, heb je bovenstaande coating al geprobeerd? Zou het ook kunnen met 1K verf uit de DHZ zaak? Ik gebruik de Alkyd verf voor het spuiten van mylars, en zou ook eens een poging willen wagen om dit te gebruiken voor een rompmal. Dus zo spuiten op de met Wachs (EMC_Vega) ingepoetste mallen.
 
Gerhard, heb je bovenstaande coating al geprobeerd? Zou het ook kunnen met 1K verf uit de DHZ zaak? Ik gebruik de Alkyd verf voor het spuiten van mylars, en zou ook eens een poging willen wagen om dit te gebruiken voor een rompmal. Dus zo spuiten op de met Wachs (EMC_Vega) ingepoetste mallen.

Dag Berrie,

nee, dit hebben we nog niet uitgeprobeerd. We zien een groot voordeel in de gel-coating, omdat je op deze manier een mooi glad oppervlakte krijgt.
Mocht je het glasvezel niet helemaal vol geraakt hebben met epoxy dan is daar niks van te zien. (Geen kleine luchtbelletjes of gaatjes).

Ga je de romp met Akryl verf inspuiten, dan is die laag zo dun, dat we bang zijn dat de romp niet zo glad wordt.

Omdat we de rompen bij moeten werken op de lange naden, is er voor gekozen om ze geheel over te spuiten.
Ik wil de romp ook nog bij de wolfrib aanpassen, zodat het nieuwe profiel er mooi op aansluit. Dan ontkom je er niet aan om de romp nog een keer te gaan spuiten.

Groet, Gerhard
 
Snijmallen

Het tekenen van de vleugel is klaar. Er kan weer gewerkt worden.

Voor alle info die ik tot nu toe gehad heb wil ik jullie alvast bedanken. :thumbsup:
In het bijzonder; Ron en Dick.
Ik sta altijd open voor goede suggesties ;)

Wolfrib wordt een HQACRO 2.5/12. Deze loopt door naar einde vleugel en gaat over naar een HQACRO 3.0/12. Begin tip tot eind is een HQACRO 3.0/12 met 1 graad tip verdraaiing.

De vleugel wordt uit vier blokken schuim gesneden. Hiervoor heb ik snij mallen getekend. Op de foto hieronder liggen ze op de freesmachine. 2 mm aluminium.



Uploaded with ImageShack.us

Dit zijn de eerste twee snij mallen.

Nu moeten we langzaam aan materiaal gaan bestellen anders staan we straks stil met bouwen.;). Glasmatten, epoxy, carbon, kevlar, Mylar, enz.

Het snijden van de vleugels zal denk ik in een avond lukken. Met twee man.
Maar eerst moeten die mallen klaar zijn.

Groet, Gerhard
 
Hallo Gerhard,
Ik hoop je terug te ontmoeten op de wasserkuppe als je toestel daar gevlogen zal worden.
Ik ben de bouw natuurlijk weer helemaal aan het volgen en weet zeker dat het je gaat lukken
PS:Ik ben van woensdag pas terug van 14 daagjes Waku ,heb wel niet zo mooi weer gehad maar heb toch kunnen vliegen .
Groetjes en misschien tot ............... Stef,
 
...Wolfrib wordt een HQACRO 2.5/12. Deze loopt door naar einde vleugel en gaat over naar een HQACRO 3.0/12. Begin tip tot eind is een HQACRO 3.0/12 met 1 graad tip verdraaiing....
Leuk om te zien hoe snel je vooruit gaat, maar...ik begrijp niet waarom je voor dat HQA profiel hebt gekozen
Uit de XFLR-analyse bleek toch duidelijk dat de RG15 veel beter was in dit geval?
Of vond je die te slecht aansluiten op de bestaande romp?

Succes met bouwen,
Ron

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vleugelprofiel

Leuk om te zien hoe snel je vooruit gaat, maar...ik begrijp niet waarom je voor dat HQA profiel hebt gekozen
Uit de XFLR-analyse bleek toch duidelijk dat de RG15 veel beter was in dit geval?

Dag Ron,

het klopt wat je zegt. Het HQA profiel scoor minder goed dan het RG15 profiel. Het voordeel van een HQA profiel is:
- mooie pasvorm aan de romp
- profiel is een stuk dikker, bouwt dus makkelijker

Omdat het RG15 profiel nog al wat dunner is leek het ons beter om het HQA profiel te nemen.
Hoe het profiel gaat presteren, zullen we binnen afzienbare tijd weten. ;)

We zijn nu zover dat er eerst maar eens gebouwd moet worden.
Dan de ervaring van het bouwen opslaan. DG600 uittesten, en de resultaten naast elkaar zetten. (is de vleugel sterk genoeg enz. enz.)

