warm lopen motor

Hallo, ik vlieg een Raptor 620se met de standaard setup:

motor OBL49/08-50H 800KV
regelaar ACE RC65A
10 pack lipo

Ik vlieg gewoon normaal wat rond en wat hooveren en dat ongeveer 6'30".

Na de landing blijken de lipo's lauw alsook de regelaar.

De motor echter wordt gloeiend heet.

Wat kan de oorzaak ervan zijn, en hoe hieraan te verhelpen?
 
Je motor zit toch niet te strak op het tandwiel? Als je met je vinger het witte tandwiel aan je hoofdrotor heen en weer beweegt, dan zou je een heel klein beetje speling moeten hebben en zou je dus het tandwiel tegen de pinion (erm, wat is het Nederlandse woord) aan moeten horen tikken.

Als je motor er wel te strak op zit, dan zou je eigenlijk ook moeten merken dat na vliegen het tandwiel best wel warm wordt of zelfs zichtbaar begint te slijten.

Als je een paar seconden je vinger op het motorhuis kunt houden, dan zal het allemaal nog wel meevallen. Is hij nu ineens veel warmer wordt dan vroeger (of heb je je 620 net) dan is er natuurlijk wel iets mis.

Heb je trouwens eerder met warm weer gevlogen? De motor zit wel lekker in de downwash van de rotor, maar dat koelt natuurlijk beter met een temperatuur van 18 graden dan 28 :-)
 
Wat is gloeiend heet? Kan je hem niet meer aanraken na het vliegen?

Je kan hem zeker seconde aanraken of je verbrand je vingers.

Tot nu toe nog geen stromen kunnen meten vermits ik daar het materiaal niet voor heb.

Na het opstijgen waarbij mijn throttlecurve op midstick op 75% sta, schakel ik over op idle up1 en dat is een vlakke curve van 75%.

Daarbij draait hij 1680RPM

De tandwielen lopen mooi in elkaar met dat beetje speling waar dikwijls naar verwezen wordt dat een papiertje een mooie accordeonvouw krijgt als je die erdoor draait.
Er is geen enkele slijtage te zien aan de tandwielen.


Ik ben zojuist nog gaan vliegen en één van de clubleden vertelde dat de timing van de regelaar eventueel zou fout kunnen staan.

Hoe moet die eigenlijk juist staat?
 
Ik zal vraag beter formuleren:
Heeft de motor nog zelfde Kv als toen je hem kocht?

Wanneer magneten heet worden, verzwakken ze -> hogere Kv -> meer stroom -> heter -> zwakker -> hogere Kv -> meer stroom -> heter -> zwakker -> hogere Kv -> meer stroom -> heter -> zwakker -> hogere Kv enz. enz.

Een motor heeft geen 800Kv's, een motor heeft één Kv constante, in dit geval heeft die constanten een waarde van 800rpm/volt groot.

Kv staat gelukkig niet voor kilovolt :) doorgaans best wel dodelijk, maar voor velocity Konstante (1/Kv is de generator constante, opgewekte spanning bij toerental, spanning/toerental).

De waarde van Kv , uitgedrukt/gemeten in rpm/Volt, zegt niets over vermogen, kwaliteit, vermogen, stroom, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = Kv x spanning. Het gaat om welk toerental de propellor moet draaien.
Een motor 10Watt en een motor van 100kWatt kunnen beide dezelfde Kv hebben.

Zoals gezegd, Kv zegt weinig tot niets over vermogen, koppel, stroom etc. Dat is een misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als motor heeft/is 1000Kv. Kv is geen eenheid (zoals meter, seconde, Ampère, kilogram), het is een grootheid (afstand, tijd, stroom, massa, spanning, toerental, dichtheid ...). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan, helaas.
Schrijven dat een motor 1000Kv is/heeft, is hetzelfde als een auto die 1500massa is, met een top van 210snelheid, slechts 30.000geld kost en rubberrokend in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct
Kv (generatorconstante) = 1000rpm/Volt = 1000 toeren per minuut per volt.
 
Laatst bewerkt:
De tandwielen lopen mooi in elkaar met dat beetje speling waar dikwijls naar verwezen wordt dat een papiertje een mooie accordeonvouw krijgt als je die erdoor draait.

Hallo.

Naar deze methode wordt inderdaad vaak verwezen, het lastige is alleen dat hij niet klopt; als je een papiertje door twee tandwielen haalt krijg je altijd een accordeonvouw, of er nu speling tussen zit of niet.
Om de juistheid van de speling te kunnen bepalen moet je het kleinste tandwiel vasthouden, en dan het grootste heen en weer bewegen, er moet dan een speling hoorbaar en/of voelbaar zijn. Dit doe je dan op bijvoorbeeld 8 punten op de omtrek van het grote wiel. De speling is meestal niet over de hele omtrek hetzelfde (dat hangt af van de kwaliteit van de tandwielen) maar je kunt met deze methode wel vaststellen of je speling te groot of te klein is.

Groet, Jan.
 
Ik zal vraag beter formuleren:
Heeft de motor nog zelfde Kv als toen je hem kocht?

Wanneer magneten heet worden, verzwakken ze -> hogere Kv -> meer stroom -> heter -> zwakker -> hogere Kv -> meer stroom -> heter -> zwakker -> hogere Kv -> meer stroom -> heter -> zwakker -> hogere Kv enz. enz.

Een motor heeft geen 800Kv's, een motor heeft één Kv constante, in dit geval heeft die constanten een waarde van 800rpm/volt groot.

Kv staat gelukkig niet voor kilovolt :) doorgaans best wel dodelijk, maar voor velocity Konstante (1/Kv is de generator constante, opgewekte spanning bij toerental, spanning/toerental).

