Om de tweak uit mijn chassis te halen gebruik ik de simpele methode door met een schroevendraaier de voorkant of achterkant op te tillen en te kijken welk wiel eerst van de grond komt. En vervolgens kan ik dan de veerspanning aanpassen. --> dus de methode zoals meestel beschreven in de setupguide van oa Serpent. Sommigen gebruiken hiervoor ook een zogenaamd "tweak station" van bvb Corally. Nu zal ik ook (dacht op Red-rc) een set "digital tweaker scale". Dus 4 simpele weegschalen waarmee je dus het gewicht per wiel kan weten. Of bij gebruik van 3 weegschalen ook te gebruiken om de tweak te zoeken. Deze methode moet denk ik ook wel werken met bvb 4 kleine weegschaaltjes van Conrad. Is er iemand die een "tweak station" of zo'n "tweaker scales" gebruikt? Zo ja, wat zijn de ervaringen (tov de simpele "manuele" methode)?
En wat wordt dan meest gebruikt? Een "tweak station" genre Corally (al dan niet met een laser ipv bubbel waterpas) of een "tweak scale" set (4 weegschalen)? Een "tweak station" is ook redelijk geprijsd in vergelijking met 4 digitale weegschalen.
Zelf gebruik ik vier digitale weegschalen om te kijken hoe de druk van de wielen van mijn TC is. Maar de methode met de schroevendraaier is net zo effectief (en vooral sneller). Meestal is het dan ook zo dat ik het na de herbouw even helemaal goed controleer met de weegschalen, om vervolgens het tijdens het trainen of racen meestal de schroevendraaier te gebruiken. Ik heb een tweak station gehad, maar dit vond ik een stuk minder fijn werken. Het is in mijn ogen "minder precies" aangezien je met een waterpas bel werkt, in plaats van tienden van grammen. Bij de 1:12 gebruik ik tijdens het trainen de "muntjes" methode, maar eveneens wanneer de auto goed uit elkaar is geweest voor een race, vind ik het fijn om even de auto op weegschalen te zetten. Blijft overigens belangrijk dat je auto geen tweak heeft om zodoende goed je wieldruk in te stellen. Waar het vooral op neer komt is dat de weegschaal methode prima werkt, alleen dat het omslachtiger is om uit te voeren dan even "snel" met een schroevendraaier te controleren. Meestal werkt dit net zo goed. Groet Robert
Ik heb verschillende opties. Ik heb een tweakstation maar niet met een waterpas maar met een laserpointer, dat werkt wel beter dan een waterpas. Ik heb de meest uirgebreide Hudy koffer waar ook een tweak meter in zit en ik heb 4 weegschalen welke wel zeer precies werken maar omdat je 4 gwichten meet en je auto nooit geheel in balans is loop je flink te schroeven voordat je door hebt dat het goed staat. 1 ding waar je ook rekening mee moet houden is dat je met 4 weegschaaltjes 8 CR2032 batterijen in gebruik hebt.....
Ik heb een hoop mooie dingen van Hudy gezien, maar het tweaker board waar je over spreekt Roelof, wat je onder je camber meters kan zetten is wel het meest verschrikkelijke ding om mee te werken wat ik ooit gezien heb Groet Robert
Idd zoals robert zegt moet je dat ding van hudy niet gebruiken.(minst betrouwbaar) Het tweaken met een schroevendraaier werk goed mits je het op de goede manier doet. altijd je beide stabie's los en dan tweaken. als de auto naar wens is zet je de stabie's vast en kijk je of alles nog staat zoals het hoord. Is dit niet het geval dan staat de stabie onder spanning. stel je stabie spannings vrij af en je afstelling zou weer moeten kloppen. als je niet veel tijd hebt is de bovenste optie het beste en snelste. Heb je wel de tijd gebruik de weegschalen hier kun je meer en nauwkeuriger mee tweaken. zo kun je het gewicht dat niet te tweaken is doordat je auto niet symetrish is verdelen over de voor en achteras (meestal tussen de 5 en 60 gram) afhankelijk van hoe je je auto gebouwd hebt. VB je hebt je auto getweaked maar je houd 40 gram over aan verschil. het beste is dan om 20gram voor en 20gram op de achteras te hebben. Dit maakt de auto het meest symetrish in dit geval. Voordelen van weegschalen zijn: -Nauwkeuriger -Meer tuning mogelijkheden mbt gewichtsverplaatsing -Je leert er meer van doordat je ziet wat er gebeurt. -Je hebt een extra controle op mankementen in je auto. Nadelen -Kost je 4 weegschalen -Tijdrovend -Ervaring is gewenst Grt Ismail
Tot nu toe werkte is altijd met de schroevendraaier-methode. Het is misschien niet de meest accurate maar het werkt wel snel om tussen 2 rijsessies in een controle te doen. Maar voor thuis of na een grondige rebuild dacht ik eraan om een tweak-station of weeschalen te kopen. Maar ik ben er nog niet uit wat van de twee. Het corally tweakstation heb ik nog in werking gezien. Het type met een laser lijkt me ook vrij makkelijk. De methode met de weegschalen lijkt me dan weet makkelijk omdat je ook de gewichtsverdeling ziet. Maar als je 4 weegschalen gebruikt, dan moet je deze ook pas zetten tov elkaar (links en rechts) veronderstel ik. Is dit dan geen te veel preciesewerk om het goed te krijgen. (Nu ja, een werktafel naast het circtuit staat ook nooit pas)
Euhm waterpas :roll: doe ik nooit! Uiteraard probeer ik een gladde ondergrond (set-up plaat) te pakken e.d. maar probeer er niet te ver in te gaan. Ik heb destijds heel goedkoop op Ebay 4 weegschalen voor in totaal nog geen 30 euro besteld, ik vraag me af wat dat complete tweaker station kost, en hoeveel meerwaarden hij heeft voor die kosten? Groet Robert
Ik weet nu ook niet hoeveel dat complete tweaker station met de 4 weegschalen kost maar ik was ook aan het kijken op ebay en conrad naar 4 goepkope weeschalen.
Je kunt eenvoudig checken of de weegschalen een betrouwbare waarde aangeven, door de auto nog eens 180 graden te draaien. Als je dan dezelfde waarde's meet per wiel, zijn de weegschalen goed.
Dit speeltje ging voor een 200 euro over de toonbank: CS Electronic digital tweak board » Red RC – RC Car News Dan zal die onderplaat wel het duurste zijn.... 4 weegschaaltjes haal je goedkoop bij een gadget/giftshop, is denk ik het meest goedkoopste. En mijn originele topic: nieuw-projectje-afstelapparatuur