Monocoupe 90A

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Jeroen van Gog, 19 dec 2011.

  1. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Beste schaalvliegers,

    Hier wil ik mijn bouwvorderingen gaan plaatsen van de Monocoupe 90A welke ik afgelopen week als bouwdoos heb ontvangen.

    Na vele jaren alleen met wedstrijdvliegen bezig geweest te zijn (F3A, F3P en F3A-X) wil ik nu weer eens de nadruk gaan leggen op het bouwen. De simpele reden hiervoor is dat ik minder tijd heb om aan de hobby te besteden waardoor ik niet genoeg tijd heb om te trainen. Dus "back to the roots" en weer eens lekker in de avond uurtjes wat balsa snuiven.

    De Bouwdoos komt van Apache Aviation uit Engeland.
    Het is een kit met vele gefreesde onderdelen welke er allemaal goed uitzien.
    De schaal is 1 op 5 wat een spanwijdte geeft van 195cm en de lengte van de romp bedraagt 126cm

    Wat foto's van hoe het eruit moet gaan zien.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik heb ook documentatie foto's en 3-views besteld bij Bob Banka's Aircraft Documentation - World's Largest Collection van de Monocoupe 90A met registratienummer NC11768

    [​IMG]

    Van het weekend waarschijnlijk meer.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2011
  2. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Vandaag een motor gehaald bij Hobby in. Het is de Saito 56a geworden.
    Thuis aangekomen meteen even gekeken of de motor gaat passen zoals ik bedacht had.
    Op tekening geven ze aan de motor op zijn kop te monteren. Hierdoor zit de as van de motor niet geheel in het midden van de motorkap. Omdat ik hem in het center wil hebben ben ik wat gaan passen en het blijkt dat het precies uit zal gaan komen. Ik ga dan wel de motor rechtop zetten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De kleppendeksels vallen precies in de sparingen van de motorkap waardoor ik net genoeg ruimte heb.
    [​IMG]
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Monocoupe 90a ,mooie kist . heeft een zeer eigenwijs uiterlijk wat hem mooi maakt
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd mooi toestel! succes met de bouw, die ga ik volgen weer een nieuwe shop bijgeleerd:p
     
  5. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Hey Jeroen, weer aan het bouwen geslagen? goed man!
    Mooie kist, gezien je bouwkunsten zal het weer een erg strak kistje worden...
    bouw ze! Ik had echter wel verwacht dat je hem elektrisch zou aandrijven, maar een lekker pruttelend 4-takje past ook mooi bij dit model.
    groeten, Michiel
     
  6. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Vandaag tussen de kerstkaarten ook een dikke envelope uit de usa binnen gekregen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toch wel raar. Hoe meer informatie je hebt hoe meer vragen er naar boven komen. Hopelijk zijn er t.z.t. mensen die me hier kunnen helpen aan wat antwoorden.

    @Michiel
    Ja ja, ik ga weer eens wat anders bouwen dan wat aan mijn huis;) Grappig dat je ook afvraagt waarom het geen elektro wordt. Heb de vraag al eens eerder gekregen:)
    Nee, zo'n kist moet stinken en lawaai maken vind ik. Met jou ook alles goed? Heb een hoop dingen over je gehoord!! Spreek je snel weer kletsen we weer wat bij.
     
  7. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.332
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi toestel idd, abbo bij deze.

    Freek
     
  8. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Vandaag de eerste lijmverbindingen gemaakt aan de Monocoupe!

    De handleiding gaf aan om te beginnen met het voorste deel van de romp, maar omdat ik hier wellicht het e.e.a. aan wil aanpassen ben ik met het achterdeel van de romp begonnen. De romp word dus uit twee delen gebouwd die later worden samen gevoegd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Later meer over de eventuele aanpassingen aan het voorste deel van de romp.
     
  9. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Nu hoeft dit model niet voor de volle 100% schaal te worden maar er is wel een ding wat ik graag aangepast zie. Als je kijkt naar de twee onderstaande foto's dan zie je duidelijk dat bij de echte kist de motorkap een grotere diameter heeft dan het deel waar hij aansluit op de romp. Je zou het ook kunnen omdraaien door te zeggen dat de romp bij de echte spitser toeloopt richting de motorkap.

    [​IMG]



    Hier wijkt de kit dus af van het orgineel welke ik zo schaal mogelijk wil maken.
    Je ziet op deze foto namelijk duidelijk dat hier het verschil in diameter nagenoeg hetzelfde is van de motorkap en de romp.

    [​IMG]



    Het maken van een grotere motorkap is voor mij geen optie omdat ik hier geen ervaring in heb en er ook niet te veel tijd in wil steken. Het idee is om F1, F2 en F3 aan te gaan passen qau diameter zodat de romp spitser gaat toelopen en er dus een grotere spleet zal ontstaan tussen de romp en de motorkap.

