Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Daar is weer een foto met krullen! Ik ben niet altijd even handig met een schaafje, maar de berg krullen die na het schaven overblijft vind ik altijd prachtig om te zien. Deze krullen komen van de hulpvoorlijst.
    [​IMG]

    Tijdens het schaven heb ik een kleine schade veroorzaakt aan één van de hulplijsten van de rolroeren.
    [​IMG]

    Je eerste gedachte is 'k*t!', maar daarna bedacht ik me dat dit eigenlijk pas de eerste 'schade door lompheid' is in dit project. En daar werd ik dan wel weer vrolijk van. Meestal treden zulke schades al veel eerder en vaker op, er sneuvelt altijd wel een ribbetje of zo. Zal ook wel een stukje ervaring zijn.

    Schuren van de voorlijst moet met beleid gebeuren. Als je te hard duwt en je raakt met de kop van de schuurlat een rib zegt die krak. Rustig aan dus, niet te hard willen gaan.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Dat mag je wel zeggen, ja. Ik heb de vorderingen van het begin af meegemaakt en daar kun je een voorbeeld aan nemen. Afgelopen maandag de Ka 7 van dichtbij mogen aanschouwen. Je weet niet wat je ziet hoe dat allemaal is gebouwd.


    Haha, daar zit ik ook tegenaan te kijken. Kan van alles en nog wat maken, maar vliegen ermee moet ik toch echt aan een ander overlaten (Raymond bijvoorbeeld.....)


    In het echt is het nóg indrukwekkender dan op de plaatjes. De romp alleen al torent ver boven me uit. (nou ben ik niet lang, maar toch.)

    Groeten, JH
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    En dan te bedenken dat we straks in april met foto- en filmcamera's in de hand de maiden van de Ka-7 op de Wasserkuppe gaan meemaken :)
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.472
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik vond het in het echt ook aanzienlijk groter dan het op de foto's leek...
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Yep. Wat ook helpt is niet enkel in de lengte schuren maar schuin richting voorlijst en weer terug.

    Verder een prachtig project van een ongetwijfeld prachtige kist.
    Ga zo door!

    Dirk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Dat was inderdaad een lollig gezicht: Jan-Hein die licht beteuterd omhoog stond te kijken naar het einde van de rechtop staande romp :).
    Leon, daar ben ik niet zo zeker van. Ik heb het idee dat de Ka-7 meegaat naar de Kuppe al min of meer uit mijn hoofd gezet. Het tempo ligt momenteel wat lager dan in het begin, en ik denk eerlijk gezegd niet dat hij binnen een goede maand klaar is.....
     
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Dat kan ik me voorstellen. Ach, het was wel aardig geweest. Maar er blijft nog genoeg te vliegen over.

    Gewoon lekker rustig verder bouwen. Wij genieten intussen.
     
  8. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Deze problemen met het schaven en schuren van balsahout herken ik maar al te goed. Balsahout is best wel kwetsbaar dat ondervindt elke modelbouwer die ermee werkt.

    Nu ik mijn antiekzwever HAST met zijn triplex ribben geschuurd heb ben ik behoorlijk onder de indruk hoe ruig je kan werken zonder dat er schade ontstaat.
    Dat moet je gevoeld hebben om te weten wat ik bedoel.
    Balsahout vergt gewoon meer aandacht tijdens het bewerken.

    Maar ja, oefening baart kunst. :)

    Johannes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Het latje dat vorige keer gebroken is is niet eens gebroken door een schuurlat. Ik was iets anders aan het schuren en heb daarbij de vleugel iets te hardhandig beetgepakt. Deze latjes heb ik vanavond wel geschuurd, en dat ging bijzonder langzaam. Door de breekbaarheid van de best dunne latjes kan je maar weinig druk uitoefenen en moet je dus laaaaang schuren voordat het goed is.
    [​IMG]

    De laatste vulstukjes van de achterlijst zijn geplaatst. Vlakbij de wortel loopt de achterlijst niet meer recht maar hij buigt af naar achteren. De gewone lange schuurlat kan je hier niet gebruiken. Dan wordt een ad-hoc heel klein schuurlatje gemaakt van een reststukje balsa met wat schuurpapier erop.
    [​IMG]

