De meeste fabrikanten van scheepsmodellen geven aanwijzingen voor de toe te passen motoren. Maar als ik eigenwijs wil zijn kan ik ook andere typen kiezen. Hoe vergelijk ik de te leveren vermogens? De prijzen zijn zodanig dat ik geen 10 motoren aanschaf met 10 vertragingen om dan te gaan experimenteren. Stel dat er drie motoren xyz worden aangeraden. Ik heb liever twee motoren. Van de gewone borstelmotoren kan ik toerentallen en nullaststroom en blokkeerstroom wel vinden, ook efficientie. Bij borstelloze motoren wordt vaak een af te geven vermogen opgegeven. Mag ik redeneren dat een borstelmotor met 12 volt en 3 ampère en 75 % een vermogen afgeeft van 27 watt? Met drie motoren dus 81 watt? Dan heb ik met een borstelloze van 120 watt dus al ruim voldoende. Ook nog goedkoper vanwege die ene schroefas en schroef en regelaar. Maar het vermogen zal uiteindelijk afhangen van het modelschip en is terug te vertalen naar het opgenomen elektrische vermogen spanning maal stroom. Is een borstelloze motor dan zuiniger? Het gaat mij dus niet om "ik doe het altijd zo ...." maar om enige technische kennis en uitleg.
Hallo Hans, Een borstelloze motor heeft over het algemeen een hoger rendement dan een borstelmotor en kan vaak meer vermogen wegsteken, dus in plaats van drie borstelmotoren kun je in jouw voorbeeld inderdaad met één borstelloze motor volstaan. waarbij je, afhankelijk van het gekozen vermogen en toerental sneller én langer kunt varen. Dat je daarbij niet het vaar- en 'maneuvreergemak' van een tweeschroever zult hebben lijkt me duidelijk, maar zelf met twee kleinere borstelloze motoren zul je een hoger rendement hebben. Ga je voor buitenlopers, die een hoger koppel hebben dan binnenlopers, en omdat ze méérpoliger zijn ook een mooier regelgedrag bij lage toeren hebben, dan heb je ook geen lawaaige reductie meer nodig om de originele schroefmaat te kunnen draaien. Groeten, Jan.
Kv van de nieuwe motoren moet ongeveer gelijk zijn, maximale stroom groter of gelijk aan opgegeven stroom. Rendement ben je ´vrij´ in. Het in- of uitgangsvermogen dat opgegeven wordt, zegt niet zo veel, het gaat erom welk vermogen achterblijft in de motor want dat wordt omgezet in warmte, en warmte is de beperkende factor.
Een ander voordeel van een borstelloze motor is dat deze bij dezelfde prestaties lichter is dan een borstelmotor. Een nadeel is dat borstelloze motoren vaak veel hogere toerentallen draaien. Hetgeen resulteert in a) een belachelijk hoge snelheid óf b) een schroef die schuim staat te kloppen c) verbruik van amperes die niet omgezet worden in snelheid, maar in schuim en warmte. Een paar maanden geleden heb ik eens een topic gemaakt over te vergelijken borstel en borstelloze motoren; brushlessmotoren-voor-schepen Met behulp van anderen (die er veel meer verstand van hebben dan ik) geeft het wellicht wat antwoorden op jouw vragen, Hans.
Geldt dat ook voor de Kv´s van buitenlopers Roel? Ik heb geen idee hoe ingeburgerd buitenlopers bij kapiteins zijn. En wat denk je van deze Kv´s ? Joby Motors (binnenlopers!)
Volgens mij vinden ze dat helemaal niet fijn. Zeker bij slecht weer hebben ze liever geen mensen aan dek.
Buitenlopers zijn met drie lijnen beveiligd, soms zes, zelfs in in zwaar weer spoelen die niet overboord.
Ik heb twee buitenlopers in de Schnellboot S139 liggen... En daarom is het ook een "Schnellboot"... Langzaam maar zeker komen de BL-motoren in de werkschepen terecht, maar 't is nog geen gemeengoed. Hoest.... Even naar het prijskaartje kijken... Da's toch een weekje werken. Gaat mijn echtgenote niet zo leuk vinden.
Beste Roel Wat jammer dat ik jouw draadje niet eerst heb gevonden. Als ik in dit forum zoek op "brushless" krijg ik enkele tientallen pagina's. Die draadjes ga ik echt niet allemaal doorzoeken en lezen. In het zoeken moet echt iets verbeteren. Bedankt, HansV Maar nu de reden van mijn vraag. Ik heb een Wiesel te restaureren waar nog geen motoren bij zijn. Ik wil graag TWEE motoren inbouwen, als eerste kennismaking liefst borstelloos. Iemand goede raad?
Je had net zo goed op een woord als 'deze' kunnen zoeken Hans. De standaard zoekfunctie is nutteloos, je moet de uitgebreide zoekfunctie gebruiken, daarmee kun je zoektermen combineren (AND, OR), zoeken binnen titel, simultaan binnen meerdere specifieke subfora, op schrijver(s), op topicstarter, op tijdsperiode, ... al deze mogelijkheden kun je combineren. Meer zoekmogelijkheden en -tips, ook handig voor bijvoorbeeld Google en IxQuick: [142287] faq-zoekfunctie Het hoofd ontwikkeling is een Nederlander, de man met baard in deze motorvideo's http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1431347 joby-motors-5-10-15-20kw
Een "Wiesel" ... Is dat dat makkelijk te bouwen racebootje, of de motortorpedoboot "Wiesel" van Graupner? Deze dus? Dan zou de volgende motor in aanmerking kunnen komen: Roxxy C35-29 500KV Bestelnr: 4988 Voltage: 10-12v RPM onbelast 500 (per volt, dus op 12V 6.000 RPM) Max amperage 13 gewicht 78 asdiamer 4mm power in Watt 130 Max diameter schroeven: 40mm drieblads Max diameter schroeven: 50mm drieblads Toepassing: modelschepen van 2000 tot 6000 gram Vervangt: Navy Kompakt Geared motor. Echter: de motoren zijn op zich niet zo gek veel duurder, de regelaars echter wel. Zeker de regelaars die vooruit en achteruit moeten schakelen. En je hebt er 3 nodig, want voor elke borstelloze motor heb je een aparte regelaar nodig. Dus dat loopt nogal in de papieren, hou dat ook in je achterhoofd.