Bochten nemen beginner

Discussie in 'Beginners' gestart door David Dierickx, 1 nov 2011.

  1. David Dierickx

    David Dierickx

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    25
    Dag allemaal

    Ik heb inmiddels al een beetje gevlogen als starter met een
    elektrisch aangedreven toestel en dit lukt vrij aardig.
    Mijn vraag nu:
    Hoe neem je het best bochten.
    Ik heb ondervonden dat ik enkel de ailerons gebruik.
    Is dit correct of ben ik verkeerd bezig?

    mvg
    David
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Hallo David,

    Ik vlieg zelf ook nog maar heel kort, maar bochten met alleen ailerons kan prima, als je ook nog wat richtingsroer erbij geeft zien de bochten er 'beter' uit.

    De meer ervaren vliegers kunnen je vast wel uitleggen hoe je welke bocht het 'beste' kunt vliegen.

    Groeten, Jan.
     
  3. frako

    frako

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    60
    Locatie:
    West Friesland
    Hoi,

    Ik ben zelf ook nog beginner. Ik heb in mijn eerste vliegles geleerd dat je alleen met je ailerons moet sturen en in de bocht een beetje met je hoogteroer omhoog. Alles heel rustig en klein houden. Omdat het vliegtuig in een bocht enigzins op zijn kant gaat kun je dat met wat up meesturen.

    groet
     
  4. David Dierickx

    David Dierickx

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    25
    Zo voel ik het ook aan.

    Er was mij gezegd start eerst met een 3 kanaals als starter.
    Eens je dat onder de knie hebt begin dan met 4 kanaals.
    Wel mijn ervaring is dat een 4 kanaals makkelijker vliegt.

    David
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Wat een rare manier van leren sturen zeg! Het werkt natuurlijk wel met alleen ailerons en hoogte, maar dan leer je niet sturen, dan leer je raggen!

    Een bocht stuur je door gecoördineerd samenspel van rudder, aileron en elevator! Dan stuur je aërodynamisch een goede bocht (mits juist uitgevoerd). Coördineer je fout dan krijg je een slippende bocht, extra weerstand en 'ziet er minder mooi uit'. Met een motorkist niet zo erg, maar met een zwever eeuwig zonde van je hoogteverlies!

    Kortom, het hoeft allemaal niet, maar leer het iig goed aan! Ga maar eens met een zweefpiloot praten, die weten wel hoe je een bocht instuurt.



    ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Ach, het hoeft toch niet allemaal volgens de hogeschool methode... ja, als je een zwever vliegt dan heb je baat bij zo min mogelijk weerstand, en dus je bochten zo "netjes" mogelijk te draaien. Maar zelfs in zweversland zijn er heel wat waar dat niet eens zo gaat... hotliners hebben vrijwel zonder uitzondering geen richtingsroer, en zelf heb ik nogal wat vliegende vleugels waar je zo'n roer ook niet aan zal vinden (en waarvan sommige toch heel behoorlijk zweven!)

    In grote lijnen kan je zeggen, dat je een bocht kan maken met minimaal ailerons en hoogteroer, of met richtingsroer en hoogteroer; in dit laatste geval moet het toestel tenminste een flinke V-stelling in de vleugel hebben, want anders zal het wel wat dwars door de lucht gaan maar een echte bocht wordt het dan niet. Het richtingsroer draait het toestel een beetje dwars in de aanstromende lucht; door de van iets opzij komende luchtstroom en die V-vorm in de vleugel, rolt de vleugel wat opzij, en als je dan nog een beetje hoogteroer geeft heb je een nette bocht.
    Geef je daar géén hoogteroer bij, dan zal je zien dat het toestel in een soort spiraalduik komt. Als het schuin hangt, wil de neus omlaag draaien, en daardoor komt de neus steeds lager; dat moet steeds gecorrigeerd worden.

    Als je ailerons hebt, dan kan je van het begin af aan het toestel schuin leggen; daar is dan geen V-stelling als hulp bij nodig. Wel zal ook hier de neus de neiging krijgen omlaag te gaan, dus moet ook bij een bocht die met ailerons wordt ingestuurd, altijd wat hoogteroer.

    Bovendien is het zo, dat hoe steiler je de bocht vliegt, des te meer het hoogteroer zich als een richtingsroer gaat gedragen. Stel je maar eens een heel steile bocht voor, met een rolhoek van bijna 90 graden (helemaal 90 graden gaat niet lukken, tenminste niet permanent, tenzij je meskant kan vliegen...) Zo'n heel steile bocht is eigenlijk... een looping op z'n kant. Ook als je wél een richtingsroer hebt, speelt het dan eigenlijk geen rol meer.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2011
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    En die gooit elke 3D kist kapot . :rolling:

    De jeugd wil raggen en dus laat ze .

