E-Flite Habu 32

Discussie in 'EDF forum' gestart door AvdS, 9 mei 2011.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Da`s wel een "gewone" en niet een "32" :teacher:
     
  2. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Hey Hans,

    Kom net terug van een weekje vakantie en lees over je "bad luck" met de Habu 32.
    Dat is echt balen, ik hoop dat de mijne langer mag leven.

    Mijn Tamjet pootjes zijn net binnen, natuurlijk weer door de douane onderschept.

    Jammer dat je geen nieuwe meer bouwt. Het was wel leuk om wat ervaringen van een ander te lezen onder "Europese" omstandigheden.

    Je sprak over de de asfaltbaan in Nederweerd. Welke club is dat? Heb je een link?

    Succes met verdere jet avonturen.
    Ad
     
  3. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    578
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ik ga inderdaad definitief geen nieuwe habu32 bouwen.
    Zoals ik al schreef hou ik meer van iets grotere kisten en dan eigenlijk ook nog min of meer schaalkisten.
    De club in Nederweert is de MVC Nederweert (Naamloze pagina). Daar werd verleden week een jetmeeting georganiseert.
    Mijn "eigen" thuis club is de LVC Sittard (met helaas géén asfalt strip).
    De oorzaak van de crash van de Habu was, zoals ik al vermoedde, met 99,9% zekerheid het falen van de Orange Fasst compatibel ontvanger. Tijdens het afstellen van de uitslagen was me al enkele keren een "bibber" op de hoogteroeren opgevallen (2 servo's die samen op één kanaal zaten). Maar had daar geen aandacht aan gegeven :oops:. Tijdens de eerste 4 vluchten geen problemen gezien maar bij de vijfde vlucht was het dan direkt echt bingo.....:rolleyes:
    Ben overigens al weer bezig met een nieuwe EDF kist; een MiG-15 met 155cm span (Jepe/Hobby Top Gun).
    Wordt al mijn vierde Jepe kist en die bevallen me prima!
    Veel plezier met je Habu! (die vloog met het zwaartepunt op 107mm ook prima!)
     
  4. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Van het weekend de Maiden Flight van de Habu 32 gedaan.

    Opstijgen vanaf gras was goed te doen. 65 a 75 meter is wel nodig van kort en zeer droog gras.
    Topsnelheid volgens de GPS ongeveer 230 Km/uur over de grond.
    Landen gaat prima met full flaps. Hij komt wel snel binnen maar is goed af te vangen als je maar de glijhoek goed voor elkaar hebt. Anders wordt het stuiteren en dat is niet ziet er niet echt professioneel uit.

    Ik heb hem met 6S 4500mAh 25C en met 6S 5000mAh 45C gevlogen en hij is met de 4500mAh accus een stuk beter onderweg. In die configuratie is de habu 125 gram lichter en weegt hij 3060 gram. Dat merk je echt met de vertikale lijnen. Die gaan echt beter dan met de 5000mAh accu's.

    Kunstvlucht is prima mogelijk. Grote open loopings zijn geen probleem. Rollen gaan strak en axiaal. Alleen meskant is een geen succes. Ik heb het een paar maal geprobeerd maar het was gewoon griezelig hoe de Habu gewoon uit de meskant omlaag valt. Er is niet genoeg richtingsroer en draagvermogen van de romp aanwezig.
    Mijn Tomahawk Viperjet EDF vliegt juist super makkelijk meskant dus ik schrok wel even een beetje toen de Habu gewoon zijn neus naar beneden richtte en met 200 Km/h richting grond ging. Snel uitrollen en up was het devies.

    Al met al een geslaagde eerste 4 vluchten. Ik heb er wel zin in om dit kistje verder uit te proberen.
    Nu nog wachten op de ervaringen van nog meer Habu 32 piloten.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden.
     
  6. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    578
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Gefeliciteerd!
    Overigens heb ik ook een paar maal meskantjes gevlogen en met een klein truukje lukt dat wel; voor je 'm in meskant rolt even een klein upje geven. Daar door heb je de neus direkt iets omhoog in de meskant en dat wil goed helpen. Merkte wel dat mijn rudderservo met 2,4 kg kracht iets te zwak was! Denk dat je zeker een 3,5kg nodig hebt. Kist trok ook flink naar de cockpit zijde in mesvlucht, maar dat viel goed uit te sturen.
    Nog veel plezier gewenst met je Habu32! :yes:
    Grtz, Hans
     
  7. bernardo1959

    bernardo1959

    Lid geworden:
    2 jul 2011
    Berichten:
    3
    hoy
    vraagje,han ik de buis die aan mij edf gekoppelt is weg laten?
    zonder nadelige gevolgen voor het vlieg.
    alvast bedankt
    benny
     
  8. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    578
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ik neem aan dat je de uitlaatbuis bedoeld?
    Deze kun je beter niet weglaten! Kost je anders flink wat stuwdruk en snelheid! Er zit namelijk een spantje flink in de weg in het uitlaattraject.
     
