90 mm edf op 8s test de cijfers, enkele vraagjes?

Discussie in 'EDF forum' gestart door Witwas, 29 feb 2012.

  1. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    202
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Zonet een test uitgevoerd op de testbank:

    Setup:

    - Fan jetfan 90
    - Motor: XK4082-1600KV Brushless Inrunner van turnigy
    - Esc: cc ice 2 HV 120a

    Getest op een 8s 4500mah 30c turnigy lipo.

    De cijfers:

    [​IMG]

    De vragen:

    - 132.2 a max: de regelaar kan maar 120a aan en de motor ook. Is dit een probleem?

    - 87251 rpm, kan dit?

    - 3576 watt, max wat zoals weergegeven op de website van hobbyking: 2665 watt. Is dit een probleem?

    Alvast bedankt voor de reacties
     
  2. imre43

    imre43

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    420
    Locatie:
    vlaardingen
    En vergeet niet dat die motor maar tot 22,2v is dus je zit over al over de specs heen wat denk je zelf.
     
  3. Lennovich1

    Lennovich1

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Moerbeke-Waas
    dat gaat lekker roken denk ik...:p
     
  4. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    als je een te hoog voltage op je motor zet gaat hij heel onefficent werken daarvoor is die maximale voltage

    ergens bij elektronica staat een heel verhaal waarom

    waarschijnlijk kun je beter als je meer rpm wil een hoger kv motor nemen of een andere motor die meer stroom kan hebben.

    verder een jet fan 90 is een mooi apparaat zeg ik ben benieuwd naar je bevindingen maar waarom neem je geen standaard combo? dan weet je zeker dat het werkt.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2012
  5. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ik zou de Ampere waarden van de ICE regelaar niet blindelings vertrouwen, hang er voor de zekerheid maar eens een aparte amperemeter tussen. Mijn Habu gaf ook 130 ampere aan terwijl een aparte amperemeter 105 ampere aangaf. Ik moet Castle Creations nog vragen waardoor dit komt.

    Er zijn verder 2 versies Jetfan 90, indien je stator 5 bladen heeft heb je versie 2, deze heeft een beter rendement. Met 6 stator bladen heb je je versie 1. De stator is niet het grootste verschil tussen de beide versies, de werkelijke verbetering zit in het materiaal van de rotor.
    Met een 1680kV motor trekt de Jetfan V2 ca 100 ampere, ofwel met jou motor van 1600Kv zul je waarschijnlijk rond de 90 ampere uitkomen, tel daar nog eens 10 ampere bij voor de inbouw, dan verwacht ik dat je in werkelijkheid rond 100 ampere zult trekken. Ofwel ca 2,75KW. ;)

    Het toerental klopt ook niet, je moet het juiste aantal polen opgeven. Waarschijnlijk moet je het aantal polen verdubbelen. Een toerental van 43000 lijkt me echter ook nog iets aan de hoge kant, maar komt aardig in de richting (is wel erg veel power) :)

    PS: Ik moet mijn 1680Kv op 8s nog laten lopen.

    Succes,
    Emile
     
  6. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Test het eens op 6S i.pv. 8S.
    Volgens mij blijf je dan wel binnen de spec`s van je spullen.

    even voor Robert:
    spanning in volt(s) en stroom in ampere(s)

    groetjes Richard
     
  7. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    202
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    @ robert: is een standaard combo, de motor werd me aangeraden door de mensen van ejet zelf. Ik had hen ook de vraag gesteld als 8s geen overkil zou zijn maar blijkbaar zou dit geen probleem zijn (hebben ze letterlijk bevestigd via mail).

    @ Richard: op 6s blijft alles mooi binnen de normen, ik probeer enkel een 1 op 1 (stuwkracht/gewicht) te bekomen en daarvoor zal ik naar 8c moeten vrees ik.

    @ Emile: het is de versie 2. Ik zal er morgen eens mij wattmeter aan leggen.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Qua afmetingen en gewicht van die motor zou ik ook zeggen dat ie het opgegeven vermogen (voor EDF toepassing) aan moet kunnen. Met dat vermogen zijn je accu's toch in 3,5 minuut leeg, niet vergeten om "stationair" na te koelen na iedere vlucht. :)

    Waarom het opgegeven MAX voltage echter zo laag is vergeleken bij de MAX stroom vind ik echter wel vreemd. Met een hoger kV zou ik dat wel snappen. Ik zou zeggen uitproberen en temperatuur in de gaten houden.

    Maar wat is die motor VERSCHRIKKELIJK zwaar zeg, ik zou zelf voor een HET-700-68-xxxx motor gekozen hebben?

    Succes,
    Emile :cool:
     
  10. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Ejets

    Als ze je deze combo bij Ejets letterlijk hebben aangeraden zou ik ervan uitgaan dat het ok is. Rico heeft heel veel motoren uitgetest op de fan.

    In het Edf gebeuren draaien veel motoren boven hun kunnen omdat ze optimaal gekoelt worden(kan ook zoveel seconden vol gas zijn).

    Je regelaar zou ik inderdaad een amp tang aan hangen kan nog wel eens schelen.

    Als je regelaar het niet meer zou trekken gaat hij in over temp beveiliging.

    Mocht je zover zijn laat ons ook meegenieten met het WOESCHHH sound via een filmpje.

    Mvg
     
  11. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    202
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Ik heb deze middag mijn meter er aan gehangen. Ik kreeg andere cijfers:

    - amp: max 107
    - Watt: max 2800

    Dit zijn cijfers die eerder bij deze motor passen.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2012
  12. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Vandaag mijn setup getest ... trekt ingebouwd 110 ampere op 8s 5000 (45c) en 3,2KW ... 37500 toeren. Zonder amperemeter er tussen haalt ie 38500 toeren. ;)

    Helaas niet airborne kunnen gaan ivm aanhoudende regen. Tevens wil ik de retract bevestiging gaan veranderen, ze moeten dieper in de vleugel ... de wielen staan nu te zeer naar binnen. Werk aan de winkel dus ...

    Grtz,
    Emile :cool:
     
  13. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Mooie setup ... houden zo en lekker mee gaan vliegen.

    Succes,
    Emile :p
     

Deel Deze Pagina