Ik zal vraag beter formuleren:
Heeft de motor nog zelfde K
v als toen je hem kocht?
Wanneer magneten heet worden, verzwakken ze -> hogere K
v -> meer stroom -> heter -> zwakker -> hogere K
v -> meer stroom -> heter -> zwakker -> hogere K
v -> meer stroom -> heter -> zwakker -> hogere Kv enz. enz.
Een motor heeft geen 800K
v's
, een motor heeft één K
v constante, in dit geval heeft die constanten een waarde van 800rpm/volt groot.
K
v staat gelukkig niet voor kilovolt

doorgaans best wel dodelijk, maar voor
velocity Konstante (1/K
v is de
generator constante, opgewekte spanning bij toerental, spanning/toerental).
De waarde van K
v , uitgedrukt/gemeten in rpm/Volt, zegt niets over vermogen, kwaliteit, vermogen, stroom, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = K
v x spanning. Het gaat om welk toerental de propellor moet draaien.
Een motor 10Watt en een motor van 100kWatt kunnen beide dezelfde K
v hebben.
Zoals gezegd, K
v zegt weinig tot niets over vermogen, koppel, stroom etc. Dat is een misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als
motor heeft/is 1000Kv. K
v is geen
eenheid (zoals meter, seconde, Ampère, kilogram), het is een
grootheid (afstand, tijd, stroom, massa, spanning, toerental, dichtheid ...). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan, helaas.
Schrijven dat een motor 1000K
v is/heeft, is hetzelfde als een auto die 1500massa is, met een top van 210snelheid, slechts 30.000geld kost en rubberrokend in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct
K
v (generatorconstante) = 1000rpm/Volt.