DG-600 bouwen volledig glas

Ziet er weer mooi uit Gerhard,

Net nog even een malletje gemaakt voor het cockpit raamwerk!
Dus ik heb morgen ook een soort van cadeautje uit te pakken;-)

Zo zijn we weer lekker bezig met z'n allen
 
we zijn weer onderweg

Het was even stil qua bouwen.
Maar nu ik weer begonnen ben, krijg ik er weer zin in.

op deze foto zie je triplex ligger met daar in een koker geplaatst waar straks de aluminium buis in kan. De zijkanten van het eerste gedeelte ligger zijn bekleed met glas. Dit alles is tussen het schuim van de vleugels vast geplakt met epoxy. Na ongeveer 45 cm triplex ligger (5 mm dik) gaat het over in balsa.

img1087p.jpg

By gdegroot at 2011-09-12

Hier zie je een vleugelhelft in elkaar gelijmd. De aluminium lat gebruik ik om een 2,5 cm brede sleuf in het schuim/ligger te schuren. Hierin komt het koolstof band. Voor het schuurwerk heb ik een klosje gemaakt waar een stuk grof schuurpapier onder geplakt zit. Hierdoor krijg ik ook de juiste diepte qua schuren.


img1088kn.jpg

By gdegroot at 2011-09-12

Nog even een close up van de gemaakte sleuf.

img1089b.jpg

By gdegroot at 2011-09-12

Zowel de boven- als de onderkant wordt voorzien van een koolstof band.
Deze wordt er met 12 uur's epoxy in gelijmd. Om straks een goede hechting met het glas te krijgen, heb ik abreisgewebe toegepast. Dit haal je er gemakkelijk weer af als de epoxy droog is.

img1130q.jpg

By gdegroot at 2011-09-12

Hier ligt de onderkant te drogen. De houten lat is voorzien van plakband.
Hierdoor is die wat makkelijker los te maken van het abreisgewebe. ;)

img1131ps.jpg

By gdegroot at 2011-09-12

tot de volgende update.
Gerhard
 
kanaal voor servo draad

Om straks het servo draad door de vleugel te krijgen heb ik twee mallen gemaakt. Deze plaats je met dubbelzijdig tape tegen de kopse kant van je vleugel. Nu kun je met de gloeidraad de mal volgen. Het resultaat is (wanneer warmte en snelheid klopt) een mooi rond gat voor het draad.

img0882gp.jpg

By gdegroot at 2011-09-12

Voor de duidelijkheid heb ik er een 6 mm carbonstaaf door geschoven.
Het afval is er in z'n geheel uitgeschoven.

groet, Gerhard
 
Is dit van het type piepschuim wat bij de Gamma te koop is, of een speciale fijnere soort? Vaak zie je dat men blauwe of paarse roofmate gebruikt, maar deze platen zijn een stukje duurder.
 
Piepschuim

Is dit van het type piepschuim wat bij de Gamma te koop is, of een speciale fijnere soort? Vaak zie je dat men blauwe of paarse roofmate gebruikt, maar deze platen zijn een stukje duurder.

Nee, dit schuim komt niet bij de Doe het zelf zaken weg.
Dit schuim is wat fijner van structuur.
Wordt gebruikt voor windmolen wieken.
Doordat het wat fijner is van structuur, laat het zich heel mooi bewerken.

Roofmate werkt ook goed. Rond de 6 euro per plaat valt de prijs wel mee.
Heb me wel laten vertellen dat het blauwe roofmate minder goed hecht in combinatie met epoxy en glas. Heb er wel de Librato mee gebouwd en moet zeggen dat ik hier niet echt last van heb. Alleen bij een brute kracht (midair) vind ik het wel dat het glas snel van het schuim los knapt.

Daarom bouw ik deze in piepschuim.

Groet, Gerhard
 
Sorry voor deze kritiek zeg ik al vooraf, maar van jouw liggerkonstruktie zou ik niet al te veel verwachten.
De kool voor de ligger heb je op geen enkele manier gecomprineerd met als gevolg dat het vezelaandeel in deze ligger minimaal is........
Verder zie ik dat je de vezel niet ingespannen hebt aan de uiteinden en ik meen te kunnen zien dat de draden niet mooi "langs" lopen; betekent dat deze draden als ligger niets doen ..........
 
Oeps Arno,

Nu wil ik toch wat tegengas geven.
Ik ben met je eens dat het niet optimaal is, "maar minimaal vezelaandeel" en "niet doen" is wel fors te zwaar aangezet.

Het minimale vezelaandeel verminderd het aantal gebruikte vezels niet, ze nemen enkel een groter volume in (samen met de epoxy).
dat ze niet netjes recht getrokken zijn wil niet zeggen dat ze niets doen, alleen minder.

Mijn eigenbouw F3J heeft boven 3 lagen van 0,25x50mm UD Carbon en onder 2 lagen. Ze bevinden zich ook nog tussen 2 lagen glas (niet diagonaal) à 50-60 gram.
Tussen beide (boven en onder carbon string) bevindt zich een 10 mm brede staand-balsa ligger met 60 grams kous overtrokken.
Geen van allen zijn strak getrokken of gecompimeerd.

Toch houdt deze zwever het al jaren uit, ook de maximale trekkracht van onze elektrische lier. En dat terwijl het middendeel van de vleugel maar 8,5% dik is ...

Dirk.
 
Nee, dit schuim komt niet bij de Doe het zelf zaken weg.
Dit schuim is wat fijner van structuur.
Wordt gebruikt voor windmolen wieken.

Doordat het wat fijner is van structuur, laat het zich heel mooi bewerken.