Mocht het blijken dat de combinatie van span., vleugelvorm en profiel niet werkt, dan bouwen we toch een RG15 profiel :)

Groet Gerhard
 
We zijn weer aan de slag

Na veel tekenen, overleggen en voorbereiden zijn we weer online. :p

De mallen zijn klaar. Dus er kan gesneden worden.

img0861f.jpg

By gdegroot at 2011-07-24


Hier zie je de achtervleugel die net uitgesneden is. Ik had nog wat restmateriaal liggen van dat blauwe roofmade. Om weer wat ervaring op te doen met epoxy en glasmatten, dacht ik er verstandig aan te doen om met het richtingsroer en achtervleugel te beginnen.

img0862b.jpg

By gdegroot at 2011-07-24


img0863qf.jpg

By gdegroot at 2011-07-24

De achtervleugel is hier en daar voorzien van koolstof.
5 mm voor de scharnierlijn ligt een koolstof ligger van 0,6 x 3 mm (staand)
Om de achtervleugel heen ligt een carbonveter.

img0869b.jpg

By gdegroot at 2011-07-24


Hier wordt de koolstof ligger ingelijmd.

img0867hl.jpg

By gdegroot at 2011-07-24

img0870vi.jpg

By gdegroot at 2011-07-24


Aan de achterzijde de hoeken verstevigd met stukje koolstof mat.

img0871n.jpg

By gdegroot at 2011-07-24


Voor het scharnieren gebruik ik kevlar mat (110 gram) 2.5 cm breed.

img0868pc.jpg

By gdegroot at 2011-07-24


Op naar de volgende update.;)
 
Laatst bewerkt:
Richtingsroer

Voor het richtingsroer heb ik ook mallen gemaakt.

img0865pl.jpg

By gdegroot at 2011-07-24

De ronde zijde valt straks mooi binnen de breedte van het staartstuk

img0864s.jpg

By gdegroot at 2011-07-24

Ook hier met een carbonveter wat stevigheid aangebracht.

img0866t.jpg

By gdegroot at 2011-07-24

Groet, Gerhard
 
In het vacuüm

Vanmorgen alles klaar gezet, om het geheel in de epoxy te zetten.
Met de achtervleugel ging het helemaal goed. Oeps, toen bleek ik te weinig epoxy aangemaakt te hebben. Mijn vrouw heeft op mijn verzoek wat nieuw aangemaakt. Nu kan zij ook zeggen dat ze eraan meegewerkt heeft.;)

Eenmaal aan het richtingsroer begonnen, bleek ik 1 mylar in spiegelbeeld te hebben. Dus twee gelijken. :( Snel een nieuwe uit knippen, in de was zetten en het glas opnieuw aanbrengen. Dan kom je even aan het zweten.

Controleer en bekijk of alles goed is voordat je begint met epoxy.:teacher:

Maar dan kan het in de vacuüm. En mag ik morgenmiddag een kado uitpakken.

img0872tt.jpg


Gerhard
 
Hallo Gerhard,

Je bent weer knap bezig zo te zien.
Als je dit jaar nog naar de Waku gaat laat dan even weten hé ,Ik ga 20 augustus naar de berg en blijf tot 4 september .
Heb net 5 daagjes hellinzweven aan de Moesel erop zitten ,maar dat kun je niet vergelijken met de Wasserkuppe hoor.

Ik blijf je bouw volgen en zou zeggen doe gewoon voort hoe je bezig bent

Groetjes Stef,
 
Servo's

Goed bezig Gerhard,

Je hebt me net niets verteld over je hulp met lamineren...
De servo's die ik ervoor heb liggen zijn Futaba's FS 500MG
Afmetingen: 29,5x14(dikte)x30mm
 
Hallo Gerhard,

Je bent weer knap bezig zo te zien.
Als je dit jaar nog naar de Waku gaat laat dan even weten hé ,Ik ga 20 augustus naar de berg en blijf tot 4 september .

Bofkont.
Zelf weet ik nog niet wanneer ik weer ga. maar ik zal je een bericht sturen als het zover is. ;)

Ik blijf je bouw volgen en zou zeggen doe gewoon voort hoe je bezig bent
Groetjes Stef,

Leuk om te horen dat je de bouwdraad volgt. En later op de Waku vliegen, zodat je een referentie kunt schrijven over de prestatie.:)

Groet,
Gerhard
 
achtervleugel uit het vacuüm

Gisteren de achtervleugel uit het vacuüm gehaald.
Het resultaat mag er wezen.
Mooi strak en glad oppervlak. Stevigheid ruim voldoende.

Gebruikte materialen achtervleugel;
Als huid, 25 grams glas (beide zijden)
Dan 110 grams glas (beide zijden)
Carbon ligger 0,6 x 3 mm.
Kevlar strook 25 mm breed. (scharnier)
30 gram epoxy (incl. harder) voor aangemaakt.

Gewicht is 48 gram.
Hier komt nog wat verf bij.

De bedoeling is om alle delen na het baggen te gaan spuiten.
Mochten er dan tijdens het bouwen beschadigingen ontstaan dan kunnen die nog weg geplamuurd worden.

Richtingsroer is ook gelukt.
Dezelfde werkwijze als de achtervleugel.
16 gram.

Foto's volgen.
Gerhard
 
De foto's achtervleugel

Hier de beloofde foto's van de achtervleugel.

img0873q.jpg


img0875l.jpg


De sleuf is ongeveer 3 mm breed. Wanneer je het hoogteroer naar beneden buigt, dan mooi binnen de rand van de vleugel.

img0874y.jpg


Wanneer je stevig met je vinger op de vleugel drukt, dan ontstaat er een deukje. Dus voorzichtig mee omgaan.;)

En het richtingsroer.

img0877zk.jpg


Kopse zijden moeten nog afgewerkt worden.



img0876zc.jpg


En nu verder met de vleugels.

De tekening 1:1 is binnen. Martijn BEDANKT .:thumbsup:
We gaan weer snijden. :p

Gerhard
 
Back
Top