Ik heb mijn mentor eerst uitgerust met deze motor HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 32 SK Series 35-48 1100Kv / 770W Prima motor, maar ik had hem een goeie 6 minuten op 650 a 700w laten rondvliegen en dat was er iets te veel aan, wikkelingen zijn doorgebrand. Wegens abnormale verslaving en nood om verder te vliegen (jullie kennen het wel) ben ik de lokale hobbywinkel binnengestapt en heb ik een HET RC Typhoon 600-43 er in gestoken, prima 1100kv motor met een max vermogen van 1600W. Je zou denken, ruim overschot als je er een max. van 700w doorgooit, maar deze motor word verschrikkelijk heet (heb geen thermometer die zover geraakt, maar ja kan er je vingers bijna aan verbranden na een 7 minuten vluchtje) Ik vermoed dat de oorzaak er in zit dat dit een motor is specefiek gemaakt voor ducted fans en dat deze normaal op een 6cell of zels nog meer draait. Kennen jullie deze motor, hebben jullie hem ook al gebruikt voor gewone props aan te drijven Mag deze motor bijvoorbeeld 100c worden zonder schade ? Even nog wat extra info, ik gebruik een 3cell lipo 4000mah 40c en een 13x6 prop, mocht het relevant zijn dit toestel word gebruikt voor een easyglider te slepen en voor sportvlucht.
Dat je die Hobbycity motor op 3S en 700W uitgebrand hebt, verbaast me neit echt. Het maximum vermogen wordt opgegeven op het maximum cellen aantal. Vanuit dat gegeven kun je dan ook de maximum stroom berekenen. Deze motor: 770W op 5S = 770W / 3.6V / 5S = 43A Ga je op 3S 700W maken, zit je op 700W / 3.6V / 3S = 65A ! Dan nog is het vreemd, want volgens de reviews zou je met een 13x6 prop zo rond de 35A moeten zitten op 3S. Groet, Gerben
tja, je had beter deze motor HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-42C 1100kv Brushless Outrunner (Eq: 2820)) genomen en dan als prop een 12x6 op 3s lipo. Zo vlieg ik hem nu ook. Heb deze motor nu ook in de MPX Blizzard zitten met een 12x8 klapprop, ruim 43 ampere bij 3s lipo. Die het-rc motor gaat ook kapot zoals jij hem gebruikt.
Nu werkt hij super met die Typhoon 600-43, maar dit is echt een warm beestje en maak me een beetje zorgen over de levensduur bij zo een grote hitte. ik heb ook nog deze 850kv motor liggen, die is iets lichter in gewicht dan de 600-43 maar dan zal ik met een stevige prop moeten aankomen vrees ik. HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3648 Brushless Motor 850kv En de vraag is natuurlijk hoeveel kan ik er continu doorjagen, aangezien er in de specs 2-3cell staat neem ik aan dat die 900W voor 3cellen is bedoeld, dus 700W er continu doorjagen moet wel lukken dan ?
Das wel heel weinig, is dit een gokje of baseer je je hier op ondervinding met gelijksoortige turnigy motoren ? (Ps: de beschrijving van deze motor is verkeerd, in de reviews en op de weegschaal weegt hij een 190gr.)
Hans zijn opemrking komt voor uit de bekende vuistregel voor brushless motoren : 3W/gr Ik moet zeggen dat dat behoorlijk klopt met mijn ervaringen. (variaties hangen af van kwaliteit motor en de mate van koeling van de motor) Groet, Gerben
Waarom 700W op 3 cellen willen halen? Ik vlieg de Mentor op een 5s5000, dat past goed in de romp. Als je met 3 cellen toch 700W wilt halen ga je naar hele hoge stromen, is niet nodig als je meer cellen neemt. Alleen is met 5 cellen een Kv van 1100 veel te hoog, dan moet je richting 500-700 gaan.
