paf 230 , de 2de.

9.5 kg met 1 liter aanboord.

En mijn Long Fox trekt 'ie loodrecht omhoog. Niet normaal.
Dat laat wel zien dat een lichte sleper met een relatief kleine motor een heel effectieve combinatie is. Patrick trekt mij steiler omhoog dan menig andere sleper met een veel krachtiger motor.

@Patrick: vandaag is de kap van de Fox binnengekomen dus hij is vanavond weer helemaal OK ;)
 
Wilde dit draadje even misbruiken.
Ik heb me van de week ook een paf trainer besteld. De 230F heb ik besteld.

Voor het landingsgestel wil ik een gfk bestellen bij khk modellbau.
Deze hebben namelijk de gekromde landingsgestellen in het pakket. De hoogte moet ongeveer 22cm zijn, de afstand tussen de wielen ongeveer 51cm. Maar weet iemand hoe breed het landingsgestel moet zijn. Is 5cm breedte voldoende, of moet ik breder nemen?
 
@ franky

Ik heb er een van KHK. Recht, geen kromme.
Breedte 50 mm is prima tot nu toe. Nog niet zoveel mee gevlogen en netjes geland.
Hoogte vanaf de as 25 cm om met een 24 inch prop te kunnen vliegen.

André
 
Dank je voor je reactie, André,

Maar hoe zwaar is jouw paf trainer.
Ik wil hem met een da50 gaan vliegen, misschien worden ze dan ongeveer even zwaar. Dan heb ik een redelijke vergelijking. Anderzijds, de trainer wordt een all-rounder voor op het veld, dus altijd super soft landingen kan ik niet beloven, maar daar moet het landingsgestel wel tegen kunnen.
 
Met volle tank 11,3 kg.
MVVS 58

Ook als je niet gaat voor heel licht, zoals Patrick, moet je toch oppassen met het gewicht. Kist is van nature erg zwaar, zeker de versie met gedeelde vleugel (heb ik ook).
Ik vind de mijne aan de zware kant, hoewel hij er prima mee vliegt. Een kilo minder vliegt waarschijnlijk prettiger. Is wel lekker robuust, en met de grote flaps die ik heb erg gemakkelijk te landen.
Als je hem heel licht maakt, zijn de flaps ook meteen minder nodig.
Landingsgestel is tot 12 kg startgewicht en sterk genoeg.

André
 
Ik moest voor de gedeelde vleugel kiezen, krijg het anders niet vervoerd.

Eerst de kist maar ontvangen, dan kan ik het opmeten en bestellen. In de tussentijd kan ik dan de roeren maken. Hiermee de hoop dat als de motor erop kan, dat het landingsgestel in huis is.

De flaps komen er wel op.
Geef extra gewicht, maar op de club zijn ook kleinere zwevers die niet snel gesleept willen worden. De flaps lijken mij dan een juiste toevoeging.
 
Hoi allemaal,
Ik raad aan om GEEN flaps er in te maken , het is weer gewicht extra ,
ik gebruik al jaren flaparon ( rollen 2 cm omhoog) ,
dat geeft een beter effect dan flaps.
Heb afgelopen weekeinde met een paf gevlogen met flaps ,
ik vindt het niet goed werken op de paf.

Mijn landing snelhied is zo laag ,dat je er bijna naast kan lopen.

dit is ter info , wat je er mee doet, is een tweede.

gegroet ;)
 
Gisteren mijn paf trainer ontvangen.
Kreeg eerst de schrik, wat is die romp zwaar.
Maar nadat de noppenfoli verwijdert was, bleek er de zware katalogus van paf in te zitten.

Nu wil ik alleen jullie gedachte over het volgende;
het hoogteroere moet ik demontabel maken, anders heb ik vervoersproblemen, kom ik niet onderuit. Nu wil ik 2x een servo in het hoogte roer inbouwen. Dit zijndan 2x des678 bb mg, deze hebben een afmeting van 33x32x16. Vanwege de dikte passen ze mooi in het profiel. Maar is het verstandig om 2 van deze servo's in het hoogteroer te bouwen?
De reden dat ik eignlijk voor deze oplossing wil gaan, is dat ik dan geen stuurstangen hoef los te koppelen, wat mijn grote voorkeur heeft.

Wat is jullie idee?

P.'s. De servo's hebben ieder een stelkracht van 6 kilo op 4,8vdc. Dat is dus voldoende
 
Lijkt me wel te kunnen.
Je moet wel erg uitkijken met het gewicht achter. De DA50 is niet zo zwaar.
Verder moet je je stabilo niet teveel verzwakken, de trillingsbelasting kan behoorlijk groot zijn. Viel mij tenminste nogal tegen. Misschien moet je meteen besluiten struts tussen stabilo en kielvlak te maken tot voorbij het servo-gat. Maar dat is natuurlijk weer lastig met demonteren.
 
Die struts komen er sowieso op, maar dit heeft niets met aansturing van roeren te maken, dus die maak ik gewoon iedere keer los. Ik wil gewoon niet aansturingen iedere keer losmaken, als deze weigeren, dan ben je gelijk je aansturing kwijt.

Betreffende gewicht houd ik rekening mee. Ik ga een powerbox gebruiken met 2accu's, die kunnen helemaal voorin samen met de ontstekingsaccu
 
Hoi Patrick,

De aanstuuring van de airlerons op de paf waar komen die vandaan ( ter vervanging van de kwiklinks ) wil die ook op de greenley zetten

Gr Gerard ( Wilga)
 
Even oude koeien uit de sloot halen.
Zijn er nog mensen met een paf 230?? En waar hebben jullie het cg liggen??

IMG-20191026-WA0018.jpeg
 
Ik heb het orginele cg wel.
Maar moet lood toevoegen

Mischien zijn er mensen die hem hebben en geven aan dat hij iets achterlijker beter vliegt. Of juist voorlijker
 
Back
Top