    Ik was vergeten in de eerste ribben (waar ook de vleugelverbinder doorheen loopt) gaten te boren voor de servokabels. Deze moesten nu alsnog geboord worden. Helaas krijg je dat niet zo netjes voor elkaar als wanneer je de ribben nog los hebt liggen. Niet zo'n ramp, het verdwijnt straks toch onder de bespanning.
    [​IMG]

    Zojuist heb ik het eerste stukje bovenbeplanking van de achterlijst gelijmd. Eerst moest ik lange stroken 0,4mm triplex maken. Aftekenen hiervan gaat prima met een schuifmaat die je vastzet op de gewenste breedte. De punt is zo scherp dat hij een lichte groef in het hout trekt.
    [​IMG]

    Dan snij ik de stroken met een Stanley mes langs een metalen lineaal.
    [​IMG]

    Zowel de strook als de achterlijst zelf wordt ingesmeerd met Bisonkit. Dit laat ik een minuut of 10 drogen tot het niet meer 'nat' aanvoelt.
    [​IMG]

    En dan de strook erop, overal goed aandrukken. Zit meteen vast. Tijdens het lijmen liggen gewichten op de vleugel zodat de vleugel met de juiste washout op de bouwplank wordt gedrukt. Dat wordt zeker straks bij het lijmen van de beplanking tussen ligger en voorlijst belangrijk.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Epoxy vraag

    Binnenkort wil ik de vleugels aan de romp hangen om de buis voor de vleugelverbinder in de vleugels te lijmen. Er zit wat ruimte tussen de buis en de gaten, dus dat moet opgevuld worden. Ik wil voor deze klus ingedikte epoxy gebruiken.

    Wat voor epoxy kan ik het beste gebruiken? Ik heb de keus uit:
    - 'standaard' 30 min epoxy
    - 2 uurs epoxy (is erg dun)
    - UHU endfest (lijkt me goede lijm voor deze klus, maar ik weet niet of ik genoeg heb)

    Wat kan ik het beste gebruiken voor het indikken van de epoxy?
    - microballoons
    - katoenvlokken (dan knip ik wel een doek aan stukken, geen ervaring mee)
    - glassnippers (glasdoek aan flinters knippen, ook geen ervaring mee)

    Zal ik de buis zelf nog ergens mee in moeten smeren voor het geval er wat epoxy langs lekt? Wat smeer ik erop? En hoe krijg ik dat er later weer af? De passing van de vleugelverbinder in de buis is goed strak, dus plastic oid is geen optie. Is siliconenspray een optie?
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.085
    Locatie:
    Moordrecht
  12. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Bruislijm met een druppeltje water, roeren effe wachten en smeren.
    Beter en makkelijker kan niet.

    Raymond heerlijk verslagje om te volgen.
    Ga zo door.

    Han.
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Han, is PU lijm sterk genoeg? Ik heb nog weinig ervaring met PU lijm, maar heb wel een fles staan. De lijmverbinding moet krachten kunnen dragen vanwege de speling tussen de vleugelverbinder en de gaten. Bij de verwerking zoals jij beschrijft, moet je wachten tot de lijm licht gaat bruisen voor je het aanbrengt? Of moet het beginnen in te dikken?
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.896
    Locatie:
    Ede
    Ik zou gewoon 24 uurs epoxy (lamineer )nemen en deze indikken met microbaloons .
    Dit is vertrouwd en stevig .
    Zelf gebruik ik pu lijm voor de bussen ,maar dan zit er ook niet meer dan 0,2mm speling tussen bus en hout.
     
  15. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Mijn ervaringen met dit spul zijn dat als je een knalharde verbinding wilt krijgen je glassnippers moet gebruiken en als je het nog een beetje wilt modelleren je het beste microballons kunt gebruiken.

