Watergekoelde Brushless Kit

Discussie in 'Speedboten' gestart door Shenkie001, 29 jul 2012.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De stroom in/door de motor veroorzaakt spanningsverliezen in de wikkelingen. De motor 'voelt' die spanning niet meer, voor de motor lijkt het alsof de accu-spanning wat is gezakt.

    Eigenlijk is de formule
    toerental = Kv x (spanning - Im x Rm) (nullaststroom I0 laat ik buiten beschouwing)
    waarbij
    Im = stroom in Ampère.
    Rm = totale elektrische weerstand in Ω (Ohm).
    Het is meteen duidelijk dat bij hogere stromen het toerental zal dalen. Ook duidelijk dat een lage weerstand beter is. Zou het hele systeem ideaal zijn, Rm = 0Ω, dan zou toerental niet zakken. Nog leuker, heli's zouden dan geen toerentalregeling nodig hebben, toerental blijft automatisch gelijk bij wisselende belastingen.

    Uitgebreider/beter verhaal door Joachim Bergmeyer. Het gaat over brushed motor maar aangezien brushless motoren gewoon brushed motoren zijn met elektronische commutatie (de regelaar) i.p.v. mechanische (koolborstels en collector) is het verhaal voor brushless motoren hetzelfde.
    Inside Story - February 2003 - RC Groups
    flbeagle.rchomepage.com/research/4_consts_paper_ver_02.pdf
     
  2. Shenkie001

    Shenkie001

    Lid geworden:
    27 jun 2012
    Berichten:
    10
    Daar heb je idd gelijk in. Wel heb ik er een stevigere as in geplaatst, aangezien de standaard aandrijfas nog fragieler is dan een fietsspaak.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vergeten in mijn vorige bericht, forumgebruikstip: bij quoten van grote berichten is het handig om alleen dat deel laten staan wat relevant is. De niet relevante tekst tussen quote en /quote verwijderen, net zoals je normale tekst verwijdert en/of quote verdelen over meerdere quotes. Maakt draadje vlot leesbaar en lezer hoeft niet te zoeken in quote. Met klikken op [​IMG] (naast naam van de geciteerde) spring je naar het oorspronkelijke bericht.

    Quoten van (kort) voorafgaand bericht hoeft niet. Behalve als het lang is, dan juist weer het relevante deel quoten.
     
  4. Shenkie001

    Shenkie001

    Lid geworden:
    27 jun 2012
    Berichten:
    10
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.115
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Henk,

    Of die combinatie problemen zal opleveren hangt af van een aantal factoren, waarbij je zelf de belangrijkste bent met je manier van varen...

    De motor wordt aangegeven met 1700W, deel je dat door 14,8V, dan heb je een piekstroom van 114A, daar zal de regelaar niet wakker van liggen, als die éénmalig optreedt bij het opglijden vanuit stilstand, als je daarna de accu leegvaart terwijl de boot in plané blijft varen.

    Ben je meer van het start-stop-start type vaarder, dat veel pieken trekt en nauwelijks lange stukken vol gas vaart, dan zal de regelaar het aanzienlijk zwaarder hebben en eventueel in de oververhittingsbeveiliging springen (of domweg uitbranden, omdat de zoveelste stroompiek de laatste druppel was en de beveiliging te laat reageerde).

    Daarnaast is het formaat prop en de gekozen lipo (capaciteit) een factor; een te grote prop zorgt voor hoge stromen, die bij de aan-uit vaarderij de boel hoger belast dan een passende prop, als de capaciteit van de lipo aan de lage kant is (in combinatie met een lage C waarde) dan zal die de hoge stromen niet kunnen leveren en heeft de regelaar een makkie (je lipo echter niet...).

    Bij 'normaal' gebruik moet een 90A regelaar voldoende zijn.

    De 80A aangegeven bij de motor, is de stroom, die de motor continue (mits goed gekoeld) kan verdragen, bij het aanvaren vanuit stilstand en het accelereren na een bocht zijn de pieken gemakkelijk twee tot drie keer die waarde, alleen duren die pieken maar heel kort, dus zal de regelaar dat kunnen hanteren.

    De T120 heeft echter meer ''headroom" voor hetzelfde geld.

    De 1900Kv motor uit de link trekt tijdens het leegvaren van een 5800mAh 4S Lipo gedurende een zes minuten wedstrijdheat een gemiddelde stroom van 58A en in die boot zit een 150A ICE regelaar, die, watergekoeld, net handwarm wordt.

    Groeten, Jan.
     
  6. Shenkie001

    Shenkie001

    Lid geworden:
    27 jun 2012
    Berichten:
    10
    Inprincipe zou dus de 90A ESC voldoende moeten zijn, maar voor safe is het beter om een 120A ESC te gebruiken. Er zit momenteel een 34mm prop op en ik gebruik twee 7,4V 5800Mah 35C/70C lipo accu's. Ik vaar meestal op meren en sloten, dus de manier van varen varieert.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. A3DZ

    A3DZ Guest

    Heeeeeeeelp

    Hallo ik zal me eest even voorstellen
    Mijn naam is Adrie

    Het lukt me maar niet om gewoon via het forum een vraag te stellen.

    Dus ik hoop dat het zo lukt.

    ik ben zins kort met een superyacht maiora 27s begonen.

    Maar ik heb geen ide hoe ik er achter kan komen welke liefst watergekoelde brushless motor met de daarbij pasende snelheids regellaar, schroeven, acu's ik nodig heb.

    En heb ik dan 2 snelheids regellaars nodig

    Hij mag best lekker snel zijn wat dat is de echte ook

    Ik heb wel mooie mesing schroeven gezien "RABOESCH 5bl. l. M4 55mm" maar weet niet of die goed zijn.
    Die zitten namelijk wel onder de echte boot.

    mijn model is 104 cm lang
    en 32 cm breed
    en heeft 2 assen
    2 roeren ? dus welke servo's


    Ik heb al wat bij HobbyKing rond geneust maar ik kom er niet uit.

    ik hoop dat U (Jij) me wat raad kan geven
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het gewenste subforum binnen gaan, in dit geval het Speedboten subforum, en klikken op de knop [​IMG](= nieuwe draadje/discussie).

    Je kunt het moderatorteam vragen om jouw vraag een eigen draadje te geven, af te splitsen. Dat doe je d.m.v. van klik op het [​IMG]waarschuwingsbordje naast jouw bericht.

    Meer over de mogelijkheden van het forum, goed/handig/praktisch forumgebruik en handleiding:
    Modelbouwforum.nl - FAQ

    Forumtipje:
    Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
     
  10. A3DZ

    A3DZ Guest

    tof dankje wel ik ga er mee aan de gang.
    is kijken of het me lukt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2012

Deel Deze Pagina