De waarde van Kv , uitgedrukt/gemeten in rpm/Volt, zegt niets over vermogen, kwaliteit, vermogen, stroom, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = Kv x spanning. Het gaat om welk toerental de propellor moet draaien.
Een motor 10Watt en een motor van 100kWatt kunnen beide dezelfde Kv hebben.

Zoals gezegd, Kv zegt weinig tot niets over vermogen, koppel, stroom etc. Dat is een misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als motor heeft/is 1000Kv. Kv is geen eenheid (zoals meter, seconde, Ampère, kilogram), het is een grootheid (afstand, tijd, stroom, massa, spanning, toerental, dichtheid ...). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan, helaas.
Schrijven dat een motor 1000Kv is/heeft, is hetzelfde als een auto die 1500massa is, met een top van 210snelheid, slechts 30.000geld kost en rubberrokend in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct
Kv (generatorconstante) = 1000rpm/Volt.

Als de topicstarter hiér niet mee geholpen is dan snap ik er niks meer van :hammer::worship:
 
probeer eerst eens een duidelijke en nauwkeurige meting te doen.

40 graden C voelt al als heet aan, en dat is voor een motor nog erg koel dus....

meten is weten!!!

Mijn Scorpion 4035 500 Kv wordt na een vlucht van 5 min 3D tussen de 75 en 80 graden op de windingen, normaal voor de scorpion motoren. De regelaar blijft rond de 30 graden.

dus voor er allerhande oplossingen worden geboden eerst de werkelijke temperatuur vast stellen.
 
De accordeonvouw is niet het criterium voor speling Jan. Iets (papier) tussen tandwielen geeft gegarandeerd speling. Accordeonvouw krijg je er gratis bij :)
 
Ja, maar dat bedoelde ik nu net. Als je een papiertje tussen de tandwielen toevoert dan trekt hij dat er altijd tussendoor, of de speling nu goed, te veel, of te weinig is. Kortom, het geeft geen goede aanwijzing. Met de methode die ik beschreef kun je met een beetje logica wel ongeveer bepalen of hij goed staat. Hoor of voel je nauwelijks een speling dan staat ie te strak, kun je het grote tandwiel naar hartelust heen en weer bewegen als je het kleinste tegenhoudt dan is de speling waarschijnlijk aan de grote kant.

Groet, Jan.
 
Dat papiertje er door halen doe je als de schroeven van de motor mount nog niet helemaal vast gedraaid zijn; het papiertje drukt de motor een fractie verder van het hoofd tandwiel af op de plek waar dat tandwiel het 'dikste' is. Als de schroeven al flink aangedraait zijn, dan doet dat papiertje inderdaad niets meer.

Ik zoek zelf net zoals Jan aangeeft met dat wiebelen de plek waar het tikje het kortste is (het tandwiel het 'dikste'). Die plek markeer ik en dan zorg ik ervoor dat die plek geen tot bijna geen speling heeft. De rest van het tandwiel zal dan dus wat meer speling hebben.
 
Met alle bovenvermelde tips moet ik zeker een oplossing vinden.
Eerst ga ik nakijken of de speling tussen de tandwielen wel juist is volgens bovenvermelde methode.
Nadien ga ik na een vlucht eens de juiste temperatuur meten, want inderdaad, meten is weten.

De uitleg van Ron geeft men al een beter inzicht in een electro motor maar hoe kan je dan berekenen hoeveel toeren je rotor als ideaal moet draaien?

Of, hoe kan je zijn huidige Kv berekenen?

In ieder geval leer ik, dank zij dit forum, weer heel wat bij! Binnen 10 jaar ga ik bijna alles weten! ;)
 
Als de topicstarter hiér niet mee geholpen is dan snap ik er niks meer van :hammer::worship:
Hopelijk is de motor niet te warm geworden.


Probeer eerst eens een duidelijke en nauwkeurige meting te doen. 40 graden C voelt al als heet aan, en dat is voor een motor nog erg koel dus....
Meten is weten!!!
Mijn Scorpion 4035 500 Kv wordt na een vlucht van 5 min 3D tussen de 75 en 80 graden op de windingen, normaal voor de scorpion motoren. De regelaar blijft rond de 30 graden.
us voor er allerhande oplossingen worden geboden eerst de werkelijke temperatuur vast stellen.
Mee eens :thumbsup: En mocht dan blijken dat e.e.a. te heet wordt ...

... opgegeven Kv en huidige Kv vergelijken. Zoals eerder beschreven, Kv stijgt door verzwakte magneten, je hebt dan in feite een andere motor, hoogtoeriger en lager koppel (in Newtonmeter) bij gegeven motorstroom (in Ampère).

... Of, hoe kan je zijn huidige Kv berekenen? ...
Kv bepalen d.m.v. generatortest:


Verder

  • Kv is a constant: current, voltage, power have no effect on Kv.
  • In the world of grown-ups Kv is known as the generator constant, there it is expressed/defined inversely, as voltage per rpm.
  • The K in Kv stands for Konstant, the v subscript stands for vitesse, the t subscript in Kt stands for torque.
  • Kv × Kt = 1 (in SI units, not in Burmese/Nigerian units).
  • Kt is motortorque for given motorcurrent
  • Kv does not depend on wire thickness and/or number of parallel strands.
  • Kv × number_of_winds = constant for a given motor.
    Therefore
    more winds -> lower Kv and higer Kt, and
    less winds -> higher Kv, lower Kt.


Forumtipje:
Vlaanderen is erg groot, wellicht handiger om je woonplaats of regio in je profiel op te geven, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top