laadtijd lipo 2200 3s

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door fritskos, 1 jun 2012.

  1. fritskos

    fritskos

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    141
    ik wilde weten of iemand me kan vertellen hoelang de laadtijd is voor mijn lipo en bij welk voltage hij moet stoppen. De eerste keer laden kwam hij tot 12,5, de 2e keer nog maar tot 10,5 toen hij stopte.
    ik heb de robbe power peak A4 EQ-LCD lader en een red power 2200 3s 11,1 lipo.
    Mijn lipo was leeg tot 7,26 althans volgens de lader toen hij begon met laden.
    ik heb de regelaar op de lader op ± 2200 staan.
    Ik heb al zeer veel op het forum gelezen over lipos maar ben electrotechnisch niet zo heel best.
    Duurt dit uren??

    groeten, frits
     
  2. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Frits,

    Je kan er standaard vanuit gaan dat je een lipo met 1 S laad. Het duurt dus een uur.
    Je moet echter wel een lader hebben die lipo kan laden. En dus automatisch afslaat. Anders blaas je hem op.


    groeten gert/jan
     
  3. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Uden
    3S Lipo leeg tot 7,26 volt is direct weggooien en een nieuwe kopen, belast mag de spanning van een 3S lipo niet onder 9 volt komen.
     
  4. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Correct me if im wrong maar 7.26 volt is volgens mij einde oefening lipo.
     
  5. fritskos

    fritskos

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    141
    hoe kan ik dat tijdens de vlucht dan controleren dat de spanning niet onder de 9 volt komt?

    grfr
     
  6. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Zorgen dat de regelaar de juiste cut off voltage als instelling heeft of een lipo alert instaleren die gaan piepen als je accu leeg is.
     
  7. fritskos

    fritskos

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    141
    ik heb een blade 450 en weet niet of ik dat op de regeallar kan instellen, wel heb ik op de zender een timer zitten, zou ik misschien ook kunnen gebruiken op een bepaalde tijd of is dat niet precies genoeg.

    grfr
     
  8. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dan zou ik dat eerst onderzoeken voor je apparatuur gaat aanschaffen.
    Met een timer kan het ook maar het is afhankelijk van hoe bedreven je daar mee bent.
    Eigenlijk moet je altijd met een timer werken en is een LVC(low voltage cutoff)een uiterste noodstop.

    Verplicht lees voer voor lipo gebruikers.;)
    wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Zelfs als de Blade 450 naar de grond zakt door een lege accu, zal hij nog steeds niet onder de 9 volt zakken. Wel als je daarna opnieuw probeert de heli te vliegen, of hem laat draaien op de grond.

    Gewoon stoppen na zo`n 6 minuten, dan gaan de accu`s langer mee.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon eerst (bijvoorbeeld) 4 minuten vliegen en kijken wat je lader er in terug stopt.
    Dan 5 minuten vliegen, en opnieuw kijken wat er in terug gaat. etc etc, net zolang tot je lader aangeeft dat hij er ongeveer 1750 mAh weer in terug stopt. Dat is dan je max veilige vliegtijd.
    Vervolgens je timer 30 seconden lager instellen, en je hebt voldoende veiligheid om je LiPo's een lang en gezond leven te geven.

    Zoals anderen ook al opmerkten, zodra de LVC ingrijpt, ben je al te laag, en ben je je LiPo's aan het slopen.

    Een LiPo met 1 C laden duurt bij volledige ontlading normal gesproken ongeveer 70 minuten, beetje afhankelijk van je lader en de dikte van het laadsnoer (spanningsverlies over snoer en connectors). Bij 80% ontlading zal het 50 tot 55 minuten moeten duren (ongeveer).

    Groet, Bert
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hoi Frits,
    met een Capacity Controller kan je kijken hoeveel in elke cel van je 3s Lipo zit.
    Ik denk, dat de Lipo niet te leeg was, erder dat hij door een balancervout to vol was.
    Ik heb het ook gehad, dat een nieuwe Lipo 0,8 volt op een cel had, dus overleden, en bij een andere nieuwe Lipo, max. voltage 3,9, ging gewoon niet verder te laden.
    Mijn advies: Lipo alarm, timer, en voor en na het opladen met ballancer alle cellen meten.
    Heligroet, Uwe

    edit: laadtijd rond 60 min met 1 C zo als Brutus schrijft
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2012
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als zo'n Capacity Controller resterende lading bepaalt d.m.v. van spanningsmeting, heb je er weinig aan, zeer onnauwkeurig, en dus riskant voor accu. De enige goed ladingsbepaling is ontladen, maar ja dan is de accu leeg. Een LVC is het veiligst.
     
  13. fritskos

    fritskos

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    141
    hallo allemaal, ben terug geweest naar de winkel met lader en lipo, om de een of andere reden leek het volgens hun wel of de lader had ontladen, want de lipo stond op 8,2V. maar ja, na even goed zoeken was het gevonden, het was iets in de lader. Hij begon de lipo gelukkig weer gewoon te laden, al stond wel hij wel laag.
    Ik ga ook zo'n capaciteits meter kopen heb ik als electro leek tenminste een beetje houvast.

    grfr
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Welke capaciteits meter.
    zo iets?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6589__Battery_Monitor_2_6S.html
    Zo als Ron al op merkte meten van de spanning per cel is nuttig maar geeft geen nauwkeurige informatie over resterende capaciteit in de lipo.;)
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En dus i.p.v. extra veiligheid juist onveiliger.
     
  16. fritskos

    fritskos

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    141
  17. fritskos

    fritskos

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    141
    kijk misschien heeft Ron wel gelijk, maar ik heb absoluut geen verstand van electronica en Ron volgens mij dus heel veel. Ik heb vroeger wel op school iets gehad over watt, volt, ampere en weerstand, maar ik weet er dus eigenlijk niets meer vanaf. Dus dacht ik als het voltage van de lipo niet onder de 9 volt mag komen, ga ik dat gewoon meten.
    Eerst na 5 minuten, kijken wat er nog in zit, zit er nog genoeg in, dan 6 minuten, en zo weet op een gegeven moment mijn vliegtijd voor een lipo bij een bepaald vlieggedrag.
    Of dat de juiste manier is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik het zo volgens mij wel een beetje onder controle kan houden.

    grfr
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tuurlijk, spanning meten is goed ter bescherming van je LiPo accu's, moet je ook gewoon doen Frits. Maar doordat de ontlaadkromme van een LiPo cell zo vlak is, is spanningsmeting niet geschikt voor bepalen van resterende lading. Spanningsmeting is 'alleen' geschikt om te bepalen of je in de buurt van 'leeg' komt.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  20. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Lelystad
    Ik gebruik op elk vliegtuig een instelbaar piepertje om de lage spanning tijdens het vliegen aan te geven. Ik zet hem op 3,2V per cel en hij meet belast.
    Kosten een drol en behoeden je tegen het helemaal leeg vliegen van je Lipo.
    Beter iets dan niets, inmiddels vliegen er al meer op de club.
    </title><meta name="description" content="1-8S Lipo Battery Low Voltage Tester Buzzer Alarm in Consumer Electronics , Multipurpose Batteries Power , Battery Testers |eBay"><meta name="keywords" content="1-8S Lipo Battery Low Voltage Tester Buzzer Ala
    Ton
     

Deel Deze Pagina