    Willen ze hoger op (F3A) gaan ze wel anders vliegen.

    Mvg Johan
     
  8. David Dierickx

    David Dierickx

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    25
    Ik wil niet per se raggen hoor.
    Ik vind het nogal moeilijk om throttle en rudder tesamen met 1 duim uit te voeren.
    Zijn er trouwens voorkeuren om de sticks te hanteren?
    Enkel duim erop, of tussen duim en wijsvinger, ...

    :bye:
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Gas hoef je natuurlijk niet de hele tijd te bedienen... hooguit kan het lastig zijn om het richtingsroer te bedienen zonder gas te variëren. Bedoel je dat soms?
    Kan je prima oefenen met een sim trouwens.

    Ja, over hoe je je knuppels hanteert heeft iedereen zijn voorkeuren. Mensen die ze graag tussen duim en wijsvinger houden zullen doorgaans ook kiezen voor een pult. Zelf vlieg ik met mijn duimen... maar als ik met mijn micro heli in de huiskamer vlieg ga ik er meestal bij zitten en dan pak ik ze tussen duim en wijsvinger...
    Gewoon uitproberen wat je het prettigst vindt. Het zou me niet verbazen als mensen voor wie de bediening er heel secuur op aan komt, zoals acro- en helivliegers, graag een pult gebruiken.
     
  10. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    leuk om te lezen, ik vlieg mode een, de linkse knuppel tussen duim en vinger, de rechtse knuppel de duim er op :D
    Onder de duim is weer wat anders ;)

    Mvg Pascal.
     
  11. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Goed verwoord, nu snap ik ook waarom het hoogteroer nodig is in bochten.

    En ja, mij gaat het wel om het raggen :D
     
  12. David Dierickx

    David Dierickx

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    25
    Wel eigenlijk vind ik het moeilijk om met mijn linkse duim links-rechts beweging te doen zonder dat de throttle mee varieert.
    Ik weet niet of dit duidelijk is zo.
    Dit weekend nog eens gevlogen en geprobeerd met rudder erbij.
    Dan maakt het vliegtuig rare kapriolen en moet ik snel toch overgaan op aileron bochten (raggen zoals jullie het verwoorden)

    mss toh meer met de sim oefenen :)
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik begrijp wat je bedoelt... tja de natuurlijke beweging van je duim is niet hoog-laag of links-rechts, maar diagonaal...
    Je kan het heel goed droog oefenen. Normaal kijk je altijd naar je vliegtuig als je je zender bedient. Neem je zender in je handen en kijk wat je doet. Probeer horizontaal te bewegen zonder vertikaal te bewegen, en omgekeerd...
    Op de sim oefenen helpt hiervoor natuurlijk ook.
    Als het je helemaal niet lukt, zou je kunnen overwegen met een pult te gaan vliegen. Dan kan je de sticks tussen duim en wijsvinger houden. Een pult kan je eventueel zelf maken.

    Hee dat was ik niet hoor, die zonder rudder sturen "raggen" noemde. Trouwens, wat is er mis met raggen? :D
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2011
  14. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Zoals ik hier lees gebruik je je rudder niet echt bij een bocht.
    Nu ben ik wel heel nieuwschierig bij welke oefeningen je je rudder wel gebruikt voor een beginner?

    Gr. Tim
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou dan moet je nog eens lezen...
    Als je een bocht aerodynamisch zo perfect mogelijk wilt maken, bijvoorbeeld omdat je wil dat je zwever zo min mogelijk hoogte verliest, dan is een goede bocht een mix van ailerons, rudder en hoogte (in die volgorde).
    Ook zijn er toestellen die het gebruik van rudder gewoon nodig hebben om een beetje rond te komen.
    Hoe steiler een bocht, des te minder rudder je (uiteindelijk) gebruikt. Maar ja, ook een steile bocht is aerodynamisch niet ideaal, dus voor die zwever eigenlijk niet gewenst.
    Voor andere modellen (ragbakken etc.) maakt het niks uit, en zou je in elk geval beter je rudder kunnen missen dan je hoogteroer.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2011
  16. Ton.nl

    Ton.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Nistelrode
    NB: alleen lezen als je geinteresseerd bent in de theorie erachter en het beter wil begrijpen...

