Is er een reden om de voorste duikroeren op een apparte servo te steken? ik was eigenlijk aan het denken die mee aan de achterste duikroerstangen te hangen..? fotokes zouden heeeeeel welkom zijn, want van den helft versta ik ni veel... :$ - bowdenkabel? - magneetslot? ... i am but a humble (sub) pirate... FF googlen verrijkt de geest wel... maar toch: - waar vind je bowden kabels die passen in subs? - bedoel je met magneetslot zo'n ding dat aan muggenramen zit?
De bowdenkabel is een kunstof stuurkabel met een kunsttstof buitenmantel. Erg flexibel en heeft een lage inwendige wrijvingsweerstand, ook wanneer de kabel niet volledig recht is ingebouwd. Verkrijgbaar bij de betere modelbouwzaken. Wat Raf precies bedoeld met magneet slot.. denk 2 magneetjes aan weerzijden van de in 2en gedeelde stuurkabel naar de voorste duikroeren. Zodat wanneer je het techrek weer in de romp schuift het gedeelte van de stuurstang die aan de servo in het techrek zit zich weer verbind met het resterende stuk kabel wat in het voorste deel van de boot vast zit aan de voorste duikroeren. Zoiets denk ik...
En die is waterbestendig zodat je die aan de buitenkant van de wtc naar voren brengt? da's idd wel heel praktisch dan!
hmmm... in den belgique zijn er zo precies geen betere modelbouwzaken die een website hebben waar zo'n bowden kabel op te vinden is. Maar Conrad wel ... good enough for me! .. staat bij op't boodschappenlijstje
hallo bart je moet deze hebben die rode die brokkelt na een jaar in stukjes en is dus niet goed de blauwe is van nylon en glasvezel te kleven met endfest 300 in die gele kan je een draadstangetje schroeven waar je de magneet aan vast lijmt stukje messing buis nemen en daar de magneet in het midden in leggen aan het draadstangetje een haakje buigen en deze langs achter in het midden van het buisje tot tegen de mangeet steken en dan de zaak vol gieten met endfest en zo recht laten hangen tot deze volledig is uitgehard zo een tweede draadstangetje maken voor de andere kant in het stukje boven de WTC van de voorste romp daar zet je een buisje in het midden (opening is er reeds)waar dat buisje met de magneet in kan schuiven dit doe je ook aan de andere kant (spantje doorboren en gat groter maken) de bowdenkabel steek je door die openingen naar voor en maakt met een koppeling deze gele kern vast aan je duikroer (de kabel loopt dan in een boogje naar beneden maar dat kan geen kwaad) ergens in het midden kleef je de blauwe kabel vast aan een spantje dan kan je het dek er op lijmen want deze kant is reeds klaar de achterkant ook weer een buisje waar de magneet in kan schuiven dit buisje iets openkloppen (verbreden)aan de voorkant nu moet je in het achter stuk een omkeer hevel zetten die juist uitkomt onder het dek stukje afval abs en daar weer zo een rode hevel op monteren aan de bovenkant komt je draadstang met magneet en onder daar moet je in de dop nog een gat maken met een dichting van norbert en gaat de stang naar binnen naar een derde servo de roeren koppelen brengt niet veel en geeft ellende tijdens het varen als je een balans schakelaar hebt gemonteerd op de achterste duikroeren hopelijk versta je het nu beter gr raf
hier een paar foto's hier zie je hoe het buisje in het achterste stuk zit en hier zie je het waar het in het voorste stuk komt te zitten de servo ligt bij mij plat onder de twee andere gr raf
Nu snap ik'm Simply genius Raf... dat ga ik ook zo doen! maar dan wel x2, want ik zou graag de masten laten werken Mss 1 langs boven en 1 langs onder de wtc dan. Bedankt voor de tip! grtz, Bart
hallo bart je moet ze wel kunnen ONTKOPPELEN anders krijg je de bajonet niet los ze werken dus eigenlijk ook een beetje als een slot gr raf
Ik dacht: ik vervang best die plastieken props door koperen... maar nu merk ik: Robbe laat de 2 motoren in dezelfde richting draaien. Moet dat (cfr. het origineel) niet in tegenovergestelde richting zijn?
Je heft daarmee inderdaad het wieleffect van de schroeven op. Geen idee hoeveel invloed dat op het model zou hebben als beide motoren dezelfde kant op draaien. Ik had ze in mijn U-47 tegengesteld draaien.
hey je hebt normaal altijd een links en een rechtsdraaiende schroef de schroeven moet van elkaar af of naar elkaar toe draaien als er eentje dezelfde richting op draait moet je ff de draadjes omwisselen van 1 motor gr mick
Als beide schroeven de zelfde kant opdraaien trekt de boot heel sterk een kant op. Ik rechtsdraaiende schroef trek het achterschip naar rechts (stuurboord), en dan wil het voorschip naar links (bakboord). Met een links en rechtsdraaiende schroef hef je dat wiel effect op. Hein
dacht ik het niet Maar dat betekent wel dat 1 schroef ook de bladen tegenovergesteld van de andere moet hebben... is kijken of ze dat ook hebben bij Raboesch.
En bij zeegaande schepen is de regel dat de schroeven "naar buiten" draaien. Dus de bakboordschroef draait naar bakboord en de stuurboordschroef, je raadt het al, jawel, naar stuurboord. Die regel is gebaseerd op de hydrodynamica, maar hoe dat precies zit weet ik niet meer. Voor de volledigheid: bij het bepalen van wat bakboord en wat stuurboord is kijk je altijd in de lengterichting van het schip, van achtersteven naar voorsteven. (Lijkt vanzelfsprekend, maar dat is voor veel mensen toch altijd nog even anders. Moet je maar eens tegenover iemand gaan staan en een plekje op je rechterwang aanwijzen. Vrijwel iedereen spiegelt dat en wijst zijn... linkerwang aan!) Raboesch heeft overigens zowel links- als rechtsdraaiende schroeven. Succes! Rob
hallo k'moet tussen mijn foto's gaan zoeken of dat wel klopt rob ik heb nog ergens een foto van de boot in kiel waar je de schroeven op kan zien staan ik dacht dat bij een sub de schroeven naar binnen draaien maar ik kan me vergissen bart denk wel dat messing schroeven wat meer power geven aan je boot ik vaar de originele motoren met 8 cellen en dan heb ik toch een mooie snelheid als de toren onder gaat trekt hij zo een mooie opening net zoals bij das boot nu op zieken bezoek bij mijn schoon moeder dus morgen eens tussen de foto's snollen (papieren foto's ) gr raf
Raf, Rob heeft wel gelijk. En als je goed kijkt kun je het ook zien waarom de bakboord van onder naar boven draait van het roer af gezien of te wel een linksdraaiende schroef.. En stuurboord ook van onder naar boven draait of te wel een rechtsdraaiende schroef is. Dit heeft ook te maken met de stuwkracht. Hein
hallo ik ben nog aan het zoeken geweest en heb een plan gevonden wat de propellers betreft en ja rob heeft gelijk de propellers draaien naar buiten heb die plannen besteld van "vom original zum model"en daar staat het verdoken(klein letterkes)op vermeld gr raf