Ik heb na een crash (esc kabel losgekomen) alles wat moest vervangen worden vervangen en nu merk ik toch vrij zware trillingen van de hoofdrotor. alles wat gebogen was is vernieuwd. De hoofdas, rotorkop, bladdragers, spindle en flybar zijn allemaal nieuw, perfect recht en juist gemonteerd. Toch merk ik zeer duidelijke trillingen bij het opstarten en zie ik in de lucht een paar kabels wat trillen. De trillingen blijven bestaan zonder de rotorbladen. De staart maakt geen trillingen. Het enige dat ik kan zien is dat het onderste (autorotatie) tandwiel niet perfect in lijn draait, maar het zou mij verbazen dat dit zo'n hevige trillingen veroorzaakt...
Heb je de bladen niet te vast in de houders en ook gebalanceerd? Zijn er trillingen wanneer je de hoofdbladen verwijderd en dan de heli optoert? Bij een crash kunnen lagers ook beschadigen dus dat zou het ook nog kunnen zijn.
Het is zowel met als zonder de bladen erop (wel versterkt als ze erop zitten). De speling op de lagers resulteert in nog geen mm speling bovenaan de rotorkop. De heli schudt volledig heen en weer (meer dan een centimeter bovenaan de kop) aan lage toeren.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid je maishaft. Loshalen en over een spiegel rollen, dan zie je of hij krom is Groeten Martin
Dat zou zeer vreemd zijn aangezien hij nieuw is en aan zeer laag en hoog toerental perfect gecentreerd draait... Ik zal het morgen voor de zekerheid eens nakijken.
bladen wel evenveel pitch? druklagers nog heel? bladhouder links nog recht? Is het weg als je hovert?
Bladspoor is perfect (heb al tweemaal gezegd dat de trillingen blijven als de rotorbladen er niet op zitten), druklagers nieuw, bladhouders nieuw, rotorkop nieuw, main shaft nieuw, flybar nieuw en perfect gecentreerd... De trillingen blijven aan de kabeltjes licht zichtbaar aan vol toerental en zonder rotorbladen wil de heli aan vol toerental in alle richtingen over de grond schuiven.
Ik heb vorige week nog voor iemand een tweedehandse T-rex 500 moeten afstellen die ook wat trilde bij het opstarten, maar bij die leken de trillingen volledig weg te gaan bij hoger toerental.
Mijn helis schuiven ook het bureau over als de motor draait.. maar in de lucht zie je daar niks van. Hoofdlagers wel vervangen? en lagerblokken ook opnieuw uitgelijnt?
Kop uit elkaar gehaald, en netjes volgens handleiding in elkaar gezet? Niet iedere chinees weet hoe dit moet nl
Hoofdlagers zijn in goede staat en hebben zo goed als geen speling (heb al veel erger geweten zonder trillingen). Ik heb voor de zekerheid alles nog eens nagekeken in de handleiding en alles zit op z'n plaats. Het enige dat ik merk is dat mijn tandwielen een beetje buiten de lijtjes draaien. De hoofdas is wel perfect recht. Zouden tandwielen die een beetje scheef draaien echt zo'n trillingen kunnen veroorzaken?
Vervelend probleem. Ik zou eerst eens naar de staart kijken, onder het motto hoe verder bij de hoofas vandaan hoe groter het trillingseffect. Ik weet niet of je een belt of een TT hebt. Ik zou zeggen loskoppelen en nogmaals kijken. Groeten Martin