Modelvliegkamp Oss, poging tot halen van het record non- stop vliegen 2011

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Luc Naafs, 9 jul 2012.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wordt er dan niets door de antenne uitgestraald, niks gehopt Niek?
     
  2. cirrus

    cirrus

    Lid geworden:
    30 jan 2003
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Maastricht
    Klopt helemaal Gerben. Voor Wereld- en Nederlandse Records gelden uiteraard regels, vastgelegd door de FAI c.q. de KNVvL.

    Maar we hebben het hier over een "Officieus Nederlands Record Recreatief Modelvliegen" en daar zijn geen regels voor, anders dan in de Regeling Modelvliegen c.q. het BVM vastgelegde regels die voor alle modelvliegaktiviteiten gelden.

    John Gardeneers
     
  3. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Hoi Luc,

    Is het niet verstandig eerst te weten te komen wat je kist maximaal mag wegen om daarmee nog fatsoenlijk te kunnen vliegen.

    Ik kan dat voor je uitrekenen met mijn eigen ontwikkelde rekenmethode (gebaseerd op een 40-jarige vliegervaring en vele eigen tekeningen).

    Daarvoor heb ik nodig;

    type model is dat calmato 40 trainer?
    Vleugelopp. in dm2.
    Gewicht standaard model
    toe te passen motor.

    groetjes,
    Jan
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Gewoon testen met een volle cokefles (met water vullen)
    Je begint met een 0,33

    Gewoon met elastieken op de vleugel gebonden

    Daarna steeds grotere flessen nemen , rustig vliegen met grote bochten.

    Mvg Johan
     
  5. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Wat we weten is dat 1,5 liter peut zonder problemen omhoog kan met een Calmato vleugel voorzien van een 7,5cc. Daar hoef je niet veel mee te experimenteren.
    De romp was niet meer dan een latten frame waar een Calmato staart aan zat.
    Wel voorzien van een lange hefboom, dat was een goed idee.
    Zelfs met dezelfde setup kan het record verbroken worden, want er is toen niet vanaf het begin zo efficient mogelijk gevlogen. Ik denk dat er 20-30 minuten meer uit de zelfde setup te halen is.
    Het is wel ongelofelijk saai, maar dat is een ander verhaal.
     
  6. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Ik kon het niet laten, na in Frankrijk gearriveerd te zijn toch maar even het dichtsbijzijnde WiFi- access point op gezocht, wat de receptie blijkt te zijn en maar even ingelogd op het forum.

    Bijna van mijn wiebelkrukje gevallen na het zien van al die reacties.... SUPER!

    Die infuuszak is een prachtig idee! Geen uitlaatdruk nodig dus?
    Hoe kom ik aan zoiets, ik kan moeilijk naar het ziekenhuis gaan en om een infuuszak vragen...

    Mocht het helpen; ik heb zo'n Futaba T6EX 2,4 zender. Hoe kan je het laden uitschakelen overbruggen?

    @ Jan, Type model: Phoenix Canary 40 trainer.
    Gewicht : 2650 gram
    Geen idee wat het vleugeloppervlak is, nu ik in Frankrijk zit! :)
    Motor OS 46 SF.

    Nouja, als ik bij elkaar opgeteld iets van 10 uur in de auto kan zitten naar La France, moet dat ook wel lukken :)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uitlaatdruk heb je in principe uitsluitend nodig om de motor wat meer constant te krijgen bij wisselende "attitude" (neus omhoog, neus naar beneden etc).

    Ik heb wel met airbootjes gevaren waarbij een 0.5 liter tank zo'n 15 cm onder de carb was opgesteld, zónder tankdruk. Niet een heel groot probleem zodra het eenmaal liep (aanzuigen bij de start was wel wat lastiger, maar daar heb jij geen last van).
    Als je je er druk over maakt, kun je altijd kiezen om een één maatje kleinere carb te monteren (voor een .46 bijvoorbeeld de carb van een .40 of .35). Dan zou er absoluut niks aan de hand moeten zijn....
    Je moet alleen niet proberen verticaal te gaan klimmen, maar dat lukt sowieso niet met 1.5 liter sap aan boord....

