HK board v2.1 probleem

Hey beste forumleden,

Ik heb al een tijdje een account en heb al veel topics doorgelezen. Ook ben ik een tijdje geleden begonnen met het bouwen van een quadcopter omdat het mij erg aansprak. nu kom ik echter op het moment dat ik eindelijk rustig kan beginnen met vliegen maar nu heb ik een aantal problemen en hoopte dat een van jullie mij daarmee kon helpen. ik heb het hele boardje precies ingesteld zoals in de beschrijvingen beschreven staat en wilde rustig beginnen met vliegen. elke potmeter staat bij mij op 20% omdat daarboven de quadcopter al onrustig begint te gedragen naar mijn mening (in een keer een motor een stuk harder laten draaien dan de andere waardoor hij helemaal scheef trekt). als ik hem op 20% probeer te vliegen gaat de quad echter al meteen opstijgen met een afwijking (de ene keer groter dan de andere) als ik dit probeer bij te trimme dan werkt dat voor een paar seconden maar als ik dan iets hoger kom (circa 1 meter) dan beginnen de motoren alsnog in eenkeer een stuk harder/zachter te draaien waardoor hij weer helemaal scheef trekt. en veel lager dan 20% wil ik hem niet zetten omdat de afwijkingen dan alleen maar groter worden. Nu is mijn vraag dus hoe kan ik het beste de potmeters instellen, toch op 50% zetten allemaal? of juist nog lager? en is het normaal dat deze afwijkingen optreden de eerste keren en hoe zou ik dit eventueel kunnen oplossen. belangrijk om te melden is dat ik de standaard software gebruik die er al opstond (ik heb wel een programmeer stick maar wilde het eerst zo uitproberen) en dat ik een HK v2.1 boardje heb.
 
Ik zou toch adviseren om hem een keer te flashen, het verschil bij mij was echt ronduit adembenemend. Het lijkt wel alsof je motoren veels te veel lift krijgen. Misschien dat je je setup eens kan posten?
 
dank voor uw reactie, hier is mijn setup.

hexTronik DT750 Brushless Outrunner 750kv - motoren
Hobbyking SS Series 15-18A ESC - regelaar
ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 15C - accu

flashen wilde ik in de toekomst ook doen, maar ik wilde eigenlijk op zijn minst even rustig kunnen vliegen met de standaard software. Ook heb ik al gecheckt of ik de gyros moest reverse maar dat hoefde niet.
 
De quad weegt rond de 1.3Kilo maar de motoren lijken het makkelijk aan te kunnen (zou rond de 4kilo moeten kunnen tillen) props die erop zitten

SF E-Prop 11x4.7 / 279x119.5mm w/ Adapters B
Slow Fly Electric Prop 11x4.7R SF (4 pc - Gr

(deze maat wordt ook geadviseerd op HK)
 
Motor is geen goede keus geweest (mijn mening) iets rond de 1200kv is beter.

De props zijn voor een quadcopter van deze grote te groot , 10 x 4,5 gebruik ik op de meeste copters.

Grote props werken veel trager .

Ik vloog de eerste Quadcopter met HK board Atmega48 met:
Roll op 60%
Pitch op 25%
Yaw op 60%

En pitch en roll op de zender met 70% DR en 25% Expo (futaba)

Maar er zit altijd verschil in door de keus van de setup en/of software.

Mvg Johan
 
Beetje zoals mijn nieuwe quad... moet inderdaad lukken zo. Je lipo is echter wel wat aan de magere kant.
Toch denk ik dat het handige is om meteen het board te flashen... dan weet je zeker dat de software goed is en er geen corrupte versie opzit en zeker als je gewoon lekker eerst eens wilt rond vliegen. Een netjes geflashed bord is makkelijk in te stellen en zou zonder problemen in een keer moeten vliegen....
 
Nog wel een kleine toevoeging op ferdy:
Als je 'm gaat flashen kun je in + en X config vliegen. + in de flashtool van lazyzero heet gewoon quadrocopter, x is xcopter.
Na het flashen als eerste even de gyro's checken, die van mij klopten niet meer terwijl ze origineel wel klopen
En daarna ook de ESC throttle calibration opnieuw doen, anders kom je alsnog niet van de grond af.
 
Bedankt voor de reacties, ik ga morgen nog even proberen of het niet gewoon met deze software lukt en dan de gyro's instellen zoals vermeld door plotterwelt. als dat niet lukt ga ik hem denk ik toch maar proberen te flashen. nog even een klein vraagje gaat hij uberhaupt wel vliegen met deze setup of moet ik toch andere props bestellen?
 
