vliegtuig maken

Discussie in 'Beginners' gestart door Joran, 20 jun 2012.

  1. Joran

    Joran

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Almere
    hallo, :help:
    dit is de eerste keer dat ik een vliegtuig ga afmaken of bouwen. ik heb een romp gekocht op internet, het heeft wel iets weg van een spitfire maar het is hem niet helemaal. ik kijk wel even of ik nog een foto kan uploaden. hij is iets minder dan 1 meter lang, en de vleugels moet ik nog maken. daar komt mijn vraag: hoe weet je wat de spanwijdte van je vliegtuig moet zijn als je geen bouwtekening hebt? en ik heb ook nog een vraag, hoe werkt het sturen van zo een vliegtuig met een benzinemotor. want je hebt toch maar twee knoppen, hoe krijg je het vliegtuig omhoog, omlaag, naar links en naar rechts? want ik neem aan dat je ook nog een gasknop moet hebben.
    ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. alvast bedankt.

    mvg. joran
     
  2. Seph

    Seph

    Lid geworden:
    13 nov 2011
    Berichten:
    25
    Beste Joran,

    Ik heb het idee dat jij totaal niet weet wat je gekocht hebt. Ten eerste, iets dat op een spitfire lijkt, daar zou ik als ik jou was geen vleugel voor bouwen want die krijg jij met je skills niet van de grond.

    Kijk hier eens als je echt met de hobby wil beginnen:

    welk-vliegtuig-om-mee-te-beginnen

    Het is net iets meer dan twee knoppen en een gasknop. En omdat jij zo te zien helemaal niets weet van modelvliegen, lijkt mij het handiger dat topic even door te lezen, dan dat ik hier nu antwoord ga geven op je vraag.

    Succes!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    En bezoek eens en club in de buurt .

    Dan worden honderde vragen in 10 min. duidelijk .

    oa. dat je niet effe een vleugel kan bouwen zonder benul van de materie te hebben .
    Romp kan voorlopigop de zolder dus. ;)

    Mvg Johan
     
  4. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    er zijn 2 a 3 clubs bij jou in de buurt; je boft je kan kiezen
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Twee 'knoppen'? Tja, zo kun je ze ook noemen. Maar men spreekt meer van 'knuppels'.

    Bij de afstandsbestuurbare autotjes gebruik je inderdaad een knuppel voor gas en een knuppel voor links/rechts. Elke knuppel heeft dus maar 1 functie. Een knuppel kan alleen 'omhoog/omlaag' bewegen (gas) en de andere knuppel kan alleen 'links/rechts' bewegen.

    Bij vliegtuigen heeft elke knuppel 2 functies. De twee knuppels kunnen beide omhoog/omlaag EN links/rechts bewegen. En dat tegelijkertijd en allemaal door elkaar heen. Zo krijg je dus opeens vier functies. (gas, richting, hoogte en rollen).

    Zie ook onderstaand plaatje van een eenvoudige vliegtuigzender. Kijk goed naar de knuppels en je ziet dat ze allebei alle kanten op kunnen.

    [​IMG]

    Op mijn zender is het als volgt: (maar, om het nog lastiger te maken, daar hebben we ook allemaal onze eigen voorkeur in: 'mode' genoemd. Ik vlieg mode 2, maar heel veel mensen vliegen in mode 1)

    -linker knuppel omhoog/omlaag = gas
    -linker knuppel links/rechts = richting
    -rechter knuppel omhoog/omlaag = hoogte
    -rechter knuppel links/rechts = rollen

    En je kunt dus alles door elkaar heen bewegen. Dus een beetje meer/minder gas terwijl je ook richting stuurt en een beetje meer/minder hoogteroer terwijl je aan het rollen bent.


    ..Maar.. Als ik jou was, zou ik het advies van de mensen hierboven volgen en gewoon eens op een droge zaterdag- of zondagmiddag gezellig bij een vliegclub gaan kijken. Kun je meteen ook zien hoe het allemaal werkt. Want als je dat allemaal zelf moet uitzoeken dan ben je heel lang bezig voor je eindelijk kunt vliegen. En de hobby is toch vliegen en niet dingen uitzoeken/proberen/crashen en repareren. Vaak mag je bij een vliegclub de eerste dag al meteen met een club-vliegtuig vliegen (onder begeleiding).
     