    Groet, Bert
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.818
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    als je met tankdruk gaat werken heb je aan een infuuszak nix, krijg je weer lucht in de tank....
    of je moet met een dubbelwandig systeem gaan werken.
     
  9. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Hoi Luc,

    Uitgaande van een vleugeloppv van 38dm2 (spw=15,73 dm) en een gewicht van jouw opgeven 2650 gram, kan de kist volgens mijn berekening met deze gegevens al vliegen met een 5cc 2-takt.

    Verder berekend met deze gegevens zou deze kist met een 7,5 cc 2-takt, 4100 gram mogen wegen om nog fatsoenlijk te kunnen vliegen.
    Dus je zou dus zonder risico zo'n 1400 á 1500 gram extra mee kunnen nemen.

    groetjes,
    Jan
     
  10. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Hallo Jan, onwijs bedankt!

    Nu alleen nog bedenken hoe ik alles het beste in elkaar kan gaan zetten.
    Ik zat zelf nog te denken aan die harde plastic flessen, zo een Coca-Cola fles van vroeger, die minder meegeven dan dat hedendaagse zachte spul.
    Alleen, moeilijk aan te komen.

    Dan te bedenken dat ik nog even binnen een week aan een ontvangeraccu en ontvanger moet zien te komen, heb geen zin om alles weer uit mijn Pitts te slopen.

    Dan ook nog Swift meegenomen naar Frankrijk om prachtige opnames te maken van het stadje Gordes, ben ik oplader vergeten.

    Opa het even op laten sturen, potverdikkeme weer €20,-
    Maar het zal het zeker waard zijn:)
     
  11. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Haha, ik wist niet dat mensen er zo mee bezig zijn!

    Het vliegtuig is letterlijk in één week in elkaar gezet dus niet te moeilijk denken.
    Ik was al blij dat ik die dag langer vloog dan de concurrentie (1:15uur) en na 2 uur durfde ik niet eens naar de wc uit vrees dat de tank plots leeg was.

    Het is erg leuk dat er mensen bezig zijn om mijn 'oude' record te benaderen of zelfs te verbreken. Daarom zal ik mijn ervaring van vorig jaar (tot op zekere hoogte natuurlijk ;)) met jullie delen!

    De basis van het vliegtuig is een 1,5L petfles (jep, de fles is een cruciaal stuk romp)
    De motor is een goed ingelopen, en zeker niet versleten Irvine .40
    De accu is een lipo van 24Wh deze was na 4 uur 55% leeg.
    Het vliegtuig woog bij de start bijna het dubbele van het leeggewicht, dus in de eerste minuten was het zelfs bijna volgas om overtrekken te voorkomen.

    Leuk dat jullie het over het koppelen van tankjes hebben, het originele ontwerp was met een kleiner buffertankje in 'serie' met de hoofdtank maar bij de testvlucht bleek dit een ramp om af te stellen dus het tankje is op de grond gebleven.

    Verder is het enorm saai om zo lang te vliegen, en als je niet uit kijkt is je kop verbrand.

    [​IMG]

    Leuk detail: let op de timer van de DX8 die door de trimbalk gaat lopen :lol:

    [​IMG]

    Groeten en veel Succes,
    Ron Smetsers

    .
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Ik zie (alweer) een dx8 firmware problemen... ;-)
     
  13. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    volgens mij is dit een leuk idee om gewoon een zagi te bouwen en die gewoon helemaal vol te stoppen met accu's! :)
     
  14. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Gaat niet werken omdat je te veel energie verbruikt om die accu's mee omhoog te trekken. Anders was de halve KLM vloot al wel electro.

    @Niek, waarschijnlijk wisten ze bij spektrum al wel dat je niet goed snik bent als je langer dan 99 minuten vliegt.
     
