cessna 182 van hype. Update: gechrasht! Hoe kan ik dit nu het beste te repareren?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door retep, 17 aug 2011.

  1. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Hoi allemaal,
    Ik heb dik 11 jaar niet meer gevlogen, en dat komt omdat ik toen der tijd een brandstof trainer had en bij een club zat, en die club zat me toch iets te ver weg, en liep daar een muggezifter rond waar ik ( en ik niet alleen) doodmoe van werd, en had ik ook geen zin meer in dat schoonmaakritueel achteraf, dus alles de hoek ingegooid en er mee gestopt.
    Nu ruim 11 jaar later heb ik weer zin om te vliegen, maar dan geen brandstofkist van 2 kilo meer, maar een electro van net geen 1100 gram, waarmee ik niet meer bij een club ga, maar op een afgelegen plek ga vliegen, en dat is een meertje bij mij in de buurt.
    Daarvoor heb ik gisteren een cessna 182 gekocht met wielenset en een setje drijvers, dus ideaal voor op het meertje. Geen herrie, geen gedoe met brandstof, dus niemand die last van mij heeft, dus ook geen gedoe over millieu en geluidsoverlast. Het vliegen op het water is dus nieuw voor mij, en vraag ik me af of ik niet een goedkoop opblaasbootje moet kopen voor noodgevallen als m'n toestel per ongeluk midden op het water terecht komt en ik er dan anders niet meer bij kan, of een goedkoop rc bootje waarmee ik eventueel het vliegtuig terug kan duwen.
    Ik heb dus een cessna 182 van hype gekocht, en daar zit een setje wielen bij en een setje drijvers, dan nog een spektrum DX5e 5 kanaals zender met ontvanger gekocht, en 2 lipo's van 2200mah, en zit ik nu te wachten totdat m'n robbe power peak lader binnen komt.
    Ik heb het toestel gisteren in elkaar gezet, en kom tot de ontdekking dat het lichtsetje dus niet aangesloten kan worden omdat het 5e kanaal voor de flaps gebruikt wordt.
    Een andere zender kost gelijk 100 euro meer, dus dan maar geen verlichting, maar er zitten nog 2 vrije plekken in de ontvanger, en dat is voor een accu aan te sluiten wat niet nodig is omdat hij nu van de lipo stroom krijgt en een 2e aansluiting voor aeleron.
    Als ik het stekkertje daar insteek, dan werkt de verlichting ook, alleen dan continu.
    Kan ik daar zomaar op aansluiten, of is dat af te raden, want daar heb ik totaal geen verstand van. En wat is het maximum bereik van mijn zender?
    Verder heb ik de zender als volgt ingedeelt:
    linkerknuppel: up down = gas. left right = aleron
    rechterknuppel: up down= elevator left right = rudder
    5e kanaal = flaps
    Verder is dit soort zenders ook nieuw voor mij en zo ook het gebruik van lipo accu's, en is de vraag of de zender een waarschuwing geeft als de lipo leeg begint te raken, want er zit nu geen apparte accu in die de besturing regelt, dus acuu leeg= geen besturing.
    Of moet ik nog steeds zo'n ouderwets kooktimertje mee nemen en gewoon na 10 minuten stoppen en herladen?
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2011
  2. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    btw, nog een foto
    [​IMG]
     
  3. knikbig

    knikbig

    Lid geworden:
    25 jan 2010
    Berichten:
    12
    Ha Retep, mooi kistje!
    Wat betreft je vliegtijd is het wel handig een timer te hebben, als je vaker met dit vliegtuig heb gevlogen voel je het op den duur wel aan, maar je zender ontvanger vertellen je hier niets van.
    Ben zelf ook wildvlieger maar wil juist wel bij een club gaan om met grotere en misschien brandstof kisten te kunnen vliegen.
    Je lichtsetje moet je volgens mij vrij kunnen aansluiten zolang deze niet meer stroom trekt dan je ontvanger aan kan, anders eventueel een (multi)switch er tussen.
    Succes, groeten Dennis
     