Groet, Gerhard

Hoi Gerhard,
waar kan je die tempex ergens kopen ?
Waarschijnlijk/mogelijk is de schuim die gebruikt is voor de originele Ash 26 vleugels ook van die kwaliteit...
hele fijne korrel en een beetje blauw-achtige schijn zie ik erin .
 
Laatst bewerkt:
ik begreep dat je een aluminium buis ging gebruiken? niet bang dat deze plooit bij sterke krachten? aluminium plooit namelijk erg graag :)
 
Oeps Arno,

Nu wil ik toch wat tegengas geven.
Ik ben met je eens dat het niet optimaal is, "maar minimaal vezelaandeel" en "niet doen" is wel fors te zwaar aangezet.

Het minimale vezelaandeel verminderd het aantal gebruikte vezels niet, ze nemen enkel een groter volume in (samen met de epoxy).
dat ze niet netjes recht getrokken zijn wil niet zeggen dat ze niets doen, alleen minder.

Mijn eigenbouw F3J heeft boven 3 lagen van 0,25x50mm UD Carbon en onder 2 lagen.

Hier zie ik maar een laagje uni kool; wanneer je dit ene laagje uni kool onder vacuum zou persen zal het ca. 0,5 mm dik zijn. Ik zie een sleuf in de tempex van minimaal 1 1/2 mm diep. Tel maar uit ..............
 
Houd je er rekening mee dat je hier, denk ik, niet teveel vacuum op kan zetten? Maar ik meen dat je zowieso niet zo'n hoog vacuum gebruikt om te baggen.


Zal er rekening mee houden.;)
Eindstukken zijn voorzien van ribben. Daar zal het geen probleem zijn.

Nu ik de UD carbon boven en onder verlijmd heb, is het al een behoorlijke plank aan het worden. Dit gedeelte zal het vacuüm niks meer mee kunnen doen.

Gerhard
 
Hoi Gerhard,
waar kan je die tempex ergens kopen ?
Waarschijnlijk/mogelijk is de schuim die gebruikt is voor de originele Ash 26 vleugels ook van die kwaliteit...
hele fijne korrel en een beetje blauw-achtige schijn zie ik erin .

Knife edge,

Klopt , dit is het goede fijne styropor en inderdaad het schijnt blauw door.
Jammer genoeg weet ik niet om daar aan te komen .
Heb wel eens gehoord dat je dan gelijk 5 kub moet afnemen.

Gr R.
 
Sorry voor deze kritiek zeg ik al vooraf, maar van jouw liggerkonstruktie zou ik niet al te veel verwachten.
De kool voor de ligger heb je op geen enkele manier gecomprineerd met als gevolg dat het vezelaandeel in deze ligger minimaal is........
Verder zie ik dat je de vezel niet ingespannen hebt aan de uiteinden en ik meen te kunnen zien dat de draden niet mooi "langs" lopen; betekent dat deze draden als ligger niets doen ..........

Dag Arno,

kritiek mag. Daar kunnen we wat van leren.

De kool voor de ligger is niet gespannen. Dat klopt. Ik word goed gecontroleerd.;)

Dit heb ik wel bekeken of het wou, maar lukte niet echt. Nu is deze UD carbon in mijn optiek ruim voldoende. Er zit nog geen glasmat omheen en ik kan er rustig 2 kg aan gewicht opzetten (in het midden) terwijl de vleugel op de eindpunten rust. Straks komt er nog glas omheen. 1/3 vleugel 3 lagen van 110 gram- 2/3 van de vleugel 2 lagen 110 gram - laatste 1/3 deel vleugel 1 laag 110 gram. Denk dat de vleugel dan nog meer belast kan worden.

Maar of het resultaat van deze vleugels naar wens is, gaan we zien.
We bouwen nu een proef set. Ons idee is dat je te gauw over done bouwt.
Het zal blijken uit de test.

Gerhard
 
Laatst bewerkt:
Hier zie ik maar een laagje uni kool; wanneer je dit ene laagje uni kool onder vacuum zou persen zal het ca. 0,5 mm dik zijn. Ik zie een sleuf in de tempex van minimaal 1 1/2 mm diep. Tel maar uit ..............

Dat sleufje is geen 1,5 mm dik, maar pakweg 0,5 mm.
Dat lijkt maar zo omdat de rand niet netjes haaks is.
En dat komt doordat het met een plankje met schuurpapier eronder is gemaakt. Dat beweeg je nooit 100% recht, en dan krijg je dat. Heb ik ook mogen ervaren deze zomer met mijn DLG.

Gr. Dirk.
 
Hoi Gerhard,
waar kan je die tempex ergens kopen ?
Waarschijnlijk/mogelijk is de schuim die gebruikt is voor de originele Ash 26 vleugels ook van die kwaliteit...
hele fijne korrel en een beetje blauw-achtige schijn zie ik erin .

Dit piepschuim is niet blauw-achtig, maar gewoon wit.
Waar je het haalt, vraag het me niet. Een clubgenoot heeft dit ooit eens meegenomen uit het westen. Het blok was zo groot, dat het in 3 stukken is gesneden. 1 stuk past net in de aanhanger.:p

Succes met het zoeken naar dit schuim. Bel eens een wieken leverancier :rolleyes:

Gerhard
 
ik begreep dat je een aluminium buis ging gebruiken? niet bang dat deze plooit bij sterke krachten? aluminium plooit namelijk erg graag :)


Nee, hier ben ik niet bang voor.
We hebben dan ook niet zomaar een alu buis uit de winkel gehaald.
Deze is speciaal besteld bij een duits bedrijf, die vleugel buizen maakt.

Dit aluminium is behandeld. En de buis waar je hem in schuift lijkt op karton.
Deze worden in verschillende doorsnedes verkocht. Ook voor grotere kisten.
Link naar deze site komt nog.

Gerhard
 
Back
Top