motor en esc worden te heet

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Maarten W, 13 sep 2012.

  1. Maarten W

    Maarten W

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Heerlen
    Hallo collega,s schaalvligers
    Wie kan mij helpen met het volgende probleem
    Ik heb een Bell 212 met een Trex 600 fbl mechanic,nu worden motor en ESC te heet (1 align regelaar 100 amp is al doorgebrand) na 4 min hooveren
    motor is een BL650 L,ESC is een phoenix ice 100, accu 6 cell 5000 mha
    hoofd tandwiel188 tanden,motor tandwiel 15 tanden,pith 6 graden bij vol gas
    Wie kan mij vertellen wat ik aan moet passen om de zaak op te lossen

    Groeten Maarten
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.415
    Locatie:
    Rotterdam
    hoe staat je gascurve?

    en 6 graden pitch is te weinig..
    dit moet 8 of 10 zijn minimaal, anders krijg je grote problemen als er een windvlaag komt..
     
  3. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Maarten ,

    Voor te beginnen moet je de pitchcurve eens aanpassen .
    -3° ( stick onder ).. +5° ( stick in de midden ) en +9° ( stick boven ) .
    Nu dit doet niets aan je warmteprobleem .

    Dan de regelaar ... de TIMING die ingesteld is in de regelaar zou je me ook eens moeten zeggen , je kan dat zien in de settings op de PC .. als je geen PC gebruikt en enkel de prog card , dan moet je me eens laten weten welke timing je daar op ingesteld hebt ?
    Hoe meer en hoe hoger het getal , hoe warmer de motor wordt .
    Hoe lager de timing , hoe ( kouder ) het geheel blijft . LET OP , je moet nog altijd voldoende vermogen uit de motor krijgen hé .

    De koeling van de regelaar is ook een belangrijk iets , hier heb ik zelf nog niet zo lang geleden ( problemen ) mee gehad , ik heb dat opgelost door een extra koelplaat op de regelaar te plaatsen .
    Dus laat me eens zien aan de hand van een foto hoe jou regelaar geplaatst is .
    Je moet deze zo plaatsen dat er toch wat lucht omheen kan .

    En als ik de Throttle curve weet , deze mag je ook eens vermelden dan kunnen we daar ook uit opmaken als het geheel een beetje juist staat .

    Je kan ook met de motorpinion spelen , maar dat is voor later .

    Wat ook belangrijk is , en wat je zeker moet nakijken is dat je GEARMESH juist is .
    Er moet een kleine speling zijn tussen je motorpinion en je hoofdtandwiel .
    Indien dit geheel klemt tegen elkaar , tja dan weet je wat er gebeurd hé . het zal wel draaien , maar het geheel wordt te veel belast en de boel wordt warm .
    Als je niet weet hoe dit te doen als het niet goed is , dan draai je de twee boutjes van de motor los , je trekt de motor naar achter , je neemt een strip A4 papier , je legt dit tussen de motorpinion en het hoofdrotor tandwiel in , motor aandrukken tegen het tandwiel , A4 papier strip wegtrekken , of de motor doordraaien zodat dit vanzelf loskomt .. en dan is je GEARMESH ok .. indien deze GEARMESH reeds OK is , vergeet het bovenstaande . ;-)

    Je kan deze posting ook beter plaatsen in het Tabje HELI ALGEMEEN , ELECTRO SPECIFIEK dan zien meerdere mensen dit en krijg je ook meer respons op je vraag .

    Hier een linkje wat je eens kan doorlezen .. moest je nog eens iets posten , dan weet je waar dat te doen .
    Nu het staat hier ook niet slecht , maar in de ELECTRO SPECIFIEK TAB krijg je gegarandeerd meer respons .

    heliforum-sitemap-wat-staat-waar

    Grtz
    Ron
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Maarten W

    Maarten W

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Heerlen
    Hallo Stratus
    Ik ben heel erg blij met je snelle reactie en advies
    De pitch curve is 50-62-75-87-100 %
    De throttle curve is 0-50-70-87-100 %
    De esc staat in de Low advance mode
    De Bell heeft 2 schuifdeuren die open staan en de regelaar is gewoon op de houten vloer gemonteerd(aan een extra koelplaat wordt gewerkt)
    De gearmesh is in orde alles loopt heel soepel
    De bladen staan nu ingesteld op de door jou aangegeven graden
    Ik dacht zelf dat het motor tandwiel te groot was en dat hij te zwaar moest trekken dus ook veel stroom vraagt
    nogmaals hartelijk bedankt voor het advies
    Ik woon in Heerlen dus Dilsen is voor mij niet ver,en misschien kom ik je nog wel eens tegen

    Groetjes Maarten
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.415
    Locatie:
    Rotterdam
    Throttle curve staat niet ok..

