Modelvliegkamp Oss, poging tot halen van het record non- stop vliegen 2011

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Luc Naafs, 9 jul 2012.

  1. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Luc

    proefvliegen kan ook op kamp;).

    Ik denk dat je met je accu wel goed zal zitten. Vergeet niet een te zware accu is ook weer zonden van het gewicht. Ron heeft 4 uur gevolgen met 60% capiciteit laten we uit gaan dat de accu linear leeg loopt dan kom je op 6,6 uur vliegen uit dan is half negen 's avond. Volgens de nederlandsregelgeving moet modelvliegtuigen geland zijn 15 minuten voor zons ondergang (VFR). Op 9 augustus is zonsondergang om 21.15, zie Tabel ZONSOPKOMST en ZONSONDERGANG tijd in Nederland
    Dit betekend dat alle recordpoging ophouden om 21.00. Dan kan/mag je maximaal 7 uur vliegen. Stel dat jij een zuinig bec hebt of minder servo's gebruikt. Dan heb je aan een 2200 3s meer dan genoeg. Hierom zou ik geen zwaarder accu mee nemen.

    ps.
    De principiële redenen om niet naar Pijnacker te gaan is een hele goede reden. Dat is voor mij ook de reden om niet naar de winkel in kwestie te gaan.
     
  2. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Ron
    Je motor is nu goed in gelopen ga jij nog een poging wagen op kamp? Het gerucht gaat dat in Engeland drie liter cola flessen te koop zijn:D.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je hebt niet 14,7Watt per uur gebruikt maar gedurende een uur: 14,7Wattuur, vermenigvuldigen, geen deelstreep. Zo staat het ook op je energierekening.
     
  4. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Wattuur inderdaad. Wh is al goed. Maar ik denk dat het ook al duidelijk is zo.

    Een 3 liter fles had denk ik helemaal niet gevlogen. Je zag het vliegtuig met de volle 1,5l tank al aardig door de lucht ploegen door het gewicht. Door de hoge invalshoek is dan ook veel vermogen nodig. Daarom denk ik dat ik met de combinatie van de motor en vleugel aardig aan het maximale gewicht zat.
     
  5. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Beste mensen,

    Vandaag na de Airbus A380 op Schiphol gezien te hebben, voor landen was ik net te laat, maar wel het stijgen nog gezien, toch nog even gevlogen.
    Later op de club dan verwacht, omdat ik toch bij elkaar 20 km heb moeten fietsen heen en terug na de auto geparkeerd te hebben bij de Kaagbaan, om dit reusachtige toestel te zien starten.

    Ik heb een Rhino 2150 mAh 3s gekregen van een clublid, een al wat oudere iets bolstaande accu die het nog redelijk goed doet.
    Ik heb zonder grote fles met de standaardtank gevlogen en er kwam uit dat de accu na 10 minuten vliegen en nog een beetje testen van 12.46 naar 12.43 Volt is gegaan.

    Ik heb geen idee tot hoeveel Volt deze accu minimaal ontladen mag worden, dus wil ik aan 1 van jullie vragen of deze persoon uit kan rekenen hoe lang ik zal kunnen vliegen.
    Anders morgen nog even op de fiets naar Bleiswijk om een grotere accu te halen.

    Ik zit nog een beetje in over mijn zenderaccu, ik heb echt geen idee of deze het lang genoeg zal uithouden.
    Ik zat te denken: is het niet mogelijk om heel hoog te vliegen en dan het stekkertje van de al losliggende accu er uit te halen en er snel een nieuwe in te zetten binnen een paar seconden?
    Dan natuurlijk niet vergeten om de automatische throttle cut uitschakelen om te voorkomen dat de motor er mee stopt.

    Of is dit als het al kan tegen de regels?

    Luc
     
  6. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Vorig jaar zijn er al een aantal systemen bedacht om ontladen vliegaccu's af te werpen in vlucht, dit zou een oplossing zijn voor de electrovliegers maar het systeem is lastig betrouwbaar te fabriceren.

    Een beetje oude lipo accu heeft vaak nog wel voldoende inhoud maar mist de piekstroom. Aangezien jij bijna geen stroom zal trekken is dat geen bezwaar. Puur aan een voltage van de accu is niet exact te bepalen wat er nog in zit. Je zal hem aan je (computer)lader moeten hangen en kijken hoeveel mAh erbij gaat bij het laden. Als je wilt kijken of de accu nog goed is dan moet je hem op de ontladen stand zetten met een ontlaadstroom rond de 0,5A met als minimumvoltage 9,0v want een Lipo accu mag niet onder de 3 volt per cel komen.

    Neem sowieso op kamp maar flink wat bouwspullen mee, ik wil je wel helpen om er wat leuks van te maken ;)

    Groeten, Ron
     
  7. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Ron, bedankt voor de tips!

    Ik zal de accu nog wel even opladen en zien wat er bij gaat.
    Fijn dat je wilt helpen, sinds ik geboren ben met 2 linkerhanden als het gaat om klussen, zou ik het fijn vinden als je me kon helpen om iets te bouwen waar de fles op kan liggen tijdens de vlucht.
    Het is niet de bedoeling om mijn hele vliegtuig om te bouwen, aangezien deze ondanks de folieverkleuring van de brandstof nog onwijs goed vliegt.

