Mijn zoektocht naar een Trex 550

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Gert-JanP, 10 sep 2012.

  1. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    meestal geeft de lader een error als het te veel is en hij niet genoeg stroom kan leveren. (dit is bij mijn goedkope laders maar ook de duurdere, no guarantee natuurlijk dat dit ook bij de jouwe is).

    gr,
    Dave


    ps.Ik was met de berekening ook even uitgegaan van jouw lader.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Wacht ff..
    De eenheid Watt is opgebouwd uit 2 zaken: Ampere en volt.
    Als vergelijking pakken we even water, Daar heb je Debiet = stroomsnelheid en oppervlak
    Des te groter een buis, des te meer water er door kan. maar ga je de snelheid van het water verminderen, kan er net zo veel uitkomen als bij die kleine buis, waardoor je debiet (opbrengst) hetzelfde kan blijven

    Terug naar stroom
    Je zegt 60Watt x 5,3 Amp =318. Je hebt nu zojuist het debiet, de opbrengst, vermenigvuldigd met het oppervlak van de buis. geen idee wat daar uitkomt, maar niet iets waar we iets aan hebben.

    Wat je wilt, is het debiet delen door 1 van de 2 zaken waar het uit bestaat, zodat je de derde waarde tegenkomt, de onbekende die je wilt weten.

    Je voeding moet 25,2 volt leveren voor de 6S accu.
    vast gegeven voor die accu.
    dus 25.2 volt x eenaantal ampers die we nog niet weten = 60 watt (opgegeven waarde voor je voeding zoals deze in de lader zit)

    dus, even rommelen: Amp = 60/25.2 = 2,38 Ampere.

    Dat is wat je lader met deze accu kan leveren.
    dus, je hebt 5300 mah accu's?
    5,3 / 2.38 = 2,2 uur voor er 1 vol is.

    Wil je bv met 2 c laden, heb je 2x 5300 nodig, dus 10,6 Ampere

    dus 10,6 x 25,2 volt = 267,12 Watt benodigt.
     
  3. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    dus:

    Watt = volt x amp

    Watt = 60 (5 x 12) voeding
    Volt = 22,2 (staat op de lipo 6s)

    geeft:

    60= 22,2 x Amp

    >>>>>60Watt
    Amp = ----- = 2,70
    >>>>>>22,2V

    Waar haal jij die 25,2 vandaan? is dit de werkelijke V van de lipo?
     
  4. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Een volledig geladen lipo heeft immers een spanning van 4,2v per cel dus 25,2 bij 6 cellen :)
    Wanneer je daar vanuit gaat bij de keuze van een lader en voeding zal je de gewenste laadstroom wel halen.

    Stel je wilt met 10a laden dan heb je minimaal een 10X25,2=252watt lader nodig die dan zowel minimaal 250 watt als 10a stroom kan leveren. Een lader die met 10ampere kan laden en 200 watt is haalt dus die 10ampere niet bij het laden van een 6s lipo; net wat je nu merkt met je lader dat die z'n maximale stroom niet levert.
    Let daarnaast ook op de vereiste spanning voor de lader want hoewel er vaak een bepaalde marge is voor de lader om te werken haalt deze pas z'n maximale vermogen bij een bepaalde ingangsspanning.
     
  5. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Ok ik snap het nu! Ik was in de war met de 22v die op de lipo staat. 6x2,4 verklaart het andere getal. We komen er wel!
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Soms is het minder moeilijk dan het lijkt, als je maar even het juiste licht er op schijnt ;-)
     
  7. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Heerlijk gevlogen vanmiddag, wel wat wind maar daar kan ze goed tegen ;)




     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    jij benne nie bang nie :D
     
  9. mjbrands

    mjbrands

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er goed uit Gert-Jan. Volgens mij zag ik 'em nog een klein beetje met z'n staart schudden, dus misschien mag de gain op de gyro nog net ietsje lager.
     
