Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Discussie in 'Beginners' gestart door alfred.los, 21 dec 2011.

  1. alfred.los

    alfred.los

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    381
    hallo,

    voor de kleine gekozen ivm de propellor, groter dan 7/6 gaat er achter niet op (denk ik)
    met de motor voorin dacht ik de accupack ergens onder de vleugel te plaatsen,wordt teveel werk allemaal

    het ziet er wel apart uit nu

    [​IMG]

    wil dat schuine stuk plaat (metaal) met lijm (uhu por) in de romp steken
    zal dat sterk genoeg wezen ?

    groet alfred
     
  2. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Ik denk het wel. Maar ik zou geen UHU nemen omdat dat contactlijm is. Dus dat betekent insmeren, laten drogen en dan aanbrengen --> vast! Maar zoals je begrijpt gaat dat niet als je die lip erin moet schuiven! En nat erin schuiven gaat ook niet echt werken omdat de UHU dan opgesloten zit en net als in de tube niet echt droogt.

    Dus ik zou gewoon secondelijm doen (geen foam safe omdat het elapor van multiplex is) en zo erin schuiven (SNEL erin schuiven dan). Flink drukken, en het komt niet meer los tot de volgende vlucht (geintje Alfred!!!).

    Een andere methode is epoxy natuurlijk.

    Oja en eventueel bruislijm (PU constructielijm van de bouwmarkt). Wel altijd kleine potje kopen, want langer dan een paar maanden heb ik het nog nooit kunnen bewaren. Op een of andere manier is het bij mij altijd onbruikbaar (hard geworden) als ik het nodig heb....
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Mavlo.

    Al eens geprobeert om het in de koelkast te bewaren?
    Doe ik ook met CA lijm.

    Johan.
     
  4. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.861
    Locatie:
    Nijkerk
    Sterk genoeg? Ik zou het niet willen riskeren. Oke, je hebt een duwmotor, dus tijdens de vlucht weinig kans dat hij echt loskomt. Maar zou toch wel het zeker voor het onzekere nemen in dit geval.

    Gewoon 2 componentenlijm nemen. Werkt prima.
     
  5. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Nee nooit aan gedacht. Maar even filosoferen ... PU hardt toch door luchtvochtigheid...? En in de koelkast is het volgens mij juist vochtig? Of sla ik de plank mis?
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    ...
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2012
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    ...
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2012
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep, je slaat de plank mis:

    Een van de manieren om lucht te drogen is door het te koelen, dan slaat het aanwezige vocht als condens op het koel-element neer.

    Een manier om dingen te drogen is door het blazen met warme lucht, want warme lucht wil juist vocht absorberen...

    In een koelkast is het tamelijk droog, in een vrieskist nog droger (zat ijs, en ijs is water, maar zoals ik al zei, dat water zit op het koelelement, niet in de lucht)

    Groet, Bert
     
  9. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Paar druppels water bij de pu, roeren.
    En dan schuimen als een gek en tien maal sneller droog.
     
  10. alfred.los

    alfred.los

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    381

    te laat :( het zit er al in, het is ook maar 270 watt net iets meer als de standaard motor
    enige is van 1100 naar 1300 kv en 7,4 naar 11 volt

    draadjes wegwerken

    [​IMG]

    dekseltje erop

    [​IMG]

    en het draait best aardig

    brabant sept :: 100_7429.mp4 video by willeme1 - Photobucket

    de romp nog even plakken en hij kan zaterdag weer de lucht in

    groet alfred
     
  11. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Alfred, welke lijm heb je dan gebruikt? Je vraagt advies, je krijgt een antwoord, en dan vind ik het wel zo prettig en netjes om te horen wat je dan uiteindelijk gedaan hebt. Anders krijg ik meer het idee dat het niet uitmaakt wat ik zit in te typen.

    Als je hem in een sleuf hebt gefixeerd en heel die lip zit in de (goede) lijm en met voldoende materiaal er omheen, dan vliegt ie er niet zomaar uit hoor.

    Bedankt voor de PU inzichten. Idd erg duur, en ik doe dan tegenwoordig ook meer met epoxy en glasbolletjes. Bovendien sneller hard. Bovendien blijft het een klein beetje flexibel (als het een dun laagje is) terwijl dat PU keihard wordt en dus ook niet meebeweegt met het schuim.

    Ps dat lager blijft er niet lang in zitten zo met die enorme instabiliteit.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tuurlijk... Moet natuurlijk geduwd worden... Zal behoorlijk wapperen achter de prop. 1/4 gas zal al prima vliegen.

    Heb je wel de juiste instelhoek aangehouden voor de motor?
    Je moet natuurlijk niet in een permanente loop geraken met aldie power.
    Kan het zaakje nog een beetje versterken met glasvezeltape?

    Kon het draadje niet meer voor je vinden. Net even wezen speuren voor je. Denk dat het draadje te oud was.

    @Han! Gedurfd! Ga het direct testen! Joepie!
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Het is net een funjet nu.
     
  14. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Heb nu wel geen ervaring met een motor achter aan het toestel.
    Maar zo omhoog en rechts gericht klopt volgens mij toch niet.
    Alfred ben je zeker dat dit de goede positie is?.

    Johan.
     
  15. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Die hoek omhoog klopt denk ik wel aardig, als ik zo ergens anders kijk:

    [​IMG]
     
  16. alfred.los

    alfred.los

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    381

    hallo,

    onderkant uhu por bovenkant secondenlijm, sleuf uhu por
    zit muurvast

    resonantie die je hoort was de prop die nog niet geheel vastzat

    @ H.B.Busking ; ja ongeveer de juiste instelhoek, mocht het te veel of te weinig zijn kan het metaal, met twee tangetjes, nog wat bijgebogen worden
    vandaar de keus voor het metalen plaatje


    groet alfred
     
  17. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag

    Alfred, de ongelukkige landingen komen omdat je echte geboren nachtvlieger bent. Nachtvlieger kunnen namelijk niet overdag vliegen. Het voordeel van nachtvliegen is dat niet verblind kan worden door de zon. Je hebt dan ook geen last van de vervelende zonnewind. Tevens is 's nachts het risico op storingen en botsingen minimaal. Gewoon nachtverlichting er op schroeven en gaan!

    p.s. wil je het wel filmen. Dan kunnen alle forumgenoten de beelden uitgebreid kunnen analyseren op het daglicht syndroom.
     
  18. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    270W net iets meer dan een speed 400tje.
    Nou dat is ruim 3x meer.

    Speed 400 is á 10Amp en werkte op hooguit 9,6V. Dat was eigenlijk al te veel. Stroom zal dan iets hoger geweest zijn maar voor bv 8,4V zat je dus op á 85Watt

    Ongeveer 12.000 rpm met een 6x3,5 prop. A 250 gram thrust @ 55/60km/h propspeed

    Maar goed. 1300kv op 3s met 11,1V is voor een EZ eigenlijk weinig. Scheelt dat je 7x6 gaat draaien.

    Zoua je ongeveer op 500 gram thrust uitkomen @ 85/90km/h

    Wel nu nog balanceren en de boel anders verstevigen. Dit blijft zo niet lang zitten of lang leven.
    Lagertjes zijn dan zo weg. En vreet ook onnodig stroom.
    Prop dus nakijken. of adaptor
     
  19. alfred.los

    alfred.los

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    381
    oke bedankt

    hij staat er weer klaar voor

    [​IMG]

    groet alfred
     
  20. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Fijn he, een toestel dat practisch onverwoestbaar is :)
     

Deel Deze Pagina