Motorregelaar "zonder belasting".

Hallo.

Een vraag: als je de vliegaccu aan de motorregelaar hebt aangesloten (omdat je de ontvanger via de bec van spanning voorziet), en de rest van de besturing ook aan staat (omdat je bijvoorbeeld de servo's aan het inbouwen en afstellen bent), kun je dan de motor niet-aangesloten laten en dan naar hartelust met de stuurknuppels bewegen bij het instellen van de heli? Ik bedoel, je geeft dan op een zeker moment bijvoorbeeld "vol gas" met de spanning op regelaar, maar zonder dat de motor er aan zit, kan er dan inwendig in de regelaar niets kapot of zo?

Groet, Jan.
 
het is juist verstandig om de motor los te halen tijdens afstellen e.d. stel je voor dat throttle hold niet werkt of dat je die per ongeluk aanstoot en je rotor gaat draaien, levensgevaarlijk. de regelaar gaat daar niet stuk van in ieder geval.
 
Of stel je voor dat je je Spektrum receiver niet met throttle helemaal omlaag gebind hebt en zo stom bent om eerst de zender uit te zetten, waarna je mag proberen de accu los te trekken om de schade te beperken tot een kapotte monitor en een bont en blauwe schouder.

Better safe than sorry. Niet dat dit mij zou overkomen natuurlijk :-p
 
Hallo.

Ik geloof dat ik mijn vraag niet helemaal duidelijk heb beschreven, gezien de antwoorden, want het nut van het afkoppelen van de motor bij het instellen van de besturing snap ik ook nog wel. Ik bedoel, ik heb nog nooit een op volledig toerental draaiende hoofdrotor tegen m'n hoofd gehad, maar niettemin kan ik mij voorstellen hoe dat ongeveer zou moeten voelen.
Wat ik me hier afvraag is wat de regelaar van binnen doet als je met je zender bijvoorbeeld "vol gas" geeft terwijl de vliegaccu is aangesloten en de motor niet. De regelaar heeft bijvoorbeeld een governerfunctie, dus ik kan mij voorstellen dat hij op een of andere manier een "terugkoppeling" krijgt van de motor, hij moet immers weten of het gedraaide toerental van de motor overeen komt met de uitsturing van de regelaar. Zit de motor nu niet aangesloten aan de regelaar dan kan ik me voorstellen dat de regelaar "denkt" dat de motor niet voldoende toeren draait (dus, met de stick op "vol gas") zodat hij blijft uitsturen. Mijn vraag is dus of er zoiets plaatsvindt in de regelaar, en of dat kwaad kan. Niet dat ik later, na het afstellen, wil gaan vliegen, en dat dan de regelaar naar z'n grootje is.

Groet, Jan.
 
Als er geen motor aan de controller hangt, dan is er geen circuit van de controller via de motor terug naar de controller en hoeft de controller dus ook geen stroom te leveren en wordt die ook niet warm (je kan nog wel je controller opfikken als je de ingebouwde BEC veel te zwaar belast). Ik kan me zelfs voorstellen dat sommige (veel?) controllers weten dat er geen motor aanhangt en daardoor in een apart modus draaien oid.
 
Back
Top