Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Hallo allemaal,
Ik heb net een mx-12 met gr12 ontvanger aangeschaft.
Nu probeerde ik de reikwijdte test en die gaat bij 20meter al onder de -80Dbm.
In de handleiding staat dat als je geen -80Dbm haalt op 50m je niet mag vliegen.
Ik heb de antenne op de ontvanger en zender al op verschillende posities gezet maar steeds zelfde resultaat.Ook na update van zender en ontvanger nog steeds hetzelfde.
Heeft iemand hier ervaring mee?
De servos blijven tijdens de test wel doen wat ze moeten.


Ik haalde ook niet die 50 meter, maar zat er niet ver onder. Deze waarden gelden volgens mij wel voor de gr-16, die een rijkwijdte van 4000 meter moet hebben. de gr-12 komt niet zo ver.

zorg bij de range-test dat het toestel minstens 1 meter boven de grond staat, en dat de ontvanger naar je toe wijst. dan zou je zeker tot 40 meter moeten komen.
 
Vandaag andere zender + ontvanger meegekregen.
Geeft beter resultaat maar geen 50 meter.
De 50 meter is dus waarschijnlijk voor de gr16 zoals iemand hier al zei.
Ga woensdag testen in vlucht.
 
Laadtijd zenderbatterij MX-20

Even een vlug vraagje.

Hoelang laden jullie de batterij nadat je de melding hebt gekregen op de display dat de batterij moet worden opgeladen?

In de handleiding staat dat een lege standaardbatterij ongeveer een 12-tal uur aan de lader moet liggen.
De vraag is, wat is leeg. Is leeg als je de melding krijgt op de display of bedoelen ze echt helemaal leeg?
 
Laatst bewerkt:
NiCd/NiMH cellen met 0,1C gedurende 14-16 uur (het laadrendement is 70%) , dan weet je dat ze helemaal vol zijn. Begintoestand maakt niet uit bij laden met 0,1C, bij langzaamladen mag je gerust paar dagen langer laden (geen gewoonte van maken).
 
Hallo allemaal,
Ik heb net een mx-12 met gr12 ontvanger aangeschaft.
Nu probeerde ik de reikwijdte test en die gaat bij 20meter al onder de -80Dbm.
In de handleiding staat dat als je geen -80Dbm haalt op 50m je niet mag vliegen.
Ik heb de antenne op de ontvanger en zender al op verschillende posities gezet maar steeds zelfde resultaat.Ook na update van zender en ontvanger nog steeds hetzelfde.
Heeft iemand hier ervaring mee?
De servos blijven tijdens de test wel doen wat ze moeten.

Waar staat dit in de MX16 handleiding (pagina)?
Ik zie alleen de range check op blz 62 of 80/81.. Daar hebben ze het niet over 80Dbm.
Hebben jullie een nieuwere manual?
 
NiCd/NiMH cellen met 0,1C gedurende 14-16 uur (het laadrendement is 70%) , dan weet je dat ze helemaal vol zijn. Begintoestand maakt niet uit bij laden met 0,1C, bij langzaamladen mag je gerust paar dagen langer laden (geen gewoonte van maken).

Tot nu toe heb ik telkens de zender maar zo'n 6 uur laten opladen. Maar wou toch eens weten wat de ideale laadtijd was.

De zender heeft nu 9 uur aan de lader gelegen en het batterijpack had toch al lichtjes warm. Misschien toch een teken van overladen dus ben ik gestopt met laden.

Da's iets wat men toch zou kunnen implementeren, dat de zender automatisch de stroomtoevoer stopt wanneer het pak volgeladen is.
Op de huidige manier kun je toch gemakkelijk je pak overladen...


Nog even een heel andere vraag.
Mijn MX-20 heeft nog altijd de eerste firmware, d.i. 1.000 als ik mij niet vergis.
Wat zijn de voordelen aan het updaten van die firmware?
Zijn er belangrijke gevolgen?
 
Laatst bewerkt:
Als je update versies downloadt naar je pc krijg je er ook een word-document bij, waarop staat wat de verbeteringen zijn t.o.v. de vorige versies. Je kunt dan vervolgens zelf beslissen of deze verbeteringen voor jou nuttig zijn en ze dan al dan niet op je zender zetten. Absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de zender zijn deze updates niet.

