Multiplex Mentor aandrijving keuze

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door johan.heyrman, 29 jun 2010.

  1. johan.heyrman

    johan.heyrman

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Beveren-Waas
    Ik heb mijn mentor eerst uitgerust met deze motor HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 32 SK Series 35-48 1100Kv / 770W
    Prima motor, maar ik had hem een goeie 6 minuten op 650 a 700w laten rondvliegen en dat was er iets te veel aan, wikkelingen zijn doorgebrand.

    Wegens abnormale verslaving en nood om verder te vliegen (jullie kennen het wel) ben ik de lokale hobbywinkel binnengestapt en heb ik een HET RC Typhoon 600-43 er in gestoken, prima 1100kv motor met een max vermogen van 1600W.
    Je zou denken, ruim overschot als je er een max. van 700w doorgooit, maar deze motor word verschrikkelijk heet (heb geen thermometer die zover geraakt, maar ja kan er je vingers bijna aan verbranden na een 7 minuten vluchtje)
    Ik vermoed dat de oorzaak er in zit dat dit een motor is specefiek gemaakt voor ducted fans en dat deze normaal op een 6cell of zels nog meer draait.

    Kennen jullie deze motor, hebben jullie hem ook al gebruikt voor gewone props aan te drijven
    Mag deze motor bijvoorbeeld 100c worden zonder schade ?

    Even nog wat extra info, ik gebruik een 3cell lipo 4000mah 40c en een 13x6 prop, mocht het relevant zijn dit toestel word gebruikt voor een easyglider te slepen en voor sportvlucht.
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat je die Hobbycity motor op 3S en 700W uitgebrand hebt, verbaast me neit echt.

    Het maximum vermogen wordt opgegeven op het maximum cellen aantal.
    Vanuit dat gegeven kun je dan ook de maximum stroom berekenen.
    Deze motor: 770W op 5S = 770W / 3.6V / 5S = 43A

    Ga je op 3S 700W maken, zit je op 700W / 3.6V / 3S = 65A !

    Dan nog is het vreemd, want volgens de reviews zou je met een 13x6 prop zo rond de 35A moeten zitten op 3S.

    Groet,
    Gerben
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.150
    Laatst bewerkt: 29 jun 2010
  4. johan.heyrman

    johan.heyrman

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Beveren-Waas
    Nu werkt hij super met die Typhoon 600-43, maar dit is echt een warm beestje en maak me een beetje zorgen over de levensduur bij zo een grote hitte.

    ik heb ook nog deze 850kv motor liggen, die is iets lichter in gewicht dan de 600-43 maar dan zal ik met een stevige prop moeten aankomen vrees ik.
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3648 Brushless Motor 850kv
    En de vraag is natuurlijk hoeveel kan ik er continu doorjagen, aangezien er in de specs 2-3cell staat neem ik aan dat die 900W voor 3cellen is bedoeld, dus 700W er continu doorjagen moet wel lukken dan ?
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bij een motortje van 130 gr. zou ik uit gaan van 300-400 W max.
     
  6. johan.heyrman

    johan.heyrman

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Beveren-Waas
    Das wel heel weinig, is dit een gokje of baseer je je hier op ondervinding met gelijksoortige turnigy motoren ?


    (Ps: de beschrijving van deze motor is verkeerd, in de reviews en op de weegschaal weegt hij een 190gr.)
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2010
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hans zijn opemrking komt voor uit de bekende vuistregel voor brushless motoren : 3W/gr
    Ik moet zeggen dat dat behoorlijk klopt met mijn ervaringen.
    (variaties hangen af van kwaliteit motor en de mate van koeling van de motor)

    Groet,
    Gerben
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Waarom 700W op 3 cellen willen halen? Ik vlieg de Mentor op een 5s5000, dat past goed in de romp. Als je met 3 cellen toch 700W wilt halen ga je naar hele hoge stromen, is niet nodig als je meer cellen neemt. Alleen is met 5 cellen een Kv van 1100 veel te hoog, dan moet je richting 500-700 gaan.
     
  9. johan.heyrman

    johan.heyrman

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Beveren-Waas
    Ik zie op zich geen grote problemen met hoge stromen, mijn batterijen (4000mah 3cell 40c) kunnen best wel wat af, deze komen amper lauw terug beneden, en de regelaar kan 60A continu af en pieken tot 80A.

