Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

Discussie in 'Electro onroad' gestart door SCRT Pilot, 5 feb 2010.

  1. ijdod

    ijdod

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    47
    Dat geloof ik direct, maar met de matige hoogte afstelopties die een F103 voorkant heeft moet daar bijna een cm af om richting de 5mm rijhoogte te gaan. Ik weet dat die zaagjes sneller werken, maar ik heb nog zo'n klassieke slijper :D
     
  2. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.573
    Locatie:
    Lelystad
    @ijdod..... Ik zag dat je al wat gepost had op rctech.
    Het enige wat je kan doen is idd de steering blocks wat kleiner maken en daar spacer ringen onder of boven zetten.
    Doe dit zowel boven als onder.

    mvg Roy
     
  3. ijdod

    ijdod

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    47
    Die heb ik al :D. Was benieuwd of ik nog wat open deuren gemist had wat die voorkant betreft.
     
  4. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    Het lijkt alsof de nieuwe alu blokken die op de 104wgprxpro, of hoe dat ding ook mag heten :) wel een stuk lager kunnen omdat die in tegenstelling tot de plastic blokken minder hoog zijn. Zou iemand dat eens kunnen nameten?
    De blokken zijn trouwens als set wel duur!
     
  5. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik weet de hoogte niet maar ze zijn inderdaad minder hoog als de standaard blokken.
    Met deze alu versie kun je ook kiezen tussen inline en 3,5mm trailing door de assen om te draaien. (zijn excentrisch)
     
  6. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    Het was even zoeken:

    Tamiya America Item #54357 | RC Adjustable Metal Upright - F104
    adviesprijs in US: $59, inderdaad prijzig zelfs als je deze halveert naar de "street price"

    Volgens de handleiding worden deze blokken precies als de witte plastic gemonteerd, en moet je een beide kanten van het alu blokje een 1,5mm ring steken. Hierbij dus het antwoord.
     
  7. ijdod

    ijdod

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    47
    Denk dat voor dat geld de TRG stuurblokken ook een optie zijn.

    [​IMG]
     
  8. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Standaard blokken kun je makkelijk iets van de bovenzijde afhalen. Ik gebruik de kingpins waar de veer onder de onderste draagarm zit. Boven en onder het stuurblok zit een e-clip. Als je het stuurblok met de madeschroef vastzet, kun je de rijhoogte traploos instellen. En dit allemaal net bedacht, dus nu maar eens uitvoeren :p

    @IJdo: ik maak de voorbanden altijd op 58mm, dus een best stuk afdraaien. Met mijn set kan ik zo'n 3mm per keer pakken, dus 2x eroverheen en klaar! Ik begrijp dat jij de klassieke Corally slijper gebruikt? Ik heb daar nog nachtmerries van :rolleyes: Zeker met de knakenjappen...
     
  9. Johnson40

    Johnson40

    Lid geworden:
    4 mei 2012
    Berichten:
    64
    Met de 'oude' Corally slijper heb je Engelen geduld nodig bij knaken jappen!
    Leuke anekdote: jaren terug begin van het winterseizoen dacht ik leuk even mijn F1 voorbanden op de juiste diameter te slijpen.... tsja de slijper stond echter nog op 1:12......

    Marten, heb jij een fotootje van jouw bandenslijper?
     
  10. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Even kijken of de foto doorkomt. De motor is een slijpsteen, de adapter is een F103 wielmeenemer en de langsgeleiding is een oude machinebankschroef. Zaagblad is een stukje decoupeerzaag.

    [​IMG]
     
  11. foxspeed

    foxspeed

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    398
    Locatie:
    flevoland
    hobby BOB creatiefff

    Ik zit te twijfelen tussen een F1 of een pro 10 en ik weet dat ik nu olie op het vuur ga gooien maar wil eigenlijk een beetje voor en nadelen van elkaar weten????
     