  9. bernardo1959

    bernardo1959

    Lid geworden:
    2 jul 2011
    Berichten:
    3
    ok bedankt om te reageren
    vriendelijke groeten benny
     
  10. kevin heli

    kevin heli

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    483
    Hoi
    ik ben niet zo thuis in edf wel in turbine ik heb hier een habu 32 liggen die ik ooit ga vliegen met een p20 maar nu ga ik eerst hem bouwen met edf fan .

    nu de vraag ik wil graag op 8s vliegen wat kan ik gebruiken ( fan motor regelaar ) het moet wel niet de duurste zijn . ps: ik denk dat de standaard setup niet hard gaat .
    greetz kevin
     
  11. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    De standaard 80 mm E-Flite fan met motor kan niet op 8s. De Fan kan het nog wel aan maar de motor brand uit. Er zijn filmpjes van amerikanen die dat in de lucht demonstreren.
    Op de amerikaanse fora zijn er handelaars actief die allerlei upgrades voor de Habu 32 verkopen.
    Een ervan gebruikt een Mega motor op 8s als upgrade voor de standaard E-Flite fan:

    Habu 32, 8s hop up 16/40/1.5 SEC (combat)
    ** Due to the high number of possible MEGAmotor options, many of these products are not stocked. Please expect 4-5 week or longer delivery times. Please call for information on a particular motor. **

    Great upgrade motor for the Habu 32 EDF (8s setup).

    When used in the E-Flite 32, 80mm EDF this motor produces 6.95 lbs (3154g) thrust at 77 amps on 8s.

    A slightly hotter motor than the stock motor, and very low resistance

    We stronlgy suggest the use of our 2836 Heat Sink. (see below) and throttle management

    Recommended battery: 8s, 30-65C, 5000mAh Lipos,

    Number of Winds: 1.5
    KV: 1800
    Max. Current: 60 (conservative)
    Resistance 1 Phase: 6
    Weight: 170g (5mm combat shaft)
    Diameter: 28 mm
    Length: 61.5 mm
    Motor shaft: 5mm diameter
    NOTE: The shaft must be modified for use in the E-Flite 32, 80mm EDF. See P/N EFL32-SM below for dimensions and photos, and to order the modification to be performed by us prior to shipping the motor


    Als je een andere Fan wilt wordt het moeilijk want er zijn niet zoveel 80 mm Fans te kopen.

    De site waar bovenstaande info vandaan komt is efflux RC.com
     
  12. kevin heli

    kevin heli

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    483
    hoi bedankt
    maar meer dan 5 weeken wachten dat is wel lang :(
     
  13. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Vandaag ook mijn Habu 32 ingevlogen met minus 1 graad celsius (grasveld).
    Ik had deze bouwdoos overgenomen van Kevin. ;)

    Hij vliegt echt superstrak, moet wel iets meer expo instellen als opgegeven in handleiding. Ik zit met zwaartepunt nu op 112mm en ga misschien nog iets verder naar achter.
    Het is uiteindelijk wel een zware jongen geworden met 3,65kg, maar het vloog er niet minder om. De start ging probleemloos en de landing met full flaps hoefde ik amper up te geven met afvangen. De opgegeven 2mm down elevator was perfect.

    De regelaar, motor en accu bleven lekker onder deze weersomstandigheden ook lekker koel ...

    Setup :
    Jetfan 80, Hetrc 700-60-1738, CC ICE100, 8s 4400 (65c) nanotech.

    Echt een aanrader ...

    Grtz,
    Emile :cool:
     
  14. imre43

    imre43

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    420
    Locatie:
    vlaardingen
    Hoi Emile

    Hoe veel amp trekt die motor met de jetfan 80 ,ik zit er aan te denken om ook een habu32 te kopen maar weet nog niet wat voor setup up ik ga nemen .

    Ik neem aan dat die 3,65kg met Retracts is of nie .

    Groet imre
     
  15. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hoi Imre,

    Ik heb de Regelaar eens uitgelezen.
    Hij heeft helaas alleen de maiden flight gelogd anders had je wat meer volgas passages gezien.

    Ik kan echter niet geloven wat ik hier zie ... 140 amps ... dat had 90 amps of zo moeten wezen?

    [​IMG]

    3,65kg is inderdaad met retracts, maar ZO zwaar zijn die niet.
    Ik heb tevens een aparte BEC en Telemetrie (Volt, Temp, Rpm) ingebouwd, RPM start bij 44.000 ...

    Het grote gewichtsverschil zit hem hoofdzakelijk in de aandrijving + lipo's.
    Er valt ook weinig zelf aan toe te voegen aan zo'n ARF. ;)

    Ik zal de volgende keer een losse amperemeter gebruiken om de stroom te meten.

    Grtz,
    Emile :cool:
     
  16. imre43

    imre43

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    420
    Locatie:
    vlaardingen
    140 amp dat is wel erg veel , ik hoop voor je dat dat niet klopt .

    Ik ben ook benieuwd hoe die 65c nanotech lipos zich houden ,wand frans en ik zijn niet zo te spreken over de 45c nanotech die worden toch wel er snel dik.

    Gr Imre
     
  17. Frans van der Windt

    Frans van der Windt

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Emile gefeliciteerd met je maiden vlucht van je Habu 32,
    nu je JTM L39 nog.

    Gr. Frans
     
  18. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Vandaag weer lekker met de Habu gevlogen ... direct bij de eerste vlucht echter al problemen, opeens een heel raar geluid en het toestel begon wat te zwabberen.

    Na landing bleek de oracover op 1 neuslijst compleet los te laten. Ik heb over beide neuslijsten nu doorzichtige plakband gedaan. Dit kan ik iedereen aanbevelen want de Oracover deelnaad zit precies MIDDEN op de neuslijst ... hoe dom kun je zijn! :mad:

    Daarna heb ik nog 5 highspeed vluchten gemaakt met loopings, etc ...

    Ik heb mijn Habu voorzien van Tamjets retracts, wat ik iedereen kan aanraden ... geen omkijken meer naar, de wielkasten hoef je daarmee mijns inziens niet groter te maken.

    Met mijn setup haalde ik vandaag een topspeed van maar liefst 285kmh :
    Jetfan 80, Hetrc 700-60-1738, CC ICE100, 8s 4400 (65c) nanotech.
    Ik heb nog steeds geen amperes gemeten, misschien morgen ... vluchtduur met volgas ligt waarschijnlijk rond de 3,5 minuut.

    Met deze setup draait 44.800 rpm en bij bijna lege lipo heb ik nog steeds 41.500 rpm. Het voltage gedurende de vlucht blijft boven de 3,5volt per cel. De regelaar blijft lekker koel (tussen de inlaten), hopenlijk gaat dit van de zomer ook nog goed, anders moet er een maatje groter in.

    Morgen gaan we weer knallen. :snipersmile:


    Grtz,
    Emile :cool:
     
  19. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Vandaag een JéPé amperemeter er tussen gehad, die gaf 105 ampere aan.
    Dat getal lijkt me eerder te kloppen, blijft toch vreemd dat de Castle Creation 130 ampere aangeeft.
    Ik zal Castle Creations eens een email sturen of ze dit kunnen rijmen.

    Ofschoon de regelaar nauwelijks warm wordt moet ik waarschijnlijk toch op zoek naar een iets zwaardere regelaar ... continu 105 ampere trekken uit een CC 100 Ice lijkt me niet echt verstandig.

    Ik had de lipo's vandaag compleet leeg gevlogen, direct na de landing viel de regelaar uit en was taxien niet meer mogelijk. :eek:

    Hij ging wel weer van jetje vandaag. ;)


    Grtz,
    Emile :cool:
     
  20. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ik heb gisteren een Hobby City ampere meter (130 ampere) er tussen gehad. Bij de start piekt ie even naar 115ampere en zakt daarna naar 110 ampere. Maximale vermogen zit op 3500Watt. De lipo's beginnen ook al aardig los te komen, maximale rpm zit al op 45250. Ik zal dus toch op zoek moeten naar een zwaardere regelaar, nu maar hopen dat de 150 ampere versie snel uitkomt bij Castle. :D

    Ik heb zojuist nieuwe firmware (4.00beta) in de Castle gezet, hierin zitten nieuwe nieuwe cutoff functies. Ik ga het vandaag eens proberen met Pulse Cutoff bij 3,4Volt.

    Ik heb er inmiddels 15+ vluchten op zitten, met de ICE100.

    Misschien laat ik vandaag wel even iemand een filmpje maken, mits de zon zo mooi blijft schijnen. Gisteren was het namelijk veel te grijs om te filmen.


    Grtz,
    Emile :cool:
     

Deel Deze Pagina