Zoals Ron al opgeeft mag je bij langzaam laden gerust wat langer laden, zolang je dat niet overdrijft (dus geen dagen aan de lader laten hangen). Vroegâh deden we trouwens niet anders met onze (NiCd) zender- en ontvangeraccu's omdat snelladers pas op de markt kwamen toen elektrovliegen mogelijk werd. Dat bij langzaam laden de zender het laadproces niet stopt komt doordat de eindspanning van een NiMH-accu niet gedefiniëerd is, zoals dat bij bijv. LiPo's wel het geval is. Die eindspanning is bij NiMH-accu's van veel factoren afhankelijk, onder andere van de leeftijd. Naarmate de accu ouder wordt neemt die eindspanning toe.

Bij snelladen van NiMH-accu's wordt de accu trouwens door delta-peak laders ook altijd (iets) overladen. Hier is het wel heel erg van belang, dat het laden tijdig wordt gestopt omdat er anders onmiddellijk schade ontstaat. Zodra de accu vol is wordt-ie namelijk warm en zal steeds warmer worden en uitenindelijk oververhit raken als het laden niet stopt. Bij langzaam laden ontstaat er wel enige warmteontwikkeling, maar daar blijft het ook bij.
 
... De zender heeft nu 9 uur aan de lader gelegen en het batterijpack had toch al lichtjes warm. Misschien toch een teken van overladen dus ben ik gestopt met laden. ...
De accu is vol, inderdaad. De energie die de lader vanaf dat moment in de accu stopt, wordt omgezet in warmte en niet meer in chemische energie, geen probleem bij langzaam-laden. Het elektrolyt in de cel wordt ook ontleed (in gassen) maar de ontledingsprodukten worden weer snel genoeg omgezet in elekrolyt. Daardoor kan overladen geen kwaad bij langzaam-laden. Bij snel-laden en overladen is er te veel gasvorming, gassen worden naar buiten geblazen via veiligheidsventiel (capaciteitsverlies), of de accu kan niet snel genoeg af-gassen: boem!

'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

 
Laatst bewerkt:
Gisteren nieuwe mx12 met gr12 getest en alles liep vlot .
Range check ging tot +-40 meter al zat hij al vanaf 30 meter onder de 80Dbm.
Daarna testvluchten gedaan met 1200mm span vliegtuig.Steeds verder en verder...
Steeds prima contact en geen enkele waarschuwing.Voor grote toestellen denk ik wel de gr16 ontvanger aan te schaffen.
 
Bedankt voor de toelichting m.b.t. het opladen van de zenderaccu.
Ik laad enkel met de bijhorende lader, dus het licht overladen zal wel niet erg geweest zijn dan.
 
Hallo,
Daar ik me wat aan het oriënteren ben op het gebied van 2,4Ghz, kwam ik op dit nieuwe product van Graupner. Een zendmodule waarmee je een 35Mhz Mx-16s zender om kan bouwen naar een HoTT 2,4Ghz systeem.
Ik heb hier nog maar weinig informatie of gebruikers berichten over kunnen vinden op internet. Zijn er hier mensen die deze module al ingebouwd hebben? En is het echt zo makkelijk als de oude module verwijderen nieuw stekkertje vastklikken en de antenne vastdraaien?

Ook staat aangeven dat het aansluiten van de Smartbox mogelijk is. Omdat ik vooral aan zweefvliegen doe lijkt de combinatie van telemetrie met een vario module mij erg interessant. Maar is het mogelijk om wanneer ik mijn Mx-16s uitrust met het HoTT systeem en de Smartbox daadwerkelijk log's te maken van de vlucht? Aangezien de Smartbox geen geheugen kaart in de zender zelf heeft, zoals in de 'echte' Mx-12/16/24 HoTT.

Groeten Rick
 
Hoi Rick,
Het eerste deel van je vraag kan ik je niet mee helpen.

Over de Smartbox en het loggen; dat staat geheel los van elkaar. Je hebt een module met SD-kaartje nodig. De module voor de MX-16 heeft dat zo te zien niet en dus ook geen log-functie.
De Smartbox is een extra display, daarnaast is het mogelijk er ontvangers en modules mee te programmeren.

Dat extra display gebruik ik eerlijk gezegd steeds minder; de dingen die ik wil weten (bijvoorbeeld de gegevens van de vario) laat ik via de "Sprachausgabe" naar de koptelefoon gaan. Ik kijk zelden tot nooit op het display.
Ik weet ook niet of de module die je liet zien een spraakmodule heeft; ik zie namelijk geen koptelefoonaansluiting. Dat zou betekenen dat je ook weinig kunt met een vario.