    Google eens op 'haak- en neveneffecten'. Zo worden de effecten in de 1:1 zweefvliegsport genoemd. Waarschijnlijk kom je uit op het google-docs boek 'zweefvliegen elementaire vliegopleiding' waar ook voor modelvliegers best wel wat interessants te lezen valt.

    Edit: zie nu dat bovengenoemd boek gewoon helemaal op internet staat:
    www.zweefvliegopleiding.nl/download/Evo.pdf

    Hoofdstuk 2.4
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2011
  17. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Je hebt helemaal gelijk Johan. Met normale motorkisten kun je prima met rolroer en hoogteroer een bocht door sturen. Dan heb je geen richtingsroer nodig. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik dat ook niet of nauwelijks doe.

    Voor het strak vliegen van figuren gebruik je wel degelijk je richtingsroer heel veel. Het is ook leuk om te zien dat mensen die al jaren vliegen en op een gegeven moment wat figuren willen gaan vliegen opeens zoiets hebben van: "hey, ik heb ook nog een richtingsroer!"

    Eigenlijk bij alle figuren, al is het alleen maar om stiekum je vlieglijn te corrigeren of als wind-correctie bij zijwind. Als je dat met rolroer doet, dan zie je meteen een vleugel hangen. Als je een heel klein beetje richting geeft voor langere periode kun je hetzelfde bereiken maar is het bijna onzichtbaar.

    Allereerst wil je tijdens elk figuur (behalve dingen als snaps) in principe dat de kist zijn lijn (richting en hoogte) stak aanhoudt. Je wilt dus 'op je lijn blijven'. Dit betekent dat je tijdens het vliegen van het figuur continue met alle roeren moet werken om je vliegtuig in de positie die hij heeft (rechtop, op zijn zij of op zijn kop, of iets daartussen) gewoon rechtdoor te laten vliegen. Klinkt makkelijk, maar is in de praktijk zeer lastig en eigenlijk het enige dat van belang is bij het vliegen van figuren.

    Wanneer gebruik je nou ECHT je richtingsroer? De meest duidelijke toepassing is bijvoorbeeld in meskant/knifeedge vlucht. Geef een beetje gas en gooi je kist op zijn zijkant. Je gebruikt dan het richtingsroer om te zorgen dat het vliegtuig gewoon rechtdoor blijft gaan.

    Als je comfortabel meskant kunt vliegen, dan kun je daarna een langzame rol gaan doen. Een langzame rol duurt ongeveer 3-4 seconde. En 4 seconde is natuurlijk het makkelijkste timen wat dat is 1 seconde per kwart. De rolsnelheid (hoeveelheid rolroer) is tijdens het hele figuur constant. Je komt in die langzame rol twee keer in meskant en je moet dus twee keer je richtingsroer gebruiken. Alleen kun je niet zomaar richtingsroer erin 'gooien'. Je moet dat geleidelijk doen en geleidelijk weer afbouwen. Het kan heel goed zijn dat wanneer het vliegtuig op zijn kop ligt, je ook je hoogteroer moet gebruiken, omdat de kist dan anders (vaak) wat omlaag zakt. Je moet dus drukken! De meeste kisten hebben dat probleem, hoewel de 'echte' kunstvlucht kisten zo getrimd zijn dat dat vaak minimaal is (je wilt zo min mogelijk corrigeren in figuren!)

    Naast de langzame rol kennen we ook nog de 4-punts rol. Dat wil zeggen dat je sneller rolt, maar elk kwart even blijft 'hangen'. Dus even een halve seconde meskant, dan een halve seconde op-zijn-kop, dan een halve seconde meskant de andere kant op en dan weer rechtop. Verder is de techniek hetzelfde als de langzame rol. Je kunt het jezelf moeilijker maken door een 8 of een 16-punts rol te gaan oefenen ;)

    Voorbeeld filmpje van punts roll en langzame roll en op het eind een stukje meskant/knifeedige.
    [media=youtube]MKKF8I-qIvo[/media]
    Let op dat de zender in beeld in MODE 2 is. het richtingsroer zit dus RECHTS! en je kunt mooi zien hoe hij met het richtingsroer corrigeert in de vlucht. P.S. Er staat bij het filmpje wel '3D', maar de figuren die hij vliegt zijn standaard kunstvlucht figuren en geen 3D.