    Nu draai je op je hooverpunt, dus midstick in jouw geval, ongeveer 50% gas, met uitschieters naar 70%
    Zowieso zorgt dat gewissel voor extra amperes (motor moet continu optrekken/aftoeren), maar ook het rendement van de regelaar wordt niet gehaald

    Altijd zorgen dat je minimaal 75% insteld, daaronder wordt de regelaar warmer dan zou moeten omdat hij het overtollige signaal verbrand (ff heeel kort door de bocht, maar hij heeft er gewoon veel werk aan)

    maak van je throttle curve in normal 0-75-75-75-75.
    in de idle 1 maak je deze 75-75-75-75-75.
    Op de regelaar MOET je wel even de soft start aanzetten, anders strip je meteen tandwielen. De motor toert zonder soft start veels te snel op.

    Je zal best even schrikken van het toerental, omdat hij normaal wat minder toeren maakt
    Vind je het toerental te hoog, kun je het motortandwiel 1 tandje kleiner maken.

    Als het goed is, zal dit ook veel rustiger vliegen voor jezelf.
    als je pitch vermindert om omlaag te gaan, zul je merken dat dit veel minder agressief gebeurt. Nu wordt nl alleen de bladhoek aangepast om omlaag te gaan, en niet OOK nog eens het motortoerental
    Hij zal ook beter oppakken als je opeens pitch bij moet geven... De motor hoeft nl niet eerst op te toeren
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.415
    Locatie:
    Rotterdam
    Trouwens, je hoeft geen nieuw topic te openen in algemeen of waar dan ook, ik kan deze ook verplaatsen indien gewenst ;-)
     
  7. Maarten W

    Maarten W

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Heerlen
    Hey Student
    bedankt voor je informatie
    Ik ga nu proberen met de gegevens die ik nu heb.
    Zal jullie op de hoogte houden,kan even duren omdat het nu niet echt vliegweer is

    Groeten Maarten
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.415
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi weer om uit te pluizen hoe de regelaar ingestelt moet worden ;-)
     
  9. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    denk inderdaad dat je timing niet goed staat , waar staat deze op
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik mis nog hoeveel stroom je gemeten hebt Maarten.

    Verplaatsing van een draadje kun je aanvragen d.m.v. van klik op waarschuwingsbordje[​IMG] naast het openingsbericht van dit draadje. Verder zou ik gebruikersnaam veranderen, zodat het niet je e-mail adres meer is. Anders vinden de spammers je, en een kortere naam houdt de lay-out van het forum strakker. Naamsverandering vraag je op dezelfde manier aan.

    Forumtipjes:
    Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2012
  11. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    Maarten, zeker niet vergeten hier,
    hoe oud is je motor?
    is het nog een oude motor van de trex 600 esp vroeger?
    wat je dan zeker moet controleren is de vrijloop van de motor, omdat die lagers willen wel eens erg stroef gaan lopen, zeker als de motor een beetje opgewarmt word door even te draaien. misschien zijn ze wel versleten.

    en ook heeeEEEeeeel belangrijk ,hoe zijn je solderingen??

    en wat is de temperatuur eigenlijk van de motor en regelaar?
     
  12. Maarten W

    Maarten W

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Heerlen
    Hallo collega,s

    Het probleem van een te hete motor en esc is opgelost
    Pitch en throttle curve in gesteld zoals aangeraden door de mensen die gereageerd hebben
    Regelaar Castle creations opnieuw ingeleerd
    Extra koelplaat gemonteerd
    Na 5 minuten hooveren is de regelaar zo goed als koud,
    motor is hand warm
    Stroom heb ik niet kunnen meten bij gebrek aan een ampere meter
    Ik wil iedereen bedanken die met oplossingen gerageerd hebben

    Groeten Maarten
     
  13. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Maarten ,

    Mooi man , samen zijn we sterk hé , ik ben blij voor je ...
    Alvast nog vele mooie vluchten gewenst ...

    Grtz
    Ron
     

Deel Deze Pagina