  7. Joran

    Joran

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Almere
    nou weet je, eigenlijk gaat het er mij juist om om die dingen te maken en dat allemaal uit te zoeken. het maakt mij dus niet echt uit dit lukt of niet. en het bouwen van zo een vleugel is op zich niet het moeilijkst, want ik weet hoe zo een ding in elkaar zit. maar ik weet alleen niet hoe groot de vleugel moet zijn.
     
  8. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    "het" lijkt op een Spitfire, dus kan je een "echte" Spit als voorbeeld nemen ...
    "Een" 1:1 Spit is 912cm lang en heeft een span van 1123cm ... dus deel 912 door de lengte van het rompje (in cm inclusief het richtingsroer en de propeller(met spinner) ) en je hebt de "schaalverhouding" ... deel 1123 door dit gevonden getal en voilà je heb de totale vleugellentgte in cm ... de breedte wordt (waarschijnlijk) al in de romp aangegeven ... een Spit heeft een elliptische vleugel, en die is zonder tekening héél lastig te bouwen ...
     
  9. Joran

    Joran

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Almere
    dat ik info waar ik iets aan heb :D. de breedte is inderdaad al in de romp "aangegeven". ik zal eens op internet gaan kijken voor een bouwtekening, en dan inderdaad met die factor even gaan kijken hoe groot alles moet zijn.
    bedankt
     
  10. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Zucht... Jeugdig optimisme is zo mooi. :D
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Joh, gewoon een bovenaanzichtje nemen, op schaal uitprinten, op een stuk MDF plakken en uitzagen.
    Hoe moeilijk kan het zijn?

    [​IMG]
     
  12. Joran

    Joran

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Almere
    oke oke, ik weet ook wel dat het niet simpel is ofzo. maar ik wip het gewoon proberen. bedankt voor het bovenaanzicht, maar ik zal het maar niet gewoon uitzagen en erop plakken.
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Luister nou gewoon even naar het advies wat hier gegeven wordt. Een vliegtuigvleugel heeft een bepaald profiel. Als je daar een fout in maakt, heb je in het beste geval een model met slechte vliegeigenschappen en in het slechtste geval komt het ding helemaal niet van de grond.
    Daarnaast is een spitfire nu niet echt een beginnersmodel, dus zelfs al zou je de vleugels geheel volgens de regels der kunst maken, dan heb je nog grote kans dat je het model binnen luttele seconden crasht (zie ook het filmpje van Ron)
    Het beste advies is doen wat Dirk zei: zet de romp voorlopig op de kast en als je wilt leren vliegen, ga dan eens kijken bij een club en begin met een beginnersmodel.
     
  14. Joran

    Joran

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Almere
    oke, maar het gaat mij meer om het bouwen van een vliegtuig. dus als ik eentje wil bouwen, wat voor model zou dat moeten zijn. want ik heb hier nog een romp van een cessna telemaster waar ik oorsprongkelijk op had geboden (de spitfire kreeg ik er gratis bij maar die vond ik mooier). is die cessna eerder iets voor beginners?
     
  15. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    De Cessna is al een stuk béter als de spitfire. Er zijn echter bétere beginnerskisten. Om te voorkomen dat het allemaal op een teleurstelling uitdraait: volg het advies hier op.

    Ik heb overigens ook eerst dagen (weken) lang alle draadjes hier doorgespit op zoek naar informatie, waarna het aantal vragen al drasties afnam en ik zo'n beetje wist wat ik moest doen om te beginnen. ;-)

    <edit> kijk eens op het forum over schaalbouw en zwijg eerbiedig... :)
     
  16. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    Doe gewoon lekker wat je wil! Dat is het beste op korte termijn! Op lange termijn kan je beter advies volgen. Maar als je wil bouwen probeer gewoon. Het is wel aan te raden beginners modelbouw door te lezen pdat je niet met simpele vragen je topic vult! Succes!
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als Joran meer in bouwen dan in vliegen is geïnteresseerd, zou hij eens bij Guillow's models kunnen kijken:
    www.guillow.com

    In Nederland verkrijgbaar bij?

    Forum voor statische modelbouw
    www.modelbrouwers.nl
     
  18. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    Hallo,

    De spitfire is zelfs voor gevorderden een lastig toestel om te vliegen( wou ik nog effe toevoegen.)

    als je een leuk beginners kistje wil bouwen is misschien wel een Hai 2 een aanrader of als die te groot is een Hai 1.
    als je intresse hebt kan ik je wel de bouwtekening sturen, moet je maar effe je e-mail pb'en

    Groeten,
    Niek
     

Deel Deze Pagina