    [​IMG]


    Graag zou ik jullie mening willen horen. Is dit een goede optie of zijn er nog andere mogelijkheden / ideƫen?
     
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.333
    Locatie:
    Den Haag
    De bovenkant van de neus, de lijn van windshield naar motorkap, die is bij het model vlakker dan bij het origineel. Het lijkt mij dat je de drie eerste spanten niet gezamenlijk kleiner moet maken, maar spitser.

    Edit: lees nu pas goed :rolleyes: dat is dus wat je wil doen. Prima, toch?

    Volgens mij is het 2 en is je motorkap wel goed.
     
  11. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Jeroen al lekker bezig in je nieuwe hobby kamer, met eetkamertafel en stoelen?
    Ik zou inderdaad ook kiezen om vanaf F2 naar F1 te gaan verjongen. Dan blijft je windshield ook passend. En de balsa sheeting wat dikker maken dan kun je het wat beter naar de juiste vorm schuren. Een nieuw kapje maken zou ik ook niet aanraden dat kost nogal wat tijd heb ik zelf ook ondervonden.
    Bouw ze!
    groeten, Michiel
     
  12. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Ja, de hobbykamer is wel klaar. Kon het Aleen niet verkocht krijgen dat ik op tweede kerstdag boven ging zitten ;)
     
  13. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Vandaag weer wat verder kunnen werken. Nadat ik het frame had gelost van de bouwplank kwam ik tot de ontdekking dat er ook hier iets niet klopte.

    [​IMG]

    Als ik naar de 3-view en de foto's kijk zie ik dat de onderkant van de romp bij de staart namelijk niet recht is maar licht gebogen. Daarom maar meteen de zaag erin gezet. (eerste werkstuk en dan meteen al moeten veranderen, dat beloofd wat:))
    [​IMG]

    Het te buigen hout nat gemaakt en weer gelijmd, maar nu met een kleine kromming erin.
    [​IMG]

    Vervolgens verder gegaan met het andere frame. Deze meteen voorzien van de juiste kromming.
    [​IMG]

    Wat betreft de neus: deze wil ik gaan aanpassen door F1, F2 en F3 aan te gaan passen. (bedankt voor de reactie's) Na nogmaals eens goed naar de foto's gekeken te hebben zie ik dat de motorkap ook aangepast moet worden. Dit is wel vrij gemakelijk te doen. Later meer hierover.
     
  14. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Goed bezig Jeroen, dit is een mooi model.
    Ik houd ook veel van die oude kisten, vooral als schaal model hebben die veel mooie details.
    Ik zie dat jij net als ik erachterkomt dat het aanpassen van een sport-scale naar bijna schaal kist veel tijd kost.
    Zie mijn Stampe stampe-sv4c-g-schaal-1-2-7-a
    Ook bij mij was de staart van de kist anders als het orgineel, zonder dat de nieuwe vorm echt voordelen bij de bouw of het vliegen had.
    Koste bij mij wel wat meer tijd om het aan te passen.

    Nog wel een bouwtip:
    Als je 2 zijkanten bouwt op een tekening is er een manier om te zorgen dat ze precies gelijk zijn:
    1) bouw de eerste zijkant gewoon op de tekening en bouwplank, ik leg van dat doorzichtige inpakplastic van de action op de tekening.
    2) spelden loshalen en op de gerede zijkant een tweede laag plastic leggen.
    3) de andere zijkant bovenop de eerste bouwen
    Op deze bouwwijze weet je zeker dat de 2 zijkanten precies gelijk zijn (wel rekening houden dat het motorschot iets scheef staat voor de zijstelling)

    Veel bouwplezier
    Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.592
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    ohhhh, dat is een goede tip ... , bedankt,
    Cor
     
  16. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Hallo Willem,

    Bedankt voor je tip. Ik zal het de volgende keer inderdaad op die manier doen. Wat betreft punt 3 over de zijwaartsstelling van de motor, Die zit er niet in bij de Monocoupe. Het torsie moment wordt opgeheven door het rudder een kleine zijwaartstelling te geven zoals bij het orgineel.
    Je Stampe vind ik ook een mooie kist, en wat een formaat! Die gaat zeker een mooi vliegbeeld geven.
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.333
    Locatie:
    Den Haag
    Het kielvlak (fin) bedoel je?
     
  18. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  19. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Oeps, je hebt helemaal gelijk!

    Tja, het zal inderdaad een kist worden waar de nodige uren in gaan zitten. Voordeel is wel dat ik nu een hobbykamer heb zodat ik ook bij een enkel vrij uurtje even wat kan doen.
    Helaas heb ik niks meer kunnen doen aan de katana nu ik geen geschikte ruimte meer heb om te spuiten. Wel staat er in de planning om binnenkort een garage te gaan bouwen. Dan kan ik dat project ook weer oppakken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  20. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Nu beide frames klaar zijn even in snel in elkaar gestoken om eens te kijken wat het word.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina