Oops weer een boot...

Discussie in 'Duikboten' gestart door Denko, 18 jan 2012.

  1. Denko

    Denko

    Lid geworden:
    14 feb 2011
    Berichten:
    70
    Locatie:
    België
    Is er een reden om de voorste duikroeren op een apparte servo te steken? ik was eigenlijk aan het denken die mee aan de achterste duikroerstangen te hangen..?

    fotokes zouden heeeeeel welkom zijn, want van den helft versta ik ni veel... :$

    - bowdenkabel?
    - magneetslot?

    ... i am but a humble (sub) pirate... :p

    FF googlen verrijkt de geest wel... maar toch:
    - waar vind je bowden kabels die passen in subs?
    - bedoel je met magneetslot zo'n ding dat aan muggenramen zit?
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.536
    Locatie:
    Heerenveen
    De bowdenkabel is een kunstof stuurkabel met een kunsttstof buitenmantel. Erg flexibel en heeft een lage inwendige wrijvingsweerstand, ook wanneer de kabel niet volledig recht is ingebouwd. Verkrijgbaar bij de betere modelbouwzaken.

    Wat Raf precies bedoeld met magneet slot.. denk 2 magneetjes aan weerzijden van de in 2en gedeelde stuurkabel naar de voorste duikroeren. Zodat wanneer je het techrek weer in de romp schuift het gedeelte van de stuurstang die aan de servo in het techrek zit zich weer verbind met het resterende stuk kabel wat in het voorste deel van de boot vast zit aan de voorste duikroeren.

    Zoiets denk ik... :)
     
  3. Denko

    Denko

    Lid geworden:
    14 feb 2011
    Berichten:
    70
    Locatie:
    België
    En die is waterbestendig zodat je die aan de buitenkant van de wtc naar voren brengt?
    da's idd wel heel praktisch dan!
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.536
    Locatie:
    Heerenveen
    Die kabel kan voor zover ik weet prima tegen water. Lijkt me sterk als dat problemen oplevert..
     
  5. Denko

    Denko

    Lid geworden:
    14 feb 2011
    Berichten:
    70
    Locatie:
    België
    hmmm... in den belgique zijn er zo precies geen betere modelbouwzaken die een website hebben waar zo'n bowden kabel op te vinden is. Maar Conrad wel :)... good enough for me!

    .. staat bij op't boodschappenlijstje
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo bart

    je moet deze hebben

    [​IMG]
    die rode die brokkelt na een jaar in stukjes en is dus niet goed
    de blauwe is van nylon en glasvezel
    te kleven met endfest 300
    in die gele kan je een draadstangetje schroeven waar je de magneet aan vast lijmt
    stukje messing buis nemen en daar de magneet in het midden in leggen
    aan het draadstangetje een haakje buigen en deze langs achter in het midden van het buisje tot tegen de mangeet steken en dan de zaak vol gieten met endfest
    en zo recht laten hangen tot deze volledig is uitgehard
    zo een tweede draadstangetje maken voor de andere kant
    in het stukje boven de WTC van de voorste romp daar zet je een buisje in het midden (opening is er reeds)waar dat buisje met de magneet in kan schuiven
    dit doe je ook aan de andere kant (spantje doorboren en gat groter maken)
    de bowdenkabel steek je door die openingen naar voor en maakt met een koppeling deze gele kern vast aan je duikroer (de kabel loopt dan in een boogje naar beneden maar dat kan geen kwaad)
    ergens in het midden kleef je de blauwe kabel vast aan een spantje
    dan kan je het dek er op lijmen want deze kant is reeds klaar

    de achterkant ook weer een buisje waar de magneet in kan schuiven
    dit buisje iets openkloppen (verbreden)aan de voorkant
    nu moet je in het achter stuk een omkeer hevel zetten die juist uitkomt onder het dek
    stukje afval abs en daar weer zo een rode hevel op monteren
    aan de bovenkant komt je draadstang met magneet en onder daar moet je in de dop nog een gat maken met een dichting van norbert en gaat de stang naar binnen naar een derde servo

    de roeren koppelen brengt niet veel en geeft ellende tijdens het varen als je een balans schakelaar hebt gemonteerd op de achterste duikroeren

    hopelijk versta je het nu beter

    gr raf
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hier een paar foto's
    hier zie je hoe het buisje in het achterste stuk zit
    [​IMG]
    en hier zie je het waar het in het voorste stuk komt te zitten
    [​IMG]

    de servo ligt bij mij plat onder de twee andere

    gr raf
     
  8. Denko

    Denko

    Lid geworden:
    14 feb 2011
    Berichten:
    70
    Locatie:
    België
    Nu snap ik'm :)

    Simply genius Raf... dat ga ik ook zo doen!
    maar dan wel x2, want ik zou graag de masten laten werken :p
    Mss 1 langs boven en 1 langs onder de wtc dan.

    Bedankt voor de tip!

    grtz,

    Bart
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo bart

    je moet ze wel kunnen ONTKOPPELEN anders krijg je de bajonet niet los
    ze werken dus eigenlijk ook een beetje als een slot

    gr raf
     
  10. Denko

    Denko

    Lid geworden:
    14 feb 2011
    Berichten:
    70
    Locatie:
    België
    De uiteindelijke versie valt hier terug te vinden:
    http://www.thingiverse.com/thing:16404



     
  11. Denko

    Denko

    Lid geworden:
    14 feb 2011
    Berichten:
    70
    Locatie:
    België
    Ik dacht: ik vervang best die plastieken props door koperen... maar nu merk ik: Robbe laat de 2 motoren in dezelfde richting draaien. Moet dat (cfr. het origineel) niet in tegenovergestelde richting zijn?
     
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.536
    Locatie:
    Heerenveen
    Je heft daarmee inderdaad het wieleffect van de schroeven op. Geen idee hoeveel invloed dat op het model zou hebben als beide motoren dezelfde kant op draaien. Ik had ze in mijn U-47 tegengesteld draaien.
     
  13. ikke79

    ikke79 Guest

    hey

    je hebt normaal altijd een links en een rechtsdraaiende schroef de schroeven moet van elkaar af of naar elkaar toe draaien als er eentje dezelfde richting op draait moet je ff de draadjes omwisselen van 1 motor

    gr mick
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.341
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Als beide schroeven de zelfde kant opdraaien trekt de boot heel sterk een kant op.
    Ik rechtsdraaiende schroef trek het achterschip naar rechts (stuurboord), en dan wil het voorschip naar links (bakboord).
    Met een links en rechtsdraaiende schroef hef je dat wiel effect op.

    Hein
     
  15. Denko

    Denko

    Lid geworden:
    14 feb 2011
    Berichten:
    70
    Locatie:
    België
    dacht ik het niet :)
    Maar dat betekent wel dat 1 schroef ook de bladen tegenovergesteld van de andere moet hebben... is kijken of ze dat ook hebben bij Raboesch.
     
  16. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    En bij zeegaande schepen is de regel dat de schroeven "naar buiten" draaien. Dus de bakboordschroef draait naar bakboord en de stuurboordschroef, je raadt het al, jawel, naar stuurboord.

    Die regel is gebaseerd op de hydrodynamica, maar hoe dat precies zit weet ik niet meer.
    Voor de volledigheid: bij het bepalen van wat bakboord en wat stuurboord is kijk je altijd in de lengterichting van het schip, van achtersteven naar voorsteven.
    (Lijkt vanzelfsprekend, maar dat is voor veel mensen toch altijd nog even anders. Moet je maar eens tegenover iemand gaan staan en een plekje op je rechterwang aanwijzen. Vrijwel iedereen spiegelt dat en wijst zijn... linkerwang aan!)

    Raboesch heeft overigens zowel links- als rechtsdraaiende schroeven. Succes!

    Rob
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo

    k'moet tussen mijn foto's gaan zoeken of dat wel klopt rob
    ik heb nog ergens een foto van de boot in kiel waar je de schroeven op kan zien staan
    ik dacht dat bij een sub de schroeven naar binnen draaien maar ik kan me vergissen
    bart denk wel dat messing schroeven wat meer power geven aan je boot
    ik vaar de originele motoren met 8 cellen en dan heb ik toch een mooie snelheid
    als de toren onder gaat trekt hij zo een mooie opening net zoals bij das boot
    nu op zieken bezoek bij mijn schoon moeder dus morgen eens tussen de foto's snollen
    (papieren foto's )
    gr raf
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    kheb er toch eentje gevonden

    [​IMG]
    en aan de linker prop te zien draaien ze naar binnen

    gr raf
     
  19. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.341
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    Rob heeft wel gelijk.
    En als je goed kijkt kun je het ook zien waarom de bakboord van onder naar boven draait van het roer af gezien of te wel een linksdraaiende schroef..
    En stuurboord ook van onder naar boven draait of te wel een rechtsdraaiende schroef is.
    Dit heeft ook te maken met de stuwkracht.

    Hein
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik ben nog aan het zoeken geweest en heb een plan gevonden wat de propellers betreft
    en ja rob heeft gelijk de propellers draaien naar buiten
    heb die plannen besteld van "vom original zum model"en daar staat het verdoken(klein letterkes)op vermeld
    gr raf
     

Deel Deze Pagina