Maar misschien zie ik dat allemaal verkeerd, dat weet ik niet zeker.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Arjan,
Dat dacht ik inderdaad al, was ook wel iets te mooi om waar te zijn. Als je een SD kaart in de Smartbox kon doen zou iedereen met de 16S deze (goedkopere) overstap wel maken.
Wat ik me dan wel af vraag; is de 'live' telemetrie wel mogelijk zonder log functie. Zodat ik bijvoorbeeld wel gewoon de ontvangeraccu spanning af kan lezen of de vlieghoogte van het moment. Als dit mogelijk is heb ik uiteraard wel de Smartbox nodig.
Het is in ieder geval mogelijk om de overstap van 35Mhz naar 2.4Ghz HoTT te maken. Is telemetrie mogelijk dan is dit een extra luxe. Wat me nog een beetje tegenhoudt is de prijs van Graupner ontvangers...

Groeten Rick
 
En is het echt zo makkelijk als de oude module verwijderen nieuw stekkertje vastklikken en de antenne vastdraaien?

Het stekertje moet worden gesoldeerd, niet geklikt. Verder stelt de ombouw inderdaad niets voor en kun je het telemetriescherm gewoon gebruiken.
 
Rick,
In de "echte" MX-16 HoTT komt een deel van die gegevens op het normale zenderdisplay te staan (ontvanger-accuspanning bijvoorbeeld), loggen is een geheel los daarvan staande functie.
Dus ja, de telemetrie heb je; de logfunctie niet. De Smartbox heb je denk ik inderdaad wel nodig om de telemetrie zichtbaar te maken. Tenzij het zenderdisplay van de oude MX-16 daarvoor ook al geschikt is, dat weet ik niet. Als je een variomodule gaat gebruiken zul je de gegevens daarvan op de Smartbox kunnen zien.
 
Het stekertje moet worden gesoldeerd, niet geklikt. Verder stelt de ombouw inderdaad niets voor en kun je het telemetriescherm gewoon gebruiken.

Dank voor het antwoord Jan, hier zat ik op te wachten. Lijkt me het overwegen zeker waard.

In de "echte" MX-16 HoTT komt een deel van die gegevens op het normale zenderdisplay te staan (ontvanger-accuspanning bijvoorbeeld), loggen is een geheel los daarvan staande functie.
Dus ja, de telemetrie heb je; de logfunctie niet. De Smartbox heb je denk ik inderdaad wel nodig om de telemetrie zichtbaar te maken. Tenzij het zenderdisplay van de oude MX-16 daarvoor ook al geschikt is, dat weet ik niet. Als je een variomodule gaat gebruiken zul je de gegevens daarvan op de Smartbox kunnen zien.

Als ik gebruik wil maken van de telemetrie heb ik inderdaad de Smartbox nodig. Aan het scherm van de zender zelf valt niks af te lezen. Het gebruik van de variosensor lijkt me bij nader inzien toch niet bruikbaar. De stijg/zak waardes kunnen wel op de Smartbox staan maar daar zul je zonder enige vorm van speaker of koptelefoon uitgang niks aan hebben. De hele tijd op het schermpje kijken is onmogelijk. Op het moment heb ik nog gewoon een Sky Assistant Vario die wel kan loggen en mij erg goed bevalt.
Ik ben net ook getipt door iemand over de Jeti Duplex systemen. Deze maken het in ieder geval wel mogelijk om in één stap over schakelen op 2.4 en telemetrie. Met de daarbij horende prijs uiteraard :p

Groet Rick
 
Je kunt ook een MX-16 HoTT aanschaffen :-)
Ik overweeg zelf wel om mijn 35MHz MX-16 van die module te voorzien, dan kan mijn zoon ook met mijn modellen vliegen zonder dat ik daar steeds andere ontvangers in hoef te prikken om niet zelf aan de grond te hoeven blijven.

Ik heb trouwens eindelijk de 1 cel 6000 mAh lipo voor mijn HoTT zender weten te bemachtigen. Als het wat kouder weer is en je gebruikt de Smartbox én de spraakweergave dan is de originele accu wel snel leeg. Is nu verholpen.

120401_MX16001.jpg


Na ruim 3 uur zendertijd is de spanning maar een héél klein beetje gedaald. Daar kom je een dag wel mee door. Misschien wel twee.....

120401_MX16002.jpg
 
Voor mijn zender-upgrade dacht ik voornamelijk aan een DX8. Maar nadat ik dit draadje heb gelezen ben ik ernstig aan het twijfelen gebracht. Komt natuurlijk vooral door Arjan, en die loopt al zolang ik 'm ken met een Graupner-pet op... :p
 
Back
Top