Cessna 182 van hangar9

Vandaag een grote stap voorwaarts gemaakt!!

Gisteren had ik een clublid gevraagd eens te kijken naar die motor i.v.m. het slechte starten.
Gezien de leeftijd was het zeer wel mogelijk dat de kracht van de magneet afgenomen was waardoor de vonk ook dermate zwak was dat fatsoenlijk starten bijna niet mogelijk was.

Vandaag een ombouwset gehaald naar electronische ontsteking, de spullen erop gebouwd (inclusief electronische schakelaar om de ontsteking op de zender uit te kunnen schakelen) en de boel afgesteld.
Het resultaat mag er zijn!!
starten van de zenoah62 met electronische ontsteking

Hierna de (nieuwe) motorkap op maat gemaakt en gemonteerd.
Indien het weer meewerkt dit weekend zal hij, na maanden van sleutelen, eindelijk weer eens dat gaan doen waarvoor hij gemaakt is.... vliegen!!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatste update,

Na maanden van testen, veranderen, weer testen, vloeken, weer veranderen, afstellen heeft hij vanmiddag eindelijk weer gevlogen!!

Nu alleen nog het fijn-afstellen van de carburateur en de swingrubbers vervangen voor kortere...

grt, Louis
 
Hey louis,

Fijn dat ze eindelijk klaar is!
Motor start en loopt inderdaad mooi.
Wens je vele fijne vluchten!


Ik laat je nog wat weten zodra ik klaar ben voor mijn eerste vlucht met mijn Cessna.

full



Grtjs Danny,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Danny: ben erg benieuwd, kist ziet er mooi uit (jaloers op je spinner:rolleyes:)

@ Michiel: Zoals Wesley reeds aanhaalde verwacht ik met deze setup onder de 80 Db uit te komen.
Het klinkt erg beschaafd in ieder geval!

Vanavond de laatste puntjes op de i gezet; kortere swingrubbers gemonteerd en speling van de gasstang afgehaald.
Verder het stuurwiel iets beter gericht...

Komende dagen nog wat meer vluchten maken voor de finetuning...

Komt goed!
 
Zo, vandaag weer een vluchtje gemaakt.

De walbro verdient nog wel wat aandacht; wanneer ik, zeg 10 minuten, half gas vlieg en trek daarna het gas dicht voor de landing slaat de motor direct af.

Staat hij in het laag dan te arm of te rijk....:rolleyes:

Wie het weet mag het zeggen...:D
 
Waarschijnlijk te rijk. Als je ineens het gas dicht trekt heb je ineens minder benzine nodig.
Maar het is moeilijk zo te zeggen.
je moet uitgaande van wat je nu hebt de staionair-naald (L) zo bijstellen dat de motor goed oppakt vanaf stationair, dus ook na een paar minuten. Dan bij volgas de H bijstellen voor goede volgas loop. Dan procedure herhalen, net zo lang tot het klopt. Steeds maar weinig (max 1/8 slag verstellen).
H en L beïnvloeden elkaar heel erg, vandaar de herhaling, waarbij je steeds dichter naar de goede instelling toe kruipt.
Vaak moet je dan na het vliegen nog wel wat verstellen. Ook dan per keer maar heeeel weinig.

André
 
Het zit me ook niet mee met deze kist...:rolleyes:

Heb ik de motor eindelijk in orde, maak ik een stomme fout....:(

zie filmpje vanaf 8:00 minuten.

Door het "op me af" vliegen kon ik de snelheid niet inschatten, gevolg: motorschot eruit gebroken....

Naja, weer wat bastelwerk te doen, en een motivatie voor André om door te werken zodat die paf in de lucht komt!!!:rolleyes:
 
Moedig om het staartje van dat overigens prachtige filmpje te plaatsen.
Fraaie zwevers... maar ook prachtige sleepstarts. Top!

Die landing... tja... dat is gewoon nog niet goed de smerige streken van je kist kennen... maar ook wellicht je view-point... net hoe je voor je kist staat als je deze binnenhaalt... Stond je net even ongunstig om de snelheid in te schatten. Hoppa!

Lijkt me wel reparabel. Prop is kaduuk. Altijd weer stik zonde!
Gelukkig zat de kap niet op de neus... overigens... als je het CG met kap hebt bepaald... die kap heeft redlijk massa?... was ze niet iets te staart lastig?
Gr Bas
 
Hoi Bas,

Het cg was goed, bepaald zonder de (erg lichte) kap.

Mijn positie t.o.v. het vliegtuig was inderdaad niet goed.
Ik stond aan de ene kant van het veld en 250 mtr tegenover mij kwam het toestel aanvliegen, dus verre van ideaal om snelheid in te schatten!!

grt, Louis
 
Fraaie zwevers... maar ook prachtige sleepstarts. Top!

ja, mooi he! :mrgreen: De sleeps gingen erg goed, ik hang graag achter Louis. Blij om te lezen dat ie de Cessna toch op gaat lappen, want het is echt een sterke sleper. (met een prima piloot)

Ik stond aan de ene kant van het veld en 250 mtr tegenover mij kwam het toestel aanvliegen, dus verre van ideaal om snelheid in te schatten!!

Daar had ik dus ook last van. Weer een goede leermoment! Toch 1 ding om de omstandigheden duidelijker te maken. Er hing daar op het veld een prachtig windvaantje, die rond tolde of er een heli omhoog moest. Maw dat zelfde vaantje gaf dus precies aan waar zich thermiek vormde, die erg sterk aanwezig was. Zo kwam het dus voor dat we starten vanaf de ene kant tegen de wind in, en tijdens de final je plotseling met de wind in de staart de landig moest maken.

Om te zweven méer dan prima, maar met landen soms een uitdaging. ;) Ik denk dat dit ook een kleine rol heeft gespeelt.
 
Hoi Louis,

Even een technische blik op de crash. Je positie was idd erg lastig. De reden tot de duik vlucht was omdat toch de snelheid te laag was geworden. Hierdoor overtrok het toestel en omdat het zwaartepunt dus goed blijkt te liggen duikt het toestel naar voren. Wanneer het niet een overtrek is geweest dan heeft het hoogteroer onvoldoende kunnen presteren waardoor ook de neus naar beneden komt.

Succes maar weer met de reparatie.

Gr. Yuri.
 
even een fotootje van de schade...

full


Zoals te zien is moet dit volgens mij vrij eenvoudig te repareren zijn.
Ook viel mij op dat het motorschot wel erg marginaal vast zat, dus wat verstevigingen aanbrengen lijkt me wel verstandig...

Later weer meer.

Grt, Louis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat motorschot was er bij mij ook al uit geweest en ik was er toch wel van overtuigd dat ik het juist extra verstevigd had. Maar aan de andere kant nu is hij er mooi uitgebroken zonder de romp verder zwaar te beschadigen.
 
Klopt inderdaad, maar bij zo'n bruut van een motor is wat extra versterking toch wel gewenst denk ik, zeker wanneer ik ga slepen....:rolleyes:
 
Door persoonlijke omstandigheden kon ik het niet opbrengen dit toestel nog te repareren, ofschoon het een niet al te grote klus zou zijn geweest.
Hij gaat binnenkort naar een nieuwe eigenaar.

Hiervoor in de plaats komt een andere sleper....
Wat? blijft nog even een verrassing....:rolleyes:

Columbia-collega's; niks verklappen hé....;)
 
Back
Top