  15. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Calmatosport,

    Complimenten ! Slim gedaan. Staart van een Calmato trainer, vleugel ook (denk ik) maar opnieuw gefolied. Fles als romp, met wat latjes eromheen om het bij elkaar te houden. Plakband en epoxy... Vleugel erop ge'elastiekt'. Simpel en effectief. 7.4V 3300mA Lipo.

    Heb je nog (op een of andere manier) een laagste punt in die fles gemaakt (gesmolten?) om te zorgen dat de klunk bij de laatste druppels kan komen? Je hebt de fles netjes rond het zwaartepunt zitten, dus een vlakke fles (horizontale vlucht) geeft aan het eind problemen.

    En 4 uur (s)turen ... enorm saai, en je krijgt er nek kramp van (of had je een lig-stoel). En vanaf 1 uur 15 sta je er alleen. Ben benieuwd of dat record nog gebroken wordt.
     
  16. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    De vleugel is inderdaad van een calmato (laagdekker) maar niet opnieuw gefolied maar de gaten zijn dichtgetaped :lol:
    Dit vliegtuig zal ook wel aardig wat weg hebben van de creaties die dit jaar worden gemaakt bij de MVK 'screapheap challenge' denk ik zo.

    Gaat de brandstof klotsen? Ja, maar dat is niet heel erg merkbaar. Mijn tank ligt vlak in de romp en dus stroomt de brandstof door de invalshoek altijd naar achteren. Ik had een hoppertank ingebouwd tegen de luchtbellen maar al die slangetjes bleken wat te veel om de motor fijn af te stellen. Zonder hoppertank werkt dus ook gewoon.

    De lipo was trouwens 3s2200 met een 3A liniear UBEC, gewoon omdat ik die nog had liggen.

    Grt
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2012
  17. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Beste heren,

    Ik ben even naar RCtechnics geweest en heb daar albast een R 617-FS ontvanger, een UBEC en een viltklunk weten te scoren.
    Op het aanraden van Marijn moet ik eerst met een normale niMh accu 10 minuten vliegen, daarna weer volladen en dan kijken wat ik verbruikt heb, omdat het voltage/stroomverbruik kennelijk niet constant is.

    Daarna een liPo aanschaffen.

    @ Ron Smetsers, weet je toevallig hoeveel stroom je nog over had in jouw LiPo na het vliegen? Dat geeft me een soort van richtlijn al zijn de servo's en etc natuurlijk niet hetzelfde.

    Luc
     
  18. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Hey Luc,

    Leuk om te zien dat je zo actief bezig bent om het record te verbreken.
    Zelf heb ik het record verbroken in 2010 met 1 uur 43 minuten en 30 seconden. Ron heeft dit record vorige jaar enorm verbeterd met 4 uur en 32 seconden. Dit is natuurlijk een geweldige prestatie. Waar Ron zonder meer trots op kan zijn.

    Wat ik metname leuk vind aan beide record pogingen is dat met relatief eenvoudige en low budget oplossingen het record is verbroken. Ik heb een BMI arrow (easy star cloon) uitgerust met een 5000 3s lipo gebruikt. Ron heeft een calimato verbouwd tot een vliegend brandstoftank. Beide toestelen zijn beginnerstoestellen welke aangepast zijn tot recordkisten. Dit betekend dat iedereeen een aanval op het record kan doen!

    Ik vind het hierom erg leuk dat je als een van de jongste deelnemers een aanval op het record doet. Het idee wat je hebt is in theorie uitstekend om het record te verbreken. Dit moet gaan werken!

    Ik heb de volgende ervaringen/ tips bij recordpogingen:

    Testen van alles
    Vorig jaar kwam ik bij het opladen van een van de accu's er achter dat een de cellen een gevaarlijke onbalans had (4,8 volt). De accu was nieuw hierom had ik dit probleem niet verwacht. Daarnaast bleek ook een van servo's in de vleugel op de dag van de vlucht defect te zijn. Bij een eerder test werk alles prima. De kist kon dus niet vliegen.