  10. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    Jij vliegt al lekker rond. Knap !
    Ik ben zelf nog aan het bouwen.
    Je filmpje geeft me moed om verder te bouwen :p.
     
  11. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Ja het vliegen gaat me goed af. Ben redelijk zeker van mijn vlieg kunsten maar spannend blijft het wel met een 550. Of je nu flipt met een Blade 130 of een 550 is toch een wereld van verschil. Gewoon veel oefenen en voor je het weet kun je leuk vliegen. Ongeveer een jaar geleden begon ik met een €30 speelgoed helikopter. Zie ook mijn oudere filmpjes op Youtube. Prachtige hobby, nog steeds.
     
  12. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Binnenkort komt de spartan quark er op en gaat de gp780 in de verkoop
     
  13. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    Dit herken ik :D.
    Acht maanden geleden ging ik het eerste speeltje kiezen voor de kleine en kwam thuis met een speeltje voor haar en een revel helitje voor mij :rolleyes:.

    Nu heb ik een mcpx, 130x, 450x en staat er een 550 bijna klaar om zijn eerste vluchtje te maken.
    (De bedrading en het solderen zijn (voor mij dan toch) een grote klus ! ! ! :newbie:).

    Het is een fantastische hobby :thumbsup:
     
  14. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Ik heb deze lipo op de 550 die mijn electronica voorziet van stroom. Als ik hem laad op 7.4V (2s) geeft me lader aan dat hij de cellen volgooit tot 4.20 en vervolgens zegt dat de cellen vol zijn. Wanneer ik dan mijn lipo alarm er aan hang komen beide cellen niet hoger dan 3,6V???

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Van je beschijving heb ik het idee dat je de accu als LIPO laad en dat moet je zeker niet doen, het moet LIFE zijn. Daarom immers ook op de achterkant info over die 3,7 volt etc; die gemeten spanning klopt dan ook wel.

    Met een lipo kan je aan de hand van de spanning nog wel enigzins bepalen hoever die ontladen is. Bij een life accu blijft de spanning nog meer stabiel tot de accu leeg is.
    Het werkt prima als ontvanger accu, heb ik zelf ook op de 6hv, maar je moet in de gaten houden hoeveel stroom (mah) je per vlucht gemiddeld gebruikt zodat je weet hoeveel vluchten je met de life pack kan doen.

    Stel je hebt een pack van 1400 mah, verbruikt ~200mah/vlucht dan zou ik na 4 of maximaal 5 vluchten die life accu weer opladen. Stel er gaat maar 800mah weer in dan is er niets aan de hand maar een te ver ontladen life pack betekend geen besturing en dat tijdens het vliegen een crash of andere ongelukken.
     
  16. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Bedankt!

    Heb inmiddels de LIfe instellingen gevonden op de kds lader. Ik zal in de gaten houden wat voor stroom verbruikt wordt.
     
  17. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Wat raden jullie eigenlijk aan? Een tweede lipo of een BEC? En welke/waarom?
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Losse bec.
    En dan moet je zelf kijken wat je het prettigst vind, een bec recht op je aandrijfaccu, of een losse 2cel lipo voor de aansturing
     
  19. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Klopt dat wat je zegt wel? Beschouw je een losse lipo als een losse BEC?

    "A battery eliminator is a device powered by an electrical source other thana battery, which then converts the source to a suitable DC voltage that may be used by a second device designed to be powered by batteries. A battery eliminator eliminates the need to replace batteries but may remove the advantage of portability. A battery eliminator is also effective in replacing obsolete battery designs".
     
  20. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Hallo Gert-Jan,

    1. Je zou er niet verkeerd aan doen om met iemand (met verstand van deze zaken) eens een babbel mee te maken over LiPo ed.

    2. Volgens mij vlieg je zonder vlakke throttlecurve ?

    en eh......die GP780 zou je goed moeten kunnen tweaken met je 550 (ipc geen quark nodig hoor) !
     

Deel Deze Pagina