Ik zie op zich geen grote problemen met hoge stromen, mijn batterijen (4000mah 3cell 40c) kunnen best wel wat af, deze komen amper lauw terug beneden, en de regelaar kan 60A continu af en pieken tot 80A. De motoren hebben meer problemen met de hoge stromen blijkbaar, misschien toch maar eens overwegen om op 4 of 5 cellen over te stappen dan...
In principe zou je best op 3S kunnen vliegen. Kwestie van een motor met een kv van rond de 1100 zoeken, met een gewicht van zo'n 250 a 300gram. Met een Scorpion zou je nog iets lichter kunnen blijven, S3026, 11x5.5, 2.5kg Thrust: http://www.scorpionsystem.com/files/i1,080_data_chart.htm Scorpion SII-3026-1190KV (V2) - Scorpion Power System Maar op 3S is je motorloop zeer beperkt, componenten worden zwaar belast, thermisch zit je snel aan de grens. Beter zou, zoals Raymond al aangeeft, een 5S setup zijn. Zou je geen 2 3S packs in serie kwijt kunnen en een 6S setup maken? Groet, Gerben
Goed, ik ga het allemaal nog eens rustig overwegen welke richting ik uit wil. Zoals vermeld werkt de huidige setup met de 290gr zware HET RC Typhoon 600-43 perfect, alleen word deze verschrikkelijk warm. Ik ga voorlopig een soort luchthappertje plaatsen net boven de motor in mijn mentor voor extra koeling, kan nooit geen kwaad denk ik. Allen, alvast enorm bedankt om even mee te brainstormen met mij ;-)
Wat voor een motor kan je beter nemen als je een Mentor op 5s wil laten vliegen? Ik las op een ander forum dat men deze gebruikt: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 42-50A 700kv Brushless Outrunner / 720W maar volgens mij kan deze maar tot 15 volt dus niet geschikt voor 5S of kijk ik verkeerd?
Als je werkelijk de "iets betere" namaak wil hebben van hobbycity (ik gebruik het ook) dan zou ik kiezen voor de SK-reeks van Turnigy. Tot hiertoe (hout vasthouden) heb ik daar nog geen wikkelingen mee doorgebrand, geen magneten gehad die loskwamen ... en voor eenzelfde groot-orde heb je voor net iets meer gewicht een veel krachtigere motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 42 SK Series 42-50 650Kv / 1150w
Met deze motor vlieg ik zelf ook, op 4S / 5000mA en 14x8 prop. Hiermee kom je op een vermogen van iets meer dan 800W. Genoeg vermogen om zwevers tot 2kg mee op te slepen... Succes ermee!
Op de Mentor zou ik toch een iets lagere kv waarde motor kiezen. Op 5S zit je rond een 12x6 a 12x8 en dan zit je rond de 900W. Een grotere prop heeft een wat hoger rendement, en zeker meer trekkracht. Op de Mentor kun die wat grotere props ook kwijt, een iets lager kv motor zou dan ook mooi zijn voor optimaal rendement/trekkracht. Groet, Gerben
TC01: Kan je deze motor eenvoudig monteren op de Mentor? Of moeten er extra gaten geboord worden en draden getapt worden?
Toevallig vrijdag spontaan tegen een mentor aangelopen Al gebouwd met de servo,s er in alleen geen aandrijving. Heb voor de mentor een 520kv motor besteld en een 60a regelaar. Wil deze gaan vliegen met 6s lipo,s (die er zijn uit mijn twee heli,s ) 6s 3000mah 40c en 6s 4000mah 40c. wie weet tot wel lipo gewicht de mentor kan hebben ???? totaal vlieggewicht met 6s.????? Hopelijk loopt de postbode een beetje door , is de motor rap binnen . Zijn er meer die de mentor vliegen met 6S? en tot welke maat zwevers kunnen dr achter , zal me eerste sleepkist worden. mvg patrick
6s lijkt me erg veel voor de mentor... heb je al op http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm?castle gekeken?