    Met PU-lijm en grote overspanningen heb ik de ervaring dat je toch niet echt kunt spreken van een 'harde' verbinding.
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Microballoons is een lichtgewicht vulmiddel zonder sterkte. Katoenvlokken voegen sterkte toe, dus in dit geval zou ik kiezen voor de katoenvlokken.

    Gerben
     
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Tja wat zal ik zeggen.
    Nu hebben jullie het over krachten etc.die op de vleugel komen.
    Lijm verbindingen die niet sterk genoeg zijn.
    Het zal allemaal wel.
    Maar als ik zie hoe weinig hout er boven de buis zit, heb ik zo mijn bedenkingen.

    [​IMG]

    Maak nog een webbing langs de buis.
    Uitrichten en het helehandeltje vol schuimen.
    Dan zit alles pas vast. En zal bij superwarm weer de boel ook niet verzakken.
    Ook al gezien en meegemaakt.

    Groeten Han.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Volgens mij heeft er nog niemand ergens geschreven dat een bepaalde lijmverbinding niet sterk genoeg zou zijn buiten de terechte opmerking van Gerben dat epoxy met balloons eigenlijk een filler was.
    Ik las wel de vraag van Raymond aan jou of PU-lijm sterk genoeg was.


    Ik weet niet of je er iets mee kunt maar om te voorkomen dat epoxy bijv. scharnieren plakt waar het niet hoort gebruik ik vaseline.
    Je zal vast wel een potje ergens hebben staan. (nachtkastje? ;))
     
  19. allebei

    allebei

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    44
    Vullende lijm

    Schleicher gebruikt voor de verlijmingen van houten romp-spantjes aan de romphuid een mengsel van katoenvlokken en aerosil.
    Katoenvlokken zijn goed bestand tegen schokbelasting.
    Microballoons worden toegevoegd om de stroperigheid te verhogen en het mengsel smeerbaar te houden.
    Normaal werkt de dikte van 'Nutella' wel ok.

    Gewoon een beetje experimenteren met verhoudingen

    Ook vleugelliggers en vleugelhuid worden hiermee gelijmd.
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Ronald, dank voor je toelichting. Katoenvlokken zijn onderweg en kunnen elk moment op de deurmat vallen.

    De ribben waar de remkleppen tussen komen zijn uitgezaagd.
    [​IMG]

    De kasten met de remkleppen passen inmiddels strak erin, maar ik heb gezien dat ik ze beter nog heel even eruit kan laten tot de beplanking op de vleugel zit.
    Bij de binnenste ribben waar de remkleppen komen moet ik nog een sleuf in de ribben maken om de stuurstang doorheen te kunnen voeren. Het gat onder de beoogde sleuf was bedoel voor servobedrading, gemaakt voor ik me bedacht dat hier een remklep strak tegen de rib zou komen.
    [​IMG]

    Bij één vleugel is de neusbeplanking aan de bovenzijde reeds aangebracht. Eerst heb ik afgetekend waar alle ribben komen.
    [​IMG]

    De beplanking voor de onderzijde is ook meteen afgetekend, want daar kan ik er straks aan de binnenzijde niet meer bij.

    Binnen de lijntjes worden rupsen bisonkit aangebracht, welke ik even later wat uitsmeer. Niet te veel rupsen tegelijk willen aanbrengen, anders droogt de lijm al teveel op en smeert het niet meer goed uit (op de foto was eigenlijk al teveel)
    [​IMG]

    De ribben worden ook ingesmeerd met lijm, en na enig drogen wordt de beplanking aangebracht. Overal goed aandrukken en het zit meteen lekker vast.
    [​IMG]

    De verhoging van de torsiestijfheid valt me wat tegen, maar de echte stijfheid komt pas als ook de onderste beplanking erop zit en de D-box gesloten is. Ik zit zeker niet in over de uiteindelijke te bereiken stijfheid, maar ik had al wat meer verwacht van deze enkele laag.

    Nu ben ik de webbings aan de onderkant vlak met de liggers aan het schuren. Dat gebeurt nu eens buiten, het is zulk heerlijk weer! En dan vanmiddag even lekker vliegen en hardlopen en ik ben weer helemaal het mannetje.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina