nanojet opvoeren

Discussie in 'EDF forum' gestart door pieter_oudenhoven, 1 sep 2011.

  1. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik had niet gedacht dat het zo snel al zou gebeuren, maar m'n nanojet begint een beetje saai te worden... Aan de snelheid ben ik nu wel gewend, en zo snel is ie eigenlijk niet. Hij is vooral klein, dus in verhouding wel snel, maar echt snel? Nee, niet echt.

    Wat is nu een makkelijke manier om hem sneller te krijgen? Kan dat bv met alleen een ander motortje terwijl ik regelaar en accu hetzelfde laat? Zo ja, wat voor motortje zou geschikt zijn? Dat de accu dan eerder leeg is (en waarschijnlijk ook eerder versleten), neem ik op de koop toe.

    Het is een serieuze vraag, dus geen adviezen over vuurpijlen aan de vleugels of zo :)
     
  2. DutchRC

    DutchRC Guest

    Hoewel ik ook een nano heb, weet ik eigelijk zo 1-2-3 even niet wat voor'n ESC er in zit. Hoe dan ook is m'n ervaring dat in dit soort RTF dingetjes een minimale ESC zit (voor de motor / prop die er bij zit.
    Een sneller motortje zal dus al Snel een ESC vragen met meer Amps.. Helemaal als et je om snelheid gaat, en je dus veel 100% throttle vliegt..

    Et accu-deel van je vraag weet ik te weinig van eigelijk.. Maar anderen vast wel weer meer..
     
  3. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
  4. barabass

    barabass Guest

    Een andere fan zoals de aangegeven link, wilt helemaal niet zeggen dat het dan sneller gaat.
    Een plaatje van de fan zoals de link je doorstuurt
    [​IMG]

    Je kan kiezen voor een andere motor met een iets hoger KV waarde. maar zoals omschreven, je zal dan ook je regelaar dienen te vervangen (want stroom gaat omhoog). Gebruik je dezelfde lipo, dan zal de vliegtijd korter zijn

    Je kan ook op zoek gaan naar een motor die met een extra lipo dient te werken dan je nu doet. Dus niet op 3S vliegen, maar op 4S. Dit alleen de duurste oplossing. Want dan moet je motor, regelaar en accu vervangen

    Ik ben niet in de nano-jets. Maar wat voor fan zit erin (diameter). Er misschien een mogelijkheid om de uitlaat van je nano-jet nog iets kleiner te maken. Hierdoor gaat de uitstroomsnelheid omhoog (ook de stroom, dus in de gaten houden). Hierdoor wordt je toestelletje ook iets sneller, maar heeft hij minder kracht als je langzaam vliegt.

    Diverse keuzes dus, waar je eerst dient te bepalen welke kant je opwilt voordat je een goed serieus aanwoord kan krijgen van iemand
     
  5. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dank voor jullie antwoorden! Ik heb de gegevens van mijn huidige motor en regelaar er effe bijgepakt (stonden in het boekje):

    regelaar: 20A continu, 30A (max 10 secs) en 2-4 lipo cellen
    motor: 12A, 11.1 V, 4200kV

    Qua stroomsterkte is er dus nog ruimte: ik gebruikt nu blijkbaar 12A en kan nog door tot 20A. Een 4 cellen lipo is wat betreft de regelaar ook nog een optie, alleen voor de motor niet. Vraag me alleen af of een 4 cellen lipo nog wel in m'n nanojet past. Het is nu al erg krap.

    @barabass: Interessant idee, om de uitlaat te verkleinen! Alleen jammer dat je dan bij lage snelheden minder power hebt, want dat kan ik bij de start nu juist goed gebruiken. Eigenlijk zou je de uitlaatopening met een servo moeten kunnen vergroten en verkleinen, dat zou cool zijn!

    @raesi01: dank voor de links, ik ga ze eens bekijken.

    Ik denk dat ik eerst eens ga proberen of ik een motor kan vinden die ik bij mijn huidige regelaar en accu kan gebruiken.
     
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel


    upgraded Robbe f-16 nano jet:
    1600mah 3s lipo
    Haoye 51mm 7-blade edf
    kb20-40 4800kv (fin) motor
    turnigy plush 30A esc
    HXT900 servo's
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
    Dat is mijn f-16.
    Ik zou deze motor niet nemen aangezien hij eigenlijk wat over zijn limiet werkt. Ik mag dus zeker niet te lang vol gas gaan...
    De Haoye impeller is zowat de stilste die ik ken (in alle maten), maar niet echt de efficiëntste. Alles wat erin zit is verdubbeld tegen origineel, maar het snelheidsverschil is niet extreem groot... Origineel haalde hij 106km/u en nu schat ik dat het ongeveer 130 is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dank je, deze was ik zelf ook al eens tegengekomen op youtube. Op het filmpje is niet echt heel goed te zien hoe hard ie nu gaat.

    De genoemde motor trekt volgens hobbyking maar 20 A, dus dan zou het ook met de originele ESC moeten werken.

    Iemand deze motor wel eens overwogen? ->

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2610 EDF Outrunner 5000kv for 55/64mm

    De specificaties zien er wel goed uit...

    O ja, zijn dit soort motoren nu ook in Nederland zelf te vinden, bij een NL webshop bedoel ik? Hobbyking is wel goedkoop, maar het duurt zo lang voordat je het in huis hebt... Iemand tips voor een Nederlandse webwinkel waar ze veel EDF spul verkopen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
    De motor die ik gebruik mag maximaal 20A gebruiken, maar in mijn setup trekt die 28A... Wat er bij de specs staat is niet hoeveel hij verbruikt, maar hoeveel er max. door mag.
     
  10. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo GDV-Maxx, dank voor je reacties. Dat met die snelheid is een bekend probleem: bij een auto heb je ook veel extra vermogen nodig om maar iets harder te kunnen. Maar 130 vs 106 is toch wel duidelijk een stukje sneller. En hoe zit het met de verhouding thrust/gewicht? Kun je met jouw setup versneld loodrecht omhoog? Dat kan met de mijne nu bij lange na niet...
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motorstroom is afhankelijk van Kv, propellordiameter en -spoek, accu-spanning.

    Benodigd vermogen loopt op met derde macht van snelheid (auto, vliegtuig, boot). Motorstroom loopt kwadratisch op met spanning, harder dan je zou verwachten.
     

Deel Deze Pagina