    Ik heb net nog even gekeken, ik heb maar 10 min met die accu gevlogen en er moest +0.54A bij.
    Kan dit kloppen?
    Ik heb er erg weinig verstand van en heb geen idee of uit deze getallen kan gaan blijken hoe lang ik met die accu kan vliegen.

    Ik heb alleen nog balsa liggen, zal ik ook wat plywood halen en wat gereedschap meenenen?
    Afgezien van de flesbevestiging is het toestel helemaal gereed, als de accu genoeg inhoud blijkt te hebben.

    Luc

    PS: geen sabotage he? I'm watching you :)
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2012
  8. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Ik zou niet durven!
    Nee hoor, iedereen die langer dan 4 uur non-stop in de lucht loopt te turen heeft het dubbel en dwars verdiend!

    Da's denk ik de laadstroom, want als je er 0,54 Ah (let op de 'h') hebt moeten laden hou je het nog geen uur uit in de lucht.

    Zorg op kamp dat je je eigen spulletjes bij hebt, iets moeten lenen is vaak geen probleem maar maak er geen gewoonte van. Ik neem zelf nog een stapel accu's en electronica mee, dus er is altijd wel iets te regelen.

    Komt goed ;)
     
  9. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Oh man, mijn simpelheid reikt verder dan het brein van menig mens kan waarnemen, dus ga ik waarschijnlijk nog iets doms zeggen: naar mijn idee kan de accu 4 uur wel aan, als ik luister naar mijn gevoel en kijk naar wat cijfers.
    Zit niet zo in al die termen dus weet niet zo goed hoe sommige dingen het best uitgedrukt kunnen worden.

    Neen, ik ben zelf ook niet zo'n fan van lenen, maar wat wil je soms, als 14 jarige tomatenplukker voor €2,75 per uur :)
     
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Je moet echt melden welke zender je hebt, want die verschillen ook nogal in voltage. Er zijn een hoop zenders die prima op een 3s lipo werken.

    Ik neem al mijn accu's die ik heb wel mee, als er wat nuttigs tussenzit mag je dit uiteraard lenen. Tot nu toe ben ik de enige geweest die het record met een heli heeft geprobeerd te halen, en elk jaar mislukt dat weer;-)
     
  11. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Stilhangen op de plaats met een 10 meter kabel naar een 1000 watt generatortje mag zeker niet? :lol:
     
  12. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Hallo Laurens,

    Het kan aan mij liggen maar volgens mij staat het ergens in dit draadje en zeker het speciale T6EX topic in het electroforum die ik geopend heb voor de vraag hoe lang die het zal doen en of hij het met LiPo ook doet.

    Het is dus een Futaba T6EX, ik moet echt is een nieuwe hebben, ik kan de flaps op mijn Tucano alleen instellen op vol down en vol up, zodat de servo alles kapot trekt :)
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Je kunt op de Futaba T6EX de end point adjustment van je flap servo ook gewoon aanpassen hoor, op mijn 6EX 2.4GhZ in ieder geval wel...
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Iemand eens nagedacht om voor een rocordpoging een Tony Clark pipercub met een 38er Zenoah te gebruiken, dan heb je makkelijk 6 kilo payload, maak daar 1 kilo rc accu van en 5 kilo benzine, zit je zo aan de 7 uur vliegtijd :wink:
     
  15. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Beste mensen,

    Kijkend naar het feit dat na 10 minuten vliegen de LiPo accu van 12.46 naar 12.43 ging, zou hij het dan lang genoeg uithouden voor ene vlucht van rond de 5 uur of iets korter?

    Ik moet nu snel beslissen of ik nu nog een accu moet gaan halen.

    Aan de andere kant is het volgens ejvww genoeg, zie zijn eerdere post.

    Anders maar van iemand een andere accu en of zenderaccu lenen.
     
  16. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Nou,

    Even naar RCtechnics geweest en een Robbe Roxxy 2200 3s accu aangeschaft.
    Nu kan er zo goed als niks meer fout gaan met de onboard battery.

    Alleen op het kamp nog even een T- stekkertje er op solderen, aangezien mijn soldeerapparaat overleden is.
    En ook nog goed nadenken over de flesbevestiging en hij kan omhoog!
     
  17. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Veel succes ik hoop dat je een mooie tijd gaat halen!
     
  18. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is wel leuk idee. Ik heb zelf ook gedacht aan een kist welke gebruikt wordt om parapoppen te droppen. Deze modellen moeten behoorlijk veel gewicht om hoog brengen en zijn ideaal voor een recordpoging. Het kampregelment zegt dat het record op alle mogelijke manier behaald mag worden. Hierom zou het mijn voorkeur hebben om een 3 assen gyro met GPS en termetry in the bouwen. Dan kan het model in een holdingpatroon boven het veld blijven en kan je constant zien hoe het met het model gaat, temperatuur, rpm, brandstof, stroom etc. Of je kan bepaalde kritiek waarde in de zender in programmeren.

    Maarja, ik ben eigenlijk meer een electroman en of een recordpoging voldoende reden is om een brandstofkist te komen... tja tijd zal het zeggen.
     
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.818
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Waarom 3S?
    met 2S kan je voor het zelfde gewicht meer capaciteit meenemen?
     
  20. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    watten blijven t zelfde...
     

Deel Deze Pagina