    De motoren hebben meer problemen met de hoge stromen blijkbaar, misschien toch maar eens overwegen om op 4 of 5 cellen over te stappen dan...
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    In principe zou je best op 3S kunnen vliegen.
    Kwestie van een motor met een kv van rond de 1100 zoeken, met een gewicht van zo'n 250 a 300gram.

    Met een Scorpion zou je nog iets lichter kunnen blijven, S3026, 11x5.5, 2.5kg Thrust:
    http://www.scorpionsystem.com/files/i1,080_data_chart.htm

    Scorpion SII-3026-1190KV (V2) - Scorpion Power System

    Maar op 3S is je motorloop zeer beperkt, componenten worden zwaar belast, thermisch zit je snel aan de grens.
    Beter zou, zoals Raymond al aangeeft, een 5S setup zijn.

    Zou je geen 2 3S packs in serie kwijt kunnen en een 6S setup maken?

    Groet,
    Gerben
     
  11. johan.heyrman

    johan.heyrman

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Beveren-Waas
    Goed, ik ga het allemaal nog eens rustig overwegen welke richting ik uit wil.

    Zoals vermeld werkt de huidige setup met de 290gr zware HET RC Typhoon 600-43 perfect, alleen word deze verschrikkelijk warm.
    Ik ga voorlopig een soort luchthappertje plaatsen net boven de motor in mijn mentor voor extra koeling, kan nooit geen kwaad denk ik.

    Allen, alvast enorm bedankt om even mee te brainstormen met mij ;-)
     
  12. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
  13. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Als je werkelijk de "iets betere" namaak wil hebben van hobbycity (ik gebruik het ook) dan zou ik kiezen voor de SK-reeks van Turnigy.

    Tot hiertoe (hout vasthouden) heb ik daar nog geen wikkelingen mee doorgebrand, geen magneten gehad die loskwamen ... en voor eenzelfde groot-orde heb je voor net iets meer gewicht een veel krachtigere motor:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 42 SK Series 42-50 650Kv / 1150w
     
  14. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Bedankt dan bestel ik deze!
     
  15. Balsasniffer

    Balsasniffer

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Beverst, Belgiƫ
    Met deze motor vlieg ik zelf ook, op 4S / 5000mA en 14x8 prop.
    Hiermee kom je op een vermogen van iets meer dan 800W. Genoeg vermogen om zwevers tot 2kg mee op te slepen... :p

    Succes ermee!
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Op de Mentor zou ik toch een iets lagere kv waarde motor kiezen. Op 5S zit je rond een 12x6 a 12x8 en dan zit je rond de 900W.
    Een grotere prop heeft een wat hoger rendement, en zeker meer trekkracht. Op de Mentor kun die wat grotere props ook kwijt, een iets lager kv motor zou dan ook mooi zijn voor optimaal rendement/trekkracht.

    Groet,
    Gerben
     
  17. Rman

    Rman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Randstad
    TC01:
    Kan je deze motor eenvoudig monteren op de Mentor?
    Of moeten er extra gaten geboord worden en draden getapt worden?
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2011
  18. patwie

    patwie

    Lid geworden:
    30 okt 2008
    Berichten:
    4
    Toevallig vrijdag spontaan tegen een mentor aangelopen ;)
    Al gebouwd met de servo,s er in alleen geen aandrijving.

    Heb voor de mentor een 520kv motor besteld en een 60a regelaar.
    Wil deze gaan vliegen met 6s lipo,s (die er zijn uit mijn twee heli,s )
    6s 3000mah 40c en 6s 4000mah 40c.

    wie weet tot wel lipo gewicht de mentor kan hebben ????

    totaal vlieggewicht met 6s.?????


    Hopelijk loopt de postbode een beetje door , is de motor rap binnen .

    Zijn er meer die de mentor vliegen met 6S? en tot welke maat zwevers kunnen dr achter , zal me eerste sleepkist worden.

    mvg
    patrick
     
  19. Rman

    Rman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Randstad
    6s lijkt me erg veel voor de mentor... heb je al op http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm?castle gekeken?
     

Deel Deze Pagina