  12. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.573
    Locatie:
    Lelystad
    Ligt er aan welke F1 je wil gaan rijden;)
    Pro10 is snel,fun en spectaculair om te zijn.
    Motorkeuze is simpel in de NL klasse, dit is een 10.5.
    Merk maar niet uit, net als de regelaar.
    Type auto, 200 of 235MM.
    Beide hebben hun voor en nadelen.
    Banden , foam.
    200MM: Meerdere aanbeiders zoals Xray,Corally,CRC,Associated en Serpent
    235MM heb je er 2 fabrikanten(voor zover ik weet) die standaard een 235mm maken en dat zijn Corally en RCDevil.
    Voor de Xray is een 235 set te krijgen via Nitrosisters en Serpent, CRC leveren hem vanuit eigen fabrikaat
    Tevens is het altijd mogelijk om zelf de auto breder te maken met BV IRS onderdelen en eigen ontwerp.
    F1.
    180,190 of 200MM.
    Motorisering ligt aan club of serie die je mee wil rijden net als de regelaar.
    Banden precies het zelfde.
    Foam of rubber, ook dit is afhankelijk van de club regels.
    F1 kan goedkoper zijn, maar dit ligt aan welk chassis je gaat rijden:cool:
    Snelheid zit er bij de Pro10 goed in.
    Heb begrepen dat 105KM op de MACH geen uitzondering is:)
    De F1 is een stuk langzamer maar alsnog erg leuk om te zien als je een heat vol hebt.
    Dit zijn zomaar een paar punten ivm verschil en dit zal zeker aangevuld worden door andere mensen.

    mvg Roy
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2012
  13. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou je bijna willen adviseren om dit weekend een kijkje te nemen in Deventer bij de 3de NK. Is wel een uurtje rijden maar daar zijn zowel f1's als pro10's aanwezig. Of anders bij de 4de ZAC op Heemstede. Wellicht maakt dat de keuze wat gemakkelijker als je de auto's in de pits en op het circuit ziet.

    Op de Mach is er een pro10 klasse en op Deventer is er een F1 klasse, beide met een goed gevulde deelnemersaantal. Op MRM zijn beide klasse aanwezig. (kwa deelnemersaantal weet ik niet). Hoe het zit bij andere circuits is me niet echt bekend. Als je het leuk vind om (in de toekomst) op verschillende circuits te gaan rijden zijn er voor beide klasse race series om je bij aan te sluiten.

    Voor beide klasse geld dat je naast een goede setup een gevoelige gasvinger moet ontwikkelen om beheerst rond te komen.

    De stock pro10's gaan best hard op het rechte stuk (de nitro klassen kunnen nog harder) maar op de rijderstelling ervaar je die snelheid minder dan als je als toeschouwer langs het circuit staat. Komt een stukje gewenning bij kijken.
     
  14. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Beide klasse's zijn voor de liefhebbers, dit is niet zomaar even rijden met een auto zoals een 4WD. 2WD moet je liggen, geeft een heel andere ervaring op de baan. F1 rij je omdat je F1 mooi vindt en Pro10 om de kik te hebben in één van de snelste wedstrijdklasse's te kunnen rijden. Het is ook allemaal een beetje oldschool: basis is redelijk simpel, afstellen redelijk beperkt en je rijdt in de meeste gevallen op foam, met het daarbij behorende afdraaien en smeren.
    F1 kun je nog steeds redelijk low-budget rijden, Pro10 heb ik verder geen ervaring mee.
     
  15. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Even toegevoegd. Het is voor mij en andere meer dan alleen snelheid. Anders had ik wel in de pro10 modified of 1/8 nitro klasse gereden met de lola's. :D

    Zaterdag grote kans op regen maar zondag droog (vooralsnog). Ben benieuwd...
     
  16. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Rijdt Pro10 dan niet meer Lola??? Dan ben ik er langer uit geweest dan ik dacht :p
     
  17. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Pro10 modified mag alles inclusief nitro kappen. Bij de pro10 stock mag veel maar is het iets meer afgebakend op kappen gebied. (geen nitro kappen)
     
  18. ijdod

    ijdod

    Lid geworden:
    4 apr 2012
    Berichten:
    47
    Ik snap werkelijk niet hoe men het heeft kunnen laten gebeuren om van in basis auto's als de Porsche 962 of de Lola te eindigen in de gedrochten die nu op de Pro10, 1:8 enz gereden worden. :/

    ...en dan klaagt men over Pro10 voorwielophangingen op een F1, of tractorbanden :p
     
  19. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Mjah, er zijn wel mooie Pro10 kappen hoor.;) De Lola is inderdaad niet mooi, en heeft net zoals in de 1/12 last van het "kleine-cockpit-voor-liliputters"-syndroom (moderne 1/12 bodies zijn behoorlijk lelijk).

    Mooie Pro10 bodies zijn alle bodies met een losse achtervleugel (bv. op deze pagina: Page Title), en sommige van de beter gedetaillerde taartscheppen.
     
  20. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Mee eens. Ik rij wat ik mooi vind. Dus mijn F1 moet enigszins gelijken op het echt. En dat zelfde geldt voor de Group-C. Daarom rij ik deze alleen in de Mini-Z
    Thomas bewijst dat het wel kan, helaas zijn dit uitzonderingen want de downforce zal waarschijnlijk niet voldoende zijn, dus worden ze zo niet gebruikt...
     

Deel Deze Pagina