    Volgende typische richtingsroer figuur: De stallturn. De uitvoering van het figuur is een beetje afhankelijk van het vermogen van je kist, maar elke kist kan dit in principe vliegen. vlieg voor jezelf langs, vlieg verder door dan het midden (dat is makkelijker omdat je dan beter ziet wat gebeurt). Zorg dat de vleugels mooi recht liggen en trek de kist RECHT omhoog. Maar wel echt helemaal RECHT omhoog. Als de kist naar links of naar rechts gaat ipv recht omhoog lagen de vleugels niet helemaal recht! Natuurlijk kun je nog corrigeren met richtingsroer, maar dat is niet waar het in dit figuur om gaat. Als je niet zo veel vermogen hebt, gaat de kist nu steeds langzamer omhoog. Maakt niet uit, gewoon vol gas blijven geven! Als de kist bijna stil hangt in de lucht gooi je VOL richtingsroer erin. De kist zal nu over 1 vleugel omdraaien en weer recht omlaag vliegen. GAS DICHT! en weer netjes recht leggen. Als je een kist hebt met veel vermogen zul je tijdens het omhoog vliegen het gas wat moeten minderen. Als de kist bijna stil hangt gooi je het richtingsroer om en geef je een beetje gas bij. De kist zal weer over een vleugel weg vallen. Om het makkelijker te maken kun je in het laatste stukje omhoog al een klein beetje richtingsroer geven. Als het helemaal mis gaat zal de kist niet links of rechtsom over een vleugel vallen, maar voorover of achterover. Dat maakt niet uit, hetzelfde truukje voor herstel: recht omlaag laten vliegen om snelheid op te bouwen en dan rustig! eruit trekken om weer rechtuit te vliegen.

    Een ander figuur waar het richtingsroer voor nodig is, is een spin. ga lekker hoog vliegen, gooi het gas dicht en blijf een beetje hoogteroer geven. De kist remt af en valt op een gegeven moment over een vleugel weg. (linksom of rechtsom dat maakt niet uit). Geef rolroer en richting in de richting waarop de kist wegvalt en je zit in een spin. Geef daarbij hoogteroer en een beetje gas en je zit in een flat-spin. LET OP! Het uitvliegen is even tegen-natuurlijk. Laat alle roeren "los" en laat de kist RECHT omlaag vallen om snelheid op te bouwen. Vervolgens weer langzaam recht leggen en verder vliegen. LET OP! als je probeert op een andere manier uit de spin te komen kan het wel eens zijn (afhankelijk van de kist) dat je er niet goed uitkomt. Spins zijn wat dat betreft rot-figuren.

    Zo zijn er nog tientallen andere voorbeelden van figuren waar je je richtingsroer voor nodig hebt. Eigenlijk alles waarbij de kist niet rechtop of op-zijn kop ligt.


    Als laatst wil ik zeggen dat het strak leren vliegen van figuren (dus met gebruik van alle roeren zorgen dat je tijdens het figuur op de gewenste vlieglijn blijft ondanks wind of andere invloeden), je gewoon all-round een veel betere piloot maakt! Ook tijdens (crosswind) landingen en andere 'normale' maneuvres.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik vind eigenlijk dat je iemand die zich afvraagt hoe hij precies een bocht moet maken met rol- hoogte- en richtingsroer, niet meteen om z'n oren moet slaan met haak- en andere neveneffecten... dat is dan de volgende stap. Toch?

    En, sorry Fraggy, maar ik vind het echt nogal belachelijk om tegen iemand die vraagt hoe hij rudder moet gebruiken in een bocht, te gaan uitwijden over snap rolls, stall turns, zijwind en noem maar op.
    De vraag was:
    Voor iemand die weten wil hoe hij een nette bocht kan sturen is dat hele verhaal nodeloze ballast.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2011
  19. Ton.nl

    Ton.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Nistelrode
    Tsja, zo kan je het ook zien... Bij 1:1 zweefvliegen begin je hiermee, en kijk je daarna hoe het in de praktijk werkt. Vandaar mijn link, het werkt natuurlijk hetzelfde voor modellen...
    Maar als het te ingewikkeld is laat maar links liggen, en ga lekker vliegen! ;-)
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2011
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, toen ik leerde 1:1 zwevers te vliegen (wel 50 jaar geleden) leerde je eerst gewoon wat je daarbij met je roeren moest doen en het haakeffect kwam pas een tijd later hoor... om maar te zwijgen van andere effecten... (ik heb nooit meskant gevlogen met een Grunau Baby... :D )
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2011

Deel Deze Pagina