Ja hoor je kan prima vliegen met deze setup (zeg ik uit eigen ervaring. Jou setup lijkt aardig op de setup van mijn quad.)
Je quad zal alleen niet tot de snelste horen maar ik gok dat dat geen probleem is.
 
ik sluit mij aan bij plotterwelt: beetje grote props voor die quad.

beter 10X5 en een beetje meer gewicht door een grotere lipo of 9X5 met dezelfde lipo.

op een quad moeten de props snel draaien om het goed onder controle te houden, heb je grote props dan draaien ze niet zo snel en is het moeilijker om de boel onder controle te houden. (helemaal met wind)
 
Ik heb ook zoiets gevolgen met 11x4,5 props met een quad van 1,6 kilo 1000kv motoren.
Vloog goed maar enorm over powerd.

en zeker voor een beginner (zoals ik) niet echt heel handig.

Ik vermoed dat je setup zoals hij nu is zeker zal vliegen maar je KK zal moeite hebben te corrigeren door de grote props (reageerd traag en dan ineens heel veel power) kleine props gaat het fixen

Overigens zal ik hem wel flashen, stelt niets voor en is echt zo gebeurd.
 
Ik ga denk ik dan toch maar kleinere props kopen, aangezien velen van jullie dat advies gaven. ook denk ik dat ik hem dan toch maar flash. enig idee welke software ik er het beste op kan zetten als ik in + wil blijven vliegen?
 
Hier staat het eigenlijk allemaal beschreven.

maar als je de lazyZero flashtool gebruikt krijg je de keuze dmv een dropdownbox

Quadcopter is + en XCopter is X

Ciao
 
Dankjewel voor de snelle reactie ik ga het even helemaal doornemen, verder wilde ik even laten weten dat het me toch gelukt is om hem iets beter te laten vliegen dit doormiddel van de Yaw helemaal terug naar iets van 15% te draaien (daardoor draait die een stuk minder en trekt die zichzelf niet in eenkeer helemaal scheef) verder staan de pitch en roll nu op ongeveer 60% dit vliegt "redelijk" goed alleen vind ik dat ik nogsteeds behoorlijk vaak bij moet trimmen dit valt me opzich tegen omdat ik niet gewoon normaal kan opstijgen zonder afwijking wat je normaal wel vaak ziet, kan dit beter worden door het boardje te flashen of doe ik nu toch nog iets verkeerd? Of kijk ik er gewoon verkeerd tegenaan en moet ik altijd heel erg bij blijven trimmen en is dit normaal dat die niet recht/redelijk recht opstijgt.
 
bij een KK bord moet je altijd je corrigeren.
ook worden de gyro's meters gecalibreerd als je de throttle stick omhoog beweegt, als je quad iets scheef staat denkt de KK dat dat het goede is, en je quad moet getrimd worden.

[edit]
ff acc en gyro door elkaar gegooit.. ik = beetje dom..

[/edit]
 
Laatst bewerkt:
@dutch:
kleine correctie KK boards hebben geen acceleratie meters aan boord maar werken met "gewone" gyro en komen na het loslaten van de sticks niet terug naar stabiele vlucht....

Niet te vergelijken met een Heli maar een KK board zal je altijd moeten blijven vliegen.
hoewel ik versie 4.7 al een hele verbetering vind ...

Als je quad dus afdrijft zal je tegen moeten sturen, om te zorgen dat hij op z'n plek blijft. Zorg dat je een basis trim setting hebt, zo dat hij zo recht mogelijk blijft hangen (best bij windstil weer of in de hal) en ga daarna je quad vliegen en laat je quad niet jouw vliegen
 
Het ziet er steeds beter uit, alleen waar ik nogsteeds mee zit is dat de Yaw helemaal op net iets meer dan 0% moet staan om de quad goed te laten functioneren (niet echt goed maar het best wat haalbaar is) zet ik hem hoger dan krijg ik het probleem wat ik eerst had weer, de quad laat een of twee motors in eenkeer een stuk sneller draaien waardoor de quad helemaal scheef trekt en "neerstort", (ik weet niet of dit echt oscilleren te noemen is omdat hij dit al doet op 10% of zo iets.) het probleem is als die zo laag staat dan stijgt die wel goed op maar begint die naar een paar seconde te draaien steeds sneller totdat ik hem moet landen voordat hij echt neerstort. is het normaal dat die Yaw helemaal op bijna 0% moet staan? ook heb ik al geprobeerd om dus die gyro te reverse maar dat maakte het alleen maar erger.
 
nee dat is niet normaal.....

Ik heb een qua gehad waar de drie potmeters op 100% stonden.

Het lijkt wel of er toch iets met de software aan de hand is.... waar zit je... als je in de buurt zit mag je zo langskomen. Geen probleem om je even te assisteren
 
Dat gaat het flashen grotendeels voor je oplossen. Wel even opnieuw de stappen die ik hierboven had gepost even volgen als je klaar bent met flashen.

@dutch
Ik vlieg nu zelf met de V3 van dit bord, en voor mijn gevoel maakt het weinig uit hoe ik opstijg zolang ik de eerste paar seconde maar wel controle hou (dus tegenstuur). Na een paar seconde horizontaal te laten hangen lijkt hij dit goed op te pakken en houd hem zo.
 
Back
Top