    Het weer
    Dit is grote invloed.

    Bij mooie rustig thermisch weer maken gewone electrozwever een goede kans om lange vluchten te maken. Het vliegveld van Oss zit naast een woonwijk en dus veel kans op termiek in de woonwijk los komt als de wind van de woonwijk naar het veld gaat. Mooie weer zal ook betekenen dat veel vlieger een poging wagen. Als gevolg ook meer concurrentie.

    Bij slecht weer moeten de zwever de motor te veel gebruiken en kan een poging alleen lukken met een brandstof kist. Vorig jaar stond er de hele dag heel veel wind. Een van de electro zwever kon van wege de sterke wind niet tegen de wind terug vliegen en is zelfs verdwenen.
    Ik had twee kisten meegenomen een voor mooi weer en een voor slecht weer. De kist voor slecht weer was defect. Hierom gevlogen met de mooi weer kist. Deze poging heb ik gestopt omdat de vleugels zo hard ging klapperen dat alle toeschouwer en piloot dachten dat de vleugel zouden breken. Veiligheid gaat voor daarom de landing ingezet.

    De zon
    Zorg dat je een goede zonnebril hebt. Een goede zonnebril zorgt er voor dat je een ogen ontspannen vooral als je uren naar je kist moet kijken is dit een hele nutige inverstering... ook voor als je niet voor het record vliegt.

    Een goede stoel
    Je gaat voor het record dus dat betekend dat je lang in je stoel zal zitten.
    Zorg voor een goede stoel.

    Er zijn mensen welke zeggen dat record vliegen heel saai tja.. dat is een mening. Wat ik leuk vind is dat een idee bedacht wordt en dat daarmee een record gebroken kan worden.

    Ik wens je heel veel succes met je poging. Ik hoop dat je de langst vliegende brandstofkist hebt;).

    Evert
     
  19. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Hallo Evert,

    Omwijs bedankt voor de optimistische woorden.
    Het enige probleem dat nog zou kunnen ontstaan is dat ik vanwege een erg volle agenda geen tijd meer heb voor het proefvliegen voor het uitkiezen van een geschikte LiPo.

    Stel dat dit inderdaad niet zou lukken, dan denk ikndat het beste is als ik een accu neem met nog iets meer capaciteit dan die van Ron.
    Zover ik weet lopen mijn servo's redelijk soepel, maar ik wil niet alles aanpassen om zo korte en soepel mogelijk lopende stuurstangen te hebben, al zou dit waarschijnlijk wel het beste zijn.

    Probleem is: RCtechnics is alleen op dinsdag en donderdag open en vanwege principiële redenen weiger ik naar de dichtsbijzijnde RC zaak in Pijnacker te gaan.

    Dus ik hoop dat dat nog gaat lukken, anders denk ik dat het maar een beetje op de gok zal moeten, want als er geen luchtdruk op de servo's staat denk ik dat het niet onwijs veel zin heeft om thuis een vlucht van 10 minuten te simuleren in de zolderkamer.

    Ik hoop dat het gaat lukken ondanks een bijna 40 jaar oude motor waarvan ik niet weet of de lagers het leuk vinden om 4 uur achter elkaar te lopen en de competitie!

    Luc
     
  20. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Luc,

    Na de 4 uur zat er nog zo'n 40% in de 3s2200 lipo accu. Met wat rekenwerk betekent het dus dat ik 14,7 Wh (Watt/uur) heb verbruikt. Bij een 4s NIMH accu zou dit neer komen op 3050 mAh.
    Nu heb ik een UBEC gebruikt die ook nog wat energie wegsnoept dus met een NiMH verbruik je waarschijnlijk minder.
    Sommige mensen hadden verwacht dat mijn motor aardig versleten zou zijn na 4 uur draaien maar hij is nog gewoon top, goed ingedraaid zullen we maar zeggen!
     

Deel Deze Pagina