  4. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    zojuist een vluchtje proberen te maken, en dat eindigde al naar 15 seconden. hij trok heftig naar rechts, en gaf ik alles naar links wat ik had, maar de wind sloeg er onder en gooide hem in de lucht op z'n zij, en dat 10m boven het water, dus te weinig ruimte om nog te corigeren. Toch raar, want tijdens het bouwen heb ik alle roeren tot 3x opnieuw afgesteld, en staan de trims nog mooi in het midden. maar goed, ik kreeg gewoon geen kans om hem tijdens de vlucht uit te trimmen, want daar ging het te snel voor. Gelukkig is het toestel nog heel, behalve waar de motorplaat aan vast zat, want dat is compleet afgescheurt, maar uiteraard wel te fixen denk ik. Als je ziet hoe het vast zit, dan vraag je al af hoe het komt dat de motor niet al afscheurt door de torque vd motor, want dat stelt echt niks voor zoals je ziet, want het is maar een dun randje, zonder enige versteviging.
    Hoe kan ik dit het beste repareren en of verstevigen? Ik zat de denken om gewoon een bus purschuim te kopen en daarmee de neusvol te purren en dan een frame van dun draad of balsa te maken en dat er mee in te purren, of een stukje van hetzelfde materiaal te zoeken,
    de neus aan de voorkant vlak te maken en daar dat volle blokje op te lijmen en dan uitfrezen. Ik schat dat hooguit een gram of 5 to 10 meer gaat wegen, dus niet al te gek als het om het zwaartepunt gaat, of denk ik daar nu te licht over?
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Zo'n mega-groot modelbouwforum met topics van soms over de 400 pagina's , en niemand die mij een beetje advies kan geven van hoe je zo'n afgebroken stuk het beste kan repareren?
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die garantie kan ik niet geven. Maar aangezien je geen antwoorden kreeg, zul je wel moeten zoeken.
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Peter,

    Jammer van je crash maar even een opmerking, je kan je topictitel aanpassen, cessna van Hype update crash bv. Veel meer kans op reacties (wie ziet er nu niet graag een vliegtuig in snippers;))

    Ik kwam je link toevallig tegen omdat ik net iets gelijkaardigs zocht als jij in je openingspost....

    Het repareren hoeft niet veel tijd in middelen in beslag te nemen. Cyanolijm voor schuim gebruiken en versterken met een matje aan de binnenzijde met epoxy bijvoorbeeld.

    Eventueel PU-lijm met plakband om het afgebroken gedeelte terug op zijn snavel te lijmen, overtollige bruislijm (dat PU spul bruist nogal) wegsnijden.

    PS : ik zou wel het motortje verwijderen en het motorsteun laten zitten op het afgebroken gedeelte. Zo voorkom je dat er lijml terecht komt waar het niet moet komen.

    Maar enkele manieren

    Succes

    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2011
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Titel kun je aanpassen door eerste bericht te wijzigen -> meer opties: "... schuim lijmen?" Dat zijn dan meteen ook twee goede zoektermen voor zoekfunctie :D
     
  11. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Hoi stevo,
    Thanks voor je adviezen.
    Voor m'n werk ben ik nogal eens in de randstad, dus ben ik op de terugweg naar een mb winkel in delft gereden, en daar hebben ze me 2 componenten expoxi verkocht, en ben ik door gereden naar gilze naar een mb winkel waar ik m'n toestel gekocht heb, en die rade mij het gebruik van die expoxi af omdat gewoon niet hecht. Voor snelle en eenvoudige reparaties had ik daar al eerder een potje elapor lijm meegenomen, en heeft de man mij nog een potje zap a gap verkocht en een matje polyester, en werd me verder afgeraden om purschuim te gaan gebruiken, dus wordt het zapagap met het poly matje.
    Verder heb ik meteen een nieuwe romp besteld, want die kost maar 42 euro, en dan heb ik tenminste een goed en heel exemplaar voor als ik de huidige verputs met het repareren ervan. Ik ga ook de kapote romp even wegen voordat ik er een matje op maak, zodat ik achteraf weet hoeveel zwaarder hij wordt, en het zwaartepunt niet te ver naar voren komt te liggen.
     
  12. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Goed idee, dat ga ik meteen doen. thanks!
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Gewoon alles recht afsnijden , schijfje gammaply 3mm voor gelijmd met bruislijm en dan het motortje er weer voor geschroeft .

    Dat lijmen met epoxy en matten heeft niet veel nut omdat het styro de sterkte bepaalt .

    Mvg Johan
     
  14. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Als bij deze dan misschien de neus al gescheurd is in-flight, is het misschien geen slecht idee om bij de nieuwe meteen het glas-matje om de neus / motorophanging te lijmen, als versterking. (et is maar een tip :))

    Iig jammer van de crash, en succes met de reparatie
     

Deel Deze Pagina