Goeie avond, Ik heb een ICE HV2 120 esc. De kabeldiameter van de motor-aansluiting is 6mm2. De diameter van de lipo-aansluiting is 10mm2. Nu mijn probleem : de kabeldiameter van mijn motor is maar 5mm2, evenals die van mijn lipo. Zijn er "verlopen" in de handel, of is er iemand die me misschien hier op het forum kan doorverwijzen naar een topic waar dit probleem uitgelegd wordt? Ik heb wel gezocht via de zoekfunctie, maar weet niet goed wat daar in te vullen.... verloop, connector, 10mm enz.. Ik neem niet aan dat ik kabels moet gaan demonteren en vervangen (hoop ik toch) Alle hulp is welkom, Groeten Fred
4 mm of 6 mm goud connector, ik heb bij mijn T Rex 700 alles op 4 mm goud connector, goed soldeeren, gaat prima.
De meest gebruikte connectoren van ESC naar motor zijn gold plugs (bullet connectoren). Connectors op de draden solderen, afwerken met krimpkous en je hebt een prachtige stekerverbinding. Eventueel kun je de verbinding nog eens borgen met krimpkous. Voor de accu aansluiting kun je het beste het type van de accu gebruiken
Beetje verwarrend... je geeft aan kabeldiameter, maar vermeldt vierkante millimeters. Dat is oppervlakte. Maar los daar van, de kabels naar de motor zijn vaak dunner als naar de accu. Gebruik connectoren die de stroom die door de draden loopt aan kunnen. Over de dikte van de draden zou ik me niet zo veel zorgen maken. Kort de motordraden nooit in. Het het verwijderen van de lakisolatie van de draden is lastig.
Is mm2 geen oppervlakte dan? Anyway, meestal staan er Amerikaanse maten op de kabels. Zal wel AWG 8 tot 10 zijn voor connectie LiPo->ESC, AWG 10 tot 12 voor ESC->motor en AWG 8 tot 10 voor de LiPo's. 6mm bullets voor de motor (zitten die niet al bij de ESC of motor dan?) en misschien EC5 connectoren voor de LiPo's? Je zou ook bullets voor de LiPo's kunnen pakken, maar met zo'n HV opzet is dat misschien wel wat overkill. Met bullets op je LiPo's kan je ook vrij makkelijk kortsluiting veroorzaken als je niet oplet. Heb zelf wat LiPo's met AWG 8 draad: wat een schijt dingen om te solderen, veel te dik.
mm2 kun je zien als vierkante mm, als ik draad bestel bij ons op de zaak dan schrijf ik altijd op bijv. voor in de meterkast 4 mm2 ik noem even wat. thuis bij jullie zit er in de wcd's = stopkantact, allemaal 2,5mm2, bij schakelaars zit er een draadje bij van 1,5mm2 de zwarte dus!! on_ topic!!!!
Ik heb de gegevens over diameter van AWG naar mm2 opgezocht en inderdaad 8AWG voor de lipo-esc en 10 voor motor-esc. Heli-uwe, jij hebt alles dus op 4mm gesoldeerd? Dus een "dikke" kabel in een dunnere connector? Een kwestie van zeer voorzichtig te werk gaan neem ik aan dan...
Ik soldeer het kabel, en ik soldeer de stecker helemaal voll, dan soldeer ik beide zamen en er ontstaat een lijn. De krimpkous heb ik dubbel op zitten en voorkom beter een kortsleuting. Voor de transport van de lipos houd ik die kabel met een elastiek vast. Als je me niet begrijpt, stuur ik nog een foto.
Video's connectors solderen in dit soldeertips draadje S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!! mm² is een oppervlakte eenheid, net als de bunder.
Heli-Uwe, zou je me een foto door kunnen sturen? Ik heb al wel connectors gesoldeerd (xt60, bullet) maar wel steeds passend bij een kabeldikte die daar bij hoort. Ron, bedankt voor het draadje. Had er al eens een paar bekeken. Er wordt keurig uitgelegd hoe ik verschillende connectoren soldeer, maar ik wil graag weten hoe ik een 10mm kabel monteer op een 6mm kabel. Nogmaals, misschien doe ik iets grandioos fout of begrijp ik al de uitleg niet, maar aan de ene kant een bulletconnector van 10mm en aan de andere kant eentje van 6 gaat toch niet passen?
Nee, dat past niet, je moet gelijke connectoren aan kabels met een verschillende doorsnede solderen...
Allen bedankt voor de reacties. Het zal priegelen worden dus, maar als een ander het zo kan, ik hoop ik ook. Heb sinds vandaag vakantie, dus kan aan de slag. Groeten uit Arendonk